Testritten T28 + I11 L66

Alles over reizigerstreinen in België.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Terminus »

Hoewel ik de inzet van I11 richting Nederland niet op korte termijn zie gebeuren (geen nood aan zolang ICR in dienst blijft, ik neem aan dat er ook verschillende tests in Nederland moeten volgen, opleiding Nederlands treinpersoneel, ..), kan het ontbreken van een dienstafdeling/PBM-plaatsen opgelost worden door:
- toevoegen I11 stuurrijtuig (dat dan niet in die hoedanigheid gebruikt wordt): ik denk alleen dat er momenteel geen overschot aan is
- toevoegen van een I6A 200 (voor dienstafdeling TBG) en een I10B 200 (waarvan er normaal binnenkort enkele - ik dacht een 10tal - fietsplaatsen krijgen)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Steven »

Dat kan door 1 stuurrijtuig mee op te nemen in de trein. We zullen moeten afwachten wat het uiteindelijk zal worden.
Het gerucht is dat een paar ICRM rijtuigstammen er even tussenuit moeten. Misschien weet men op bepaalde Nederlandse fora meer?
CursorX
Berichten: 333
Lid geworden op: 03 apr 2011, 22:17

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door CursorX »

Steven schreef: 09 mar 2021, 19:35 Dat kan door 1 stuurrijtuig mee op te nemen in de trein. We zullen moeten afwachten wat het uiteindelijk zal worden.
Het gerucht is dat een paar ICRM rijtuigstammen er even tussenuit moeten. Misschien weet men op bepaalde Nederlandse fora meer?
1 stuurrijtuig heeft 2 fietsplaatsen, en dan nog op een heel onhandige plek in de trein. Dat is nu al naar Eupen dik onvoldoende, getuige de fietsen die werkelijk overal in de gangpaden gestapeld staan vanaf het wat mooi weer is. Dus voor een fietsgek land als Nederland lijkt me dit dus niet te doen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Steven »

Het toevoegen van i6/10 kan je vrijwel uitsluiten. Deze test had tot doel om te controleren of de i11 samenwerken met de deurbediening op de traxx. In de Benelux is het namelijk de treinbestuurder die de deuren vrijgeeft bij stilstand in een station. Als je die andere types er bij wil hadden ze minimaal ook in de test moeten zitten. De i11 heeft normaal een soort deurbediningsmodule meegekregen bij het bouwen (tot nu nooit officieel gebruikt, noch met HLE13, noch met HLE18) in de jaren 90.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door 260689 »

Zoals bij de M6? Al is 1 relatie daarmee uitgerust dat de machinist de deuren opent? Op Charleroi - Antwerpen. Met 27 + M6 stuurrijtuig. Geen idee in hoeverre men daar gevorderd is. Snap niet waarom ze die module nooit geactiveerd hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Steven »

Inderdaad zoals bij de M6. Daar is het echter al terug buiten gebruik als ik bepaalde collega’s mag geloven. Bij de Benelux is het verplicht sinds deze over HSL gaat. Dus rijden in UIC modus kan niet meer en de treinbegeleider kan niet weten of de trein volwaardig aan perron staat. Vandaar het systeem om de vrijgave altijd over te laten aan de treinbestuurder.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door LML »

Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

LML schreef: 09 mar 2021, 21:59 Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?
De bedoeling is dat de M7-stuurrijtuigen beginnen instromen, dan komen er I11 vrij vanop onder andere Oostende-Eupen.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door LML »

Ik veronderstel dat als deze testen positief bevonden zijn en er zo'n treinen op de sporen zullen verschijnen, dat dit - zoals de Amsterdammer nu of de Benelux - ook een Traxx aan elke zijnde zal bevinden? Een stuurrijtuig in dienst (met de juiste loc compatibel) is toch nuttiger dan een stuurrijtuig als gewoon rijtuig meeslepen in een trein?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 09 mar 2021, 22:07
LML schreef: 09 mar 2021, 21:59 Als ze hier I11-stuurrijtuigen gaan inzetten voor grotere bagage en/of fietsen mee te vervoeren in deze treinsamenstelling en hun bestemming, gaan er dan geen stuurrijtuigen te kort zijn voor andere verbindingen?
De bedoeling is dat de M7-stuurrijtuigen beginnen instromen, dan komen er I11 vrij vanop onder andere Oostende-Eupen.
De instroom van de M7-stuurrijtuigen is nog niet voor dit jaar. Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn, want de vraag is wanneer en hoeveel I11-stammen er nodig zouden zijn voor de Benelux (gesteld dat dit daadwerkelijk het project is). Als het maar gaat om 1 rijtuigenstam, is er waarschijnlijk wel een stuurrijtuig af te pitsen van een Kortrijk-Welkenraedt (die daar kan vervangen worden door een M6BD in reserve, of de eerder aangehaalde I6 200A + I10 200 B met fietsenafdeling)
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Klassiekje »

Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Shrek »

Klassiekje schreef: 09 mar 2021, 22:56 Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.
Ze moeten niet samenwerken, gewoon ergens tussen de 2 locs hangen is voldoende.
Klassiekje
Berichten: 547
Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Klassiekje »

Ik reageerde op de laatste post van LML maar ik heb deze misschien foutief geïnterpreteerd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Steven »

LML schreef: 09 mar 2021, 22:15 Ik veronderstel dat als deze testen positief bevonden zijn en er zo'n treinen op de sporen zullen verschijnen, dat dit - zoals de Amsterdammer nu of de Benelux - ook een Traxx aan elke zijnde zal bevinden? Een stuurrijtuig in dienst (met de juiste loc compatibel) is toch nuttiger dan een stuurrijtuig als gewoon rijtuig meeslepen in een trein?
Natuurlijk zou dat efficiënter zijn. Maar dan is de vraag in welke mate het Belgische MUX systeem het Duitse ZMS begrijpt. De basisgedachte zal wel identiek zijn doch de uitwerking is dat niet noodzakelijk.
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Testritten T28 + I11 L66

Bericht door Terminus »

Klassiekje schreef: 09 mar 2021, 22:56 Er zitten geen stuurrijtuigen meer op de Kortrijk-Welkenraedt :)

En het lijkt mij ook sterk dat deze willen samenwerken met de Traxx.
Je hebt helemaal gelijk, Klassiekje :) Ik was te snel. Misschien dan weg te nemen van een IC Brussel-Luxemburg en daar te vervangen door ...?
Plaats reactie