Omroepberichten in stations

Alles over reizigerstreinen in België.
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door JHS2013 »

Met materieelverandering lijkt geen rekening gehouden te worden. Ik heb ook weleens boordchefs horen omroepen dat het in Haren niet mogelijk was uit te stappen uit het laatste rijtuig hoewel het maar 1 sprintertje was. Als je 2 stelletjes strak aan de kop van het perron zet passen ze in de richting van Bordet beide. In de andere richting moet je nog rekening houden met het sein.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door Klassiekje »

Om er even verder op in te gaan voor de geïnteresseerden.

Als je even gaat kijken in Lijst 15 van de BVT (https://infrabel.be/nl/netverklaring) heb je daar bijvoorbeeld op de eerste pagina een mooi schemaatje staan van een perron.

Voor het voorbeeld van Nijvel (spoor II richting Charleroi-Zuid in normale omstandigheden) zien we een perronlengte van 265m. Richting Charleroi staat er ook nog een sein op het perron waar ook nog eens de laatste AVG ophangt, hier kunnen we dus sowieso niet voorbij. De bruikbare lengte wordt hierdoor dus al minder volgens de waarde Z in de tabel. Rekenen we daarbij ook nog de reglementaire minimumafstand waarop wij als bestuurder van het sein moeten stoppen (8 meter).
Dan komen we dus op 265m - 20m - 8m = 237m bruikbare lengte.
De maximumsamenstelling die rijdt op Antwerpen - Charleroi is 2 HLE27+ 9 M6, dit konvooi heeft een lengte van ±279m.
Komen we dus uit op 42 meter trein die niet aan het perron komt. Wat dan weer gelijk staat aan twee rijtuigen (± 25m per rijtuig), enige veiligheidsmarge inbegrepen.
In de praktijk zal dat daar maar 1 rijtuig zijn aangezien er altijd een locomotief op kop en aan staart hangt, maar daar wordt vermoedelijk geen rekening mee gehouden.

Voor Haren zien we dan bijvoorbeeld richting Schuman (spoor II) een lengte van 106m. Twee MR86 zijn 105,6m lang dus dit is inderdaad krap maar kan perfect als hij strak langs het perron wordt gezet.
Richting Vilvoorde (spoor I) hebben we al maar een lengte van 99m maar ook nog een sein op het perron. Als we rekenen met voorgaande regel hebben we een bruikbare lengte van 99m - 5m - 8m = 86m en dit is uiteraard te kort voor 2 MR86. 1 rijtuig zal hier dus normaal gezien niet aan het perron komen.

De foutieve informatie komt dan ook nog eens vaak door de koppeling tussen allerlei databases die al eens verkeerd loopt. :)
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door groentje »

Ik hoorde van een bestuurder dat het met duikbrilletjes nét lukt, op voorwaarde dat het sein openstaat, en je dus met de kop iets voorbij het perron kan staan, maar de eerste deur nog nét aan het perron. Maar omdat je daar niet op kan rekenen dat elke bestuurder net zo goed kan mikken, zeker in het seizoen van het vallend blad...
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Omroepberichten in stations

Bericht door JHS2013 »

Dat zou kunnen, zolang je zorgt dat je de AVG nog kan zien. Maar of dat wenselijk is, is uiteraard een ander verhaal
Plaats reactie