Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 11 okt 2021, 15:10 Geen probleem dan, en dan zijn ze tenminste zeker dat ze geen MS08 meer zullen inzetten op die verbinding. :mrgreen:

Maarehm: wat dan met de pendeltreintjes Antwerpen - Noorderkempen, waar nu MS08 op zit? Of geldt de verplichting ETCS L2 later pas?
Aan 160km/h kan het ook met ETCS1, dat is geen ideale situatie maar wordt voorlopig nog gedoogd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door groentje »

Gedoogd is het juiste woord, er mag slechts 1 trein in ETCS level 1 rijden op elk gegeven moment.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 11 okt 2021, 15:10Maarehm: wat dan met de pendeltreintjes Antwerpen - Noorderkempen, waar nu MS08 op zit? Of geldt de verplichting ETCS L2 later pas?
De piekuurtreinen naar Noorderkempen zouden vanaf december ook met type 18 en M6 worden omdat treinen met enkel level 1 niet meer in de dienstregeling gezet mogen worden.

Wat ze gaan voorzien als er weer eens een Benelux uitvalt, geen idee. Nu staat er heel de dag een desirootje klaar op Groenenhoek maar hoe dat vanaf december gaat zijn?
dantjebram72
Berichten: 113
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door dantjebram72 »

Een ms96 die op de relatie Antwerpen-lille rijdt kan daar komen als ze reeds etcs hebben. Is het ook niet verstandig dat de nmbs begint met het activeren van etcs2 op de desiros?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

dantjebram72 schreef: 14 okt 2021, 13:38 Een ms96 die op de relatie Antwerpen-lille rijdt kan daar komen als ze reeds etcs hebben. Is het ook niet verstandig dat de nmbs begint met het activeren van etcs2 op de desiros?
Dat contract moet eerst rond zijn en daarna moet Siemens de hardware nog installeren. Dat is dus niet voor meteen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ostbahnhof »

Eimai schreef: 14 okt 2021, 13:15
Steve schreef: 11 okt 2021, 15:10Maarehm: wat dan met de pendeltreintjes Antwerpen - Noorderkempen, waar nu MS08 op zit? Of geldt de verplichting ETCS L2 later pas?
De piekuurtreinen naar Noorderkempen zouden vanaf december ook met type 18 en M6 worden omdat treinen met enkel level 1 niet meer in de dienstregeling gezet mogen worden.

Wat ze gaan voorzien als er weer eens een Benelux uitvalt, geen idee. Nu staat er heel de dag een desirootje klaar op Groenenhoek maar hoe dat vanaf december gaat zijn?
Mooi, dan zal 7227 Noorderkempen-luchthaven ook met M6 gaan, vroeg opstaan heeft terug zijn nut 👍😀
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Ik mag hopen dat ze daar geen volwaardige M6-stam voor inzetten? Alle respect voor de Noorderkempen-pendelaars, maar een stuk of 3-4 M6'en zouden ruimschoots moeten volstaan...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steven »

Treinen te Antwerpen splitsen of gewoon korter maken voor dat kleine stuk (t.o.v. Het totale traject) lijkt mij een veel zottere kost :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Trouwens, de grote kost zit hem toch in het al dan niet laten rijden van een trein, met hoeveel of hoe weinig rijtuigen ook? Personeel kost geld, rijpad kost geld, tractie kost geld; maar of er drie M6'en aanhangen of acht zal niet zoveel uitmaken, lijkt mij - als (toegegeven!) buitenstaander.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Grote (extra) kosten zal dat niet opleveren, maar een of twee lange M6-stammen komen niet zomaar uit de lucht gevallen. Ze zullen dus van andere verbindingen weggehaald moeten worden, ofwel misschien nog net uit reservematerieel gehaald worden maar dan ongetwijfeld ook ten koste van flexibiliteit elders.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Overigens zie je in de routeplanner nog steeds hetzelfde patroon als nu in de nieuwe dienstregeling. Buiten de pendels naar Antwerpen en de genoemde rit naar de luchthaven gaat het ook om een vroege trein naar Puurs, die dan opgaat in de S32. Daar zie ik toch niet bepaald M6 op komen. Ofwel worden al die ritten dus nog door elkaar geschud, ofwel zal er toch nog even MS08 actief blijven.
wbrm
Berichten: 408
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door wbrm »

Op lijn 4 is mogelijk desiro toegelaten als het de enige trein op de lijn is?

Het aantal rijtuigen lijkt mij zeer relevant qua kosten wegens het aantal TBG's.
Eimai
Berichten: 795
Lid geworden op: 10 mar 2009, 15:05

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Eimai »

Steve schreef: 14 okt 2021, 20:09 Overigens zie je in de routeplanner nog steeds hetzelfde patroon als nu in de nieuwe dienstregeling. Buiten de pendels naar Antwerpen en de genoemde rit naar de luchthaven gaat het ook om een vroege trein naar Puurs, die dan opgaat in de S32. Daar zie ik toch niet bepaald M6 op komen. Ofwel worden al die ritten dus nog door elkaar geschud, ofwel zal er toch nog even MS08 actief blijven.
Volgens laatste info gaat 7226 terug leeg naar Noorderkempen om 7227 te verzekeren, en 7227 gaat dan tot de luchthaven (en terug leeg tot Antwerpen om daar zo'n nieuwe rechtstreekse Hasselt te doen), dus geen M6 naar Puurs. En het lijkt voor alle treinen naar Noorderkempen een type 19 en 5 M6'en te zijn.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door wva »

Eimai schreef: 15 okt 2021, 13:19
Steve schreef: 14 okt 2021, 20:09 Overigens zie je in de routeplanner nog steeds hetzelfde patroon als nu in de nieuwe dienstregeling. Buiten de pendels naar Antwerpen en de genoemde rit naar de luchthaven gaat het ook om een vroege trein naar Puurs, die dan opgaat in de S32. Daar zie ik toch niet bepaald M6 op komen. Ofwel worden al die ritten dus nog door elkaar geschud, ofwel zal er toch nog even MS08 actief blijven.
Volgens laatste info gaat 7226 terug leeg naar Noorderkempen om 7227 te verzekeren, en 7227 gaat dan tot de luchthaven (en terug leeg tot Antwerpen om daar zo'n nieuwe rechtstreekse Hasselt te doen), dus geen M6 naar Puurs. En het lijkt voor alle treinen naar Noorderkempen een type 19 en 5 M6'en te zijn.
Hoi, ik betwijfel dat de 7226 terug leeg naar Noorderkempen gaat om de 7227 te verzekeren. De 7226 komt pas om 06h53 aan te Puurs en de 7227 vertrekt in de Noorderkempen om 06h59
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Volgens mij bedoelt Eimai dat die 7226 ook echt beperkt wordt tot Antwerpen en dan terugkeert naar Noorderkempen (nu krijgt hij daar immers een ander nummer en rijdt verder als 2576).

Zou een en ander dan wel betekenen dat die 19 + 5 M6 ook actief zal zijn naar de luchthaven en op de nieuwe IC naar Hasselt?
Plaats reactie