Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

Dewi schreef: 30 aug 2021, 12:00 Moet de IC Antwerpen-Lille (en dus ook Kortrijk-Poperinge zolang dat daaraan gekoppeld blijft) niet altijd blijven met ms96 gereden worden omwille van de nood aan tweespannige stellen? Of is daar op voorzienbare termijn een alternatief voor denkbaar?

Als er ms96 stellen vrijkomen, kunnen er misschien twee gekoppelde stellen rijden tussen Kortrijk en Lille in plaats van één. Nu zit de trein in de spits echt propvol tussen Lille en Tourcoing, zelfs met de default gedeklasseerde 1e klasse.
Een 18+M6/M7+18 zou dat ook kunnen. Dure oplossing natuurlijk met 2 locomotieven, maar de enige optie om een rechtstreekse Antwerpen-Lille te behouden zonder overbelasting tot Gent.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Inzet MS96

Bericht door trainlovertje »

jknockaert schreef: 30 aug 2021, 11:31 Naast de reeds benoemde inrichting van deze motorstellen vraag ik me af of ze ook niet gewoon veel te traag zijn voor verbindingen met veel stops.
Naar mijn ervaring als passagier (en ook mondeling bevestigd door een aantal treinbestuurders die ik ken) zouden de DMT's het snelst accelerende materieel zijn na de Desiro's. Dus neen, dat denk ik niet.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

DR-fan schreef: 30 aug 2021, 09:35
TimJ36 schreef: 29 aug 2021, 23:51In dat opzicht is een Desiro met het merendeel van de zitplaatsen in vliegtuigopstelling een verademing, zeker in spits!
Dan ben je waarschijnlijk kleiner dan 1m80. Ik haat die plaatsen omdat mijn knieën dan altijd vastgeklemd zitten.
Net 1m80, en ja de beenruimte is niet denderend, maar nog altijd beter dan tegenover elkaar te zitten.
Steve schreef: 30 aug 2021, 10:41 Zullen we anders eens een lijstje maken van IR-achtige verbindingen waar MS96 (en bij uitbreiding I11...) uiteindelijk nog zonder te veel problemen zou kunnen rijden, ervan uitgaand dat ze inderdaad een grondige renovatie krijgen en daarmee toch iets meer aan hedendaagse normen voldoen? Ik denk vooral aan de volgende verbindingen, bij een deel ervan bij voorkeur enkel buiten de spits als dat enigszins haalbaar is:

Brugge - Kortrijk (twijfelgeval)
Oostende - Brugge - Kortrijk - Brussel Luchthaven lijkt me een goede kanshebber. Dit is een ideale verbinding voor dit soort materiaal. En uiteraard ook Luik - Luxemburg in plaats van de Desiro.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

Oostende - Brugge - Kortrijk - Brussel Luchthaven lijkt me een goede kanshebber. Dit is een ideale verbinding voor dit soort materiaal. En uiteraard ook Luik - Luxemburg in plaats van de Desiro.
Op beide verbindingen is er nogal wat bagageruimte nodig, en was ook die niet krap in de MS96?

Met mijn outsidersblik zie ik de hoogcomfortabele MS96 vooral nuttig voor diensten met veel "upper-class" reizigers, al dan niet in eerste klasse, en dan denk ik toch in de eerste plaats aan Luxemburg. Het lijkt me ook aangewezen om ze, zelfs bij een eventuele herconfiguratie, op dat marktsegment te blijven richten, want daarvoor er is niets anders.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Inzet MS96

Bericht door groentje »

Steve schreef: 30 aug 2021, 10:41 Zullen we anders eens een lijstje maken van IR-achtige verbindingen waar MS96 (en bij uitbreiding I11...) uiteindelijk nog zonder te veel problemen zou kunnen rijden, ervan uitgaand dat ze inderdaad een grondige renovatie krijgen en daarmee toch iets meer aan hedendaagse normen voldoen? Ik denk vooral aan de volgende verbindingen, bij een deel ervan bij voorkeur enkel buiten de spits als dat enigszins haalbaar is:

Luik - Luxemburg
Antwerpen - Mol - Hamont/Hasselt
Antwerpen - Turnhout
Antwerpen - Leuven
Gent - Mechelen - Leuven
Luik - Hasselt - Antwerpen (weekend, in de toekomst misschien opnieuw tijdens de week)
Brugge - Kortrijk (twijfelgeval)
Gent-Sint-Pieters - Landen (twijfelgeval wegens NZV en luchthaven, maar zit meestal toch buiten de grote drukte)
Waalse as Doornik - Charleroi - Namen - Luik (twijfelgeval, ik weet niet hoe drukbezet die vandaag de dag is)

Daarnaast zie ik ook de nodige afzonderlijke baanvakken waar ze goed tot hun recht zouden kunnen (blijven) komen, maar enkel als de verbinding daar zo evolueert dat ze niet meer gekoppeld zijn aan een hoofdbaanvak... maar dat zou dan weer een flinke achteruitgang zijn voor die lijnen.

Poperinge - Kortrijk
De Panne - Gent
Dinant - Namen
Quévrain - Mons
Een nuttige denkoefening. Een probleem dat ik wel zie is de gebrekkige toegankelijkheid van die treinen. Zeker op lijnen met voornamelijk lage perrons zijn daarom wat mij betreft niet meteen ideaal. En helaas gaat het verhogen van de perrons niet zo snel vooruit als ik wel zou willen...
maar goed, dat geldt voor wel meer materieel.
Over het algemeen: Ik denk aan treinen naar Luxemburg, maar om minder last te hebben van overbelasting tussen Namen en Brussel, dat stuk rechtstreeks rijden.
Antwerpen-Limburg, zowel via Mol als Diest: lijkt me een kanshebber, lang genoeg onderweg om eersteklassereizigers aan te trekken, (voorlopig) niet te druk om onmiddellijk problemen te geven.
Brugge-Kortrijk: ik heb er niet meteen een zicht op, misschien?
De De Panne-Landen: lijkt me niet meteen de meest geschikte verbinding voor deze treinen. Zoals gezegd, smalle deuren en veel koffers zijn niet meteen de beste vrienden, zeker als je vaak stopt.
Waalse As: dat was meen ik toch behoorlijk druk, daar heb je volgens mij meer capaciteit nodig.
En ik herhaal nog eens mijn ideetje voor een Charleroi-Maubeuge-Parijs...
Heel erg veel verbindingen zijn dat niet, en je hebt vaak tweespanningsmaterieel nodig (naar Luxemburg en Frankrijk). Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

jan_olieslagers schreef: 30 aug 2021, 12:47 Met mijn outsidersblik zie ik de hoogcomfortabele MS96 vooral nuttig voor diensten met veel "upper-class" reizigers, al dan niet in eerste klasse, en dan denk ik toch in de eerste plaats aan Luxemburg. Het lijkt me ook aangewezen om ze, zelfs bij een eventuele herconfiguratie, op dat marktsegment te blijven richten, want daarvoor er is niets anders.
Let wel, de trein is in eerste instantie het vervoersmiddel van de "common class" . Daar zou dan ook de focus op moeten liggen :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Over het algemeen: Ik denk aan treinen naar Luxemburg, maar om minder last te hebben van overbelasting tussen Namen en Brussel, dat stuk rechtstreeks rijden.

En ik herhaal nog eens mijn ideetje voor een Charleroi-Maubeuge-Parijs...
Heel erg veel verbindingen zijn dat niet, en je hebt vaak tweespanningsmaterieel nodig (naar Luxemburg en Frankrijk). Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Vergeet Brussel-Luxemburg maar, daar zitten de I11 en die zitten daar goed. I11 heeft hetzelfde comfort maar kan toch meer reizigers vervoeren, dus laat die maar naar Luxemburg rijden. Voor Luik-Luxemburg heeft de MS96 veel te weinig fietscapaciteit, daar moet je ze dus zeker niet zetten.
Een klassieke trein naar Parijs met motorstellen zie ik niet gebeuren, zeker niet nu er geruchten zijn dat Thalys weer op Parijs-Mons-Namur wil gaan rijden.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

de trein is in eerste instantie het vervoersmiddel van de "common class"
Dat klinkt eerder als een (misschien niet zo heel erg) vroom prive-denkbeeld! Welke autoriteit heeft dat verkondigd?

Mij lijkt het eerder dat er veel moeite wordt gedaan om "voor elk wat wils" te bieden, en dat lijkt me erg correct.
I11 heeft hetzelfde comfort maar kan toch meer reizigers vervoeren, dus laat die maar naar Luxemburg rijden. Voor Luik-Luxemburg heeft de MS96 veel te weinig fietscapaciteit, daar moet je ze dus zeker niet zetten.
Met het tweede punt ben ik helemaal akkoord, maar bij het eerste wil ik een vraagteken stellen: kan die grotere capaciteit van de I11 niet nuttiger worden ingezet, elders? Zoniet zijn de MS96 inderdaad af te schrijven.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 30 aug 2021, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

TimJ36 schreef: 30 aug 2021, 13:20
Let wel, de trein is in eerste instantie het vervoersmiddel van de "common class" . Daar zou dan ook de focus op moeten liggen :wink:
En dat wil jij dus bestendigen door 1ste klas af te schaffen? Je lijkt wel een politicus: die gaan er ook van uit dat alleen sukkels het OV gebruiken, behalve als er lintjes te knippen vallen. En als OV-gebruiker kun je niet verdragen dat er mensen rondom je komen zitten? Je neemt waarschijnlijk nooit bus of tram? Ik wel: als ik eerste klas neem, kun je me er dus niet van verdenken dat ik me tot een soort upper class reken. Ik ben gewoon bereid om extra te betalen voor wat meer ruimte, wat meer (kans op) stilte, maar als ik bus of tram neem, kan ik best verdragen dat het er daar wat levendiger aan toe gaat.
Met vriendelijke groet

overweg13
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet MS96

Bericht door desirootje »

Shrek schreef: 30 aug 2021, 13:23
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Over het algemeen: Ik denk aan treinen naar Luxemburg, maar om minder last te hebben van overbelasting tussen Namen en Brussel, dat stuk rechtstreeks rijden.

En ik herhaal nog eens mijn ideetje voor een Charleroi-Maubeuge-Parijs...
Heel erg veel verbindingen zijn dat niet, en je hebt vaak tweespanningsmaterieel nodig (naar Luxemburg en Frankrijk). Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Vergeet Brussel-Luxemburg maar, daar zitten de I11 en die zitten daar goed. I11 heeft hetzelfde comfort maar kan toch meer reizigers vervoeren, dus laat die maar naar Luxemburg rijden. Voor Luik-Luxemburg heeft de MS96 veel te weinig fietscapaciteit, daar moet je ze dus zeker niet zetten.
Een klassieke trein naar Parijs met motorstellen zie ik niet gebeuren, zeker niet nu er geruchten zijn dat Thalys weer op Parijs-Mons-Namur wil gaan rijden.
Zeg dat dat niet waar is, het laatste dat we nodig hebben is nog een peperdure grensovergang. soms vergeten die spoorbedrijven dat ze voornamelijk bestaan als dienst, niet om winst te maken ten koste van de klant. Een IC naar Aachen (en op termijn mss Keulen), een IC naar Roosendaal (als ze daar ooit ETCS leggen) en een haalbaardere goedkope trein naar Parijs, niet enkel via een overstap in Lille waardoor je een enorme omweg moet nemen tenzij je in Kortrijk of De Panne woont, dat is wat we nodig hebben...
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Inzet MS96

Bericht door ronny »

trainlovertje schreef: 30 aug 2021, 12:22
jknockaert schreef: 30 aug 2021, 11:31 Naast de reeds benoemde inrichting van deze motorstellen vraag ik me af of ze ook niet gewoon veel te traag zijn voor verbindingen met veel stops.
Naar mijn ervaring als passagier (en ook mondeling bevestigd door een aantal treinbestuurders die ik ken) zouden de DMT's het snelst accelerende materieel zijn na de Desiro's. Dus neen, dat denk ik niet.
Ik vind volgende gegevens terug :
desiro : aanzetkoppel 1,1 m/s²
ms96 : maximum versnelling tot 50km/u : 60 cm/s²
sprinter : maximum versnelling 55 cm/s²
break : maximum versnelling 54 cm/s²
MS75 : maximum versnelling 47 cm/s²
ronny
Berichten: 535
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Inzet MS96

Bericht door ronny »

desirootje schreef: 30 aug 2021, 14:18 Zeg dat dat niet waar is, het laatste dat we nodig hebben is nog een peperdure grensovergang. soms vergeten die spoorbedrijven dat ze voornamelijk bestaan als dienst, niet om winst te maken ten koste van de klant. Een IC naar Aachen (en op termijn mss Keulen), een IC naar Roosendaal (als ze daar ooit ETCS leggen) en een haalbaardere goedkope trein naar Parijs, niet enkel via een overstap in Lille waardoor je een enorme omweg moet nemen tenzij je in Kortrijk of De Panne woont, dat is wat we nodig hebben...
Waarom zou de belastingbetaler een verbinding naar Parijs moeten financieren ? Dan kan je met dit geld beter een tunnel onder het kanaal in Willebroek bouwen zodat er meer treinen van Mechelen naar Sint-Niklaas kunnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 30 aug 2021, 14:18 Zeg dat dat niet waar is, het laatste dat we nodig hebben is nog een peperdure grensovergang. soms vergeten die spoorbedrijven dat ze voornamelijk bestaan als dienst, niet om winst te maken ten koste van de klant.
Vroeger zat er veel volk op die Thalys en marktonderzoek wijst uit dat dat vandaag ook nog zo zou zijn, het is dus zeker niet het laatste wat we nodig hebben maar net een zinvolle uitbreiding van het Thalys-netwerk. Een snelle trein Namen-Parijs is een mooie dienst voor de inwoners van beide steden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet MS96

Bericht door Steve »

Shrek schreef: 30 aug 2021, 13:23
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Over het algemeen: Ik denk aan treinen naar Luxemburg, maar om minder last te hebben van overbelasting tussen Namen en Brussel, dat stuk rechtstreeks rijden.

En ik herhaal nog eens mijn ideetje voor een Charleroi-Maubeuge-Parijs...
Heel erg veel verbindingen zijn dat niet, en je hebt vaak tweespanningsmaterieel nodig (naar Luxemburg en Frankrijk). Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Vergeet Brussel-Luxemburg maar, daar zitten de I11 en die zitten daar goed. I11 heeft hetzelfde comfort maar kan toch meer reizigers vervoeren, dus laat die maar naar Luxemburg rijden. Voor Luik-Luxemburg heeft de MS96 veel te weinig fietscapaciteit, daar moet je ze dus zeker niet zetten.
Een klassieke trein naar Parijs met motorstellen zie ik niet gebeuren, zeker niet nu er geruchten zijn dat Thalys weer op Parijs-Mons-Namur wil gaan rijden.
I11 heeft anders grotendeels dezelfde nadelen als MS96, in het bijzonder de smalle deuren. Voor de Brusselse NZV en de erg drukke verbinding Brussel - Ottignies - Namen (de twee drukste stations van heel Wallonië) is dat gewoon ongeschikt materieel, punt. Zeker in de spits is enkel M6 en M7 daar op z'n plaats.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Inzet MS96

Bericht door stijn »

Blijft er over... de radiale lijnen... met niet te veel stops...

En bij de revisie van MS96 en I11 het bagage compartiment ombouwen voor fietsen met een deel van 1ste klasse naar 2de klasse...
Ze hebben in Mechelen toch al grotere mirakels gerealiseerd?
Plaats reactie