MR96 ETCS

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
trainfan03
Berichten: 243
Lid geworden op: 05 aug 2022, 22:55

Re: MR96 ETCS

Bericht door trainfan03 »

Gespot met ETCS: 464
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: MR96 ETCS

Bericht door Klassiekje »

Er zou een acuut tekort aan wisselstukken zijn voor de MR96.
Daarom dat deze treinen tegenwoordig vaak met een verminderde samenstelling of ander materieel rijden.
Men twijfelt of dit ooit nog goed komt.

Ondertussen gaat in de wandelgangen het gerucht dat deze stellen daardoor vervroegd afgevoerd zullen worden. :?
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: MR96 ETCS

Bericht door desirootje »

Klassiekje schreef: 14 jan 2023, 17:07 Er zou een acuut tekort aan wisselstukken zijn voor de MR96.
Daarom dat deze treinen tegenwoordig vaak met een verminderde samenstelling of ander materieel rijden.
Men twijfelt of dit ooit nog goed komt.

Ondertussen gaat in de wandelgangen het gerucht dat deze stellen daardoor vervroegd afgevoerd zullen worden. :?
Er zullen wel meerdere redenen zijn, ze zijn het slechtste qua capaciteit en toegankelijkheid voor mensen met beperkingen, er zijn geen fietsplaatsen, de deuren staan op de slechtst mogelijke plaats voor mensen op en af te laten stappen en zijn veel te smal. Het kan wel zijn dat dit de druppel is die de emmer doet overlopen.
Dan moet de MS30 wel Frankrijk in moeten kunnen, of op zijn minst een deelserie ervan. Tenzij men enkel het grootste deel wilt schrappen zoals bij de NS met de DDZ.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: MR96 ETCS

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 14 jan 2023, 18:52
Klassiekje schreef: 14 jan 2023, 17:07 Er zou een acuut tekort aan wisselstukken zijn voor de MR96.
Daarom dat deze treinen tegenwoordig vaak met een verminderde samenstelling of ander materieel rijden.
Men twijfelt of dit ooit nog goed komt.

Ondertussen gaat in de wandelgangen het gerucht dat deze stellen daardoor vervroegd afgevoerd zullen worden. :?
Er zullen wel meerdere redenen zijn, ze zijn het slechtste qua capaciteit en toegankelijkheid voor mensen met beperkingen, er zijn geen fietsplaatsen, de deuren staan op de slechtst mogelijke plaats voor mensen op en af te laten stappen en zijn veel te smal. Het kan wel zijn dat dit de druppel is die de emmer doet overlopen.
Dan moet de MS30 wel Frankrijk in moeten kunnen, of op zijn minst een deelserie ervan. Tenzij men enkel het grootste deel wilt schrappen zoals bij de NS met de DDZ.
Dan moeten alle I11 er ook uit want de AM96 is gebaseerd op de I11! Men kan een deel van 1e klasse een fietscompartiment maken.
Gebruikersavatar
DDietzen
Berichten: 256
Lid geworden op: 20 jan 2018, 17:57
Locatie: Apeldoorn (NL)

Re: MR96 ETCS

Bericht door DDietzen »

Is het één specifiek soort reserveonderdelen waar een tekort aan is, of eerder haast alles?

Stel dat het tekort vooral in onderdelen voor de stuurpost of de doorloopkoptechniek zit, dan zou men allicht nog kunnen overwegen om alle stellen 'permanent' in duo's te laten rijden (en dus effectief stellen van 6 bakken ervan maken). Helft van de stuurposten 'definitief' wegklappen (om een permanente doorloop te creëren) en hun onderdelen gebruiken om de andere helft te onderhouden, en daarnaast kan de doorloop een vaste installatie worden zodat je daar geen speciaal spul voor nodig hebt indien aanwezig.

Stel dat het tekort vooral in de KVB-techniek en/of de 25kV-installatie zit, dan zou je een zeer beperkt aantal stellen kunnen behouden voor de trajecten Kortrijk-Lille, Tournai-Lille en Charleroi-Maubeuge, en de installaties in de overige bicourante stellen kunnen gebruiken als reserveonderdelen. Voor die trajecten zou je met 7 stellen moeten uitkomen, met 1 reserve en 1 versterkingsstel voor drukke ritten richting Lille zit je dan op slechts 9 benodigde stellen van de totaal 50 bestaande bicourante stellen.
In geval van nood zou je de Fransen nog lief kunnen aankijken of ze wat meer ritten met hun eigen TBL-geschikte stellen willen uitvoeren.

Als het tekort bij pakweg álle onderdelen speelt, dan is er natuurlijk geen beginnen aan.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: MR96 ETCS

Bericht door maarten »

desirootje schreef: 14 jan 2023, 18:52
Dan moet de MS30 wel Frankrijk in moeten kunnen, of op zijn minst een deelserie ervan. Tenzij men enkel het grootste deel wilt schrappen zoals bij de NS met de DDZ.
Is het dan niet makkelijker om MS08 een keer in Frankrijk toegelaten te krijgen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door Shrek »

maarten schreef: 18 jan 2023, 10:33
desirootje schreef: 14 jan 2023, 18:52
Dan moet de MS30 wel Frankrijk in moeten kunnen, of op zijn minst een deelserie ervan. Tenzij men enkel het grootste deel wilt schrappen zoals bij de NS met de DDZ.
Is het dan niet makkelijker om MS08 een keer in Frankrijk toegelaten te krijgen?
Neen, die heeft immers geen KVB. Longwy is de enige Franse stad waar je onder ETCS geraakt, maar daar is geen reizigersdienst naartoe.
maarten
Berichten: 331
Lid geworden op: 26 aug 2019, 16:46

Re: MR96 ETCS

Bericht door maarten »

Maar dat kun je inbouwen. Uiteraard is dat onderdeel van het proces om MS08 in Frankrijk toegelaten te krijgen.
Maar goed, ervaringen met spoorwegmaatschappijen en verbindingen naar het buitenland leren dat het probleem normaliter niet van technische aard is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: MR96 ETCS

Bericht door desirootje »

maarten schreef: 18 jan 2023, 13:46 Maar dat kun je inbouwen. Uiteraard is dat onderdeel van het proces om MS08 in Frankrijk toegelaten te krijgen.
Maar goed, ervaringen met spoorwegmaatschappijen en verbindingen naar het buitenland leren dat het probleem normaliter niet van technische aard is.
Ik denk dat het inbouwen van KVB duurder is dan een trein kopen waar het ingebouwd zit. Je zit dan ook met desiro's op een IC dienst tenzij we enkel nog Lille-Belgische grens willen rijden met overstap in Tournai en Kortrijk. Financieel lijkt het me ook slimmer om met het nieuwste materieel naar Frankrijk te rijden, zodat je dat daar langer kan inzetten, tegen 2030 zijn de desiro's al ongeveer 20 jaar oud, ze dan pas daar inzetten en ombouwen is een verspilling van geld.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: MR96 ETCS

Bericht door pietje »

Eigenlijk zou er vanuit Europa eens een push moeten komen om op alle grensvakken ETCS te voorzien, zodat binnenlandse treinen die maar een beperkt aantal km de grens over gaan overal in orde zijn het eigen binnenlandse systeem en ETCS.

De manier waarop elke lidstaat aan een eigen gekozen tempo ETCS invoert, zorgt er voor dat grensoverschreidende verbindingen nog lang bemoeilijkt gaan blijven.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 18 jan 2023, 14:14 Eigenlijk zou er vanuit Europa eens een push moeten komen om op alle grensvakken ETCS te voorzien, zodat binnenlandse treinen die maar een beperkt aantal km de grens over gaan overal in orde zijn het eigen binnenlandse systeem en ETCS.

De manier waarop elke lidstaat aan een eigen gekozen tempo ETCS invoert, zorgt er voor dat grensoverschreidende verbindingen nog lang bemoeilijkt gaan blijven.
Ze hebben er echter voor gekozen om te pushen op de vrachtcorridors, de inschatting is dat daar nog meer winst te halen valt dan op enkel grensbaanvakken.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: MR96 ETCS

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 18 jan 2023, 14:40
pietje schreef: 18 jan 2023, 14:14 Eigenlijk zou er vanuit Europa eens een push moeten komen om op alle grensvakken ETCS te voorzien, zodat binnenlandse treinen die maar een beperkt aantal km de grens over gaan overal in orde zijn het eigen binnenlandse systeem en ETCS.

De manier waarop elke lidstaat aan een eigen gekozen tempo ETCS invoert, zorgt er voor dat grensoverschreidende verbindingen nog lang bemoeilijkt gaan blijven.
Ze hebben er echter voor gekozen om te pushen op de vrachtcorridors, de inschatting is dat daar nog meer winst te halen valt dan op enkel grensbaanvakken.
Dat weet ik, maar nu we zien welke terughoudendheid er is om ook maar enkele kilometers extra te voorzien die de internationale verbindingen sterk zouden vereenvoudigen.
Daarom is het nu tijd om dit bij te sturen en een extra stimulans te bieden voor degenen die versneld grensbaanvakken voor het lokale verkeer voorzien van ETCS.
Het gaat dus niet over dat men het volledige rijpad van de Benelux moet ombouwen, maar grensstations als Maastricht, Roosendaal, Lille zouden toch op relatief korte tijd moeten kunnen aangepast worden.
Europa kan gewoon vastleggen dat bepaalde stations vanuit het nabijgelegen buurland moeten bereikbaar zijn met enkel ETCS tegen datum X en daarvoor een forfaitair bedrag voorzien.

Het moet uiteraard niet "nu", maar op dit moment is er in vele landen zelfs nog geen uitzicht op een datum wanneer de grensbaanvakken omgebouwd zijn. In andere landen is het dan weer een datum zo ver in de toekomst dat het nog maar de vraag is of het er ooit wel van gaat komen, want tegen dan is er misschien al een nieuwer systeem.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door Shrek »

Maar als je dat soort grensdingen gaat opleggen vertragen die landen hun uitrol van corridors misschien. Zelfs Frankrijk en Duitsland zijn bezig aan ETCS op die corridors, dat vertragen willen ze bij de EU allerminst.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: MR96 ETCS

Bericht door pietje »

Ik heb het over extra, dus een extra potje geld is dan wel aangewezen.
Als men het meent met het inperken van CO2 uitstoot van het vervoer zal men toch hier en daar een tandje moeten bijsteken, zodat ook grenstrajecten interessanter worden.
Op dit moment moeten vervoerders teveel extra investeren om enkele kilometers over de grens goede aansluitingen te creëren.
AlexNL
Berichten: 2180
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: MR96 ETCS

Bericht door AlexNL »

Zou het niet beter zijn om een zak met geld aan SNCF Réseau te geven om ETCS aan te leggen tot in station Lille Flandres? Dat lijkt me een betere investering dan nu nog KVB stoppen in treinen.
Plaats reactie