Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door 260689 »

Steve schreef: 15 okt 2021, 13:31 Volgens mij bedoelt Eimai dat die 7226 ook echt beperkt wordt tot Antwerpen en dan terugkeert naar Noorderkempen (nu krijgt hij daar immers een ander nummer en rijdt verder als 2576).

Zou een en ander dan wel betekenen dat die 19 + 5 M6 ook actief zal zijn naar de luchthaven en op de nieuwe IC naar Hasselt?
Met dat ze de 22xx Reek Tongeren - Gent met M7 willen rijden komen er M6en vrij waardoor die eventueel kunnen ingezet worden op de nieuwe verbinding Hasselt Antwerpen en eventueel doorgetrokken worden tot Noorderkempen.
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door wva »

Steve schreef: 15 okt 2021, 13:31 Volgens mij bedoelt Eimai dat die 7226 ook echt beperkt wordt tot Antwerpen en dan terugkeert naar Noorderkempen (nu krijgt hij daar immers een ander nummer en rijdt verder als 2576).

Zou een en ander dan wel betekenen dat die 19 + 5 M6 ook actief zal zijn naar de luchthaven en op de nieuwe IC naar Hasselt?
A ok, zover had ik nog gekeken en gedacht. Excuses.
Dan lijkt het me inderdaad mogelijk :D
railtravelmanager
Berichten: 283
Lid geworden op: 29 aug 2008, 14:34

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door railtravelmanager »

DMT is mij onbekend nieuwe naam voor de MS96 stellen Deense Neuzen ?

Erwin
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Ach , laat ze maar doen met hun geheimneuzerij, ieder kindje zijn speelgoedje nietwaar? :)
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door groentje »

DMT staat voor iets met driefasig, maar die naam wordt inderdaad beter uitgefaseerd, pun not intended, want MS96 is niet langer het enige driefasige materieel.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Ducktape »

Om even off topic verder te gaan: MR96, AM96, MS96, Deense Neus en DMT is allemaal hetzelfde, al die benamingen bestaan al jaar en dag. DMT kan zowel voor Danish Motor Train (omdat het een Deens ontwerp is) staan als Driefase Mot(o/eu)r Trifasé (omdat het het eerste materieel met driefase motoren was). Het is maar aan wie je het vraagt...
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door am62 »

Ducktape schreef: 16 okt 2021, 13:46 Om even off topic verder te gaan: MR96, AM96, MS96, Deense Neus en DMT is allemaal hetzelfde, al die benamingen bestaan al jaar en dag. DMT kan zowel voor Danish Motor Train (omdat het een Deens ontwerp is) staan als Driefase Mot(o/eu)r Trifasé (omdat het het eerste materieel met driefase motoren was). Het is maar aan wie je het vraagt...
Opgelet met afkortingen... voor sommigen zijn afkortingen al een brug te ver hier op dit forum van treinliefhebbers...
viewtopic.php?f=3&t=14768&p=260514#p260514
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door ostbahnhof »

am62 schreef: 16 okt 2021, 13:50
Ducktape schreef: 16 okt 2021, 13:46 Om even off topic verder te gaan: MR96, AM96, MS96, Deense Neus en DMT is allemaal hetzelfde, al die benamingen bestaan al jaar en dag. DMT kan zowel voor Danish Motor Train (omdat het een Deens ontwerp is) staan als Driefase Mot(o/eu)r Trifasé (omdat het het eerste materieel met driefase motoren was). Het is maar aan wie je het vraagt...
Opgelet met afkortingen... voor sommigen zijn afkortingen al een brug te ver hier op dit forum van treinliefhebbers...
viewtopic.php?f=3&t=14768&p=260514#p260514
zegt de persoon met profielnaam am62 😀 grapje.
Inderdaad, ik wist zelfs niet dat een klassiekje (of een reeks ervan) gekend is onder de naam am62 😀👍
am62
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 mei 2006, 20:40

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door am62 »

ostbahnhof schreef: 16 okt 2021, 16:55
am62 schreef: 16 okt 2021, 13:50
Ducktape schreef: 16 okt 2021, 13:46 Om even off topic verder te gaan: MR96, AM96, MS96, Deense Neus en DMT is allemaal hetzelfde, al die benamingen bestaan al jaar en dag. DMT kan zowel voor Danish Motor Train (omdat het een Deens ontwerp is) staan als Driefase Mot(o/eu)r Trifasé (omdat het het eerste materieel met driefase motoren was). Het is maar aan wie je het vraagt...
Opgelet met afkortingen... voor sommigen zijn afkortingen al een brug te ver hier op dit forum van treinliefhebbers...
viewtopic.php?f=3&t=14768&p=260514#p260514
zegt de persoon met profielnaam am62 😀 grapje.
Inderdaad, ik wist zelfs niet dat een klassiekje (of een reeks ervan) gekend is onder de naam am62 😀👍
Ja "reeks 151 - 210" is voor mij minder uitnodigend dan AM62... Soms is het leuker wat afkortingen te gebruiken om zelf op zoek te gaan. Ik trek de lijn door, zelfs in mijn profielnaam :P Maar terug naar het onderwerp nu voor de forumpolitie langskomt.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

Denderleeuw-Brussel wordt het 1e spoortraject met 6 treinen per uur* op Brussel-Brussels Airport na kan iemand mij uitleggen waarom er hier dan geen 10 minuten dienst wordt aangeboden, ik snap dat Denderleeuw het niet nodig heeft, eerder Antwerpen, Gent en Leuven (zal gekoppeld zijn aan de werken op L124, L50A en GSP, als het zelfs een plan is) maar het zou toch een interessant experiment kunnen zijn zoals de NS gedaan heeft? ligt het aan gebrek van ambitie of ligt de NZV daarvoor te sterk in de knoop/ laat lijn 89 dat niet toe?

*voor de muggenzifters, ik heb niet Brussel Zuid-Brussel Noord, Brussel Zuid - Schaarbeek, Antwerpen Berchem - Antwerpen-Centraal, Antwerpen Zuid - Antwerpen-Centraal of Liège-Guillemins - Liège Saint Lambert ... meegerekend, denk dan maar een van de eerste trajecten; maar voor mij zijn deze afstanden gwn niet te vergelijken met Denderleeuw-Brussel
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 26 okt 2021, 19:18 Denderleeuw-Brussel wordt het 1e spoortraject met 6 treinen per uur* op Brussel-Brussels Airport na kan iemand mij uitleggen waarom er hier dan geen 10 minuten dienst wordt aangeboden, ik snap dat Denderleeuw het niet nodig heeft, eerder Antwerpen, Gent en Leuven (zal gekoppeld zijn aan de werken op L124, L50A en GSP, als het zelfs een plan is) maar het zou toch een interessant experiment kunnen zijn zoals de NS gedaan heeft? ligt het aan gebrek van ambitie of ligt de NZV daarvoor te sterk in de knoop/ laat lijn 89 dat niet toe?
Dienstregelingen opstellen is al moeilijk genoeg, een perfecte spreiding van een al heel hoge frequentie is dan wel de allerlaagste prioriteit. Maximaal 14 minuten tussen 2 treinen is echt wel OK.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door rdv »

Ik hoop dat de spreiding in Gent SP dan een grotere prioriteit krijgt. Nu twee treinen op 5 minuten naar Brussel (:55 en :00), en dan 23 minuten wachten. Nog niet zo lang geleden was de kadans redelijk mooi op 15 minuten.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door BlackEagle »

Voor Brussel-Antwerpen, -Gent en -Leuven (en liefst ook Antwerpen-Gent) mogen we al blij zijn als er in de toekomst ooit een mooie 15'-cadans komt, 10' in België is nog toekomstmuziek en ook in Nederland nog maar net in voege op een veel denser gebruikt netwerk (meer treinen per km spoor).
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Ten overvloede: de enige reden dat er tussen Denderleeuw en Brussel zoveel treinen rijden, is dat er daar twee à drie lijnen richting Brussel samenkomen. Daar krampachtig een tienminutenfrequentie willen uitbouwen enkel en alleen voor Denderleeuw (dat al fenomenaal goed bediend wordt voor z'n grootte) leidt er onvermijdelijk toe dat er een minder goede verbinding ontstaat vanuit de veel grotere steden die erachter liggen (Aalst, Kortrijk, Zottegem...) en dat kan niet de bedoeling zijn. De NS experimenteert ermee tussen steden die elk vele honderdduizenden tot wel een miljoen inwoners tellen (plus dan ook nog eens een van de grootste luchthavens van Europa), elke vergelijking is dus al per definitie kaduuk.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steven »

De randstad valt dan ook totaal niet te vergelijken met Vlaanderen. Totaal ander netwerk en ook de urbanisatie is er anders.
Plaats reactie