Dienstregeling december 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 05 sep 2021, 18:43 Ja, zeg, alsof de Vlaamse politici wél allemaal de trein nemen. We glijden met de snelheid van een HST af naar een bedenkelijk niveau.
Ik heb het even opgekuist, de verplaatste posts staan in viewtopic.php?f=3&t=11640&start=60
Laten we het hier houden bij wat officieus geweten of offocieel aangekondigd is.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

TimJ36 schreef: 03 sep 2021, 23:11 IC-32 Brugge - Kortrijk zou ook ieder uur mogen zijn in het weekend. Verleng de trein tot in Blankenberge, en combineer langs de andere kant kan de trein met de L-28 naar Gent/Mechelen, en je bekomt een zeer interessante verbinding voor de West-Vlamingen!
Ik kan begrijpen dat je dat vindt, maar de IC-23 Oostende - Brussels Airport-Zaventem rijdt in het weekend al elk uur, dus van 1 / 2 treinen per uur naar 2 treinen per uur lijkt mij vrij banaal in vergelijking met een van de lijnen die maar 1 trein om de 2 uur hebben een uurlijke trein te geven zoals Leuven - Hasselt.
Er zijn ook dingen die ik belangrijk vind zoals een versnelling van de IC's op lijn 50 door de toevoeging van een stoptrein (Denderleeuw)-Aalst-Gent maar andere projecten hebben voorrang
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:

NMBS breidt aanbod opnieuw uit

Ondanks de stagnatie van de reizigersgroei breiden de Belgische spoorwegen hun aanbod in het kader van de dienstregeling 2022 uit. Die dienstregeling geldt vanaf 12 december 2021. Nadat er in december 2020 veel aanpassingen waren, zijn het er nu minder, maar ze zijn interessant genoeg om te bespreken.

Uitbreidingen IC-net
In december gaat een langgekoesterde wens van TreinTramBus in vervulling. Dan wordt een bijkomende IC-treinserie Antwerpen – Hasselt via de bocht bij Aarschot ingevoerd, met 15 ritten per dag per richting. Deze treinserie zal in Hasselt verknopen rond het halve uur en dus een ander rijpad krijgen dan de huidige P-treinen, die verdwijnen. Deze aanpassing impliceert ook enkele lichte wijzigingen aan de overige treinseries op de lijn Hasselt - Aarschot.
De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt. Twee ritten per dag vallen uit wegens werkvensters op lijn 4. Deze treinserie zal gereden worden met M6-trekduwstammen. In een eerste fase van enkele maanden zal deze treinserie in Antwerpen gesplitst worden. De huidige IC-trein Charleroi – Noorderdokken zal vanaf december doorrijden naar Essen.
Het aanbod op lijn 12 wordt hierdoor in zijn geheel een half uur verschoven, inclusief de bediening van Roosendaal. Beide S-treinen zullen voortaan stoppen in Kijkuit. Er komt ’s ochtends een vroeger vertrek vanuit Roosendaal en ’s avonds een latere aankomst in Roosendaal. Een al langer levend idee om beide S-treinen door te trekken naar Roosendaal wordt nog niet uitgevoerd, om dat de Nederlandse veiligheidsinstantie geen significante toename van het aantal “potentieel gevaarlijke” situaties wil toelaten. De Belgische treinstellen die naar Roosendaal rijden beschikken namelijk niet over het Nederlandse veiligheidssysteem ATB.

Uitbreidingen S-net
Tussen Zottegem en Brussel zal er voortaan op werkdagen om het half uur een S-trein rijden. Dat was in de piekuren al zo, en dat wordt nu uitgebreid tot grofweg de periode 6-19 uur. In Brussel wordt deze nieuwe treinserie niet doorgekoppeld naar Dendermonde, maar naar Ottignies. Deze mooie uitbreiding heeft wel een nadeel. In combinatie met de werkzaamheden in het station Denderleeuw kan de S6 (Schaarbeek – Edingen – Denderleeuw) niet meer doorrijden tot Aalst. Er is wel een onmiddellijke aansluiting mogelijk in Denderleeuw. Daarnaast kan de bijkomende treinserie uitgerekend tijdens de ochtendspits niet stoppen in Hillegem en Welle.
De S9 (momenteel Eigenbrakel – Leuven) zal op werkdagen elk uur verlengd worden tot Landen en aan het andere uiteinde tot Nijvel. Het materieel op deze verbinding blijft helaas uit slome “duikbrillen” bestaan. In het Luikse zal de S44 Borgworm (Waremme) – Luik elk uur doorrijden naar Flémalle-Haute.

Meer treinen ’s avonds en in het weekend
De NMBS ziet net zoals wij dat de vraag in het weekend in stijgende lijn zit. Daarom worden in december 2021 ook enkele uitbreidingen in het weekendaanbod voorzien. Het gaat om een extra treinpaar op lijn 73, ’s ochtends vanuit De Panne, ’s avonds naar De Panne (enkel op zaterdag), een latere IC-trein Kortrijk – Oostende en vice versa, alsook een weekendbediening van Wichelen. De IC-trein Hasselt – Leuven – Antwerpen zal ook op zondag elk uur gaan rijden tussen Hasselt en Leuven.
Verder komen er op verschillende verbindingen extra treinen bij in de late uren, met name op werkdagen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een bijkomende IC-trein van Gent naar Brussel en terug en bijkomende IC-treinen van Gent naar Aalst en Dendermonde na 23 uur.

Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).


Overigens is de nieuwe dienstregeling nu raadpleegbaar via de routeplanner/app
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Ducktape »

Vreemd genoeg zit die Noorderkempen-Charleroi nog niet in de routeplanner, al de rest wel. De 20xx rijdt naar Essen ipv de 45xx, en de 45xx rijdt tot Luchtbal en eindigt daar.
Ik vraag mij trouwens af hoe ze dat gaan doen, tot de Noorderkempen rijden, want ik heb geen weet van opleidingen HSL4. Slechts een deeltje van bestuurders in Antwerpen kennen het, die van Charleroi ongetwijfeld niet, en die van Brussel ook enkel zij die al HSL2 kennen. Het is immers een iets ander systeem om te rijden op stopmerkborden ipv seinen langs het spoor.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Klassiekje »

Ik had begrepen dat slechts een paar ritten per dag zouden doorrijden naar Noorderkempen (allen met bestuurders van Antwerpen). De rest zou gewoon zoals nu uitwijken in bundel Luchtbal.

Maar inderdaad, in de routeplanner is er in Noorderkempen nog altijd alleen maar sprake van de Benelux en de P-treinen in de spits.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

Ter plaatse gaan ook geruchten dat het verbeterproject uitgesteld zou zijn.
Ik doe even navraag.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

FLV-FGSP schreef: 22 sep 2021, 23:33 Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:

NMBS breidt aanbod opnieuw uit

Ondanks de stagnatie van de reizigersgroei breiden de Belgische spoorwegen hun aanbod in het kader van de dienstregeling 2022 uit. Die dienstregeling geldt vanaf 12 december 2021. Nadat er in december 2020 veel aanpassingen waren, zijn het er nu minder, maar ze zijn interessant genoeg om te bespreken.

Uitbreidingen IC-net
In december gaat een langgekoesterde wens van TreinTramBus in vervulling. Dan wordt een bijkomende IC-treinserie Antwerpen – Hasselt via de bocht bij Aarschot ingevoerd, met 15 ritten per dag per richting. Deze treinserie zal in Hasselt verknopen rond het halve uur en dus een ander rijpad krijgen dan de huidige P-treinen, die verdwijnen. Deze aanpassing impliceert ook enkele lichte wijzigingen aan de overige treinseries op de lijn Hasselt - Aarschot.
De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt. Twee ritten per dag vallen uit wegens werkvensters op lijn 4. Deze treinserie zal gereden worden met M6-trekduwstammen. In een eerste fase van enkele maanden zal deze treinserie in Antwerpen gesplitst worden. De huidige IC-trein Charleroi – Noorderdokken zal vanaf december doorrijden naar Essen.
Het aanbod op lijn 12 wordt hierdoor in zijn geheel een half uur verschoven, inclusief de bediening van Roosendaal. Beide S-treinen zullen voortaan stoppen in Kijkuit. Er komt ’s ochtends een vroeger vertrek vanuit Roosendaal en ’s avonds een latere aankomst in Roosendaal. Een al langer levend idee om beide S-treinen door te trekken naar Roosendaal wordt nog niet uitgevoerd, om dat de Nederlandse veiligheidsinstantie geen significante toename van het aantal “potentieel gevaarlijke” situaties wil toelaten. De Belgische treinstellen die naar Roosendaal rijden beschikken namelijk niet over het Nederlandse veiligheidssysteem ATB.

Uitbreidingen S-net
Tussen Zottegem en Brussel zal er voortaan op werkdagen om het half uur een S-trein rijden. Dat was in de piekuren al zo, en dat wordt nu uitgebreid tot grofweg de periode 6-19 uur. In Brussel wordt deze nieuwe treinserie niet doorgekoppeld naar Dendermonde, maar naar Ottignies. Deze mooie uitbreiding heeft wel een nadeel. In combinatie met de werkzaamheden in het station Denderleeuw kan de S6 (Schaarbeek – Edingen – Denderleeuw) niet meer doorrijden tot Aalst. Er is wel een onmiddellijke aansluiting mogelijk in Denderleeuw. Daarnaast kan de bijkomende treinserie uitgerekend tijdens de ochtendspits niet stoppen in Hillegem en Welle.
De S9 (momenteel Eigenbrakel – Leuven) zal op werkdagen elk uur verlengd worden tot Landen en aan het andere uiteinde tot Nijvel. Het materieel op deze verbinding blijft helaas uit slome “duikbrillen” bestaan. In het Luikse zal de S44 Borgworm (Waremme) – Luik elk uur doorrijden naar Flémalle-Haute.

Meer treinen ’s avonds en in het weekend
De NMBS ziet net zoals wij dat de vraag in het weekend in stijgende lijn zit. Daarom worden in december 2021 ook enkele uitbreidingen in het weekendaanbod voorzien. Het gaat om een extra treinpaar op lijn 73, ’s ochtends vanuit De Panne, ’s avonds naar De Panne (enkel op zaterdag), een latere IC-trein Kortrijk – Oostende en vice versa, alsook een weekendbediening van Wichelen. De IC-trein Hasselt – Leuven – Antwerpen zal ook op zondag elk uur gaan rijden tussen Hasselt en Leuven.
Verder komen er op verschillende verbindingen extra treinen bij in de late uren, met name op werkdagen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een bijkomende IC-trein van Gent naar Brussel en terug en bijkomende IC-treinen van Gent naar Aalst en Dendermonde na 23 uur.

Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).


Overigens is de nieuwe dienstregeling nu raadpleegbaar via de routeplanner/app
Vreemd dat de tweede S3 niet zou stoppen in Welle en Hillegem maar wel in Terhagen, het krijgt ook niet zoveel reizigers en het ligt dicht genoeg bij Herzele dat mensen het wss niet erg zouden vinden om daar op te stappen, die extra minuten zouden toch kunnen helpen met niet voor de P-treinen te rijden, of zit hij dan te dicht in het gat van een andere trein?
De S9 naar Nijvel is de eerste keer dat ik dat hoor maar het is goed om te horen dat Landen zijn 2e stoptreintje naar Leuven krijgt en ik gun Lilois en Nijvel het natuurlijk ook en hetzelfde voor Ougrée en Seraing met de S44.
Samen met de IC's naar Hasselt en Noorderkempen blijft er niet al te veel meer over van het 3-jaren plan van de NMBS, hoewel aanbod naar Maubeuge ook niet slecht klinkt, ze gaan er sneller door dan ik had verwacht.
Ik neem aan dat men dan ook verwacht om meer M7's in te kunnen zetten om via trickle down effecten + MW41's onder de draad een aantal desiro's vrij te krijgen van de IC's naar o.a. Brussel-Luxemburg en Oostende-Antwerpen.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Steve »

Bedankt voor het uitgebreide artikel FLV-FGSP, zoveel nuttiger dan "kijk in de routeplanner of er iets voor jou verandert". :roll:

Bij alle verbeteringen ten noorden van Antwerpen valt het wel op dat het weekend totaal kaal blijft. Zowel Essen als Noorderkempen vallen dan terug op één enkele verbinding per uur, in het geval van lijn 12 dan ook nog eens een trage stoptrein. Je zou toch verwachten dat een van beide doorgetrokken IC's dat ook in het weekend wordt.
Teach2
Berichten: 418
Lid geworden op: 10 jul 2006, 16:25

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Teach2 »

Iemand die weet welk materieel er op de nieuwe IC Antwerpen-Hasselt gaat rijden?
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door desirootje »

Teach2 schreef: 23 sep 2021, 17:46 Iemand die weet welk materieel er op de nieuwe IC Antwerpen-Hasselt gaat rijden?
Pure gok, maar ik heb gezien hoe de IC13 Kortrijk-Schaarbeek begon dus de restjes van materiaal voor P-treinen, mss M5'en en ander materieel dat hiervoor naar Essen of Noorderdokken reed aangezien ze nu enkel M6'en zouden mogen inzetten. Of ook de restjes M4.
De instroom M7 lijkt me nog te traag om genoeg deftig IC-materieel op overschot te hebben met die nieuwe S3 die wss desiro's van de IC's zouden halen en de nood aan M6'en naar Noorderkempen.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Floris Cappelle »

FLV-FGSP schreef: 22 sep 2021, 23:33 Voor Mondig Mobiel, het ledenblad van TreinTramBus, heb ik een artikeltje geschreven over de nieuwe dienstregeling:

NMBS breidt aanbod opnieuw uit

Ondanks de stagnatie van de reizigersgroei breiden de Belgische spoorwegen hun aanbod in het kader van de dienstregeling 2022 uit. Die dienstregeling geldt vanaf 12 december 2021. Nadat er in december 2020 veel aanpassingen waren, zijn het er nu minder, maar ze zijn interessant genoeg om te bespreken.

Uitbreidingen IC-net
In december gaat een langgekoesterde wens van TreinTramBus in vervulling. Dan wordt een bijkomende IC-treinserie Antwerpen – Hasselt via de bocht bij Aarschot ingevoerd, met 15 ritten per dag per richting. Deze treinserie zal in Hasselt verknopen rond het halve uur en dus een ander rijpad krijgen dan de huidige P-treinen, die verdwijnen. Deze aanpassing impliceert ook enkele lichte wijzigingen aan de overige treinseries op de lijn Hasselt - Aarschot.
De huidige IC-trein Charleroi – Essen zal vanaf Antwerpen doorrijden richting Noorderkempen, dat hiermee een tweede klokvaste treinserie verwelkomt. Twee ritten per dag vallen uit wegens werkvensters op lijn 4. Deze treinserie zal gereden worden met M6-trekduwstammen. In een eerste fase van enkele maanden zal deze treinserie in Antwerpen gesplitst worden. De huidige IC-trein Charleroi – Noorderdokken zal vanaf december doorrijden naar Essen.
Het aanbod op lijn 12 wordt hierdoor in zijn geheel een half uur verschoven, inclusief de bediening van Roosendaal. Beide S-treinen zullen voortaan stoppen in Kijkuit. Er komt ’s ochtends een vroeger vertrek vanuit Roosendaal en ’s avonds een latere aankomst in Roosendaal. Een al langer levend idee om beide S-treinen door te trekken naar Roosendaal wordt nog niet uitgevoerd, om dat de Nederlandse veiligheidsinstantie geen significante toename van het aantal “potentieel gevaarlijke” situaties wil toelaten. De Belgische treinstellen die naar Roosendaal rijden beschikken namelijk niet over het Nederlandse veiligheidssysteem ATB.

Uitbreidingen S-net
Tussen Zottegem en Brussel zal er voortaan op werkdagen om het half uur een S-trein rijden. Dat was in de piekuren al zo, en dat wordt nu uitgebreid tot grofweg de periode 6-19 uur. In Brussel wordt deze nieuwe treinserie niet doorgekoppeld naar Dendermonde, maar naar Ottignies. Deze mooie uitbreiding heeft wel een nadeel. In combinatie met de werkzaamheden in het station Denderleeuw kan de S6 (Schaarbeek – Edingen – Denderleeuw) niet meer doorrijden tot Aalst. Er is wel een onmiddellijke aansluiting mogelijk in Denderleeuw. Daarnaast kan de bijkomende treinserie uitgerekend tijdens de ochtendspits niet stoppen in Hillegem en Welle.
De S9 (momenteel Eigenbrakel – Leuven) zal op werkdagen elk uur verlengd worden tot Landen en aan het andere uiteinde tot Nijvel. Het materieel op deze verbinding blijft helaas uit slome “duikbrillen” bestaan. In het Luikse zal de S44 Borgworm (Waremme) – Luik elk uur doorrijden naar Flémalle-Haute.

Meer treinen ’s avonds en in het weekend
De NMBS ziet net zoals wij dat de vraag in het weekend in stijgende lijn zit. Daarom worden in december 2021 ook enkele uitbreidingen in het weekendaanbod voorzien. Het gaat om een extra treinpaar op lijn 73, ’s ochtends vanuit De Panne, ’s avonds naar De Panne (enkel op zaterdag), een latere IC-trein Kortrijk – Oostende en vice versa, alsook een weekendbediening van Wichelen. De IC-trein Hasselt – Leuven – Antwerpen zal ook op zondag elk uur gaan rijden tussen Hasselt en Leuven.
Verder komen er op verschillende verbindingen extra treinen bij in de late uren, met name op werkdagen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om een bijkomende IC-trein van Gent naar Brussel en terug en bijkomende IC-treinen van Gent naar Aalst en Dendermonde na 23 uur.

Verdere ontwikkelingen
In december 2022 (dienstregeling 2023) zullen de uitbreidingen zich concentreren rond de bediening van de luchthaven Charleroi via een nieuw knooppunt in Fleurus. Tevens plant de NMBS een verbetering van het zaterdagsaanbod op de lijnen Puurs – Antwerpen en Essen – Antwerpen. Ook wordt gewerkt aan een uitbreiding van het aanbod naar Maubeuge (Frankrijk).


Overigens is de nieuwe dienstregeling nu raadpleegbaar via de routeplanner/app
Beste,

Op zich zijn dat mooie uitbreidingen.
De IC Hasselt - Antwerpen komt er eindelijk, net als de extra treinparen op de lijnen 66 en 73 (die laatste enkel van/naar De Panne op zaterdag).
De uitbreiding van één van de S8 treinen is ook goed nieuws.
Ik las ook iets over toekomstige uitbreidingen van de bediening van/naar Maubeuge.
Vandaar mijn vraag; Zijn er nog steeds plannen voor Namen - Parijs?

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door TimJ36 »

Floris Cappelle schreef: 23 sep 2021, 21:59 Beste,

Op zich zijn dat mooie uitbreidingen.
De IC Hasselt - Antwerpen komt er eindelijk, net als de extra treinparen op de lijnen 66 en 73 (die laatste enkel van/naar De Panne op zaterdag).
De uitbreiding van één van de S8 treinen is ook goed nieuws.
Ik las ook iets over toekomstige uitbreidingen van de bediening van/naar Maubeuge.
Vandaar mijn vraag; Zijn er nog steeds plannen voor Namen - Parijs?

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Die extra trein naar Kortrijk om 22u05 is inderdaad welgekomen, maar mocht nog ietsje later zijn.
De lange wachttijd in Lichtervelde is helaas nog niet verleden tijd. :(
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

Floris Cappelle schreef: 23 sep 2021, 21:59 Ik las ook iets over toekomstige uitbreidingen van de bediening van/naar Maubeuge.
Vandaar mijn vraag; Zijn er nog steeds plannen voor Namen - Parijs?
Er zijn Walen die dromen van de terugkeer van de Thalys Parijs - Bergen - Namen, maar dat zal niet gebeuren.
De Franse regio heeft Coradia-treinstellen besteld die niet naar België kunnen rijden.
Realistisch is dus om een trein Maubeuge - Charleroi in te zetten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door Shrek »

FLV-FGSP schreef: 23 sep 2021, 23:39 Er zijn Walen die dromen van de terugkeer van de Thalys Parijs - Bergen - Namen, maar dat zal niet gebeuren.
Als Thalys daar brood in ziet en geen subsidie meer vraagt, waarom zou dat dan niet gebeuren? De infra ligt er en er is reizigersvraag.
FLV-FGSP
Berichten: 1879
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: Dienstregeling december 2021

Bericht door FLV-FGSP »

De vroegere Whalys reed ongeveer half vol. Zodra de federale staat de subsidie schrapte, stopte Thalys met deze verbinding.
Ze zetten het stel liever op Brussel-Parijs in.
Plaats reactie