Stilstand IC20 te Hasselt

Alles over reizigerstreinen in België.
Plaats reactie
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

Heeft er iemand een idee waarom de IC20 Tongeren - Brussel - Gent via bocht van Leuven telkens zo'n 8 of 9 minuten stilstand heeft te Hasselt? Deze trein geeft zover ik weet enkel aansluiting op de trein van/naar Mol (aankomst te Hasselt om xh52 en vertrek om xh08).

Richting Tongeren: aankomst te Hasselt om xH48 en vertrek om xH57 en in de andere richting aankomst om xH03 en vertrek om xH11. Ik kan geen enkele andere verbinding bedenken die standaard zo'n lange stilstand heeft, behalve bij een frontkering natuurlijk.

Op zich is dat niet zo'n drama maar voor de 'snelle' IC naar Brussel te zijn is dat natuurlijk spijtig voor alle reizigers uit Zuid-Limburg dat een groot deel van de tijdswinst van de bocht van Leuven verloren gaat aan een stilstand te Hasselt waarvoor ik niet meteen een reden zie.
Schermafbeelding 2021-04-07 201620.jpg
Schermafbeelding 2021-04-07 201620.jpg (39.44 KiB) 4528 keer bekeken
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door trainlovertje »

Ik kan 2 redenen bedenken: betere spreiding van het aanbod tussen Hasselt en Tongeren en mogelijkheid tot (ont)koppelen gedurende deze stilstand.
Vroeger, nog voor de grote veranderingen van december 2014, reed die trein met ongeveer dezelfde dienstregeling tussen Leuven en Tongeren, maar dan kwam deze van Knokke/Blankenberge. Dan gebeurde het vaak dat 5 M6-rijtuigen met een HLE19 of een aantal DMT's slechts tot Hasselt meereden en kort daarop weer gekoppeld werden aan de trein richting kust, die enkele minuten later al aankwam. Hoe vaak dit vandaag nog gebeurt, weet ik eigenlijk niet.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

trainlovertje schreef: 07 apr 2021, 20:44 Ik kan 2 redenen bedenken: betere spreiding van het aanbod tussen Hasselt en Tongeren en mogelijkheid tot (ont)koppelen gedurende deze stilstand.
Vroeger, nog voor de grote veranderingen van december 2014, reed die trein met ongeveer dezelfde dienstregeling tussen Leuven en Tongeren, maar dan kwam deze van Knokke/Blankenberge. Dan gebeurde het vaak dat 5 M6-rijtuigen met een HLE19 of een aantal DMT's slechts tot Hasselt meereden en kort daarop weer gekoppeld werden aan de trein richting kust, die enkele minuten later al aankwam. Hoe vaak dit vandaag nog gebeurt, weet ik eigenlijk niet.
(Ont)koppelen gebeurt nooit meer ondertussen de laatste jaren volgens mij. De verbinding wordt gereden met een aantal vaste stammen HLE18 + 9 of 10 M6 en dan zijn er één of twee ritten met break of 27+M4 per dag. Verder zijn er dagelijks een paar ritten beperkt tot Hasselt en dan rijdt er een aparte trein het stuk Hasselt - Tongeren, volgens mij heeft dat iets te maken met de materieelomlopen.

En de spreiding tussen Tongeren-Hasselt kan het ook niet zijn want het zijn net die rittijden die bepaald worden door de aansluiting op de trein naar Mol. Het lijkt eerder alsof de trein moet wachten op iets om te kunnen vertrekken vanuit Hasselt richting Brussel, maar ik heb dus geen idee wat dat 'iets' zou kunnen zijn.

Over het algemeen heb ik het gevoel dat de dienstregeling is zoals ze is met een goede reden, maar hier slaag ik er maar niet in ze te vinden.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door Shrek »

Er wordt in Hasselt af en toe een stuk trein bij aangekoppeld of afgekoppeld, dit neemt zijn tijd in beslag. Dit gebeurt onder andere bij de 2205, 2213, 2217,...
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

Shrek schreef: 07 apr 2021, 23:29 Er wordt in Hasselt af en toe een stuk trein bij aangekoppeld of afgekoppeld, dit neemt zijn tijd in beslag. Dit gebeurt onder andere bij de 2205, 2213, 2217,...
Ah ok, dan heb ik mij vergist. Bedankt voor de info!
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door dekooiker »

Verschil met vroeger: vroeger was dat een constante. Nu is dat beperkt.
De trein.
Alleen voor durvers.
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door Knipex »

Nog wat meer info over koppelen en ontkoppelen in Hasselt.

Bijvoorbeeld reisweg Aalst - Genk met vertrek 14:14
IC2213 bestaat uit 3 breaks. Na aankomst in Hasselt op spoor 2 rijdt IC2213 verder met 2 breaks. Het afgekoppelt deel, ook op spoor 2, rijdt P8366 naar Genk.

IC2230 staat 7min stil in Hasselt. De 2 breaks uit Diepenbeek worden gekoppeld met 1 break uit de bundel en rijden als 3 breaks verder.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

Bedankt om wat concrete voorbeelden te geven. Natuurlijk blijft de vraag of dit elk uur een stilstand van 8 minuten verantwoordt in Hasselt? Er zijn maar weinig verbindingen die dat kennen denk ik.

Dit zou overigens de eerstvolgende verbinding worden waar de M7 instroomt, gaat die dan ook nog steeds regelmatig gekoppeld worden in Hasselt?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door overweg13 »

De bedoeling is uiteraard om een klokvaste dienst te realiseren - om een in 1984 geïntroduceerde term te gebruiken. Dat is gemakkelijk te onthouden voor de reiziger. Dus ja, zodra een koppeling voor een trein bestaat, moet de rest van de treinen ook die minuten wachten.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door Shrek »

Dit lijkt mij een ideale verbinding om een halfuurdienst naar Genk te realiseren met splitsing in Hasselt.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

overweg13 schreef: 29 apr 2021, 23:11 De bedoeling is uiteraard om een klokvaste dienst te realiseren - om een in 1984 geïntroduceerde term te gebruiken. Dat is gemakkelijk te onthouden voor de reiziger. Dus ja, zodra een koppeling voor een trein bestaat, moet de rest van de treinen ook die minuten wachten.
Ik dacht dan ook meer aan het feit of die koppeling wel te verantwoorden is rekening houdend met de impact op de volledige treinverbinding. Als er bijvoorbeeld dagelijks in één richting 4 (ont)koppelingen zijn op 16 treinen en als de stilstand anders maar 3 minuten zou zijn (zoals de IC Genk-Blankenberge in Hasselt) dan kost elke koppeling eigenlijk 20 minuten in plaats van 5. Dat lijkt mij persoonlijk dan verspilling, zeker rekening houdend met het feit dat dit voor Limburgers de 'snelle' IC is en dat de snelheid van OV ook een impact heeft op de aantrekkelijkheid.

Daartegenover staat natuurlijk dat dit misschien de best mogelijke oplossing is, rekening houdend met het beschikbare materieel en personeel. Ik wil dus zeker geen oordeel vellen zonder alle feiten te kennen (en die zal ik niet kennen). Mijn vragen/opmerkingen zijn dan ook eerder uit interesse en niet als kritiek bedoeld.

Misschien (hopelijk?) verandert er iets aan met de instroom van de M7's.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door nibura »

Shrek schreef: 29 apr 2021, 23:22 Dit lijkt mij een ideale verbinding om een halfuurdienst naar Genk te realiseren met splitsing in Hasselt.
Dan is er wel nog steeds geen halfuurdienst op het gedeelte Landen - Hasselt, al is dat natuurlijk ook niet zo eenvoudig zolang er maar enkelspoor is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Stilstand IC20 te Hasselt

Bericht door Shrek »

nibura schreef: 29 apr 2021, 23:31
Shrek schreef: 29 apr 2021, 23:22 Dit lijkt mij een ideale verbinding om een halfuurdienst naar Genk te realiseren met splitsing in Hasselt.
Dan is er wel nog steeds geen halfuurdienst op het gedeelte Landen - Hasselt, al is dat natuurlijk ook niet zo eenvoudig zolang er maar enkelspoor is.
Dat lijkt mij veel minder prioritair dan de lijn Hasselt-Genk.
Plaats reactie