Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door stijn »

En ik was al tevreden met onze 4 treinen per uur tussen Aarschot en Leuven (5 in de spits). ;-)

Nu, eerlijk, eens er 4 treinen per uur zijn, hou je geen rekening meer met dienstregeling en spreiding... je neemt gewoon de eerste die er is... vertragingen vallen zelfs niet meer op.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

stijn schreef: 27 okt 2021, 07:55 En ik was al tevreden met onze 4 treinen per uur tussen Aarschot en Leuven (5 in de spits). ;-)

Nu, eerlijk, eens er 4 treinen per uur zijn, hou je geen rekening meer met dienstregeling en spreiding... je neemt gewoon de eerste die er is... vertragingen vallen zelfs niet meer op.
Tenzij je ergens een aansluiting nodig hebt....
Met vriendelijke groet

overweg13
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door stijn »

overweg13 schreef: 27 okt 2021, 08:18 Tenzij je ergens een aansluiting nodig hebt....
Klopt... ik heb het enkel over point to point...
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

stijn schreef: 27 okt 2021, 07:55 vertragingen vallen zelfs niet meer op.
Ja en nee: zeker in een land als het onze verkrijg je zulke hoge frequenties meestal door een combinatie van verbindingen van allerlei pluimage en dan zit je vaak met erg variërende vertragingen, waarbij het goed mogelijk is dat er 40 minuten niets passeert en dan ineens drie tegelijkertijd.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door groentje »

Steve schreef: 27 okt 2021, 08:42
stijn schreef: 27 okt 2021, 07:55 vertragingen vallen zelfs niet meer op.
Ja en nee: zeker in een land als het onze verkrijg je zulke hoge frequenties meestal door een combinatie van verbindingen van allerlei pluimage en dan zit je vaak met erg variërende vertragingen, waarbij het goed mogelijk is dat er 40 minuten niets passeert en dan ineens drie tegelijkertijd.
Voor dat laatste heb je vaak zelfs geen vertraging nodig...
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door stijn »

Steve schreef: 27 okt 2021, 08:42 Ja en nee: zeker in een land als het onze verkrijg je zulke hoge frequenties meestal door een combinatie van verbindingen van allerlei pluimage en dan zit je vaak met erg variërende vertragingen, waarbij het goed mogelijk is dat er 40 minuten niets passeert en dan ineens drie tegelijkertijd.
Wie bij NMBS / Infrabel werkt mag iets trotser zijn...
Ik neem de verbinding niet dagelijks, maar toch gemiddeld wekelijks en ik ondervind weinig tot geen last...
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 27 okt 2021, 08:18
stijn schreef: 27 okt 2021, 07:55 En ik was al tevreden met onze 4 treinen per uur tussen Aarschot en Leuven (5 in de spits). ;-)

Nu, eerlijk, eens er 4 treinen per uur zijn, hou je geen rekening meer met dienstregeling en spreiding... je neemt gewoon de eerste die er is... vertragingen vallen zelfs niet meer op.
Tenzij je ergens een aansluiting nodig hebt....
Maar als er meer verbindingen zijn met deze frequentie en een goede spreiding, zijn aansluitingen ook geen probleem meer
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door overweg13 »

Dat laatste klopt maar zolang die voorwaarde vervuld is. Klassiek is dat je bijvoorbeeld naar Verviers spoort en dat je daar door een verbroken aansluiting een half uur later aankomt dan voorzien. Op de meeste bussen is het dan al minstens anderhalf uur wachten. Ik noem dit klassiek omdat het niet erg denkbeeldig is als je eens buiten de NMBS denkt. Ik hoef er trouwens niet zo ver voor te gaan. Als we in Halle een kwartier later dan voorzien aankomen doordat er ergens een aansluiting is weggevallen, kan dat ons gemakkelijk een uur vertraging opleveren omdat de aansluitende bus niet wacht.
Met vriendelijke groet

overweg13
trein92
Berichten: 32
Lid geworden op: 21 mar 2016, 15:50

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trein92 »

Wanneer gaat de NMBS nu eindelijk eens communiceren over de aanpassingen in de dienstregeling van december? Hier en daar lekken zaken uit via dit forum of de kranten, maar ze zijn toch altijd zo laat met hun officiële communicatie.

De NS heeft in januari al bekend gemaakt hoe zij de dienstregeling zien in december, waar dan ook openlijk over gecommuniceerd wordt (ok, het is een eerste plan waar stakeholders advies op kunnen geven, maar dan nog is het tenminste een plan). Zie https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... ks-corona/

Als ik kijk op de website van de NMBS, staat er bij de 'aanpassingen van het treinaanbod': kijk enkele dagen op voorhand wat er voor jou verandert. Wat een verschil in communicatiestijl...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Zwoopaman »

trein92 schreef: 02 nov 2021, 09:21 Wanneer gaat de NMBS nu eindelijk eens communiceren over de aanpassingen in de dienstregeling van december? Hier en daar lekken zaken uit via dit forum of de kranten, maar ze zijn toch altijd zo laat met hun officiële communicatie.

De NS heeft in januari al bekend gemaakt hoe zij de dienstregeling zien in december, waar dan ook openlijk over gecommuniceerd wordt (ok, het is een eerste plan waar stakeholders advies op kunnen geven, maar dan nog is het tenminste een plan). Zie https://nieuws.ns.nl/ns-dienstregeling- ... ks-corona/

Als ik kijk op de website van de NMBS, staat er bij de 'aanpassingen van het treinaanbod': kijk enkele dagen op voorhand wat er voor jou verandert. Wat een verschil in communicatiestijl...
De nieuwe dienstregeling zit al enkele weken zo goed als volledig in de planner.

En dan heb je nog dit soort persberichten. https://press.nmbs.be/nmbs-voert-vanaf- ... naanbod-in
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door trainlovertje »

Volgens een treinbegeleider uit Hasselt, die hier langs mij aan het spreken was over zijn werk met collega's, zou de nieuwe Antwerpen - Hasselt er niet komen in december wegens personeelstekort te Hasselt. Hoe geloofwaardig dit is weet ik niet, want hij beweerde dat die treinen al uit de dienstregeling zijn gehaald, maar dat is dus niet het geval...
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Zwoopaman »

trainlovertje schreef: 06 nov 2021, 08:33 Volgens een treinbegeleider uit Hasselt, die hier langs mij aan het spreken was over zijn werk met collega's, zou de nieuwe Antwerpen - Hasselt er niet komen in december wegens personeelstekort te Hasselt. Hoe geloofwaardig dit is weet ik niet, want hij beweerde dat die treinen al uit de dienstregeling zijn gehaald, maar dat is dus niet het geval...
Elk jaar zijn er vergaderingen tussen personeel en directie over de nieuwe reeksen / diensten voor het personeel en voor zover ik kan zien in de voorstellen die ik heb gekregen staan die treinen er nog steeds tussen.
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ostbahnhof »

Vanaf 13 december 6 treinen per uur tussen Antwerpen en Lier, wat een luxe. NMBS: maak er reclame over, gooi folders in de brievenbussen van inwoners in Lier, hopelijk maken mensen de overstap van wagen naar trein. 👍
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Ducktape »

Antwerpen-Lier is inderdaad een heel mooi voorbeeld van een optimale dienstverlening, je moet er maximum een kwartiertje wachten op de volgende trein en op een kwartiertje sta je op je eindbestemming, iets wat met de auto absoluut onmogelijk is.
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Davy »

Ondertussen nog meer nieuws i.v.m. materieelverschuivingen?
Gaat er echt een hoop M4 verdwijnen in december?
Plaats reactie