Pagina 1 van 1

Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 11:50
door Steve
Welke voorbeelden kennen we van trajecten waar de trein duidelijk sneller is dan andere vervoermiddelen en dus een mooi concurrentievoordeel heeft, ook op momenten dat er geen noemenswaardig verkeer op de weg is? Ze zijn niet bijzonder dik gezaaid, maar ik geef toch al een voorzet met de volgende. Hogesnelheidstreinen op langere afstand of zeer lokale trajecten niet meegerekend.

- Luik - Verviers: trein 17 min, auto bijna 30 min - de huidige situatie toont nog eens aan hoe waardevol die verbinding daar moet zijn
- Luik - Brussel: trein 55 min, auto minstens 1.15 u
- Noorderkempen - Antwerpen: trein 15 min, auto minstens 30-35 min
- Westelijk naar oostelijk Brussel met de S4, voorbeeld Bockstael - Schuman: trein 9 min, auto 15-20 min
- Zuidelijk naar oostelijk Brussel via L26, voorbeeld Sint-Job - Bordet: trein 22 min, auto 35-40 min
- Dendermonde - Brussel: trein 34 min, auto minstens 45-50 min
- Lier - Antwerpen: trein 15 min, auto minstens 35 min

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 12:04
door stijn
Aarschot Leuven per trein 12min, per auto 20min
Aarschot Brussel-Centraal per trein 31min, per auto 45min
Aarschot Antwerpen-centraal per trein 39min, per auto 50min

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 12:19
door groentje
Zottegem-Brussel: per auto ca. 50-55, met de trein 41'.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 12:21
door groentje
Deinze-Gent: 12' per trein, 20' met de wagen.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 13:55
door Zwoopaman
Essen - Antwerpen:
Afhankelijk van welke trein 33' tot 40'.
Met de auto minstens 45'.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 14:04
door overweg13
Halle - Brussel: 9 minuten per trein, met de auto nog nooit geprobeerd...

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 14:47
door jpvdveer
Van station naar station gerekend zal de trein in heel wat gevallen een concurrentievoordeel op de auto hebben, zeker rond grote steden. Maar voor een eerlijke vergelijking moet je natuurlijk ook voor- en natransport meenemen.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 14:51
door Steve
jpvdveer schreef: 16 jul 2021, 14:47 Van station naar station gerekend zal de trein in heel wat gevallen een concurrentievoordeel op de auto hebben, zeker rond grote steden. Maar voor een eerlijke vergelijking moet je natuurlijk ook voor- en natransport meenemen.
Zeer terechte opmerking, daarom gaat het vooral over die gevallen waar er echt een grote en duidelijke tijdswinst is, die het eventuele voor- en natransport ook kan compenseren. Noorderkempen is een goed voorbeeld daarvan, ietwat afgelegen maar goed bereikbaar uit diverse windstreken en een groot parkeerterrein, waardoor de winst nog altijd groot is.

Het feit dat stations veelal in of nabij het stadscentrum liggen, kan overigens juist voor een extra concurrentievoordeel zorgen, met de auto kunnen de laatste paar kilometer binnen een agglomeratie en eventuele parkeermoeilijkheden immers proportioneel zwaar doorwegen op het geheel. Voor een traject van buitenwijk van stad A naar buitenwijk van stad B is het natuurlijk een veel moeilijker verhaal.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 16 jul 2021, 16:24
door Ducktape
Sint-Niklaas - Antwerpen: +/-26 minuten met de trein, met de auto minstens evenveel, maar vaak het dubbele of nog langer.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 17 jul 2021, 11:21
door rdv
Steve schreef: 16 jul 2021, 14:51
jpvdveer schreef: 16 jul 2021, 14:47 Van station naar station gerekend zal de trein in heel wat gevallen een concurrentievoordeel op de auto hebben, zeker rond grote steden. Maar voor een eerlijke vergelijking moet je natuurlijk ook voor- en natransport meenemen.
Zeer terechte opmerking, daarom gaat het vooral over die gevallen waar er echt een grote en duidelijke tijdswinst is, die het eventuele voor- en natransport ook kan compenseren. Noorderkempen is een goed voorbeeld daarvan, ietwat afgelegen maar goed bereikbaar uit diverse windstreken en een groot parkeerterrein, waardoor de winst nog altijd groot is.

Het feit dat stations veelal in of nabij het stadscentrum liggen, kan overigens juist voor een extra concurrentievoordeel zorgen, met de auto kunnen de laatste paar kilometer binnen een agglomeratie en eventuele parkeermoeilijkheden immers proportioneel zwaar doorwegen op het geheel. Voor een traject van buitenwijk van stad A naar buitenwijk van stad B is het natuurlijk een veel moeilijker verhaal.
Probleem is dat tegenwoordig meer mensen in de buitenwijken wonen, en meer (diensten)bedrijven in de rand liggen, en dat OV dan snel onaantrekkelijk wordt. Bvb voor Brussel meen ik ergens gelezen te hebben dat er ondertussen (pre-corona) meer tewerkstelling is in de rand (Groot-Bijgaarden, Zventem, Zellik, etc.) dan ik het ruime centrum. Als je na aankomst in één van de Brusselse stations nog een half uur met metro, tram of bus onderweg bent, dan gaat het voordeel heel snel naar de auto.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 17 jul 2021, 17:57
door jan_olieslagers
Het is een interessant punt, maar eigenlijk niet zo relevant. Zeker voor woon-werkverkeer zit het voordeel van de trein niet in de eventuele tijdwinst, maar veeleer in het verschil tussen bestuurder zijn vs. passagier zijn. Als bestuurder komt men afgepeigerd van de filestress op het werk aan, als passagier heeft men nuttig werk kunnen doen op de laptop - zelfs op treinen zonder WiFi.

En verder op de terechte opmerking van @rdv hierboven: honderd jaar geleden gingen mensen in de buurt van het station wonen om vlot te kunnen pendelen, en daar zullen we binnenkort terug naartoe gaan gaan. Huizen op loopafstand van stations gaan in waarde toenemen - als ze althans hoog genoeg liggen om niet op 1-2-3 onder water te staan.

V.w.b. nog een half uur metro of tram of bus naar het werk: stations als Diegem en Bordet liggen vlak bij een pak tewerkstelling - niet toevallig, uiteraard - en zo zullen er nog wel meer zijn. Om van "mijn" Schuman maar te zwijgen, maar toch dient dat meer voor overstap op de metro dan voor de plaatselijke kantoren. Misschien ook wel doordat de Europese overheden wat achterlopen op de tijd, en nog steeds kwistig met bedrijfswagens strooien...

Tenslotte: de grootste "game-changer" in het woon-werkverkeer wordt telewerken. Zelfs als corona compleet voorbij is - over een jaartje, misschien? - zal telewerken belangrijk blijven, er zal nooit meer zoveel gependeld worden zoals pre-corona. Zowel werknemers als werkgevers hebben er, soms een beetje noodgedwongen, de voordelen van leren inzien.

Re: Concurrentievoordeel met de trein

Geplaatst: 17 jul 2021, 21:49
door rdv
jan_olieslagers schreef: 17 jul 2021, 17:57 Het is een interessant punt, maar eigenlijk niet zo relevant. Zeker voor woon-werkverkeer zit het voordeel van de trein niet in de eventuele tijdwinst, maar veeleer in het verschil tussen bestuurder zijn vs. passagier zijn. Als bestuurder komt men afgepeigerd van de filestress op het werk aan, als passagier heeft men nuttig werk kunnen doen op de laptop - zelfs op treinen zonder WiFi.

En verder op de terechte opmerking van @rdv hierboven: honderd jaar geleden gingen mensen in de buurt van het station wonen om vlot te kunnen pendelen, en daar zullen we binnenkort terug naartoe gaan gaan. Huizen op loopafstand van stations gaan in waarde toenemen - als ze althans hoog genoeg liggen om niet op 1-2-3 onder water te staan.

V.w.b. nog een half uur metro of tram of bus naar het werk: stations als Diegem en Bordet liggen vlak bij een pak tewerkstelling - niet toevallig, uiteraard - en zo zullen er nog wel meer zijn. Om van "mijn" Schuman maar te zwijgen, maar toch dient dat meer voor overstap op de metro dan voor de plaatselijke kantoren. Misschien ook wel doordat de Europese overheden wat achterlopen op de tijd, en nog steeds kwistig met bedrijfswagens strooien...

Tenslotte: de grootste "game-changer" in het woon-werkverkeer wordt telewerken. Zelfs als corona compleet voorbij is - over een jaartje, misschien? - zal telewerken belangrijk blijven, er zal nooit meer zoveel gependeld worden zoals pre-corona. Zowel werknemers als werkgevers hebben er, soms een beetje noodgedwongen, de voordelen van leren inzien.
Eens en niet eens Jan. Het comfort van op de trein te kunnen werken, is een voordeel en vangt voor een deel bijkomend reistijd op, maar er is ergens een grens. Ik heb een tijdje Zwijnaarde - campus UZ Brussel gependeld (voor de tram er lag), en ik was met het OV 1,5u (enkel) onderweg (als het goed ging), waarvan 30 tot 40 minuten op de trein. Op de fiets, tram, metro of bus kan je niet zo goed werken, dus de productieve tijd was beperkt tot een half uur. Met de auto kon het meestal op een uur of minder (zelfs met middelmatige file), zelden duurde dat langer dan 1,5 u. Dus meestal had ik evenveel productieve tijd met de trein of met de auto.

De randstations zijn enkel/voornamelijk interessant voor mensen die een rechtstreekse verbinding naar die stations hebben (Aalst - Groot-Bijgaarden bvb). Iemand die Gent - Diegem moet doen, verliest veel tijd met de overstap (omdat je voldoende buffer moet inbouwen om te vermijden dat je de overstap niet haalt).

De impact van Corona is moeilijk in te schatten, maar dit zou wel eens in het nadeel van de trein (vs de auto) kunnen spelen. Meer telewerk = minder verkeer = kortere reistijd per auto. Maar ook minder reizigers -> minder frequente treinen/metro's/bussen -> langer reistijd. Los van het feit dat heel wat mensen weigerachtig staan tegen treinen omwille van het besmettingsgevaar.