MR96 ETCS

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door JHS2013 »

Blijft de NMBS niet parallel rijden met Arriva als die eindelijk hun zaken op orde hebben?
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door rvdborgt »

JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 18:27 Blijft de NMBS niet parallel rijden met Arriva als die eindelijk hun zaken op orde hebben?
Nee. Dan wordt Aken - Heerlen - Maastricht aan Maastricht - Luik gekoppeld en met Arriva-stellen gereden. In België is de NMBS dan de vervoerder. Arriva als vervoerder komt dus niet in België.

Groetjes,
Rian
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door TimJ36 »

rvdborgt schreef: 16 okt 2021, 20:59
JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 18:27 Blijft de NMBS niet parallel rijden met Arriva als die eindelijk hun zaken op orde hebben?
Nee. Dan wordt Aken - Heerlen - Maastricht aan Maastricht - Luik gekoppeld en met Arriva-stellen gereden. In België is de NMBS dan de vervoerder. Arriva als vervoerder komt dus niet in België.

Groetjes,
Rian
NMBS moet daar wel toe bereid zijn, het is nog maar de vraag of ze dat gaan doen.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door rvdborgt »

TimJ36 schreef: 16 okt 2021, 22:17
rvdborgt schreef: 16 okt 2021, 20:59
JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 18:27 Blijft de NMBS niet parallel rijden met Arriva als die eindelijk hun zaken op orde hebben?
Nee. Dan wordt Aken - Heerlen - Maastricht aan Maastricht - Luik gekoppeld en met Arriva-stellen gereden. In België is de NMBS dan de vervoerder. Arriva als vervoerder komt dus niet in België.
NMBS moet daar wel toe bereid zijn, het is nog maar de vraag of ze dat gaan doen.
Bij mijn weten hebben ze daar al afspraken over gemaakt. We zullen het wel merken volgend jaar.

Groetjes,
Rian
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door JHS2013 »

Als het goed is heeft de NMBS nog 10 jaar monopolie (en terecht) maar zie niet in waarom ze dan met Arriva in zee zouden moeten gaan. Laten die het lekker uitzoeken
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MR96 ETCS

Bericht door trainlovertje »

JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 22:25 Als het goed is heeft de NMBS nog 10 jaar monopolie (en terecht) maar zie niet in waarom ze dan met Arriva in zee zouden moeten gaan. Laten die het lekker uitzoeken
Waarom zouden ze Arriva aan hun lot moeten overlaten? NMBS heeft hier net voordeel aan, want het biedt zo zelf rechtstreekse treinen naar bvb Heerlen, Valkenburg en Herzogenrath aan. En er moet een voor België gekwalificeerde treinbegeleider aan boord zijn voor het Belgische gedeelte, dus ook dat zou een probleem worden voor Arriva.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door Shrek »

JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 22:25 Als het goed is heeft de NMBS nog 10 jaar monopolie (en terecht) maar zie niet in waarom ze dan met Arriva in zee zouden moeten gaan. Laten die het lekker uitzoeken
Arriva en de NMBS gaan in zee voor deze lijn hoor.
Alleen had ik begrepen dat er naast de Arriva sneltrein ook nog een NMBS S-trein Maastricht-Hasselt zou blijven. Deze zou dan extra stops krijgen tussen Luik en Visé.
Beide treinen hebben dan op Belgisch grondgebied de NMBS als vervoerder zodat passagiers tussen beide kunnen kiezen.
BlackEagle
Berichten: 316
Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door BlackEagle »

Shrek schreef: 17 okt 2021, 00:56
JHS2013 schreef: 16 okt 2021, 22:25 Als het goed is heeft de NMBS nog 10 jaar monopolie (en terecht) maar zie niet in waarom ze dan met Arriva in zee zouden moeten gaan. Laten die het lekker uitzoeken
Arriva en de NMBS gaan in zee voor deze lijn hoor.
Alleen had ik begrepen dat er naast de Arriva sneltrein ook nog een NMBS S-trein Maastricht-Hasselt zou blijven. Deze zou dan extra stops krijgen tussen Luik en Visé.
Beide treinen hebben dan op Belgisch grondgebied de NMBS als vervoerder zodat passagiers tussen beide kunnen kiezen.
In de plannen voor het RER Luik vanuit Liège Métropole werd de heropening van de station Cheratte, Wandre, Cornillon en Vennes voorgesteld. Allemaal stations die sinds 1956/1961 gesloten zijn maar eigenlijk wel in dichtbebouwd gebied liggen. Cornillon ligt dichter bij het centrum van Luik dan Guillemins, bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: MR96 ETCS

Bericht door Steve »

Dan zullen ze toch snel moeten beginnen lijkt me, zonder grote tegenslagen is Arriva over een goed jaar klaar om naar Luik te rijden. In neem aan dat er heel wat werk te verzetten is om al die nieuwe stations te bouwen, er schiet niets meer over van de infrastructuur van bijna 60 jaar geleden.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: MR96 ETCS

Bericht door groentje »

Het lijkt me sterk dat dat direct zal gebeuren. Hoewel ik voorstander ben van een aantal heropeningen op lijn 40, NMBS en Infrabel hebben helaas andere katten te geselen.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: MR96 ETCS

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 17 okt 2021, 00:56 Alleen had ik begrepen dat er naast de Arriva sneltrein ook nog een NMBS S-trein Maastricht-Hasselt zou blijven. Deze zou dan extra stops krijgen tussen Luik en Visé.
Je bedoelt dat alleen de S-trein in Visé en Bressoux zal stoppen, zoals tegenwoordig, en de LIMAX alleen in Luik zal stoppen op Belgische grond? En gaat die dan tot Guillemins of evt nog verder naar St Lambert?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: MR96 ETCS

Bericht door Shrek »

trainlovertje schreef: 17 okt 2021, 14:19
Shrek schreef: 17 okt 2021, 00:56 Alleen had ik begrepen dat er naast de Arriva sneltrein ook nog een NMBS S-trein Maastricht-Hasselt zou blijven. Deze zou dan extra stops krijgen tussen Luik en Visé.
Je bedoelt dat alleen de S-trein in Visé en Bressoux zal stoppen, zoals tegenwoordig, en de LIMAX alleen in Luik zal stoppen op Belgische grond? En gaat die dan tot Guillemins of evt nog verder naar St Lambert?
Neen, het zou (op termijn) echt gaan om nieuwe stops die BlackAegle al opsomde.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door JHS2013 »

559 ook met ETCS (TTH-datum 11/10/21)
Marcad
Berichten: 521
Lid geworden op: 03 feb 2009, 10:40

Re: MR96 ETCS

Bericht door Marcad »

Hallo
Een update...

519 proto 07/2019
458 proto 09/2020

526 03/2020
551 05/2020
525 10/2020
529 10/2020
527 11/2020
530 12/2020
502 12/2020
507 01/2021
553 22/02/21 TTH-RI
514 11/03/21 TTH-RI
541 17/03/21 TTH-RI
543 26/03/21 TTH-RI
521 14/04/21 TTH-RI
556 26/04/21 TTH-RI
535 07/05/21 TTH-RI
544 19/05/21 TTH-RI
506 03/06/21 TTH-RI
560 15/06/21 TTH-RI
531 25/06/21 TTH-RI
536 26/07/21 TTH-RI
501 08/07/21 TTH-RI
565 08/08/21 TTH-RI
545 18/08/21 TTH-RI
528 08/2021
539 03/09/21 TTH-RI
532 09/2021
522 14/09/21 TTH-RI
562 28/09/21 TTH-RI
508 09/2021
559 11/10/21 TTH-RI


Gedaan : 31 op 69
501 502 506 507 508
514 519
521 522 525 526 527 528 529
530 531 532 535 536 539
541 543 544 545
551 553 556 559
560 562 565
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: MR96 ETCS

Bericht door JHS2013 »

Net uit de werkplaats gerold: 534 TTHI 3/11/21
Plaats reactie