reisbeperkingen naar de kust

Alles over reizigerstreinen in België.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door stefanic »

Ik zag een opening...

Voor alle treinen die in de voormiddag richting kust rijden
Samenstelling is gekend, dus # plaatsen 'aan het raam ook'
1) je 'reserveert' (gratis) vooraf (max D-1) een plaatsje op een van die specifieke treinen, voor een welbepaalde dag, als je vervoerbewijs als eindbestemming heeft, namelijk ALLE bestemmingen voorbij Brugge of Lichtervelde. Zo lang er plaatsen zijn, kan je reserveren, op is op.
2) je zorgt uiteraard voor een geldig vervoerbewijs

Controle op de trein (of beter nog, in het station, voor je op het perron mag): vervoerbewijs bestemming kust -> laat reservering zien (eventueel nog ter plaatse te reserveren... als er nog plaatsen zijn.
Betrapt op de trein met vervoersbewijs naar kust en geen reservering -> coronaboete 250eur.
Uiteraard worden op elke betrokken trein de TBG vergezeld door politie.

Reserveren gaat maar ten vroegste op Dag-1
Eigenaars van een abonnement (van/naar kustgemeente) kunnen zo vroeg als ze willen al een plaats reserveren.

Over hoeveel treinen gaat het? telkens 6-tal treinen van IC01 Oostende , IC02 Oostende, IC23 Oostende, IC03 Blankenberge, IC28 De Panne, IC23 Knokke, L02 Zeebrugge, dus 42 treinen...
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door jan_olieslagers »

Nee, beste Stefan, dat klinkt schoon maar het is al te simpel.

*/ hoe maak ik die reservatie? op een eventjes holderdebolder op te zetten webapplicatie? gekoppeld aan een gauw-uit-de-mouw-geschudde database?
*/ is die reservatie op naam? zoniet, hoeveel kan ik er maken morgenochtend om 00:01 en dan doorverkopen? Zoja, hoe verifieert de webapplicatie mijn naam? eid, toch niet? geen buitenlandse toeristen toegelaten op de kusttreinen?
*/ kan ik ook reserveren voor mijn vrouw/kleinzoon/aanhoudster/bomma/postbode/... ?

*/ controle op de trein: 42 treinen per dag, op elke trein hoeveel begeleid(st)ers en hoeveel politie? De ministers zeggen nu wel stoer dat ze de nodige politiekrachten ter beschikking zullen stellen, ik wil het nog wel eens zien gebeuren. Om dat werk rustig en degelijk te kunnen doen moeten ze al in Gent instappen, dan kunnen ze per dag een trein of drie doen, lijkt me? Dus veertien complete ploegen nodig. Bovendien gaan die mensen een pak frustratie over zich heen krijgen, mogelijks overgaand in agressie, niet bevorderlijk voor hun motivatie. En dat is nu al een pijnpunt, voor beide groepen.

*/ zoals reeds aangehaald: wat met de pendelaar uit Oostende die naar Brussel gaat werken? Maar men zou de controles kunnen beperken tot bepaalde uren, dat is wel waar.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door stefanic »

jan_olieslagers schreef: 01 apr 2021, 14:17 Nee, beste Stefan, dat klinkt schoon maar het is al te simpel.

*/ hoe maak ik die reservatie? op een eventjes holderdebolder op te zetten webapplicatie? gekoppeld aan een gauw-uit-de-mouw-geschudde database?
*/ is die reservatie op naam? zoniet, hoeveel kan ik er maken morgenochtend om 00:01 en dan doorverkopen? Zoja, hoe verifieert de webapplicatie mijn naam? eid, toch niet? geen buitenlandse toeristen toegelaten op de kusttreinen?
*/ kan ik ook reserveren voor mijn vrouw/kleinzoon/aanhoudster/bomma/postbode/... ?

*/ controle op de trein: 42 treinen per dag, op elke trein hoeveel begeleid(st)ers en hoeveel politie? De ministers zeggen nu wel stoer dat ze de niodige olitiekrachten ter beschikking zullen stellen, ik wil het nog wel eens zien gebeuren.

*/ zoals reeds aangehaald: wat met de pendelaar uit Oostende die naar Brussel gaat werken? Maar men zou de controles kunnen beperken tot bepaalde uren, dat is wel waar.
*/ Veel holderdebolder is daar niet aan hé. Ik maak zo'n applicatie op 1 (één) dag (en ik ben geen ICTer, enkel 'coin-de-bureau'-applicatie ontwikkelaar). Enkel link met database abonnees zal daarom iets meer werk vragen. Idealiter ook rechtstreeks gelinkt aan dienstregelingenapp: in dienstregelingvoorstel zit trein uit 'het lijstje'? -> link naar reservering + aangeven # nog vrije plaatsen
*/ Inderdaad op naam, maar voor max 4 personen ('bubbel').
*/Controle: ja inderdaad Gilkinet moet maar (zoals beloofd) met de nodige ondersteuning voor de dag komen! Die politiekers zijn veel te goed in het 'doorschuiven van verantwoordelijkheden'
*/ geen probleem voor de pendelaar uit Oostende naar Brussel! Die moet in principe al niet reserveren (want tegenstroom) en bovendien zou deze gerust ineens voor al zijn werkdagen z'n plaats kunnen reserveren.

Sta me ook toe te melden: deze functionele analyse is gemaakt op 2 minuten. En achterpoortjes zijn er altijd voor de inventieve Belgen
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door jan_olieslagers »

Hm, hm... Ja, zo'n applicatie is op 1 dagske te maken, zelfs met bijhorende database. Maar gij weet beter dan ik dat er een lange weg is tussen het maken van een applicatie en de in-productie-stelling. er moet een exploitatiedossier zijn, richtlijnen voor het ICT-operations centre, voor de helpdesk, ...

En over de identificatie blijft ge opvallend stil :) ! Zeker is het mogelijk zo'n applicatie koppelen met eid, itsme, en wat nog al niet - maar dat vergt allemaal zijn tijd, vermoedelijk moet het ook allemaal apart worden gekeurd en aangenomen en gedocumenteerd...

Ik hoop - en zie toch een redelijke kans - dat de zomer én de coronacrisis eerder op hun retour zijn dan dat een dergelijk systeem operationeel zou kunnen zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door stefanic »

Zoals ik zei: deze applicatie is op 1 dag te maken!
Ik spreek niet over alle administratie, testen, goedkeuring, 16 vergaderingen met 20 consultants 'warmwateruitvinders', Jos en Pier die hun zeg en hun stempel ook nog willen doordrukken, om de eer daarna voor hun dienst te kunnen opstrijken, etc.
En identificatie: in principe zero! Je geeft gewoon je naam op. PUNT. En als de TBG/politie in de trein vraagt: lot aawe pas is zien, val je al dan niet door de mand.
Ja je kan heel het systeem dan boycotten door voor morgen alle plaatsen te reserveren. Ok daar moeten we dan ook even nog 5min langer over nadenken: reserveringsbewijs gaat naar je emailadres bv. (en max 4 reserveringen per emailadres) etc.

Wat is trouwens de echte REDEN van die raamregel? Gewoon het aantal reizigers beperken? Of afstand verzekeren tussen de zitters en de gangpad-passeerders? Mag ik met mijn echtgenote NAAST elkaar zitten (raam+gang), want toch zelfde bubbel?... Overeen zitten (met onbekende) aan raam lijkt me Corona-gevaarlijker dan iemand die naast je passeert in het gangpad?
spoorwegrealist
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door Paul »

Zo'n reservatie is bovendien onzinnig omdat al die treinen ook gebruikt worden voor talloze verplaatsingen die niet een kuststation als eindbestemming hebben. Moeten die reizigers ook allemaal reserveren dan? Het is toch zo absurd als maar kan...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door jan_olieslagers »

Wat is trouwens de echte REDEN van die raamregel?
Dat is natuurlijk de cruciale vraag. Het antwoord werd al wel gegeven: de reden is dat de kustburgemeesters de verantwoordelijkheid naar NMBS proberen te schuiven, terwijl het hun eigen werk is.

De repliek van Mw. Dutordoir is precies daarom zo raak: politici, los uw eigen problemen op! Als ge ze van u afschuift, dan zullen wij dat lekker ook eens doen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door rvdborgt »

stefanic schreef: 01 apr 2021, 14:27 */ Veel holderdebolder is daar niet aan hé. Ik maak zo'n applicatie op 1 (één) dag (en ik ben geen ICTer, enkel 'coin-de-bureau'-applicatie ontwikkelaar). Enkel link met database abonnees zal daarom iets meer werk vragen. Idealiter ook rechtstreeks gelinkt aan dienstregelingenapp: in dienstregelingvoorstel zit trein uit 'het lijstje'? -> link naar reservering + aangeven # nog vrije plaatsen
*/ Inderdaad op naam, maar voor max 4 personen ('bubbel').
*/Controle: ja inderdaad Gilkinet moet maar (zoals beloofd) met de nodige ondersteuning voor de dag komen! Die politiekers zijn veel te goed in het 'doorschuiven van verantwoordelijkheden'
*/ geen probleem voor de pendelaar uit Oostende naar Brussel! Die moet in principe al niet reserveren (want tegenstroom) en bovendien zou deze gerust ineens voor al zijn werkdagen z'n plaats kunnen reserveren.
Een simpele applicatie is waarschijnlijk snel gemaakt. Maar ik denk dat die geen rekening houdt met de boekbaarheid vanuit het buitenland. Daarvoor bestaan bovendien verplicht te gebruiken standaarden voor de uitwisseling van gegevens (TAP-TSI).
Maar verder: moet de NMBS nog meer geld uitgeven om een systeem in te voeren om andermans probleem mee op te lossen en waarmee ze uiteindelijk reizigers wegjagen?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door Shrek »

stefanic schreef: 01 apr 2021, 14:49 Zoals ik zei: deze applicatie is op 1 dag te maken!
Ik spreek niet over alle administratie, testen, goedkeuring, 16 vergaderingen met 20 consultants 'warmwateruitvinders', Jos en Pier die hun zeg en hun stempel ook nog willen doordrukken, om de eer daarna voor hun dienst te kunnen opstrijken, etc.
En identificatie: in principe zero! Je geeft gewoon je naam op. PUNT. En als de TBG/politie in de trein vraagt: lot aawe pas is zien, val je al dan niet door de mand.
Ja je kan heel het systeem dan boycotten door voor morgen alle plaatsen te reserveren. Ok daar moeten we dan ook even nog 5min langer over nadenken: reserveringsbewijs gaat naar je emailadres bv. (en max 4 reserveringen per emailadres) etc.

Wat is trouwens de echte REDEN van die raamregel? Gewoon het aantal reizigers beperken? Of afstand verzekeren tussen de zitters en de gangpad-passeerders? Mag ik met mijn echtgenote NAAST elkaar zitten (raam+gang), want toch zelfde bubbel?... Overeen zitten (met onbekende) aan raam lijkt me Corona-gevaarlijker dan iemand die naast je passeert in het gangpad?
De applicatie kan je inderdaad in één dag maken, maar dab heb je nog lang geen werkend systeem. De regels errond bedenken alleen al lijkt mij niet eenvoudig, in de laatste posts hebben we zo al een heel aantal losse eindjes gevonden.

De reden van de raamregel is vooral de capaciteit beperken zodat het geen overrompeling aan de kust is. Maw, het vuile werk opknappen voor de burgemeesters die zelf geen limieten willen opleggen aan het toerisme.
stefanic
Berichten: 870
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door stefanic »

jan_olieslagers schreef: 01 apr 2021, 14:52
Wat is trouwens de echte REDEN van die raamregel?
Dat is natuurlijk de cruciale vraag. Het antwoord werd al wel gegeven: de reden is dat de kustburgemeesters de verantwoordelijkheid naar NMBS proberen te schuiven, terwijl het hun eigen werk is.

De repliek van Mw. Dutordoir is precies daarom zo raak: politici, los uw eigen problemen op! Als ge ze van u afschuift, dan zullen wij dat lekker ook eens doen.
Daar had ik ook al aan gedacht. Maar dan straf je uiteindelijk de reizigers. En je moet de politiekers straffen voor hun zinloze uitspraken/wensen.
Dus Sofie moet gewoon zeggen: sorry beste politiekers maar die regeltjes kunnen wij niet afdwingen van onze reizigers. Zorgen jullie dan maar voor voldoende politie/leger/stadswachten/maakt niet uit om de 'teveel' reizigers van onze treinen te houden. Zoals ze zelf zei gisteren (ik dacht VTM-nieuws): "Het OV in Belgie is laagdrempelig geconcipiëerd, omdat de overheid dat zo wilde, en dan kan je niet vlugvlug tijdelijk omswitchen naar een systeem met beperkingen.". Dit tenzij je natuurlijk het vervoermiddel zelf wegneemt...
spoorwegrealist
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door jan_olieslagers »

Maar dan straf je uiteindelijk de reizigers.
Die worden alleen maar gestraft voor hun eigen domheid, als ze tegen alle aanbevelingen in per sé met hun allen op n'en hoop willen gaan zitten. Niet teveel compassie, in die hoek. Maar de straf zou wel van de verantwoordelijke partij moeten komen.
En je moet de politiekers straffen voor hun zinloze uitspraken/wensen.
Ja inderdaad, en dat is wat mw. Dutordoir ook doet. Of iets nauwkeuriger gezegd: ze duwt ze met hun neus in hun eigen viezigheid, net zoals men doet met een kat die moet leren zindelijk worden.

Bovenal zie ik hier een stevige uitdaging voor meneer Gilkinet. Die heeft alvast de troefkaart dat geen van zijn voorgang(st)ers diepe indruk maakte; hij zal dus geen wereldwonder moeten verrichten om beter te doen. Het is zijn verantwoordelijkheid om met NMBS te bekijken wat wél haalbaar is (if anything) en dat naar de regering en andere beleidsmakers over te brengen. Hopelijk heeft hij een paar transportbekwame medewerkers in zijn kabinet - daarvoor bestonden die kabinetten toch? Maar als er te wedden viel, dan zette ik mijn geld toch eerder op mw. Dutordoir.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
joverwimp
Berichten: 495
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door joverwimp »

rvdborgt schreef: Een simpele applicatie is waarschijnlijk snel gemaakt. Maar ik denk dat die geen rekening houdt met de boekbaarheid vanuit het buitenland. Daarvoor bestaan bovendien verplicht te gebruiken standaarden voor de uitwisseling van gegevens (TAP-TSI).
Maar verder: moet de NMBS nog meer geld uitgeven om een systeem in te voeren om andermans probleem mee op te lossen en waarmee ze uiteindelijk reizigers wegjagen?

Groetjes,
Rian
Zelfs een simpele applicatie is voor digibeten onoverkomelijk.
Zoals gezegd heeft 10% van de bevolking geen internet in huis: nog meer kunnen er amper mee werken.
De kans is groot dat het onderwerp opnieuw aan bod komt in het tv programma 'De Afspraak'. Intervieuwer Bart Schols stelt precieze vragen maar vorige keer niet. Mogelijks is hij geen treingebruiker, en kan hij nuttige info gebruiken. Een en ander heb ik doorgemaild.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door jan_olieslagers »

"simpele applicatie" is ook ietwat dubbelzinnig:
Een applicatie die men in een enkele dag bijelkaar kladdert zal inderdaad simpel geschreven zijn, maar daarom nog niet simpel om te gebruiken.
Eerder omgekeerd: om een applicatie voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken zal ze niet al te simpel mogen geschreven zijn.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door thejay »

Da's tegenwoordig een hardnekkige modegril in mijn ogen: "We bouwen wel een app en daarmee zijn alle problemen [als bij toverslag!, red.] opgelost".
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: reisbeperkingen naar de kust

Bericht door TB_worden »

Het zal aan de Covid-crisis niets meer bijdragen, maar kan dit niet de aanzet zijn om eens te denken over poortjes naar de perrons?

Dan kan je perfect reizigersstromen sturen door in gevallen als deze de toegang tot treinen te beperken tot pendelaars met een abonnementsformule.

Wat we onlangs zagen is in de verschillende stations is totaal inefficiënt en in de bestrijding van Covid eigenlijk gewoon een farce.
Plaats reactie