Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Inzet MS96

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 02 sep 2021, 23:05 Ik vind de M6 er persoonlijk toch bovenuit steken. Die lijkt echt te zweven over de sporen. MS96 is een goeie tweede, maar als ik zo dit topic wat bekijk, een beetje een ongelukkige keuze in hindsight.
Een ongelukkige keuze was het niet echt, de MS96 was jarenlang perfect geschikt voor de diensten waarop ze gebruikt werden. Het is pas nu dat er een groot verschil komt tussen wat deze treinen bieden en wat de reizigers verwachten op het nieuwe terrein waar ze gaan rijden. Gelukkig komt dat ongeveer gelijk met de nood aan een midlife-renovatie, dus kan de trein nu aangepast worden aan de nieuwe noden.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Inzet MS96

Bericht door stijn »

TB_worden schreef: 02 sep 2021, 23:05 MS96 is een goeie tweede, maar als ik zo dit topic wat bekijk, een beetje een ongelukkige keuze in hindsight.
I11 en MS96 zijn besteld vlak voor de spectaculaire groei van het aantal passagiers... een groei die begin de jaren 90 niet te voorspellen was.
Naar mijn mening hebben de I11 en MS96 (samen met de files) trouwens mee gezorgd voor die groei omwille van het comfort.

https://m.standaard.be/cnt/dmf20200115_04806394

Gedurende 20 jaar waren zijn een zeer goede keuze... dus zo slecht was de beslissing destijds niet.

En nu, na 25 jaar denk ik dat er hun nog een mooi tweede leven wacht op de TANGENTIELE lijnen. ;-)
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Inzet MS96

Bericht door BlackEagle »

Om er even wat statistieken tegenaan te gooien: in 1996, het jaar van de indienstname van de MS96, vervoerde de NMBS 141 miljoen reizigers per jaar. In 2019 waren dat er al 256 miljoen (+82%). Daarentegen is het aantal treinkilometers amper toegenomen: van 75 naar 81 miljoen (+8%). Per trein worden nu dus aanzienlijk meer reizigers vervoerd dan vijfentwintig jaar geleden.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Inzet MS96

Bericht door desirootje »

Dieselfreak schreef: 02 sep 2021, 21:38
stijn schreef: 30 aug 2021, 15:08
groentje schreef: 30 aug 2021, 13:07 Ik vrees een beetje dat deze stellen geen 40 jaar gaan worden...
Ze zijn nu 25 jaar oud en ik hoor nog steeds niemand op een perron zeggen "Sh*t, een MS96 of I11."
Ik zie ze, samen met I11, nog zeker een toekomst hebben als (IC/IR) op de Waalse as en uit Antwerpen (behalve naar Brussel).
En ik denk niet er iemand in die gebieden om zou klagen.
Ik ken enkele mensen die regelmatig met de trein reizen maar echt geen interesse in treinen hebben, en inderdaad: die vinden toch ook de MS96 en I11 het beste materieel naar mijn ervaring. Die zetels zitten gewoon aangenaam, en het interieur is veel gezelliger dan dat kille, grijswitte waar velen zo van lijken te houden tegenwoordig. Natuurlijk, voor diensten met écht veel reizigers zijn dubbeldekkers beter geschikt, maar dat is dan puur vanwege de capaciteit, niet omdat die dubbeldekkers comfortabeler zouden zijn.
Iets dat ik hier nog niet veel heb zien staan over het witte interieur van de M6'en, met al die ramen en witte interieur lijkt de trein groter en ruimer, iets dat dubbeldekkers, zeker op hun bovenste verdiep kunnen gebruiken en wat ze dus aantrekkelijker maakt dan het oranje blauwe interieur van de ms96 op een dubbeldekker, de rest van het materieel is dan gwn standaardisatie en volgens mij toch wel redelijk goed geslaagd vanbinnen en vanbuiten
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Inzet MS96

Bericht door LML »

In het Kempenland wordt er stiekem gehoopt (en blijven we dat nog steeds hopen...) dat de MS96/rubberneuzen/Deense neuzen of hoe ze ook noemen in de nabije toekomst gaan verschijnen op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (tijdens daluren op de weekdagen, in weekends en op feestdagen. Dubbeldeksmaterieel zoals nu tijdens de spits op weekdagen).
Nu dat er op blz. 3 van dit topic ideeën ontstaan waar ze hun 2de leven zouden kunnen starten op enkele tangentiële lijnen, blijven we hier in het Kempenland het zeker nauwgezet opvolgen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Inzet MS96

Bericht door TimJ36 »

Niet vergeten dat er ook een aantal breaks vrijkomen bij de instroom van de M7, die moeten ook ergens naartoe. Op de lijn Knokke - Brussel Luchthaven rijden er nu breaks maar op vlak van reizigerscomfort is dat geen geschikt materiaal voor de dienst.
Tram44
Berichten: 152
Lid geworden op: 09 jun 2012, 12:49

Re: Inzet MS96

Bericht door Tram44 »

Op de IR's Brussel-Antwerpen zouden die breaks van de lijn Knokke-Brussels Airport nog nuttige diensten kunnen bewijzen en tegelijk voor een reistijdverkorting en betere betrouwbaarheid zorgen dan de amechtige combinaties van een type 21 met M5.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

Die M5+HLE21 zijn inderdaad allesbehalve "eerste jonkheid" maar bieden wel véél meer capaciteit dan breaks MS80. En die capaciteit is er meer dan nodig, op het spitsuur zitten de sporen krobbedevol met treinen en de treinen krobbedevol met reizigers (v/m/x).

Naarmate er M7-materiaal instroomt kan er ouder materiaal uitstromen, en voor mijn part mogen die lawaaimakers van breaks dan eerst vertrekken. Misschien doen ze het nog niet eens zo slecht op de tweedehandsmarkt; reden er nu al geen in Algerije? Uiteraard zullen de klassiekskes nog eerder uitgerangeerd worden, daar niet van.

En om bij het onderwerp te blijven: die Knokke-Luchthaven is misschien nog niet de slechtste inzet voor de MS96? Bovengemiddeld gehalte van "high-profile"-reizigers, daar zijn ze toch voor gemaakt?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 03 sep 2021, 14:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Inzet MS96

Bericht door TB_worden »

jan_olieslagers schreef: 03 sep 2021, 14:26 Die M5+HLE21 zijn inderdaad allesbehalve "eerste jonkheid" maar bieden wel véél meer capaciteit dan breaks MS80. En die capaciteit is er meer dan nodig, op het spitsuur zitten de sporen krobbedevol met treinen en de treinen krobbedevol met reizigers (v/m/x).

Naarmate er M7-materiaal instroomt kan er ouder materiaal uitstromen, en voor mijn part mogen die lawaaimakers van breaks dan eerst vertrekken. Misschien doen ze het nog niet eens zo slecht op de tweedehandsmarkt; reden er nu al geen in Algerije?
Marokko :wink:

En die hebben de NMBS destijds geïnspireerd voor een middenbak, als ik mij niet vergis.

Een beetje O/T maar ik vind de MS80 nog steeds beter dan pakweg de Desiro voor de ritten waarvoor ze gebruikt worden. Voor de rest heb ik enkel recente ervaring met M6 en MS96 en - iets langer geleden - klassiekjes.

Ik kan de redenering voor het niet vervangen van de MS80 door de MS96 zeker begrijpen, maar ik vind het ergens toch jammer dat ze niet kunnen doorschuiven op vlak van ouderdom.

Vorige week werd mijn trein in Aarschot afgeschaft door een persoonsongeval en ben ik teruggekeerd naar Leuven. Ik heb in Leuven wijselijk de IC-T naar Tongeren (M4) laten passeren voor de IC naar Genk (M6) ook al kwam ik dan 20' later toe in Hasselt. Dat had ik graag over voor het superieure comfort van de M6.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Inzet MS96

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 03 sep 2021, 01:40
TB_worden schreef: 02 sep 2021, 23:05 Ik vind de M6 er persoonlijk toch bovenuit steken. Die lijkt echt te zweven over de sporen. MS96 is een goeie tweede, maar als ik zo dit topic wat bekijk, een beetje een ongelukkige keuze in hindsight.
Een ongelukkige keuze was het niet echt, de MS96 was jarenlang perfect geschikt voor de diensten waarop ze gebruikt werden. Het is pas nu dat er een groot verschil komt tussen wat deze treinen bieden en wat de reizigers verwachten op het nieuwe terrein waar ze gaan rijden. Gelukkig komt dat ongeveer gelijk met de nood aan een midlife-renovatie, dus kan de trein nu aangepast worden aan de nieuwe noden.
Ik snap het wel, maar ergens toch jammer dat ze zelfs met een midlife update minder efficiënt ingezet kunnen worden dan de MS80. Je kan er de tangentiële lijnen wel mee bedienen, maar dat kan de MS80 ook en daar bovenop nog eens de ritten met een nood aan veel laadruimte en snel in- en uitstappen.

Is het niet beter de MS96 - nu die toch nog een flinke waarde hebben - te verkopen aan een land waar ze wel nog nut hebben? Israël bijvoorbeeld heeft de dieselvariant van de DMT, maar elektrificeert zelf ook meer en meer.

En ondertussen een alternatief, gebaseerd op de flexibiliteit van de MS80, aankopen waarna ook die kunnen uitgefaseerd worden? Zoals Jan al zegt, met hun geupdate interieur kunnen die nog wel wat interesse wekken...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5259
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Inzet MS96

Bericht door overweg13 »

stijn schreef: 03 sep 2021, 07:50
I11 en MS96 zijn besteld vlak voor de spectaculaire groei van het aantal passagiers... een groei die begin de jaren 90 niet te voorspellen was.
Naar mijn mening hebben de I11 en MS96 (samen met de files) trouwens mee gezorgd voor die groei omwille van het comfort.

Gedurende 20 jaar waren zijn een zeer goede keuze... dus zo slecht was de beslissing destijds niet.

En nu, na 25 jaar denk ik dat er hun nog een mooi tweede leven wacht op de TANGENTIELE lijnen. ;-)
Je slaat natuurlijk de nagel op de kop: toen deze ms96 besteld werden, was het aantal reizigers inderdaad al jaren aan het dalen. Toch herinner ik me dat met name op de verbindingen waarop ze werden ingezet (Knokke/Blankenberge en Luxemburg) de beperkte capaciteit regelmatig voor problemen zorgde, zeker meer dan de breaks die voordien op deze verbindingen werden ingezet. Wat vooral opviel, was de beperkte flexibiliteit: zodra het aantal reizigers min of meer onverwacht toenam, vormden er zich bezettingsproblemen: ik denk dan aan een toevloed van Walibisten en uiteraard ook aan de toestroom van kustgangers op zonnige zomerdagen. Voor de kusttreinen werd dan met maximale samenstellingen gereden, voor de lijnen 161/162 werd blijkbaar naar een compromis gezocht: tot Namur had je veel meer capaciteit nodig dan verder dan Namur en de vele samenstellingen met 2 ms96 konden de reizigersaantallen nauwelijks aan tussen Brussel en Ottignies, terwijl ze voldeden vanaf Namur.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Inzet MS96

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 03 sep 2021, 14:26 Die M5+HLE21 zijn inderdaad allesbehalve "eerste jonkheid" maar bieden wel véél meer capaciteit dan breaks MS80. En die capaciteit is er meer dan nodig, op het spitsuur zitten de sporen krobbedevol met treinen en de treinen krobbedevol met reizigers (v/m/x).

Naarmate er M7-materiaal instroomt kan er ouder materiaal uitstromen, en voor mijn part mogen die lawaaimakers van breaks dan eerst vertrekken. Misschien doen ze het nog niet eens zo slecht op de tweedehandsmarkt; reden er nu al geen in Algerije? Uiteraard zullen de klassiekskes nog eerder uitgerangeerd worden, daar niet van.

En om bij het onderwerp te blijven: die Knokke-Luchthaven is misschien nog niet de slechtste inzet voor de MS96? Bovengemiddeld gehalte van "high-profile"-reizigers, daar zijn ze toch voor gemaakt?
De M5-stammen tussen Brussel en Antwerpen zijn helemaal niet zo lang, een stuk of 7 stellen. Als je genoeg MS80 inzet (minstens 3 stuks) heb je ongeveer evenveel capaciteit. Niet dat ik er per se voor pleit, maar het zou zeker kunnen. Sowieso zal de massale instroom van M7 een totale gamechanger worden en wordt plots veel mogelijk.

Voor Knokke-luchthaven moet je je absoluut niet blindstaren op de beide eindpunten. Er zullen wel "high profile"-reizigers zijn die van begin tot eind blijven zitten, maar die trein rijdt vooral in een pool met de Eupen-Oostende, Blankenberge-Eupen en Kortrijk-Welkenraedt op de hoofdas (Brugge-)Gent-Brussel en die paar treintjes met MS96 en MS80 van/naar Knokke (en in beperkte mate zelfs Blankenberge) contrasteren daar enorm met de lange M6-stammen die er meestal de dienst uitmaken.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

Dankjewel, @Steve, dat is een samenhangend verhaal, en alweer neem ik het graag van u aan :) !
Maar ik heb het wel lastig met
De M5-stammen tussen Brussel en Antwerpen zijn helemaal niet zo lang, een stuk of 7 stellen.
: waarom maakt men die dan niet langer? Zijn er stations met onvoldoende perronlengte voor meer dan 7 rijtuigen? Dan zou er toch moeten gedacht worden om sommige treinen langer te maken, en te beperken tot die stations waar dat wel kan. Twee locs in één trein is natuurlijk ook een vorm van perroncapaciteitsverspilling :) al wil ik wel aannemen dat daar ook een of andere afweging tegenover staat. Maar het is echt hemeltergend om reizigers te zien dichtopeengepakt rechtstaan op beide verdiepingen van een M5 of M6, en dat heb ik toch al vaak meegemaakt, bij vertrek +/- 17:00-18:00 uit Brussel-Noord richting Vilvoorde-Mechelen-Antwerpen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Inzet MS96

Bericht door Steven »

De M5 zijn zo ontworpen dat ze met Max 8 rijtuigen rijden omdat de omvormer het anders niet aankan. Zelfs met 8 vond ik het persoonlijk nog steeds een randgeval om geen storingen te hebben. Verlichting die eens uitvalt is niet noodzakelijk een mega drama maar het moment dat deuren niet meer normaal willen openen of sluiten kom je in de rubriek veiligheid uit. Dat heb je nu eenmaal met rijtuigen die ontworpen zijn in een tijd dat men elke Belgische Frank 4x draaide voor men hem wou uitgeven. De M5 blijft een product uit zijn tijd en is dus zeker geen trein waarbij je zomaar wild gaat doen. Zomaar wat rijtuigen plaatsen lukt dus niet zomaar bij de M5.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Inzet MS96

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hm, hhhmmm :) Alweer wil ik niet op de boodschapper schieten, wel integendeel. Maar ik moet dus begrijpen dat de M5 goedkope brol zijn, die men niet - met enige betrouwbaarheid, inderdaad een belangrijk punt! - met meer dan 7 in één trein kan inzetten? Toch wel ontluisterend hoor!

En kan men dan echt niet met langere treinen met enkel M6 rijden, en met een enkele loc, in de spits? Nu, ik hoor het antwoord al - "als dat kon, dan deed men het wel" - maar is dat niet een kwestie van prioriteiten? Of zijn de M6 eigenlijk al evenzeer "goedkope brol"?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie