Pagina 1 van 1

Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 07 apr 2021, 20:17
door nibura
Heeft er iemand een idee waarom de IC20 Tongeren - Brussel - Gent via bocht van Leuven telkens zo'n 8 of 9 minuten stilstand heeft te Hasselt? Deze trein geeft zover ik weet enkel aansluiting op de trein van/naar Mol (aankomst te Hasselt om xh52 en vertrek om xh08).

Richting Tongeren: aankomst te Hasselt om xH48 en vertrek om xH57 en in de andere richting aankomst om xH03 en vertrek om xH11. Ik kan geen enkele andere verbinding bedenken die standaard zo'n lange stilstand heeft, behalve bij een frontkering natuurlijk.

Op zich is dat niet zo'n drama maar voor de 'snelle' IC naar Brussel te zijn is dat natuurlijk spijtig voor alle reizigers uit Zuid-Limburg dat een groot deel van de tijdswinst van de bocht van Leuven verloren gaat aan een stilstand te Hasselt waarvoor ik niet meteen een reden zie.
Schermafbeelding 2021-04-07 201620.jpg
Schermafbeelding 2021-04-07 201620.jpg (39.44 KiB) 801 keer bekeken

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 07 apr 2021, 20:44
door trainlovertje
Ik kan 2 redenen bedenken: betere spreiding van het aanbod tussen Hasselt en Tongeren en mogelijkheid tot (ont)koppelen gedurende deze stilstand.
Vroeger, nog voor de grote veranderingen van december 2014, reed die trein met ongeveer dezelfde dienstregeling tussen Leuven en Tongeren, maar dan kwam deze van Knokke/Blankenberge. Dan gebeurde het vaak dat 5 M6-rijtuigen met een HLE19 of een aantal DMT's slechts tot Hasselt meereden en kort daarop weer gekoppeld werden aan de trein richting kust, die enkele minuten later al aankwam. Hoe vaak dit vandaag nog gebeurt, weet ik eigenlijk niet.

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 07 apr 2021, 21:19
door nibura
trainlovertje schreef: 07 apr 2021, 20:44 Ik kan 2 redenen bedenken: betere spreiding van het aanbod tussen Hasselt en Tongeren en mogelijkheid tot (ont)koppelen gedurende deze stilstand.
Vroeger, nog voor de grote veranderingen van december 2014, reed die trein met ongeveer dezelfde dienstregeling tussen Leuven en Tongeren, maar dan kwam deze van Knokke/Blankenberge. Dan gebeurde het vaak dat 5 M6-rijtuigen met een HLE19 of een aantal DMT's slechts tot Hasselt meereden en kort daarop weer gekoppeld werden aan de trein richting kust, die enkele minuten later al aankwam. Hoe vaak dit vandaag nog gebeurt, weet ik eigenlijk niet.
(Ont)koppelen gebeurt nooit meer ondertussen de laatste jaren volgens mij. De verbinding wordt gereden met een aantal vaste stammen HLE18 + 9 of 10 M6 en dan zijn er één of twee ritten met break of 27+M4 per dag. Verder zijn er dagelijks een paar ritten beperkt tot Hasselt en dan rijdt er een aparte trein het stuk Hasselt - Tongeren, volgens mij heeft dat iets te maken met de materieelomlopen.

En de spreiding tussen Tongeren-Hasselt kan het ook niet zijn want het zijn net die rittijden die bepaald worden door de aansluiting op de trein naar Mol. Het lijkt eerder alsof de trein moet wachten op iets om te kunnen vertrekken vanuit Hasselt richting Brussel, maar ik heb dus geen idee wat dat 'iets' zou kunnen zijn.

Over het algemeen heb ik het gevoel dat de dienstregeling is zoals ze is met een goede reden, maar hier slaag ik er maar niet in ze te vinden.

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 07 apr 2021, 23:29
door Shrek
Er wordt in Hasselt af en toe een stuk trein bij aangekoppeld of afgekoppeld, dit neemt zijn tijd in beslag. Dit gebeurt onder andere bij de 2205, 2213, 2217,...

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 07 apr 2021, 23:59
door nibura
Shrek schreef: 07 apr 2021, 23:29 Er wordt in Hasselt af en toe een stuk trein bij aangekoppeld of afgekoppeld, dit neemt zijn tijd in beslag. Dit gebeurt onder andere bij de 2205, 2213, 2217,...
Ah ok, dan heb ik mij vergist. Bedankt voor de info!

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Geplaatst: 10 apr 2021, 15:51
door dekooiker
Verschil met vroeger: vroeger was dat een constante. Nu is dat beperkt.