Defecte toiletten in breaks

Alles over reizigerstreinen in België.
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Defecte toiletten in breaks

Bericht door TimJ36 »

De laatste tijd valt het me op dat er een groot aantal breaks rondrijdt met kapotte WC's. Worden die niet meer hersteld? Van 1 break is het WC al minstens twee maanden kapot.

Ik kom dus geregeld voor een gesloten deur te staan. Enkel de eersteklassetoilet werkt meestal nog. Heb zelfs een break gehad waar alle drie WC's stuk waren.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door Ducktape »

De wc's in het B rijtuig (dus de wc aan de kant van de trein zonder pakwagen) zijn intussen systematisch al zo'n 2 jaar buiten dienst gesteld geloof ik. Risico op elektrocutiegevaar als ik het mij goed herinner. De wc in het middenrijtuig is idd ook nogal vaak in storing. Enkel de wc aan de 1ste klas werkt meestal wel.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door LML »

Op 't gemak naar 't gemak gaan is tegenwoordig precies een hele onderneming geworden in een trein... :lol:
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door Shrek »

Toiletten zijn een heel duur element om te onderhouden en repareren. De NMBS ziet dat het allemaal goed werkt in de nieuwe stellen met maar één toilet, dus ergens begrijpelijk dat ze in andere treinen ook richting één toilet per stel gaan.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door LML »

Allemaal goed en wel qua besparingen, 1 toilet per trein. Maar wat bij een trein van 3 gekoppelde stellen waarvan 2 toiletten buiten dienst zijn? Bij de volgende halte naar het volgende treinstel,... Oei toilet buiten dienst, volgende halte naar het 3de treinstel. Fijn, toilet in dienst maar een wachtrij. Allesbehalve prettig...

Beetje overdreven misschien maar dat kan altijd voorkomen...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 03 mar 2021, 23:41 Toiletten zijn een heel duur element om te onderhouden en repareren. De NMBS ziet dat het allemaal goed werkt in de nieuwe stellen met maar één toilet, dus ergens begrijpelijk dat ze in andere treinen ook richting één toilet per stel gaan.
Als bepaalde toiletten in de Breaks voorgoed dicht blijven, dan zou de NMBS beter ook de "wegwijzers" naar het toilet aanpassen. Op dit moment leidt het niet aanpassen daarvan tot een hoop onnodig heen-en-weer-gewandel en reizigers die het opgeven nadat ze een 2e gesloten/defect aantreffen.
3 toiletten in 1 Break is waarschijnlijk niet nodig maar een beperking tot 1 is natuurlijk alleen maar aanvaardbaar als dat ene toilet ook een goede beschikbaarheid heeft.

Groetjes,
Rian
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door Terminus »

Shrek schreef: 03 mar 2021, 23:41 Toiletten zijn een heel duur element om te onderhouden en repareren. De NMBS ziet dat het allemaal goed werkt in de nieuwe stellen met maar één toilet, dus ergens begrijpelijk dat ze in andere treinen ook richting één toilet per stel gaan.
Deel 1 klopt. Het is ontzettend duur element. Ik denk dat de prijzen ergens vermeld stonden tijdens de opendeurdag in CW Mechelen 10 jaar geleden.

Maar dat alles goed loopt met 1 toilet? Afgeschafte treinen, last minute wijzigingen van materieel, klachten, stress bij treinpersoneel (volle Desiro's - 1 toilet per 3 rijtuigen - met toeristen tussen Antwerpen en Oostende), ... klopt absoluut niet.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door rdv »

LML schreef: 03 mar 2021, 22:55 Op 't gemak naar 't gemak gaan is tegenwoordig precies een hele onderneming geworden in een trein... :lol:
en in de stations.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door Shrek »

Terminus schreef: 04 mar 2021, 12:15
Shrek schreef: 03 mar 2021, 23:41 Toiletten zijn een heel duur element om te onderhouden en repareren. De NMBS ziet dat het allemaal goed werkt in de nieuwe stellen met maar één toilet, dus ergens begrijpelijk dat ze in andere treinen ook richting één toilet per stel gaan.
Deel 1 klopt. Het is ontzettend duur element. Ik denk dat de prijzen ergens vermeld stonden tijdens de opendeurdag in CW Mechelen 10 jaar geleden.

Maar dat alles goed loopt met 1 toilet? Afgeschafte treinen, last minute wijzigingen van materieel, klachten, stress bij treinpersoneel (volle Desiro's - 1 toilet per 3 rijtuigen - met toeristen tussen Antwerpen en Oostende), ... klopt absoluut niet.
Ik corrigeer: ze zien dat het met 2 toiletten wel werkt ;)
antwerpenaar
Berichten: 30
Lid geworden op: 20 mar 2008, 20:30

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door antwerpenaar »

Neem zo goed als wekelijks de trein van Antwerpen naar De Panne en terug.Normaal wordt dit traject gereden met breaks.Het valt me op dat nog steeds de toiletten praktisch nooit kunnen gebruikt worden (rood lampje naast "wc" boven de deuren is van begin- tot eindpunt aan)Betekent dit dat het wc-systeem niet werkt of is de deur geblokkeerd ? Kan soms lastig zijn als je meer dan 2 uur op de trein zit.
HLE18
Berichten: 433
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door HLE18 »

antwerpenaar schreef: 12 jul 2022, 13:09 Neem zo goed als wekelijks de trein van Antwerpen naar De Panne en terug.Normaal wordt dit traject gereden met breaks.Het valt me op dat nog steeds de toiletten praktisch nooit kunnen gebruikt worden (rood lampje naast "wc" boven de deuren is van begin- tot eindpunt aan)Betekent dit dat het wc-systeem niet werkt of is de deur geblokkeerd ? Kan soms lastig zijn als je meer dan 2 uur op de trein zit.
Dat kan ook zijn dat er iemand op het WC zit die geen ticket heeft of daar zit te roken ofzo. Best is gewoon aan de TBG vragen of de WC kapot is.
desirootje
Berichten: 642
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door desirootje »

antwerpenaar schreef: 12 jul 2022, 13:09 Neem zo goed als wekelijks de trein van Antwerpen naar De Panne en terug.Normaal wordt dit traject gereden met breaks.Het valt me op dat nog steeds de toiletten praktisch nooit kunnen gebruikt worden (rood lampje naast "wc" boven de deuren is van begin- tot eindpunt aan)Betekent dit dat het wc-systeem niet werkt of is de deur geblokkeerd ? Kan soms lastig zijn als je meer dan 2 uur op de trein zit.
breaks hebben 2 toiletten, 1 in de 1e klasse, tegen de neus van de trein, en een in het multifunctioneel rijtuig, meestal is er een dat wel vrij is, anders als je meerdere treinstellen hebt, stap je snelaf in pakweg Sint-Niklaas en ga je naar een van de andere. Het is zeldzaam (bij mij toch) dat beiden wc's bezet zijn en als je je goed zet kun je gemakkelijk op een van de stops van rijtuig veranderen.
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door rdv »

Onlangs van Schellebelle naar Walibi per trein.
Schellebelle - Brussel: 2 Breaks, geen enkel toilet beschikbaar volgens TBG.
Brussel - Walibi: directe ICT trein, 1 propvolle Desiro, toilet niet beschikbaar.
Bij aankomst in Biergies kon mijn zoontje het echt niet meer ophouden, dan maar wildplassen op het station.
ovspotter_be
Berichten: 703
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door ovspotter_be »

Het is wel vaker een probleem dat toiletten niet beschikbaar zijn, ofwel door zwartrijders die zich daar verstoppen ofwel door een defect of de "opvangbak" die leeg is bij vacuümtoiletten (ik heb ergens gehoord dat deze in het weekend 's nachts niet worden geleegd maar of dat waar is, geen flauw idee).
Misschien is 1 toilet per trein ook veel te weinig, in een break heb je er 2, maar in de Desiro's maar 1, misschien hadden ze bij de aanvraag toch ook beter zoals de ÖBB gedaan en nog een klein toilet gestoken achter de rolstoeltoegankelijke toilet.
apestaart
Berichten: 309
Lid geworden op: 04 aug 2009, 08:35
Locatie: Oostende

Re: Defecte toiletten in breaks

Bericht door apestaart »

rdv schreef: 13 jul 2022, 13:24 Onlangs van Schellebelle naar Walibi per trein.
Schellebelle - Brussel: 2 Breaks, geen enkel toilet beschikbaar volgens TBG.
Brussel - Walibi: directe ICT trein, 1 propvolle Desiro, toilet niet beschikbaar.
Bij aankomst in Biergies kon mijn zoontje het echt niet meer ophouden, dan maar wildplassen op het station.
Was er in dat station geen WC? Zo Ja, dan kon hij dan toch gewoon naar de WC gaan.
Plaats reactie