Pagina 4 van 24

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 19:29
door HVHTB
Shrek schreef: 23 sep 2021, 23:59
FLV-FGSP schreef: 23 sep 2021, 23:39 Er zijn Walen die dromen van de terugkeer van de Thalys Parijs - Bergen - Namen, maar dat zal niet gebeuren.
Als Thalys daar brood in ziet en geen subsidie meer vraagt, waarom zou dat dan niet gebeuren? De infra ligt er en er is reizigersvraag.
Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:01
door trainlovertje
HVHTB schreef: 24 sep 2021, 19:29 Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)
Als de Whalys terugkomt, zal die naar alle waarschijnlijkheid zijn oude (en veel snellere) traject via de HSL volgen en niet via Quévy rijden.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 20:35
door HVHTB
trainlovertje schreef: 24 sep 2021, 20:01 Als de Whalys terugkomt, zal die naar alle waarschijnlijkheid zijn oude (en veel snellere) traject via de HSL volgen en niet via Quévy rijden.
Daar had ik nog niet aan gedacht! Op zich zou het wel leuk zijn als die verbindingsboog nog eens wordt gebruikt.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 23:09
door DDietzen
Ik vraag me wel af of Vlaanderen weer zal gaan zwaaien met het wafelijzer zodra die Whalys terugkomt. (Die Thalys naar Oostende was er destijds immers ook alleen omdat Wallonië er één naar Namen had, niet vanwege de vervoerskundige meerwaarde.)

Wat zou het worden, een TGV uit Zuid-Frankrijk of Straatsburg doortrekken naar Antwerpen ofzo?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 23:13
door Shrek
DDietzen schreef: 24 sep 2021, 23:09 Ik vraag me wel af of Vlaanderen weer zal gaan zwaaien met het wafelijzer zodra die Whalys terugkomt. (Die Thalys naar Oostende was er destijds immers ook alleen omdat Wallonië er één naar Namen had, niet vanwege de vervoerskundige meerwaarde.)

Wat zou het worden, een TGV uit Zuid-Frankrijk of Straatsburg doortrekken naar Antwerpen ofzo?
Dat wafelijzer was er enkel omdat er subsidies nodig waren, als Thalys het zonder kan heeft de regering niets meer te zeggen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 25 sep 2021, 09:24
door rdv
Het zou mij - in (post-)Corona - tijden zeer verwonderen dat de Whalys nu wel rendabel zou zijn. Het zal dan van de toeristen moeten komen, want de professionele klanten blijven nog (groten)deels weg. Veel bedrijven zijn nog heel voorzichtig/streng wat internationaal reizen betreft, en de Zoom e.a. meetings zullen een blijver zijn (zeker voor kortere en/of interne vergaderingen).

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 25 sep 2021, 09:48
door Shrek
rdv schreef: 25 sep 2021, 09:24 Het zou mij - in (post-)Corona - tijden zeer verwonderen dat de Whalys nu wel rendabel zou zijn. Het zal dan van de toeristen moeten komen, want de professionele klanten blijven nog (groten)deels weg. Veel bedrijven zijn nog heel voorzichtig/streng wat internationaal reizen betreft, en de Zoom e.a. meetings zullen een blijver zijn (zeker voor kortere en/of interne vergaderingen).
Het was in 2019, dus nog even zien of dat nu nog wel geldt.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 25 sep 2021, 10:53
door 260689
De NJ van Brussel - Wien zat redelijk goed vol. Alsook de gekoppelde Thalys van 19u13 naar Paris zat bijna zo goed als vol. Ook de TGV naar Lyon die beetje erachter vertrok zat stampende vol. Kan ook zijn omdat het vrijdagavond was. Maar het aantal toeristen op de perrons stonden goed vol.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 05 okt 2021, 09:39
door FLV-FGSP
Ducktape schreef: 23 sep 2021, 12:34 Vreemd genoeg zit die Noorderkempen-Charleroi nog niet in de routeplanner, al de rest wel. De 20xx rijdt naar Essen ipv de 45xx, en de 45xx rijdt tot Luchtbal en eindigt daar.
Er blijkt een half jaar vertraging op het verbeterproject voor Noorderkempen te zitten.
Aanvulling 6/10: bevestigd in de Gazet - https://www.gva.be/cnt/dmf20211005_97107755

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 06:33
door ostbahnhof
Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 09:35
door Shrek
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 09:42
door Shrek
HVHTB schreef: 24 sep 2021, 19:29
Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)
Er gaan daar geen HST's komen, maar de werf om de sporen te moderniseren is intussen wel begonnen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 10:19
door jan_olieslagers
Shrek schreef: 07 okt 2021, 09:35
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?
Hm, men zal natuurlijk nooit iedereen tevreden kunnen stellen, en inderdaad is het gebodene niet onaanvaardbaar. Toch is het ongelukkig dat 50% van de totale reistijd bestaat uit wachten in Mechelen. Ook vind ik niet dat Kontich en Duffel in de categorie "boerengat" vallen, maar ik heb de reizigerscijfers niet gelijk onder de hand.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 13:43
door ostbahnhof
Shrek schreef: 07 okt 2021, 09:35
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?
Heel competitief:
Voor bvb Duffel:
45 of 50 min voor 32 km waaruit 25min wachten in Mechelen.
Goe bezig in 2021 8)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 07 okt 2021, 14:03
door overweg13
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 13:43
45 of 50 min voor 32 km waaruit 25min wachten in Mechelen.
Goe bezig in 2021 8)
Dat is een gemiddelde snelheid van 38.4 km/u. Dat haal je nog zelden per auto, tenzij je alleen het traject op snelwegen meerekent, en dan nog...