Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steven »

Er zitten al snellere stukken tussen maar niet alles is klaar dus laat men de oude dienstregeling nog even voor wat ze is. In de zones waar men werkt kan vervallen dat er een snelheidsbeperking is.
TimoTrimbos
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 mar 2020, 23:27

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TimoTrimbos »

Sinds september zijn er ook enkele wijzigingen doorgevoerd in de materieelsamenstellingen. De meest opvallende zijn de volgende:

- S42 (Flémalle-Haute - Liers)
Volledig, dus beide omlopen, met AM80 i.p.v. AM64/74. Dit geldt voor zowel doordeweeks als 's weekends.

- S44 (Flémalle-Haute - Waremme)
Volledig, dus alle 3 omlopen, AM80 i.p.v. AM64/74. Dit geldt enkel voor doordeweeks, 's weekends (Liège-G. - Waremme) is al langer AM80.

- P-trein 7723/8724 (Jemeppe/Sambre - Schaarbeek) bestaat nog altijd uit een râme M4, maar nu omkaderd door T18 i.p.v. T27...

- De enige râme M4 op de IC-diensten 4500 & 2000 is van omloop veranderd en doet nu:
2003 (Brussel-Zuid - Essen) -> 2029 (Essen - Charleroi-Sud) -> 4509 (Charleroi-Sud - Luchtbal) -> 4533 (Luchtbal - Charleroi-Sud) -> 4515 (Charleroi-Sud - Luchtbal) -> 4539 (Luchtbal - Charleroi-Sud) -> 2019 (Charleroi-Sud - Essen) -> 2045 (Essen - Brussel-Zuid).
Mogelijk gaat men tussen aankomst in Charleroi als 4533 en vertrek als 4515 (ca. 1u45 tussentijd) leeg naar Châtelet, dat weet ik niet.

- Na jaren komen de Klassiekjes terug naar Essen: IC-paar 2010/2036 (Charleroi-Sud 10u54 - Essen 13u12/Essen 13u46 - Charleroi-Sud 16u10) is versterkt van 1x AM75 naar 1x AM75 + 1x AM64/74.
In theorie staat het Klassiekje aan de zuidkant (ofwel bij IC 2036 aan kop), maar in praktijk is het soms andersom, ontbreekt het Klassiekje of is deze vervangen door een varkensneus...


Er zijn mogelijk nog meer wijzigingen doorgevoerd, maar daar heb ik dan geen weet van. In ieder geval lijkt de verdwijning van Klassiekjes in regio Luik begonnen te zijn: ze zijn van de S42 & S44 verdwenen en vervangen door Breaks, die zijn vrijgekomen van de IC-1700 (Liège-Guillemins - Quiévrain) door instroom van M7.
Daarnaast zijn er twee Breaks in Welkenraedt en gaat personeel van depot Welkenraedt naar Schaarbeek ten behoeve van (her)instructie op AM80... Er is een reële kans dat de Klassiekjes vanaf december verdwenen zijn van de S41 (Liège-Guillemins - Verviers-Central), maar de L-trein Spa-Géronstère - Aachen Hbf rijdt tot op z'n minst eind 2023 met 600'n.
Plaats reactie