Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Ducktape schreef: 08 nov 2021, 13:31 Antwerpen-Lier is inderdaad een heel mooi voorbeeld van een optimale dienstverlening, je moet er maximum een kwartiertje wachten op de volgende trein en op een kwartiertje sta je op je eindbestemming, iets wat met de auto absoluut onmogelijk is.
Tenzij men een halfuur te stappen heeft van aan zijn deur (waar de auto klaar staat) tot aan het station. Er dan nog van uitgaande dat de eindbestemming het andere station is, of dicht erbij.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Elias
Berichten: 25
Lid geworden op: 30 dec 2020, 22:04

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Elias »

Er bestaat ook zoiets als een fiets ipv te voet.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

... en die fiets is oneindig sneller dan de auto die voor mijn deur staat te wachten :) ?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 16 nov 2021, 17:02 ... en die fiets is oneindig sneller dan de auto die voor mijn deur staat te wachten :) ?
In de binnenstad is een fiets - die op het station klaar staat - vaak wel sneller dan de auto.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, okee, inderdaad. Maar als ik dan toch in de auto stap dan is het niet om naar het dichtstbije station te bollen he. Trouwens, als ik in de binnenstad woon dan heb ik geen halfuur te stappen naar het station.

(Hoe korter de totaal af te leggen afstand, hoe minder kans de trein heeft om deel uit te maken van de snelste totaalformule.)

Ter illustratie: ik woon in Haacht en werk in de Europese wijk in Brussel. Tot aan het station van Haacht heb ik (volgens graphhopper.com/maps) 36 minuten te stappen of 10 minuten te fietsen. Maar vanuit Haacht heb ik geen rechtstreekse trein naar Schuman. Als beste compromis verkies ik om met de auto te rijden tot aan een station dat wel rechtstreekse treinen heeft (S9 in Kortenberg, of S5 in Weerde of in Eppegem). De auto is duur maar comfortabel, en ik kan op de terugkeer nog efkes in de Aldi binnenschieten of zo; het treingedeelte is behoorlijk snel en behoorlijk betrouwbaar, en helemaal niet duur met een multifocaalkaart of hoe heet dat tegenwoordig alweer :+ - en die S-diensten zitten veel minder vol dan de IC's bv. tussen Antwerpen en Brussel.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

Ik denk dat men met de binnenstad de bestemming bedoelde; Antwerpen-Lier neem je niet om naar de IKEA te gaan maar vrij veel bestemmingen zijn binnen fietsbereik van je station als het in een grote stad ligt, als je dan wat extra geld over hebt voor een degelijke maar goedkope 2dehands fiets die er niet al te nieuw uitziet en een vrij deftig slot kan je gemakkelijk sneller zijn dan met de auto. Zeker met lage emissie zones, zone 30's en eenrichtingswegen die uitbreiden.
Voor het laatst zijn we gaan winkelen in Aalst, normaal gaan we met de auto maar door het nieuwe circulatieplan leek het ons beter om de trein te nemen. niet zoeken naar een parkeerplek en of we de normale parkings wel konden bereiken en we zaten direct in het centrum
Dit geldt wel enkel voor dagelijkse bestemmingen (voor de fiets), maar dat is ook waar oa de filleproblematiek het ergst is.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door LML »

Ik zie geen grote verschillen met de huidige dienstregeling en de nieuwe dienstregeling die half december in voege gaat op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont. Ik veronderstel dus dat er nog onvoldoende elektrisch materieel vrij komt en doorgeschoven kan worden naar deze treindienst? Dus we zullen het nog even moeten doen met MW41 en M5 + 21/27 op de IC-dienst / M4, I10 + 21/27 op de P-dienst...?
Wie weet meer...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

Weet er al iemand of er nog M7's ingezet worden op de IC20 of wordt er eerst afgewacht tot ze ze daar midden op de dag inzetten?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainfreak »

desirootje schreef: 19 nov 2021, 11:22 Weet er al iemand of er nog M7's ingezet worden op de IC20 of wordt er eerst afgewacht tot ze ze daar midden op de dag inzetten?
Ik zag eerder deze week op Facebook een post voorbijkomen. Ik citeer hem hieronder even:
Sinds deze week zijn er 2 samenstellingen in omloop.
De ene doet 7012-8014-2219 de andere 7306-8305-2242.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door BlackEagle »

Ik heb de netwerkkaarten van het treinnet aangepast aan de nieuwe dienstregeling die in december ingaat, op basis van de info uit de routeplanner. Hieronder kan je ze terugvinden. Zoals altijd worden opmerkingen feedback sterk geapprecieerd!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door wbrm »

Mooi werk!

In de legende zag ik iets gek:
RegionalBunn Athus-Luxembourg (CFL)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Dank voor de bijgewerkte versie!
Klein detail: Esneux wordt wel bediend door de IC-treinen naar Luxemburg in het weekend, net zoals in de week.

Verder begrijp ik niet waarom niet één van beide (of eigenlijk geen van de vier) treinen richting Zottegem stopt in Liedekerke, en dat terwijl alle treinen richting Aalst er wel stoppen. Rechtstreeks van Liedekerke naar Anderlecht sporen blijft zo onmogelijk, terwijl dat net een hele snelle verbinding zou kunnen zijn, zelfs veel sneller dan met de auto.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

trainlovertje schreef: 21 nov 2021, 18:04 Dank voor de bijgewerkte versie!
Klein detail: Esneux wordt wel bediend door de IC-treinen naar Luxemburg in het weekend, net zoals in de week.

Verder begrijp ik niet waarom niet één van beide (of eigenlijk geen van de vier) treinen richting Zottegem stopt in Liedekerke, en dat terwijl alle treinen richting Aalst er wel stoppen. Rechtstreeks van Liedekerke naar Anderlecht sporen blijft zo onmogelijk, terwijl dat net een hele snelle verbinding zou kunnen zijn, zelfs veel sneller dan met de auto.
Ik heb er zelf ook al over nagedacht, beiden zitten net voor een IC (5 minuten later) ik neem aan dat vertragen en stoppen in zowel Liedekerke als Anderlecht ervoor zou zorgen dat de IC vaak in het gat van de S3 rijdt... waarom de IC's uit Kortrijk er niet stoppen snap ik ook niet
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Paul »

wbrm schreef: 21 nov 2021, 16:36 Mooi werk!

In de legende zag ik iets gek:
RegionalBunn Athus-Luxembourg (CFL)
Dat is Letzeburgs voor Regionalbahn.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door wbrm »

Ik leer elke dag nog iets bij :D
Plaats reactie