IC-T treinen in 2021

Alles over reizigerstreinen in België.
260689
Berichten: 3288
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

IC-T treinen in 2021

Bericht door 260689 »

Ze beginnen vroeg met de IC-T's in te leggen. Hierbij al een paar soorten. Dit is op een werkdag zoals vandaag!

Dit is in de ochtend!

IC-T: E18330: Leuven - Brussel - Gent - Blankenberge

IC-T: E18230: Leuven - Brussel - Gent - Oostende

IC-T: E18234 Charleroi - La Louvière-Zuid - Bergen - Saint-Ghislain - Doornik - Moeskroen - Lichtervelde - Blankenberge

IC E2129: Aarlen - Brussel - Gent - Oostende

IC-T: E18231: Leuven - Brussel - Gent - Oostende

Dit is in de avond!

IC E2118 Oostende - Gent - Brussel - Luxemburg

IC-T: E18217: Oostende - Gent - Brussel - Leuven

IC-T: E18218: Oostende - Gent - Brussel - Leuven

IC-T: E18219: Blankenberge - Lichtervelde - Moeskroen - Doornik - Saint-Ghislain - Bergen - La Louvière-Zuid - Charleroi

IC-T: E18318: Blankenberge - Gent - Brussel - Leuven
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Op de planner van de NMBS staan sinds enkele dagen ICT treinen (18xxx) ingepland van en naar de grote kuststations.
Wat opvalt is dat deze treinen non-stop rijden tussen vertrek- en eindstation; zoals Oostende - Brussel-Zuid bijvoorbeeld.
Het gaat om weekendtreinen in juli en augustus. Is dit wel degelijk de bedoeling?
Het vreemde is dat ze in geen enkele planner zoals hafas, terug te vinden zijn.

Met vriendelijke groet,
Floris Cappelle
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Merijn »

In het weekend, vanaf juli, onder andere deze:

IC T 18441 Brussel Zuid - De Panne zonder stops.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door trainlovertje »

De treinen met de nummers 18xxx zijn volgens mij geen klassieke ICT-treinen, die normaliter een nummer 6xxx krijgen.
18xxx treinen zijn extra treinen die enkel bij heel grote drukte, of in geval van covid om volk voldoende te kunnen spreiden, worden ingelegd. Ik vermoed dat de rijpaden van die treinen misschien nog niet helemaal on point zijn, waardoor ze momenteel nog op die manier worden weergegeven in de planner.
Floris Cappelle
Berichten: 100
Lid geworden op: 11 feb 2017, 13:04

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Floris Cappelle »

Beste,

Bedankt voor de antwoorden.
Ik onthou vooral dat die 18xxx treinen nog niet zeker zijn.
Wat opvalt aan de reguliere 6xxx treinen is, dat De Panne tijdens de week maar één ICT H&T meer heeft i.p.v. twee vroeger.
Hoe komt dit?

Mvg,
Floris Cappelle
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door rvdborgt »

Floris Cappelle schreef: 17 mei 2021, 20:30 Op de planner van de NMBS staan sinds enkele dagen ICT treinen (18xxx) ingepland van en naar de grote kuststations.
Wat opvalt is dat deze treinen non-stop rijden tussen vertrek- en eindstation; zoals Oostende - Brussel-Zuid bijvoorbeeld.
Het gaat om weekendtreinen in juli en augustus. Is dit wel degelijk de bedoeling?
Het vreemde is dat ze in geen enkele planner zoals hafas, terug te vinden zijn.
Dat laatste wil meestal zeggen dat ze nog maar net in de binnenlandse planner zitten en dat de gegevens nog niet via MERITS in het buitenland terecht zijn gekomen. Dat hele proces kan tot ruim een week duren. Heel lang was er een wekelijkse update van de DB-planner in de nacht van donderdag op vrijdag. Het kan zijn dat het nu wat vaker is maar je moet vrijdag nog eens bij DB kijken.
Van Brussel-Zuid naar Oostende zie ik dat ze als natrein rijden voor de trein uit Eupen (testdatum: 3 juli), met vertrek om 9:14 en 10:14. Er is ook een non-stop Luik - Oostende met vertrek om 10:11 en om 10:54. Die laatste rijdt dus wel als voortrein.
In de andere richting Oostende naar Luik om 16:52 (natrein van de 516) en 19:40 (voortrein die onderweg door de 519 wordt ingehaald en die de planner dus niet geeft). Vertrek van de non-stoptreinen naar Brussel om 18:05 en 18:55, dus op wat meer afstand van de trein naar Eupen.

Misschien dienen die treinen om de reizigers op de tussenstations meer kans op een zitplaats te geven? Maar dan is er wel een goede begeleiding van de reizigers nodig.

Groetjes,
Rian
wva
Berichten: 313
Lid geworden op: 09 mar 2008, 21:45

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door wva »

Dit is blijkbaar de reden van de "non-stop" treinen richting kust....

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210527_93794782
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Freken »

Hierbij ook nog eens het persbericht dat de NMBS de wereld heeft ingestuurd:
NMBS gaat rechtstreekse treinen met reservatie testen van en naar de kust

Proefproject tijdens het weekend van 5 en 6 juni 2021

NMBS zet tijdens het weekend van 5 en 6 juni 2021 rechtstreekse reservatietreinen in van en naar de kust. Het gaat om een proefproject met het oog op een eventuele uitrol van dit nieuwe product tijdens de zomervakantie, naast het gebruikelijke treinaanbod. Deze treinen – genaamd ‘De Kust-Express’ – zijn rechtstreekse treinen die niet stoppen in de tussenliggende stations. Ze zijn dus sneller dan de klassieke treinen. Treinreizigers kunnen vanaf 27 mei via de NMBS-website reserveren voor deze treinen. Een reservatie is nodig bovenop het normale treinticket en kost 1 euro per persoon en per rit.

De rechtstreekse treinen met reservatie vullen het gebruikelijke aanbod aan en stoppen niet voor hun eindbestemming. Dit nieuwe product dat nu getest wordt, biedt een antwoord op de vraag van dagjestoeristen, waaronder gezinnen, die hun uitstap naar zee vooraf willen plannen en zeker willen zijn van hun plaats op een rechtstreekse trein.

Dit potentiële aanbod vult dus het klassieke treinaanbod aan, waarbij verschillende categorieën van reizigers (pendelaars, studenten, occasionele reizigers,…) op eenzelfde traject in verschillende stations in- en uitstappen, en waarvoor een reservatie niet wordt overwogen. Op deze treinen werken met een reservatiesysteem zou namelijk een grote beperking zijn op de flexibiliteit van het hele Belgische treinsysteem, dat reizigers de vrijheid geeft de trein te nemen die ze willen, wanneer ze dat willen,

De reizigers zullen dus altijd de keuze hebben tussen een trein zonder reservatie die stopt in verschillende stations en een trein met reservatie die rechtstreeks rijdt.

Dit nieuwe product werd voorgesteld aan de burgemeesters van de kuststations en aan de provincie West-Vlaanderen, die positief reageerden op de lancering van het proefproject.

20 treinen per dag: 10 heen en 10 terug

Concreet zullen er zowel zaterdag 5 als zondag 6 juni twintig reservatietreinen rijden. Het gaat om tien treinen ’s ochtends richting de kust en tien treinen ’s avonds vanaf de kust. De treinen vertrekken ’s ochtends in Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters en Luik-Guillemins (4 stations van waaruit een groot aantal reizigers de trein neemt richting kust) en komen aan in Blankenberge, De Panne, Knokke en Oostende, waar ze ’s avonds ook vertrekken.

Reizigers moeten vooraf reserveren en over een geldig vervoersbewijs beschikken. Begeleide kinderen jonger dan 12 jaar reizen dienen niet over een vervoersbewijs te beschikken, maar dienen eveneens te reserveren aan een tarief van 1 euro.

Dankzij de reservatietreinen kan er beter worden geanticipeerd en kunnen de reizigersstromen naar de verschillende kustbestemmingen beter worden gespreid. Daarbij is er ook een nauwkeurig beeld van het aantal reizigers op deze treinen.

Uit een studie van Westtoer blijkt dat tijdens de zomervakantie 13% van alle aankomsten aan de Belgische kust gebeurt met de trein (aantal dagjestoeristen in 2019). En dat de dagjestoeristen vooral komen uit de provincies die zich het dichtst bij de kust bevinden. Het gebruik van de trein bedraagt maximum 30% voor de dagjestoeristen in Oostende, 29% voor Blankenberge, 9% voor Knokke en 6% voor De Panne.

Reserveren voor het weekend van 5 en 6 juni kan vanaf 27 mei

Reserveren voor de rechtstreekse treinen kan vanaf vandaag op de NMBS-website. Met een reservatie zijn reizigers zeker van hun plek op de trein, al blijven ze vrij te kiezen waar op de trein ze zullen gaan zitten.

De lijst met de rechtstreekse treinen is beschikbaar op de website van NMBS en de treinen zijn ook zichtbaar in de routeplanner.

Met de rechtstreekse reservatietreinen ben je sneller op je bestemming dan met een klassieke IC-trein. De reservatietreinen stoppen onderweg niet en rijden rechtstreeks naar hun eindbestemming. Wie bijvoorbeeld van Antwerpen-Centraal naar Blankenberge wil, is met de reservatietrein 33 minuten sneller dan met een IC-trein. Wie van Brussel naar De Panne wil, doet dat 46 minuten sneller.

Reizigers die een reservatietrein willen nemen, wordt gevraagd minstens 15 minuten voor het vertrek van de trein in het station te zijn. NMBS-personeel zal voor het betreden van het perron vragen het reservatiebewijs te tonen. Elke reiziger dient ook een geldig vervoersbewijs te hebben.

Indien dit proefproject een positieve evaluatie krijgt, kunnen er ook tijdens de zomervakantie treinen met reservatie van en naar de kust rijden.
https://nmbs.prezly.com/nmbs-gaat-recht ... ar-de-kust
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Merijn »

Is er al zicht op het voorziene materieel voor deze treinen?
ostbahnhof
Berichten: 878
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door ostbahnhof »

Cool: Brussel - Depanne non-stop 👍
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door trainlovertje »

Dan ben ik toch wel benieuwd hoe ze die reservaties in praktijk gaan omzetten: krijgt iedereen een rijtuig- en zetelnummer? Zo ja, dan moeten het al bijna sowieso I-rijtuigen zijn die men zal inzetten, omdat de stoelen daar genummerd zijn.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door wuitz »

Het zal eerder zijn zoals bij de speciale treinen na concerten en festivals, gewoon zoveel reservaties als er beschikbare plaatsen in een bepaalde trein en in de trein zoek je zelf een plaats.
jan_olieslagers
Berichten: 3476
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door jan_olieslagers »

Met een reservatie zijn reizigers zeker van hun plek op de trein, al blijven ze vrij te kiezen waar op de trein ze zullen gaan zitten.
Het lijkt me dat men alleen maar gaat tellen hoeveel reservaties men verkoopt per trein, en er wil op gaan toezien dat er enkel lieden instappen met een bewijs van reservatie. Dat is natuurlijk veruit het simpelste voor treinen als deze, met geen enkele tussenstop. Het lijkt me ook het enige haalbare. En het dient gezegd: NMBS komt toch maar tegemoet aan de vraag naar reservatie, hoe irrelevant ze ook moge zijn.

Daarentegen vind ik het niet kunnen dat men voor de reservatie een kost aanrekent aan de reiziger - er is natuurlijk een kost, maar die zou men beter voorleggen aan diegenen die vroegen om reservatie, de kustburgemeesters dus. En door deze treinen duurder te maken dan de andere gaat men ze niet echt populair maken, lijkt me - de tijdswinst zal voor velen niet opwegen tegen de meerkost, hoe symbolisch ook.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Merijn
Berichten: 477
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:40
Locatie: Haacht

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Merijn »

ostbahnhof schreef: 27 mei 2021, 13:59 Cool: Brussel - Depanne non-stop 👍
Als het nu nog wat exotisch materieel zal zijn, boek ik mij per direct een ritje :-)
Olivier_Doorne
Berichten: 59
Lid geworden op: 20 aug 2014, 09:22
Contacteer:

Re: IC-T treinen in 2021

Bericht door Olivier_Doorne »

trainlovertje schreef: 27 mei 2021, 14:53 Dan ben ik toch wel benieuwd hoe ze die reservaties in praktijk gaan omzetten: krijgt iedereen een rijtuig- en zetelnummer? Zo ja, dan moeten het al bijna sowieso I-rijtuigen zijn die men zal inzetten, omdat de stoelen daar genummerd zijn.
In het artikel in Het Nieuwsblad (waar enkele posts hoger naar gelinkt wordt) staat duidelijk dat het niet genummerd is en dat en men ongeveer 90-95% van de zitcapaciteit gaat aanbieden.
Plaats reactie