Pagina 4 van 5

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:33
door Terminus
Hoewel ik de inzet van I11 richting Nederland niet op korte termijn zie gebeuren (geen nood aan zolang ICR in dienst blijft, ik neem aan dat er ook verschillende tests in Nederland moeten volgen, opleiding Nederlands treinpersoneel, ..), kan het ontbreken van een dienstafdeling/PBM-plaatsen opgelost worden door:
- toevoegen I11 stuurrijtuig (dat dan niet in die hoedanigheid gebruikt wordt): ik denk alleen dat er momenteel geen overschot aan is
- toevoegen van een I6A 200 (voor dienstafdeling TBG) en een I10B 200 (waarvan er normaal binnenkort enkele - ik dacht een 10tal - fietsplaatsen krijgen)

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:35
door Steven
Dat kan door 1 stuurrijtuig mee op te nemen in de trein. We zullen moeten afwachten wat het uiteindelijk zal worden.
Het gerucht is dat een paar ICRM rijtuigstammen er even tussenuit moeten. Misschien weet men op bepaalde Nederlandse fora meer?

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:38
door CursorX
Steven schreef: 09 mar 2021, 19:35 Dat kan door 1 stuurrijtuig mee op te nemen in de trein. We zullen moeten afwachten wat het uiteindelijk zal worden.
Het gerucht is dat een paar ICRM rijtuigstammen er even tussenuit moeten. Misschien weet men op bepaalde Nederlandse fora meer?
1 stuurrijtuig heeft 2 fietsplaatsen, en dan nog op een heel onhandige plek in de trein. Dat is nu al naar Eupen dik onvoldoende, getuige de fietsen die werkelijk overal in de gangpaden gestapeld staan vanaf het wat mooi weer is. Dus voor een fietsgek land als Nederland lijkt me dit dus niet te doen.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:40
door Steven
Het toevoegen van i6/10 kan je vrijwel uitsluiten. Deze test had tot doel om te controleren of de i11 samenwerken met de deurbediening op de traxx. In de Benelux is het namelijk de treinbestuurder die de deuren vrijgeeft bij stilstand in een station. Als je die andere types er bij wil hadden ze minimaal ook in de test moeten zitten. De i11 heeft normaal een soort deurbediningsmodule meegekregen bij het bouwen (tot nu nooit officieel gebruikt, noch met HLE13, noch met HLE18) in de jaren 90.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:43
door 260689
Zoals bij de M6? Al is 1 relatie daarmee uitgerust dat de machinist de deuren opent? Op Charleroi - Antwerpen. Met 27 + M6 stuurrijtuig. Geen idee in hoeverre men daar gevorderd is. Snap niet waarom ze die module nooit geactiveerd hebben.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 19:46
door Steven
Inderdaad zoals bij de M6. Daar is het echter al terug buiten gebruik als ik bepaalde collega’s mag geloven. Bij de Benelux is het verplicht sinds deze over HSL gaat. Dus rijden in UIC modus kan niet meer en de treinbegeleider kan niet weten of de trein volwaardig aan perron staat. Vandaar het systeem om de vrijgave altijd over te laten aan de treinbestuurder.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 21:59
door LML
Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 22:07
door Shrek
LML schreef: 09 mar 2021, 21:59 Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?
De bedoeling is dat de M7-stuurrijtuigen beginnen instromen, dan komen er I11 vrij vanop onder andere Oostende-Eupen.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 22:15
door LML
Ik veronderstel dat als deze testen positief bevonden zijn en er zo'n treinen op de sporen zullen verschijnen, dat dit - zoals de Amsterdammer nu of de Benelux - ook een Traxx aan elke zijnde zal bevinden? Een stuurrijtuig in dienst (met de juiste loc compatibel) is toch nuttiger dan een stuurrijtuig als gewoon rijtuig meeslepen in een trein?

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 22:31
door Terminus
Shrek schreef: 09 mar 2021, 22:07
LML schreef: 09 mar 2021, 21:59 Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?
De bedoeling is dat de M7-stuurrijtuigen beginnen instromen, dan komen er I11 vrij vanop onder andere Oostende-Eupen.
De instroom van de M7-stuurrijtuigen is nog niet voor dit jaar. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, want de vraag is wanneer en hoeveel I11-stammen er nodig zouden zijn voor de Benelux (gesteld dat dit daadwerkelijk het project is). Als het maar gaat om 1 rijtuigenstam, is er waarschijnlijk wel een stuurrijtuig af te pitsen van een Kortrijk-Welkenraedt (die daar kan vervangen worden door een M6BD in reserve, of de eerder aangehaalde I6 200A + I10 200 B met fietsenafdeling)

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 22:56
door Klassiekje
Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 09 mar 2021, 23:18
door Shrek
Klassiekje schreef: 09 mar 2021, 22:56 Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.
Ze moeten niet samenwerken, gewoon ergens tussen de 2 locs hangen is voldoende.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 10 mar 2021, 00:17
door Klassiekje
Ik reageerde op de laatste post van LML maar ik heb deze misschien foutief geïnterpreteerd.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 10 mar 2021, 08:28
door Steven
LML schreef: 09 mar 2021, 22:15 Ik veronderstel dat als deze testen positief bevonden zijn en er zo'n treinen op de sporen zullen verschijnen, dat dit - zoals de Amsterdammer nu of de Benelux - ook een Traxx aan elke zijnde zal bevinden? Een stuurrijtuig in dienst (met de juiste loc compatibel) is toch nuttiger dan een stuurrijtuig als gewoon rijtuig meeslepen in een trein?
Natuurlijk zou dat efficiënter zijn. Maar dan is de vraag in welke mate het Belgische MUX systeem het Duitse ZMS begrijpt. De basisgedachte zal wel identiek zijn doch de uitwerking is dat niet noodzakelijk.

Re: Testritten T28 + I11 L66

Geplaatst: 10 mar 2021, 09:21
door Terminus
Klassiekje schreef: 09 mar 2021, 22:56 Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.
Je hebt helemaal gelijk, Klassiekje :) Ik was te snel. Misschien dan weg te nemen van een IC Brussel-Luxemburg en daar te vervangen door ...?