Pagina 1 van 1

Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 19:13
door LML
Ziehier de link: https://mobiliteitvanmorgen.be/2021/05/ ... W0sXK8HBuA
Daar zit wat in. En een drukke (goederen)lijn is dit ook weer niet. Voor de bedrijven die daar gelegen zijn met hun werknemers een goeie zaak. Maar wat er allemaal van infrastructuurwerken moet gebeuren eer op deze verbinding een reizigerstrein fatsoenlijk kan rijden (er moet ten slotte opnieuw enkele km spoor aangelegd worden tussen Vorst-Meerlaar en Tessenderlo), helaas een utopie...

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 19:55
door Shrek
Ik vind eigenlijk dat daar helemaal niets inzit. Waar zou je stations bouwen? Welke interessante bestemmingen liggen er vlakbij die stations?
Passagiers lokken in industriegebied is quasi onmogelijk, je kan het beter gaan zoeken op plaatsen waar wel mensen wonen. Dus als je toch wil heropenen, kijk een paar km verder naar Herentals-Aarschot.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 20:45
door jan_olieslagers
In Herentals is er toch zoiets geprobeerd - zonder veel sukses? Wolfstee? Ik vrees dat ik er ook niet veel in zie, maar waardeer wel het creatieve denken! Ook lijkt het me dat er daar weliswaar nogal wat industrie zit, maar dat daar niet altijd heel veel volk werkt; en wie er werkt zal dan nog vaak ploegendienst werken. En dus reeds lang gewend zijn om ofwel vlakbij te wonen ofwel met de auto te komen.

(en slechts in de marge wat wijsneuzerij: Diest ligt nu niet bepaald langs het Albertkanaal :) Het artikel klutst dan ook twee ideetjes doorelkaar: enerzijds lijn 207, anderszijds een nieuw aan te leggen spoor langsheen de Boudewijnsnelweg. Allebei even kansloos, lijkt me.)

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 22:20
door pietje
Ik kan het altijd waarderen om out-of-the-box te denken, maar dit is niet een manier om zinvol te investeren in OV.
In zowat het hele industriegebied langs het Albertkanaal zie je vooral verkeersdrukte als er een "shift" gaat beginnen of geëindigd is, niet iets waar je elk uur 1 of 2 treinen in elke richting voor kunt inleggen.
De uitlijning van L207 is trouwens niet van dien aard om snelheden van pakweg 120 km/u toe te laten. Tel daarbij nog de vele (industrie-)overwegen tussen de bedrijven en hun kades en je weet al dat je hier meer problemen creëert dan oplost.

Zelfs Herentals-Aarschot heeft voor mij veel te weinig potentieel, tenzij om andere lijnen te ontlasten.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 22:25
door groentje
Helaas, want als goederenas langs de Boudewijnsnelweg/het Albertkanaal naar Hasselt lijkt me deze lijn wél potentieel te hebben om de drukte op lijn 35 te verminderen. En dan is de weinige bewoning weer een pluspunt. Ik zie het echter ook niet snel gebeuren... Zou nochtans een vervolg kunnen zijn voor het project van de Tweede Haventoegang...
Herentals-Aarschot an sich heeft inderdaad maar een beperkt reizigerspotentieel langs de bedding, maar als alternatieve route richting Leuven (vandaag hemelstraag) en Brussel (je vermijdt het kwetsbare baanvak Lier-Herentals, en vooral Lier-Y.Nazareth) zit er denk ik wel muziek in. Al moet ook Lier-Mechelen mogelijk blijven, natuurlijk.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 04 mei 2021, 23:53
door pietje
Voor een goederenas is er mss wel wat mogelijk, maar voor de praktische inplanting vrees ik toch dat er maar beperkt gebruik gemaakt gaat worden van de bestaande ligging van L207

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 08:56
door dekooiker
Vooral: er zal heel wat gewijzigd moeten worden om de infrastructuur klaar te maken voor verkeer naar Diest.
- het optrekken van de Vmax
- sluiten van overwegen en beveiligen van andere
- aanpassen te Geel en Zittaart van de rangeersporen en poorten over de spoorlijn
- aanleggen verbinding Zittaart-Diest
- aanleggen van kruissporen of dubbelsporig maken van de lijn

En moest dat allemaal klaar zijn, is het potentieel om er reizigers op te vervoeren momenteel zeer klein. Het enige argument voor reizigersverkeer is dat de E313 elke werkdag muurvast staat. Maar of dat mensen op de trein zal lokken?
Het zou wel kunnen dienen als alternatief voor de lijnen 13/16/27/35/53 om, althans op het deel Antwerpen-Diest, de lijnen te ontlasten of zelfs als mogelijkheid te dienen bij werken.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 10:19
door ronny
Als Nike veel containers zou versturen richting oosten kan het interessant zijn om het ontbrekende 3 km spoor voor de aansluiting aan te leggen. Na kopmaken in Diest kan dan eventueel in Genk goederen een containertrein worden samengesteld.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 11:48
door 260689
Waarom gewoon geen goederenlijn van maken? Als je die treinen van de bestaande lijn haalt, dan is er op die lijnen terug wat capaciteit over voor de reizigers.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 13:07
door Shrek
260689 schreef: 06 mei 2021, 11:48 Waarom gewoon geen goederenlijn van maken? Als je die treinen van de bestaande lijn haalt, dan is er op die lijnen terug wat capaciteit over voor de reizigers.
Daar is dit lijntje helemaal niet geschikt voor.
De grootste flessenhals zit trouwens tussen Lier en Antwerpen, dat moet eerst opgelost worden vooraleer enige investering voorbij Herentals enig nut heeft.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 13:31
door groentje
Shrek schreef: 06 mei 2021, 13:07
260689 schreef: 06 mei 2021, 11:48 Waarom gewoon geen goederenlijn van maken? Als je die treinen van de bestaande lijn haalt, dan is er op die lijnen terug wat capaciteit over voor de reizigers.
Daar is dit lijntje helemaal niet geschikt voor.
De grootste flessenhals zit trouwens tussen Lier en Antwerpen, dat moet eerst opgelost worden vooraleer enige investering voorbij Herentals enig nut heeft.
Maar als die tweede Havenspoorlijn ooit eens afgeraakt, lijkt het me wel een optie om te kijken of die via het Albertkanaal kan worden doorgetrokken naar Hasselt, nee?

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 13:48
door Shrek
groentje schreef: 06 mei 2021, 13:31
Shrek schreef: 06 mei 2021, 13:07
260689 schreef: 06 mei 2021, 11:48 Waarom gewoon geen goederenlijn van maken? Als je die treinen van de bestaande lijn haalt, dan is er op die lijnen terug wat capaciteit over voor de reizigers.
Daar is dit lijntje helemaal niet geschikt voor.
De grootste flessenhals zit trouwens tussen Lier en Antwerpen, dat moet eerst opgelost worden vooraleer enige investering voorbij Herentals enig nut heeft.
Maar als die tweede Havenspoorlijn ooit eens afgeraakt, lijkt het me wel een optie om te kijken of die via het Albertkanaal kan worden doorgetrokken naar Hasselt, nee?
Maar vanaf dat moment zijn er de routes via Aarschot-Diest én Herentals-Mol om in Hasselt te geraken. Je hebt nog tientallen opties om de capaciteit op die lijnen uit te breiden vooraleer er een nieuwe lijn nodig is.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 15:23
door groentje
Klopt, maar die gaan wel door de bewoning, en ik kan me voorstellen dat er een moment komt dat men daar zoveel mogelijk vanaf wil. Nu, als ik nieuwe goederenlijnen zou bouwen, zou dit wellicht niet de hoogste plaats op de prioriteitenlijst krijgen, dat is uiteraard de 2e haventoegang zelf, de lijn Antwerpen-Zeebrugge langs de Expressweg en eventueel een ringspoor rond Gent op Gent-St-Pieters te vermijden. Dit zou inderdaad een duur project zijn, sowieso.

Re: Treindienst Lier-Diest langs Albertkanaal (L207) voor reizigers

Geplaatst: 06 mei 2021, 17:08
door jan_olieslagers
Maar als die tweede Havenspoorlijn ooit eens afgeraakt, lijkt het me wel een optie om te kijken of die via het Albertkanaal kan worden doorgetrokken naar Hasselt, nee?
Niet echt, vrees ik. Voor een enkel boemeltje per etmaal is dat lijntje 207 best okee, en doortrekken tot in Tessenderlo (L17?) is misschien nog net haalbaar. Maar ik zie het nog niet zo gauw op dubbelspoor gebracht worden, en bovenleiding is dan ook nog een vraagteken. En hoeveel treinen mogen er passeren voordat de dijk van het kanaal begint af te kruimelen?