Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door HVHTB »

Shrek schreef: 23 sep 2021, 23:59
FLV-FGSP schreef: 23 sep 2021, 23:39 Er zijn Walen die dromen van de terugkeer van de Thalys Parijs - Bergen - Namen, maar dat zal niet gebeuren.
Als Thalys daar brood in ziet en geen subsidie meer vraagt, waarom zou dat dan niet gebeuren? De infra ligt er en er is reizigersvraag.
Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

HVHTB schreef: 24 sep 2021, 19:29 Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)
Als de Whalys terugkomt, zal die naar alle waarschijnlijkheid zijn oude (en veel snellere) traject via de HSL volgen en niet via Quévy rijden.
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door HVHTB »

trainlovertje schreef: 24 sep 2021, 20:01 Als de Whalys terugkomt, zal die naar alle waarschijnlijkheid zijn oude (en veel snellere) traject via de HSL volgen en niet via Quévy rijden.
Daar had ik nog niet aan gedacht! Op zich zou het wel leuk zijn als die verbindingsboog nog eens wordt gebruikt.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door DDietzen »

Ik vraag me wel af of Vlaanderen weer zal gaan zwaaien met het wafelijzer zodra die Whalys terugkomt. (Die Thalys naar Oostende was er destijds immers ook alleen omdat Wallonië er één naar Namen had, niet vanwege de vervoerskundige meerwaarde.)

Wat zou het worden, een TGV uit Zuid-Frankrijk of Straatsburg doortrekken naar Antwerpen ofzo?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

DDietzen schreef: 24 sep 2021, 23:09 Ik vraag me wel af of Vlaanderen weer zal gaan zwaaien met het wafelijzer zodra die Whalys terugkomt. (Die Thalys naar Oostende was er destijds immers ook alleen omdat Wallonië er één naar Namen had, niet vanwege de vervoerskundige meerwaarde.)

Wat zou het worden, een TGV uit Zuid-Frankrijk of Straatsburg doortrekken naar Antwerpen ofzo?
Dat wafelijzer was er enkel omdat er subsidies nodig waren, als Thalys het zonder kan heeft de regering niets meer te zeggen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door rdv »

Het zou mij - in (post-)Corona - tijden zeer verwonderen dat de Whalys nu wel rendabel zou zijn. Het zal dan van de toeristen moeten komen, want de professionele klanten blijven nog (groten)deels weg. Veel bedrijven zijn nog heel voorzichtig/streng wat internationaal reizen betreft, en de Zoom e.a. meetings zullen een blijver zijn (zeker voor kortere en/of interne vergaderingen).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

rdv schreef: 25 sep 2021, 09:24 Het zou mij - in (post-)Corona - tijden zeer verwonderen dat de Whalys nu wel rendabel zou zijn. Het zal dan van de toeristen moeten komen, want de professionele klanten blijven nog (groten)deels weg. Veel bedrijven zijn nog heel voorzichtig/streng wat internationaal reizen betreft, en de Zoom e.a. meetings zullen een blijver zijn (zeker voor kortere en/of interne vergaderingen).
Het was in 2019, dus nog even zien of dat nu nog wel geldt.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door 260689 »

De NJ van Brussel - Wien zat redelijk goed vol. Alsook de gekoppelde Thalys van 19u13 naar Paris zat bijna zo goed als vol. Ook de TGV naar Lyon die beetje erachter vertrok zat stampende vol. Kan ook zijn omdat het vrijdagavond was. Maar het aantal toeristen op de perrons stonden goed vol.
FLV-FGSP
Berichten: 1878
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

Ducktape schreef: 23 sep 2021, 12:34 Vreemd genoeg zit die Noorderkempen-Charleroi nog niet in de routeplanner, al de rest wel. De 20xx rijdt naar Essen ipv de 45xx, en de 45xx rijdt tot Luchtbal en eindigt daar.
Er blijkt een half jaar vertraging op het verbeterproject voor Noorderkempen te zitten.
Aanvulling 6/10: bevestigd in de Gazet - https://www.gva.be/cnt/dmf20211005_97107755
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ostbahnhof »

Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

HVHTB schreef: 24 sep 2021, 19:29
Over infra en lijn 96 gesproken, ik hoop dat bij de komst van Thalys aan de grensovergang van Quévy dan eerst de sporen vernieuwd worden. Ik was er in april (om de Fretten uit Quenast te fotograferen aan de Frans-Belgische grens), en bij de grens was ik aan het twijfelen of ik bij een stuk spoor stond uit Albanië. Er lag zo goed als geen ballast meer onder de dwarsliggers, de dwarsliggers hingen aan de zijkanten in de lucht te zweven, de spoorbedding stond vol onkruid, het hout van de dwarsliggers was rot,... Logisch ook dat er een BTS lag van 80 km/h op het ene spoor en 40 km/h op het andere (baanvak was oorspronkelijk 140 km/h dacht ik?). Misschien wordt er aan die grensovergang terug wat aandacht gegeven bij de komst van een HST? :-)
Er gaan daar geen HST's komen, maar de werf om de sporen te moderniseren is intussen wel begonnen.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Shrek schreef: 07 okt 2021, 09:35
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?
Hm, men zal natuurlijk nooit iedereen tevreden kunnen stellen, en inderdaad is het gebodene niet onaanvaardbaar. Toch is het ongelukkig dat 50% van de totale reistijd bestaat uit wachten in Mechelen. Ook vind ik niet dat Kontich en Duffel in de categorie "boerengat" vallen, maar ik heb de reizigerscijfers niet gelijk onder de hand.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ostbahnhof »

Shrek schreef: 07 okt 2021, 09:35
ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 06:33 Voor pakweg reizigers uit Kontich of Duffel blijft de verbinding naar de luchthaven toch nog een heel tijdrovende onderneming 😟 Een gemiste kans 😟
2 verbindingen per uur van +- 3 kwartier is zeker niet slecht voor zo'n kleine stopplaatsen.

Of wat had je dan gewild, dat de cadans van de S-treinen rond Brussel niet meer klopt om deze overstap te kunnen verbeteren? Moeten alle ICs in de luchthaven omgegooid worden zodat je in Mechelen minder lang moet wachten?
Of is dit een gevalletje "een IC moet niet in elk boerengat stoppen maar wel in dat van mij"?
Heel competitief:
Voor bvb Duffel:
45 of 50 min voor 32 km waaruit 25min wachten in Mechelen.
Goe bezig in 2021 8)
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

ostbahnhof schreef: 07 okt 2021, 13:43
45 of 50 min voor 32 km waaruit 25min wachten in Mechelen.
Goe bezig in 2021 8)
Dat is een gemiddelde snelheid van 38.4 km/u. Dat haal je nog zelden per auto, tenzij je alleen het traject op snelwegen meerekent, en dan nog...
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie