Inzet MS96

Alles over reizigerstreinen in België.
dentheo
Berichten: 8176
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door dentheo »

Anderzijds heeft een ingenieur mij ooit verteld dat er nu een minimumspanningsvergrendeling opzit.
De ingangsomvormer voor de tussenkring moest anders te lang "open" staan en dat bleek hij slecht te verdragen.
Ik weet niet of dat ervaring was van de vroegere 1500V of de huidige 1800V.
Laatst gewijzigd door dentheo op 29 jan 2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Theo
Groeten vanop de Heide
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door deadlock »

Er is wel meer NMBS-materieel wat volgens de specificaties niet in Nederland zou kunnen rijden maar eigenlijk geen problemen geeft. Mooi meegenomen lijkt me.
260689
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door 260689 »

In een Op De Baan of Spoorwegjournaal staat er een foto van de reeks 400 AM96 die in Luxemburg-Station stond wat ook niet mocht weinig beveiligingsredenen (memor2??).
Dus het zou mij niet verwonderen dat er een AM96 in Maastricht zou zijn.
Zo rijden er wel klassiekjes naar Maastricht en niet naar Roosendaal.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door deadlock »

Varkensneuzen zijn technisch gezien klassiekjes dus eigenlijk komen die wel in Roosendaal.
260689
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door 260689 »

deadlock schreef:Varkensneuzen zijn technisch gezien klassiekjes dus eigenlijk komen die wel in Roosendaal.
800 heeft Zwenk-Schuifdeuren, klassiekjes Zwenk-Zwaai ;-) groot verschil.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22512
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door Steven »

Technisch gezien zijn het inderdaad klassiekjes en de technische kant heeft niets met de deuren te maken maar alles met de rem en tractieuitrusting.
260689
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Technisch gezien zijn het inderdaad klassiekjes en de technische kant heeft niets met de deuren te maken maar alles met de rem en tractieuitrusting.
Dat weet ik maar ik het het niet op het technische gedeelte, ik had het over het feit dat er verschil zat tussen de 2 treintype's.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wanneer krijgt AM96 ECTS ingebouwd?

Bericht door deadlock »

260689 schreef:Dat weet ik maar ik het het niet op het technische gedeelte, ik had het over het feit dat er verschil zat tussen de 2 treintype's.
Ja. Nou nee, niet echt een goed criterium. Er zit meer verschil tussen de klassiekjes uit de series 70 en 73 dan tussen 73 en 75 ;)
TB_worden
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Inzet MS96

Bericht door TB_worden »

Shrek schreef: 26 aug 2021, 17:28
Terminus schreef: 26 aug 2021, 17:15 En dan is het te hopen dat het excuus dat jarenlang gebruikt werd voor de inzet van Desiro's op IC-treinen, "dat moet voor de garantie", ook van toepassing is op de M7's ...
Ja die M7 zullen hun kilometers moeten doen. Het zal wel niet te lang duren voor die op reguliere IC's zitten. Ik verwacht dat we vanaf nu veel meer breaks en MS96 gaan zien stilstaan overdag.
Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

TB_worden schreef: 29 aug 2021, 00:46 Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Breaks hebben meer ruimte voor fietsen, hebben stopcontacten, hebben bredere deuren, meer zitplaatsen 2e klas,... allemaal zaken die ze beter aangepast maken voor de hedendaagse behoeften dan de MS96. Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
DR-fan
Berichten: 534
Lid geworden op: 20 apr 2018, 16:28

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door DR-fan »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 00:55 Breaks hebben meer ruimte voor fietsen, hebben stopcontacten, hebben bredere deuren, meer zitplaatsen 2e klas,... allemaal zaken die ze beter aangepast maken voor de hedendaagse behoeften dan de MS96. Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
Dat kan wel zijn maar ondertussen zijn het verouderde rammelbakken geworden en zonder airco zijn ze een verzoeking in de zomer. De MS96 zijn wat rijcomfort betreft nog steeds zowat het beste dat we hebben - en interieurs zijn niet zo moeilijk aan te passen.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5286
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: 29 aug 2021, 00:55
TB_worden schreef: 29 aug 2021, 00:46 Breaks én MS96's...
Kunnen ze met de instroom van de M7 niet gewoon geleidelijk aan meer MS96's inzetten in plaats van breaks?
Het aantal lijnen waar een MS96 echt op zijn plaats is, is bijzonder klein in ons land.
Dat is een zeer terechte opmerking. De manier waarop destijds gemorst werd met capaciteit is al sinds het begin van hun carrière aanleiding tot chronisch plaatsgebrek. Vandaar vermoedelijk de vele verschuivingen in hun inzet in de loop van de jaren. Nu nog zijn er vermoedelijk geen verbindingen meer die volledig met ms96 worden uitgebaat, altijd moet een ander treintype op drukke momenten inspringen. Wat niet wegneemt, natuurlijk, dat het bij een normale bezetting erg aangename stellen zijn.
Met vriendelijke groet

overweg13
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Paul »

De verbinding Antwerpen - Poperinge / Lille wordt 100% met MS96 gereden denk ik.
Ik vind die stellen inderdaad qua comfort het beste wat we hebben, samen met I11. In dat materieel betaal ik ook graag extra voor eerste klasse.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 29 aug 2021, 10:17 De verbinding Antwerpen - Poperinge / Lille wordt 100% met MS96 gereden denk ik.
Ik vind die stellen inderdaad qua comfort het beste wat we hebben, samen met I11. In dat materieel betaal ik ook graag extra voor eerste klasse.
Uiteraard is dat heel comfortabel in eerste klasse, maar als daardoor tussen Gent en Antwerpen mensen in tweede klasse moeten rechtstaan zullen daar vroeg of laat toch ook dubbeldekkers komen te rijden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Bericht door Shrek »

DR-fan schreef: 29 aug 2021, 09:08 Dat kan wel zijn maar ondertussen zijn het verouderde rammelbakken geworden en zonder airco zijn ze een verzoeking in de zomer. De MS96 zijn wat rijcomfort betreft nog steeds zowat het beste dat we hebben - en interieurs zijn niet zo moeilijk aan te passen.
Dan moet de NMBS toch dringend gaan nadenken over een grondige renovatie van de MS96 waar ze aangepast worden aan hun nieuwe rol als IR-materieel.
Plaats reactie