I7, I8, I9?

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
wilrijkenaar2610
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 jan 2020, 12:54

I7, I8, I9?

Bericht door wilrijkenaar2610 »

Weet iemand waarom deze rijtuigen nooit zijn gebouwd? Ik vond het altijd vreemd dat men ineens van I6 naar I10 ging. Alvast bedankt voor het antwoord!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I7, I8, I9?

Bericht door Steve »

Aangezien de I10 in tegenstelling tot z'n voorgangers geen coupés heeft, meen ik dat men bij die gelegenheid een nieuwe subreeks begonnen is vanaf de 10, waar de I11 (ook zonder coupés) op voortbouwt. In die logica zou een eventuele nieuwe aankoop van coupérijtuigen I7 genoemd kunnen worden, maar zo'n bestelling zie ik niet gauw nog gebeuren.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: I7, I8, I9?

Bericht door jan_olieslagers »

Als ik dit verhaal een beetje breder mag opentrekken:
* dus de I6 hebben een gang opzij, en dan allemaal coupés ernaast, maar de I10 en I11 hebben een "traditionele" inrichting met één grote ruimte met een doorgang in het midden, en banken aan weerszijden?
* begrijp ik goed dat de term "pullman"voertuig wijst op die zijgang, en dus wel van toepassing is op de I6 maar niet op de I10+I11?
* begrijp ik verder goed dat alweer de I6 wel maar de I10 en I11 niet vallen onder het "Eurofima"-programma?
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 mei 2021, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I7, I8, I9?

Bericht door overweg13 »

Op een bepaald moment waren er wel degelijk plannen voor de bouw van I7-rijtuigen (en misschien ook I8 en I9, maar daar zou ik geen eed op durven doen). Dat zouden echter gespecialiseerde rijtuigen worden, maar vraag me niet precies welke: restaurant, couchette, slaap? Verder dan de plannen is men nooit geraakt. Ik ben er me van bewust dat ik vaag, onvolledig en onnauwkeurig ben. Als iemand de moeite wil doen om de oudste Transfers van GTF uit te pluizen, dan is het antwoord zeker daar te vinden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I7, I8, I9?

Bericht door overweg13 »

Op het forum van Tram2000 wordt de zaak helemaal uitgeklaard door Filobus:

En fait, les types " i 7 ", " i 8 " et " i 9 " ont bien existé, mais seulement à l'état de projets.

Au début des années 1980, la SNCB a envisagé de remplacer les 40 voitures-couchettes i3 (de 1960) par 40 nouvelles voitures :
- i7 = 20 voitures-couchettes de 2e classe (10 compartiments), modèle suisse Bcm
- i8 "Railtour" = 20 voitures comme les i7, mais à une extrémité les portières et la plate-forme étaient supprimées et remplacées par un local pour l'accompagnateur (le "conducteur"), comme dans des voitures-lits.
Suite aux restrictions budgétaires de 1985, ces commandes ont été remises "sine die".

Même chose pour le type i9, qui aurait dû comprendre 20 voitures-buffet "Quick-Pick" pour remplacer :
- 12 voitures-buffet de type i2 (construction 1952, aménagées en voitures-buffet par Ragheno en 1963)
- quelques voitures-restaurant de la CIWLT


Ziezo, ik ben al wat tevredener over deze bijdrage.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I7, I8, I9?

Bericht door Steve »

jan_olieslagers schreef: 16 mei 2021, 18:34 * dus de I6 hebben een gang opzij, en dan allemaal coupés ernaast, maar de I10 en I11 hebben een "traditionele" inrichting met één grote ruimte met een doorgang in het midden, en banken aan weerszijden?
Correct. Geldt bij uitbreiding zelfs voor al het andere materieel dat sinds de I10 aangekocht is. Bij de MS08 zitten de deuren weliswaar in het midden van de rijtuigen, maar door het ontbreken van tussendeuren heb je daar zelfs nog meer de indruk van "één aangesloten ruimte".
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: I7, I8, I9?

Bericht door stijn »

overweg13 schreef: 17 mei 2021, 09:56 Au début des années 1980, la SNCB a envisagé de remplacer les 40 voitures-couchettes i3 (de 1960) par 40 nouvelles voitures :
- i7 = 20 voitures-couchettes de 2e classe (10 compartiments), modèle suisse Bcm
- i8 "Railtour" = 20 voitures comme les i7, mais à une extrémité les portières et la plate-forme étaient supprimées et remplacées par un local pour l'accompagnateur (le "conducteur"), comme dans des voitures-lits.
Suite aux restrictions budgétaires de 1985, ces commandes ont été remises "sine die".
En dus is dat vermoedelijk de reden dat men in 1989 als alternatief 15 I6 omgebouwd heeft naar couchetterijtuigen?

Stijn
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: I7, I8, I9?

Bericht door overweg13 »

Zou kunnen. Wie geïnteresseerd is in de nummers:

NMBS UIC nr in uit opmerkingen
14601 61 88 5070 601 1989 2018 ex-12602
14602 61 88 5070 602 1989 2018 ex-12606
14603 61 88 5070 603 1989 2018 ex-12623
14604 61 88 5070 604 1989 2017 ex-12624
14605 61 88 5070 605 1989 2018 ex-12628
14606 61 88 5070 606 1989 2018 ex-12632
14607 61 88 5070 607 1989 2015 ex-12633
14608 61 88 5070 608 1989 2018 ex-12637
14609 61 88 5070 609 1989 2018 ex-12644
14610 61 88 5070 610 1989 2018 ex-12646
14611 61 88 5070 611 1989 2018 ex-12647
14612 61 88 5070 612 1989 2018 ex-12649
14613 61 88 5070 613 1989 2018 ex-12655
14614 61 88 5070 614 1989 2017 ex-12657
14615 61 88 5070 615 1989 2018 ex-12660
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: I7, I8, I9?

Bericht door Steve »

In de marge: weet iemand wat er met de 15e I6-ligrijtuig gebeurd is? Op de foto's van hun overbrenging naar Tsjechië tel ik slechts 14 stuks. Zou het 15e al eerder overgebracht zijn Tsjechië, misschien wel het rijtuig met referentiejaartal 2015 in de tabel hierboven?
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: I7, I8, I9?

Bericht door Paul »

jan_olieslagers schreef: 16 mei 2021, 18:34 * begrijp ik goed dat de term "pullman"voertuig wijst op die zijgang, en dus wel van toepassing is op de I6 maar niet op de I10+I11?
Pullman-rijtuigen zijn volgens mij luxe-rijtuigen uit de tijd van de CIWL. Ze zijn uitgerust met club-fauteuils en hebben voor zover ik weet geen zijgang.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: I7, I8, I9?

Bericht door TimJ36 »

Steve schreef: 17 mei 2021, 11:54 In de marge: weet iemand wat er met de 15e I6-ligrijtuig gebeurd is? Op de foto's van hun overbrenging naar Tsjechië tel ik slechts 14 stuks. Zou het 15e al eerder overgebracht zijn Tsjechië, misschien wel het rijtuig met referentiejaartal 2015 in de tabel hierboven?
Wie weet krijgen we die i6Bc-rijtuigen wel te zien in de nieuwe nachttrein naar Praag, aangezien ze zijn overgekocht door Regiojet.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: I7, I8, I9?

Bericht door Steven »

Paul schreef: 17 mei 2021, 14:55
jan_olieslagers schreef: 16 mei 2021, 18:34 * begrijp ik goed dat de term "pullman"voertuig wijst op die zijgang, en dus wel van toepassing is op de I6 maar niet op de I10+I11?
Pullman-rijtuigen zijn volgens mij luxe-rijtuigen uit de tijd van de CIWL. Ze zijn uitgerust met club-fauteuils en hebben voor zover ik weet geen zijgang.
Idd pullman rijtuigen behoren meer thuis in treinen zoals de Oriënt Express. Een hogere luxe en dus een vrij specifiek publiek.
Plaats reactie