Pagina 1 van 5

Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 09:15
door ThomasNMBS
Hallo hallo :)

Dit weekend worden er testritten gedaan ( zondag ) met 2 T28 ( TRAXX ) en een stam I11. Dit om te testen of ze compatibel zijn. Ze vertrekken zondag om 10h30 in oostende en rijden naar doornik via L50-66-75-94. De terugrit vertrekt normaal gezien om 12h30 in doornik naar oostende. Alles alles goed verloopt worden er deurtesten gedaan in Lichtervelde, Kortrijk en Moeskroen.
Is een mooie kans voor de spotters onder ons :)

groetjes

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 09:42
door stijn
Op naar Aken en Keulen?

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 09:44
door Shrek
stijn schreef: 05 mar 2021, 09:42 Op naar Aken en Keulen?
Of Eindhoven ;)

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 10:34
door Steven
Als het om hle28 van de Benelux gaat mogen die Duitsland niet binnen. Daarvoor hebben ze de verkeerde software aan boord. Enkel België en Nederland met de software 9.4.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 11:20
door stijn
Steven schreef: 05 mar 2021, 10:34 Als het om hle28 van de Benelux gaat mogen die Duitsland niet binnen. Daarvoor hebben ze de verkeerde software aan boord. Enkel België en Nederland met de software 9.4.
Ik moet toegeven dat ik enkel naar de stroomsystemen gekeken heb. :oops: :oops: :oops:

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 12:56
door 260689
stijn schreef: 05 mar 2021, 09:42 Op naar Aken en Keulen?
Die mogen niet over de L2 dus geen goed plan!

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 12:58
door Terminus
Ik dacht ook meteen aan 2 andere topics en dus: Antwerpen-Breda / Welkenraedt-Aachen..?

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 18:00
door Deca
Het zou ook kunnen dat men een alternatief wilt voorzien voor de Benelux. De ICR rijtuigen moeten binnen een aantal jaar vervangen worden en recent is aangekondigd dat de indienststelling van de ICNG stellen uitgesteld wordt. Het zou kunnen dat men I11 rijtuigen als reserve wilt houden in het geval die vertraging doorstroomt naar ICNG-B stellen.

Groetjes,

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 18:09
door JHS2013
Zijn er dan genoeg i11 om dat op te vangen? Het lijkt mij eerder voor een trein naar Eindhoven of voor het binnenland

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 19:22
door LML
Er zijn (dacht ik) een 163-tal I11-rijtuigen. Daar kan je al heel wat treintjes mee samenstellen... :)

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 19:31
door Rww
Deca schreef: 05 mar 2021, 18:00 Het zou ook kunnen dat men een alternatief wilt voorzien voor de Benelux. De ICR rijtuigen moeten binnen een aantal jaar vervangen worden en recent is aangekondigd dat de indienststelling van de ICNG stellen uitgesteld wordt. Het zou kunnen dat men I11 rijtuigen als reserve wilt houden in het geval die vertraging doorstroom naar ICNG-B stellen.

Groetjes,
Waar komt dit bericht toch vandaan?? Ns heeft jaren geleden al laten weten dat ICR ook na 2025 in dienst kan blijven na een zogenaamde tien jaars revisie. Dat staat uiteraard niet op de planning maar is mogelijk, zeker gezien het de bedoeling is dat ze een tweede leven krijgen en niet gesloopt gaan worden.


In 2025 zijn de jongste pas 37 jaar oud en de oudste pas 45, nog lang geen pensioenleeftijd.



Er is ooit een vaag plan geweest dat in 2025 alle treinen(uitgezonderd virm) rolstoelgeschikt moest zijn, dit plan is heel snel uit elkaar gespat, later is beslist dat elk nieuw materiaal vanaf 2025 een gelijkvloerse instap moet hebben, zover ik weet is ook dat op de lange baan geschoven.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 19:40
door Shrek
Er zullen nog altijd een heel aantal I11 richting Luxemburg rijden, Infrabel is alle perrons trouwens aan het verlengen zodat het er nog meer per trein kunnen zijn. Waardoor er nooit genoeg zouden zijn voor de IC naar Amsterdam. Het zal wel gewoon voor enkele treinen naar Eindhoven of Breda zijn, wat uiteraard ook een goede zaak zou zijn.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 22:26
door Deca
Rww schreef: 05 mar 2021, 19:31
Waar komt dit bericht toch vandaan?? Ns heeft jaren geleden al laten weten dat ICR ook na 2025 in dienst kan blijven na een zogenaamde tien jaars revisie. Dat staat uiteraard niet op de planning maar is mogelijk, zeker gezien het de bedoeling is dat ze een tweede leven krijgen en niet gesloopt gaan worden.


In 2025 zijn de jongste pas 37 jaar oud en de oudste pas 45, nog lang geen pensioenleeftijd.



Er is ooit een vaag plan geweest dat in 2025 alle treinen(uitgezonderd virm) rolstoelgeschikt moest zijn, dit plan is heel snel uit elkaar gespat, later is beslist dat elk nieuw materiaal vanaf 2025 een gelijkvloerse instap moet hebben, zover ik weet is ook dat op de lange baan geschoven.
Mijn excuses dat ik even van het oorspronkelijk onderwerp afwijk.

Na even online onderzoek te voeren naar ICR ben ik op de volgende bronnen, waaronder ook een persbericht van NS zelf, gekomen. Hiermee wil ik niet zeggen dat de rijtuigen sowieso uit dienst zullen gaan maar dat het gerucht diep geworteld is en waar het bericht vandaan zou kunnen komen.

1) "This would enable the locomotive-hauled ICR stock which is currently used on the international route to be withdrawn in 2025 when it will be life-expired." Amsterdam – Brussels trainsets ordered. (2019, 8 augustus). Railway Gazette International. https://www.railwaygazette.com/traction ... 35.article

2) "De ICRm-rijtuigen zijn in 2025 afgeschreven." Beneluxtrein. Wikipedia. https://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxtrein

3) "NS heeft in 2019 aanvullend 18 intercitytreinen met deze optie besteld. Door nu een serie te bestellen zijn vanaf 2025, wanneer de rijtuigen van IC direct en de Intercity Brussel het einde van hun levensduur bereiken, 20 nieuwe intercity’s beschikbaar die naast inzet op het binnenlands spoor ook naar Brussel kunnen rijden." (2019, 25 juli). NS en Alstom sluiten contract over levering van 79 snelle Intercity’s. https://nieuws.ns.nl/ns-en-alstom-sluit ... ntercitys/

Vermoedelijk gaat het inderdaad om een bijkomende dienst naar Breda.

Groetjes,

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 05 mar 2021, 22:33
door Shrek
Het is niet omdat een rijtuig end of life is dat je het meteen buiten dienst moet nemen. De klassiekjes zijn al 10 jaar end of life en toch worden er nog enkele in dienst gehouden.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 06 mar 2021, 09:47
door treinzot
Dacht vandaag met 2xT28 en morgen met 2xT18