Pagina 18 van 24

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 18 jan 2022, 17:07
door Stef
Ik snap iets niet goed aan de P8013 en waarom die niet rijdt momenteel (is mede afgeschaft door corona uitval). Echter rijdt P7013 wel nog en moet er dus 's avonds sowieso leeg gereden worden naar Sint-Niklaas Oost... De aankomst daar is telkens kort na de IC 740.

Is dan zo dat bij de treinbegeleiders er een acuter probleem is momenteel waardoor die P8013 niet rijdt, maar wel leeg? Of hoe moet ik dat nu bezien...

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 18 jan 2022, 18:46
door Shrek
Stef schreef: 18 jan 2022, 17:07 Ik snap iets niet goed aan de P8013 en waarom die niet rijdt momenteel (is mede afgeschaft door corona uitval). Echter rijdt P7013 wel nog en moet er dus 's avonds sowieso leeg gereden worden naar Sint-Niklaas Oost... De aankomst daar is telkens kort na de IC 740.

Is dan zo dat bij de treinbegeleiders er een acuter probleem is momenteel waardoor die P8013 niet rijdt, maar wel leeg? Of hoe moet ik dat nu bezien...
Het materieel komt van de 8001, die leeg uit Oostende komt. 7001 en 8013 zijn dus afgeschaft. Waarschijnlijk hadden die treinen minder reizigers dan 8001 en 7013.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 18 jan 2022, 22:23
door 260689
Shrek schreef: 18 jan 2022, 18:46
Stef schreef: 18 jan 2022, 17:07 Ik snap iets niet goed aan de P8013 en waarom die niet rijdt momenteel (is mede afgeschaft door corona uitval). Echter rijdt P7013 wel nog en moet er dus 's avonds sowieso leeg gereden worden naar Sint-Niklaas Oost... De aankomst daar is telkens kort na de IC 740.

Is dan zo dat bij de treinbegeleiders er een acuter probleem is momenteel waardoor die P8013 niet rijdt, maar wel leeg? Of hoe moet ik dat nu bezien...
Het materieel komt van de 8001, die leeg uit Oostende komt. 7001 en 8013 zijn dus afgeschaft. Waarschijnlijk hadden die treinen minder reizigers dan 8001 en 7013.
E8013 wordt normaal gedaan door een TBG van Antwerpen. Daar juist in deze depot veel zieke zijn is de E8013 al enige tijd afgeschaft en rijd telkens leeg naar FSN.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 17:52
door EBFS
Vanaf 7 februari staat de IC27 van Brussels Airport tot Charleroi-Zuid via Schuman vermeld als S19 op de routeplanner. Heeft iemand hier meer informatie over? Is dat gewoon een fout of krijgt het S-net er een lijn bij?

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 18:31
door ovspotter_be
EBFS schreef: 26 jan 2022, 17:52 Vanaf 7 februari staat de IC27 van Brussels Airport tot Charleroi-Zuid via Schuman vermeld als S19 op de routeplanner. Heeft iemand hier meer informatie over? Is dat gewoon een fout of krijgt het S-net er een lijn bij?
Ik vermoed dat dit een nieuwe S-lijn gaat worden, aangezien deze ook al wordt vermeld op de Wikipedia-pagina over het GEN, al is Wikipedia niet altijd de beste nieuwsbron, op Wikipedia staat ook dat deze in het weekend zal doorrijden richting Leuven.
Al mogen ze die nieuwe S19 naar mijn mening wel wat extra halte's geven, want nu doet die Bordet-Schuman non-stop, Meiser en Evere mogen er wel extra bijkomen wil je een duidelijk net bouwen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 20:02
door jan_olieslagers
Als een trein al te veel haltes (sic!) heeft is hij te lang onderweg, en neemt bovendien (onnodig) veel capaciteit van de lijn op. Het is nogal een eind naar Charleroi, ik kan goed begrijpen dat men niet overal wil stoppen. En zeker Evere is nu niet bepaald een grote publiekstrekker hoor, het is eerder het hol van Pluto...Meiser is juist iets actiever maar nog altijd geen wereldstad. Beide geven ook helemaal geen verbinding met openbaar vervoer, wat Bordet en Schuman juist erg ruim doen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 20:42
door ovspotter_be
jan_olieslagers schreef: 26 jan 2022, 20:02 Als een trein al te veel haltes (sic!) heeft is hij te lang onderweg, en neemt bovendien (onnodig) veel capaciteit van de lijn op. Het is nogal een eind naar Charleroi, ik kan goed begrijpen dat men niet overal wil stoppen. En zeker Evere is nu niet bepaald een grote publiekstrekker hoor, het is eerder het hol van Pluto...Meiser is juist iets actiever maar nog altijd geen wereldstad. Beide geven ook helemaal geen verbinding met openbaar vervoer, wat Bordet en Schuman juist erg ruim doen.
Dat snap ik ook wel, dat Bordet en Schuman belangrijker zijn dan Evere en Meiser, maar het gaat mij vooral om de naamgeving van "S" die nu aan deze trein is gegeven.
Reizigers tussen die stations weten nu dat de S overal stopt en IC Meiser en Evere overslaat, maar eens de S19 komt is er ineens geen IC meer maar een S die Meiser en Evere overslaat.
En reizigers kijken niet naar S4, S5, S7, S9 of S19, enkel naar de bestemming, S is S, 1 pot nat.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 20:46
door jan_olieslagers
Er zijn S-treinen genoeg die niet overal stoppen. Of neem bv. de S1 die soms wel stopt in Buda en soms niet, dat is pas verwarrend. Maar wel met u akkoord dat een verbinding luchthaven-Charleroi een beetje noch mossel noch vis is :) Als echte IC zou ze niet met Desiro's mogen rijden, en flink moeten vooruitdoen; maar vermoedelijk gaat zo'n dienst onvoldoende reizigers aantrekken om economisch verantwoord te zijn. En om een echte S-dienst te zijn is Charleroi dan weer te ver. Alhoewel, als ge de S8 ziet die tegenwoordig van Louvain-la-Neuve tot Zottegem bolt... dat wil ik ook nog wel eens zien blijven duren.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 20:48
door pietje
ovspotter_be schreef: 26 jan 2022, 20:42
jan_olieslagers schreef: 26 jan 2022, 20:02 Als een trein al te veel haltes (sic!) heeft is hij te lang onderweg, en neemt bovendien (onnodig) veel capaciteit van de lijn op. Het is nogal een eind naar Charleroi, ik kan goed begrijpen dat men niet overal wil stoppen. En zeker Evere is nu niet bepaald een grote publiekstrekker hoor, het is eerder het hol van Pluto...Meiser is juist iets actiever maar nog altijd geen wereldstad. Beide geven ook helemaal geen verbinding met openbaar vervoer, wat Bordet en Schuman juist erg ruim doen.
Dat snap ik ook wel, dat Bordet en Schuman belangrijker zijn dan Evere en Meiser, maar het gaat mij vooral om de naamgeving van "S" die nu aan deze trein is gegeven.
Reizigers tussen die stations weten nu dat de S overal stopt en IC Meiser en Evere overslaat, maar eens de S19 komt is er ineens geen IC meer maar een S die Meiser en Evere overslaat.
En reizigers kijken niet naar S4, S5, S7, S9 of S19, enkel naar de bestemming, S is S, 1 pot nat.
Ik begrijp je visie en kan er tot op bepaalde hoogte in mee gaan, maar in het buitenland vind je ook hier en daar voorbeelden van voorstadstreinen die op hetzelfde traject toch niet allemaal dezelfde stops hebben. Sommige voorstadstreinen zijn eerder expressdiensten.
Maar in dit geval denk ik dat het eerder windowdressing is om een extra S-trein naar de luchthaven te laten rijden zonder een extra trein voor in te leggen.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 26 jan 2022, 21:00
door ovspotter_be
pietje schreef: 26 jan 2022, 20:48 Maar in dit geval denk ik dat het eerder windowdressing is om een extra S-trein naar de luchthaven te laten rijden zonder een extra trein voor in te leggen.
Dat denk ik dus ook, om (eindelijk) de luchthaven eens een S-trein te geven en daardoor aan te sluiten op het Brussels GEN.
En de titel IC die de trein hiervoor kreeg vond ik de naam ook niet waardig, alvast in Brussel toch niet, want daar sloeg die enkel Arcaden, Mouterij, Meiser en Evere over ten opzichte van de S-treinen.
Ik ben ook wel benieuwd naar de stiptheid van de S19, aangezien de huidige IC op bijna alle ritten die ik heb gedaan aan 40km/h achter de stoppende S5 zat tussen Schuman en Bordet, en de IC krijgt overigens ook maar 5min. voor dit stuk.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 06:51
door groentje
Gezien het stoppatroon van de doorsnee trein op lijn 26 zou ik net zeggen dat het net de IC is die er nodeloos capaciteit kost. Die trein stopt nu al in 'IC'-stations als Courcelles, Obaix-Buzet, Lillois, Waterloo, St-Genesius-Rode of Linkebeek.
De reden waarom een van beide S1-treinseries Buda overslaat, is ter compensatie voor de stop in Ukkel-Stalle en Brussel-Kapellekerk, die de andere serie dan weer overslaat, de keertijd in zowel Antwerpen als Nijvel is anders nét te kort. Ik weet eerlijk gezegd niet goed hoe dit op te lossen, maar ik ben het volkomen eens dat dit nodeloos verwarrend is.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 09:38
door Steve
De omzetting van IC naar S is in ieder geval de logica zelve, het is zowat het schoolvoorbeeld van de uitholling van het concept IC als je kijkt in welke pietluttige stopplaatsen die allemaal stopt. Ik had juist de indruk dat het vooral om politieke redenen was dat die "IC" bleef (in de luchthaven enkel IC's...) en niet omgekeerd, dat er absoluut een wil zou zijn om toch maar een S naar de luchthaven te sturen.

Verder helemaal eens wat het stoppatroon betreft op lijn 26. Als IC was het al moeilijk uit te leggen dat hij wel stopte in een station als Diesdelle maar niet in Meiser, als S is het nog veel onbegrijpelijker. Temeer daar de S9 en zeker S4 aan die kanten óók al een afwijkend stoppatroon hebben. Het is geen harde regel dat een voorstadstrein steeds in elk station moet stoppen, maar op deze manier wordt het wel zeer verwarrend.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 10:10
door jan_olieslagers
De S9 stopt overal hoor, op L26 (als hij rijdt, tenminste, mopper mopper): Bordet, Evere, Meiser, (Schuman, Luxemburg, Mouterij op L161A), ... Of sloeg de opmerking misschien op haltes verder zuidelijk? Daar kom ik nooit en heb er dus geen zicht op. Aan de andere kant slaat de S9 wel Nossegem over, op L36, da's misschien ook omdat de keertijd het niet toelaat.

Overigens had ook ik begrepen dat er een "regel" was om enkel IC's naar de luchthaven te sturen, al vroeg ik me altijd al af waarom dan wel.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 10:53
door Steve
jan_olieslagers schreef: 27 jan 2022, 10:10 De S9 stopt overal hoor, op L26 (als hij rijdt, tenminste, mopper mopper): Bordet, Evere, Meiser, (Schuman, Luxemburg, Mouterij op L161A), ... Of sloeg de opmerking misschien op haltes verder zuidelijk? Daar kom ik nooit en heb er dus geen zicht op. Aan de andere kant slaat de S9 wel Nossegem over, op L36, da's misschien ook omdat de keertijd het niet toelaat.
De S9 slaat wel degelijk meerdere haltes over. In de Brusselse stadszone gaat het om Arcaden en Haren; niet meteen een groot manco, maar wel een afwijkend stoppatroon in vergelijking met de "hoofdlijnen" S5 en S7, bovenop de afwijking die de S4 al vormt (stopt niet in Mouterij en Haren). Met nog een andere afwijking in de vorm van de S19 wordt het dus nog een stuk complexer.

Buiten Brussel wordt er nog veel meer overgeslagen door de S9; naast het al genoemde Nossegem gaat het om Veltem, Erps-Kwerps, Holleken en De Hoek. Opnieuw geen groot gemis, maar wel een extra laag onduidelijkheid - zeker omdat de S1 aan zuidelijke kant ook al een afwijkend stoppatroon heeft, zelfs binnen hetzelfde lijnnummer.

Re: Dienstregeling december 2021

Geplaatst: 27 jan 2022, 11:45
door Reuel
Voel ik daar een nieuwe treincategorie S Express opborrelen? De afkorting daarvan laat ik aan ieders fantasie over ^^.