ostbahnhof schreef: ↑07 okt 2021, 13:43
Heel competitief:
Voor bvb Duffel:
45 of 50 min voor 32 km waaruit 25min wachten in Mechelen.
Goe bezig in 2021
Gezien de voornaamste bestemmingen vanuit Duffel Antwerpen, Mechelen en Brussel zijn en er daarheen erg competitieve reistijden zijn kan je inderdaad zeggen dat de NMBS in Duffel heel goed bezig is in 2021.
Dat een overstap naar een secundaire bestemming een beetje langer duurt is helemaal niet zo belangrijk.
Het kan niet overal toevallig goed uitkomen.
Moet de nmbs nog steeds veel betalen om over de hsl te rijden? Wat ik altijd begrepen heb is dat het voor de nmbs zeer duur is om over dat stuk te rijden en het financeel enkel interessant is als de treinen goed vol zitten. Tijdens de spitsuren is er een grote vervoersvraag maar daarbuiten was het blijkbaar toch redelijk zwak waardoor een een trein per uur + spitstreinen eigenlijk een perfect aan de vervoersvraag voldoet.
Ja, HSL-rijpaden zijn duurder, en er wordt ook nog eens een 'boete' aangerekend als je onder de richtsnelheid zit. Hoeveel weet ik niet precies, maar het is toch aanzienlijk.
Dat laatste lost men op door HLE18 en M6 van 200 km/u te gebruiken voor lijn 4, vandaar dat het leveren van de M7 voor die andere verbindingen zo belangrijk is om de nodige verschuivingen te kunnen doen.
Steven schreef: ↑11 okt 2021, 08:17
Dat laatste lost men op door HLE18 en M6 van 200 km/u te gebruiken voor lijn 4, vandaar dat het leveren van de M7 voor die andere verbindingen zo belangrijk is om de nodige verschuivingen te kunnen doen.
Zijn daar genoeg locomotieven voor? Want als er echt 200 km/h gereden moet worden kan je met die stuurrijtuigen niks doen (max 160 km/h zoals je denk ik wel weet). Dan zouden zowat alle treinen van de huidige Kortrijk-Welkenraedt naar Charleroi-Antwerpen-Noorderkempen/Essen moeten verhuizen denk ik.
Steven schreef: ↑11 okt 2021, 08:17
Dat laatste lost men op door HLE18 en M6 van 200 km/u te gebruiken voor lijn 4, vandaar dat het leveren van de M7 voor die andere verbindingen zo belangrijk is om de nodige verschuivingen te kunnen doen.
Zijn daar genoeg locomotieven voor? Want als er echt 200 km/h gereden moet worden kan je met die stuurrijtuigen niks doen (max 160 km/h zoals je denk ik wel weet). Dan zouden zowat alle treinen van de huidige Kortrijk-Welkenraedt naar Charleroi-Antwerpen-Noorderkempen/Essen moeten verhuizen denk ik.
M7 stuurrijtuigen kunnen wel 200, als er daar snel genoeg van geleverd worden is het probleem dus opgelost.
Om echt 200 km/h te rijden op dat korte stukje, zullen er nog veel meer M7's nodig zijn (ofwel om daar zelf te rijden, ofwel om M6 "200" vrij te maken elders). Maar dat heeft natuurlijk amper enkele toegevoegde waarde voor de reiziger, dat zou enkel kunnen dienen om rijpadkosten uit te sparen en dus een kwestie van interne keuken, om niet te zeggen vestzak-broekzak. Het zou in ieder geval absurd zijn als ze nog daarop zouden wachten als er voldoende HLE 18/19 en (normale) M6 beschikbaar is.
Ik vraag me trouwens af of het toch al niet mogelijk was om al in december te beginnen, met de nodige goede wil en schuiven met materieel. Er rijden heel wat 18'en op P-treintjes met M4 (waar je perfect een HLE 21/27 voor zou kunnen hangen) en ook op een Blankenberge - Genk vind je heel wat overtollige HLE 19 doordat de meeste treinen nog steeds met twee locomotieven gereden worden, daterend uit een tijd dat de trein nog courant gesplitst werd. M6 is er volgens mij ook voldoende beschikbaar, alle spitstreinen op de beide verbindingen Antwerpen-Charleroi bestaan nu al uit M6 en overig materieel (MS08, MS75...) wordt hoofdzakelijk buiten de spits ingezet.
Steve schreef: ↑11 okt 2021, 14:52
Dat heeft al het beoogde materieel (HLE 18/19, M6, M7, MS08 poly als ze echt willen...) toch al aan boord, of vergis ik me?