Pagina 3 van 24

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 08:47
door Shrek
FLV-FGSP schreef: 24 sep 2021, 08:25 De vroegere Whalys reed ongeveer half vol. Zodra de federale staat de subsidie schrapte, stopte Thalys met deze verbinding.
Ze zetten het stel liever op Brussel-Parijs in.
Maar intussen heeft Thalys nieuw marktonderzoek gedaan waardoor ze denken hem bijna vol te krijgen en het rendabel te kunnen exploiteren.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 09:42
door DDietzen
Als je dan voor de budgetreiziger ook nog de Charleroi-Erquelinnes doortrekt naar Jeumont (en liefst ook de Paris-Maubeuge voor een vlotte aansluiting), is er voor ieder wat wils. Of valt daarmee het marktonderzoek van Thalys weer in duigen omdat er dan daadwerkelijk een serieus alternatief is voor hun dienst?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 10:00
door nibura
Teach2 schreef: 23 sep 2021, 17:46 Iemand die weet welk materieel er op de nieuwe IC Antwerpen-Hasselt gaat rijden?
Deze zou met breaks gereden worden.
De Hasselt - Leuven - Luchthaven - Antwerpen zou dan weer met DMT's rijden vanaf december.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 10:25
door Shrek
DDietzen schreef: 24 sep 2021, 09:42 Als je dan voor de budgetreiziger ook nog de Charleroi-Erquelinnes doortrekt naar Jeumont (en liefst ook de Paris-Maubeuge voor een vlotte aansluiting), is er voor ieder wat wils. Of valt daarmee het marktonderzoek van Thalys weer in duigen omdat er dan daadwerkelijk een serieus alternatief is voor hun dienst?
Het is omgekeerd: moet de NMBS (en daarmee de federale overheid) geld gaan pompen in onrendabele treinen als Thalys het zonder subsidie kan doen?
Er wilt bijna niemand naar Jeumont, daar lege treinen laten rijden is echt niet de oplossing.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 10:35
door rvdborgt
Shrek schreef: 24 sep 2021, 10:25
DDietzen schreef: 24 sep 2021, 09:42 Als je dan voor de budgetreiziger ook nog de Charleroi-Erquelinnes doortrekt naar Jeumont (en liefst ook de Paris-Maubeuge voor een vlotte aansluiting), is er voor ieder wat wils. Of valt daarmee het marktonderzoek van Thalys weer in duigen omdat er dan daadwerkelijk een serieus alternatief is voor hun dienst?
Het is omgekeerd: moet de NMBS (en daarmee de federale overheid) geld gaan pompen in onrendabele treinen als Thalys het zonder subsidie kan doen?
Er wilt bijna niemand naar Jeumont, daar lege treinen laten rijden is echt niet de oplossing.
Het streekcentrum is Maubeuge, dus daar moeten eventuele treinen vanuit Charleroi naar toe.
Verreweg de meeste kosten daarvoor komen volgens mij bij de Franse regio te liggen, aangezien er aan Belgische kant amper meer treinkilometers worden geproduceerd bij doortrekken van de trein Charleroi - Erquelinnes.

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 11:24
door K V B
FLV-FGSP schreef: 22 sep 2021, 23:33 De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt.
Is Noorderkempen zo populair geworden? Hoeveel reizigers trekt dat station (en waar komen ze vandaan?)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 11:35
door ostbahnhof
K V B schreef: 24 sep 2021, 11:24
FLV-FGSP schreef: 22 sep 2021, 23:33 De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt.
Is Noorderkempen zo populair geworden? Hoeveel reizigers trekt dat station (en waar komen ze vandaan?)
uit de kempen 👍

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 11:37
door Steven
Noorderkempen is ideaal gelegen voor Nederlanders en lokale bevolking. Nederlanders staan minder in de file om te gaan shoppen. Mensen uit regio Brecht staan snel in de stad om te gaan werken. Pre Corona was de parking elke dag te klein. Ondertussen kwam het virus en werd de parking aldaar betalend. Ze staat nog niet zo vol als 2 jaar terug maar de drukte neemt er zeker weer toe. Er zijn ook heel wat buslijnen die daar stoppen. Dus dat station brengt zeker op.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 11:40
door Steven
In volle coronacrisis (oktober vorig jaar) waren er dat nog steeds 550 dag (Week), een 250 op zaterdag en ruim 400 op zondag. En dat voor een station dat het hoofdzakelijk met 1 trein per uur doet (in de week tijdens de spits zijn er wat extra)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 11:43
door FLV-FGSP
K V B schreef: 24 sep 2021, 11:24 Is Noorderkempen zo populair geworden? Hoeveel reizigers trekt dat station (en waar komen ze vandaan?)
1394 op een werkdag in oktober 2018, het beste jaar tot nu toe. De P+R-halte draaide tot maart 2020 zeer goed.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 14:20
door Steve
nibura schreef: 24 sep 2021, 10:00
Teach2 schreef: 23 sep 2021, 17:46 Iemand die weet welk materieel er op de nieuwe IC Antwerpen-Hasselt gaat rijden?
Deze zou met breaks gereden worden.
De Hasselt - Leuven - Luchthaven - Antwerpen zou dan weer met DMT's rijden vanaf december.
Allez, nog een verbinding naar de luchthaven waar MS96 met z'n veel te smalle deuren op ingezet wordt. Omgekeerd zou veel logischer zijn, MS80 is verre van perfect door de hoge opstap maar heeft toch veel bredere deuren en een multifunctionele ruimte waar je koffers en bagage veel makkelijker kwijtraakt.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 16:31
door K V B
Steven schreef: 24 sep 2021, 11:37 Noorderkempen is ideaal gelegen voor Nederlanders en lokale bevolking. Nederlanders staan minder in de file om te gaan shoppen. Mensen uit regio Brecht staan snel in de stad om te gaan werken. Pre Corona was de parking elke dag te klein. Ondertussen kwam het virus en werd de parking aldaar betalend. Ze staat nog niet zo vol als 2 jaar terug maar de drukte neemt er zeker weer toe. Er zijn ook heel wat buslijnen die daar stoppen. Dus dat station brengt zeker op.
Het lijkt me dat Brecht ook een goede plek is voor de Vlaamse Overheid om een wat aan activistische ruimtelijke ordering te doen, zoals in Nederland. Bouw rond het station kantoren, en verder af woonzones. Het lijkt me een ideale plek om een beetje de druk van Antwerpen te halen.
Zijn er daarrond ideeën?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 16:35
door jan_olieslagers
Ook hier: waarom zou de overheid dat moeten doen? Als het echt een goed idee is dan zijn er volop projectontwikkelaars die niet liever vragen dan om op die kar te mogen/kunnen springen. Niets houdt hen tegen! En er is volop "venture capital" beschikbaar aan zeer lage interestvoeten.

Vanuit een "groene" ooghoek gezien: wilt ge nu echt de allerlaatste plekjes groen en open ruimte verkavelen/verkwanselen? Wie zong daar toch alweer "laat ons een boom en wat gras dat nog groen is"..?

[cynisch] enne, de druk op Antwerpen bestaat vooral uit drugtrafikanten en gesubsidieerde milieuvervuilers, laat die maar waar ze zitten![/cynisch]

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 16:42
door Terminus
Steve schreef: 24 sep 2021, 14:20
nibura schreef: 24 sep 2021, 10:00
Teach2 schreef: 23 sep 2021, 17:46 Iemand die weet welk materieel er op de nieuwe IC Antwerpen-Hasselt gaat rijden?
Deze zou met breaks gereden worden.
De Hasselt - Leuven - Luchthaven - Antwerpen zou dan weer met DMT's rijden vanaf december.
Allez, nog een verbinding naar de luchthaven waar MS96 met z'n veel te smalle deuren op ingezet wordt. Omgekeerd zou veel logischer zijn, MS80 is verre van perfect door de hoge opstap maar heeft toch veel bredere deuren en een multifunctionele ruimte waar je koffers en bagage veel makkelijker kwijtraakt.
Anderzijds passeert "de luchthaven'' natuurlijk niet in de NZ-verbinding (waar ze die smalle deuren nog meer weg willen), en je kan er beter je bagage kwijt dan in sommige andere types materieel (M6...)

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 24 sep 2021, 19:22
door Steve
Zeker, maar dat geldt nog meer voor die verbinding Hasselt - HeistODB - Antwerpen. Te kiezen tussen beide zouden de MS96 daar dus veel meer op hun plaats zijn.