Pagina 5 van 7

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 26 jan 2021, 15:41
door Steve
Een passerende MS80 maakt inderdaad een heel kenmerkend geluid, dat bij hogere snelheden ook nogal schel klinkt. Het lijkt inderdaad van de wielen of breder de draaistellen te komen en is veel meer uitgesproken dan bij ander materieel. Trillingen zijn ook duidelijker, maar in mijn ervaring moet je daarvoor al relatief dichtbij zijn.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 26 jan 2021, 17:29
door 4017-4018
overweg13 schreef: 26 jan 2021, 14:41 Dat heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat de mr 301, 302, 303 en 304 deels met andere onderstellen werden uitgerust - als ik me niet vergis, rijden ze daar nog altijd mee rond: ze zijn duidelijk herkenbaar onder het ABD-gedeelte en binnenin maken ze inderdaad ook minder lawaai.
Andere onderstellen alleen bij 4 stuks? Waarom niet voor het hele reeks

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 26 jan 2021, 17:39
door overweg13
Vermoedelijk de centen. Het ging om een proef die vermoedelijk niet het gewenste succes heeft opgeleverd en waarvoor men dan geen grote uitgave wou doen.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 27 jan 2021, 15:37
door dentheo
Voor zover ik mij herinner zijn daarvoor proeven ooit uitgevoerd op lijn 12 (Heide meetpunt ?) om te vergelijken met een NS trein.
Lijn 12 heeft toen op 1500V gestaan met overbruggingskabel over het sas.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 27 jan 2021, 18:37
door thejay
Ik vind de Desiro ML (Mainline) op zich een fijne trein; het is echter de NMBS die een interieur heeft gekozen dat niet strookt met de verwachtingen. Wat de gemiddelde klant er van denkt weet ik niet. Pluspunten vind ik de lage vloer, de brede deuren, de schermen, auditieve en visuele halteaankondiging, acceleratievermogen, rijcomfort - de 'wegligging', niet het zitcomfort ;)

Als je in Duitsland kijkt, zijn er genoeg voorbeelden te zien van Desiro's met een luxer (lees: comfortabeler) interieur: een bredere steek, een ander model stoel met dito rugleuning, armleuningen, meer en deftige tafeltjes. Of neem de ÖBB-Cityjet stellen, het kan allemaal als je daar voor kiest (en betaalt).

Het doel van deze treinstellen was GEN-treinen. De reisafstand van een klant is dan in principe natuurlijk 'relatief' kort. Wat ik niet goed begrijp is dat de indeling van de stellen zonodig heel veel zitplaatsen (rijen stoelen) moest bevatten. Juist voor (voor)stedelijk vervoer zou ik me net verwachten aan meer multifunctionele ruimtes - zoals het in modern jargon heet: (vouw-)fietsen/rolstoelen/kinderwagens en genoeg ruimte voor staplaatsen (metrostijl). Nu is er slechts ééntje - of eigenlijk meer een halve.. met die klapzitjes zit je ook nog eens hopeloos in de weg voor de WC.

Op de IC Antwerpen-Oostende is het contrast evenwel groot: twee omlopen met 8xM6 en de rest Desiro (sommige treinen rijden zelfs met maar één stel).

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 27 jan 2021, 18:57
door overweg13
Ik lees hier al enkele keren dat het rijcomfort van een desiro best meevalt, maar ik vind dat helemaal niet. Zeker bij hoge snelheden is dat niet het geval, al kan dat natuurlijk het gevolg zijn van de inplanting van de eerste klas vlak boven een bogie. (Wat dan weer een voordeel is van een desiro: je weet altijd waar eerste klas hangt en er is geen heen-en-weergeloop van reizigers die altijd lijken te verwachten dat er nog betere of meer plaatsen te vinden zijn als je maar even door eerste klas loopt.)

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 28 jan 2021, 11:30
door edelweiss
Zoals in mijn vorige reactie: inderdaad vind ik een Desiro eerste klas niet comfortabel, ook niet qua rijcomfort. Wij zijn “recreatieve” reizigers. Ik denk dat in de postcoronatijd deze reizigersgroep belangrijker wordt voor de NMBS. Vogens mij was die groep in NL al groter. Als je dan een stad, museum, restaurant bezoekt behoort de reis daarnaartoe niet alleen “transport” te zijn. Die treinen met die rubberen neuzen bijvoorbeeld, die zijn in de eerste klas heel aangenaam, een reden om de wagen te laten staan. De Desiro, ongezellig, krap, lawaaiig (in de eerste klas), sfeerloos, bij tochtige deuren. Ik heb een grote kring van mensen die normaal nooit per trein reizen, (in dezelfde positie als wij) maar die mij wel eens vragen, is het aangenaam de wagen te laten staan en de trein te nemen? In NL is er een bepaalde constante in IC-kwaliteit (eerste klas). Sinds de Desiro is die er niet meer en heb ik moeite het treinreizen voor (let wel!) mijn kennissen aan te raden.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 28 jan 2021, 17:45
door Wout912
Iets wat mij al enkele jaren opvalt i.v.m. de inzet van desiro's op IC-verbindingen, is dat IC4510 en IC4535 (respectievelijk Charleroi-Zuid (10h:25) - Essen (12h:45) en Essen (13h:18) - Charleroi-Zuid (15h:35)) consequent met één enkele desiro worden gereden. Al iedere keer dat ik gebruik heb gemaakt van deze trein, waren er te weinig zitplaatsen tussen Brussel en Antwerpen. Ik heb het probleem al enkele keren gemeld bij NMBS, echter zonder resultaat... Tijdens de spitsuren slaagt men er wel in om alle treinen tussen Charleroi-Zuid en Essen met M6 (of M4) te verzekeren, maar deze rijtuigen moeten blijkbaar kost wat kost aan de kant worden gehouden in de daluren.
Tegenwoordig vermijd ik om nog langer gebruik te maken van de eerder genoemde ritten en neem ik een andere trein. Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat deze situatie niet wordt aangepakt en dat men blijft vasthouden aan de inzet van één desiro.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 29 jan 2021, 12:43
door Lorre
Wout912 schreef: 28 jan 2021, 17:45 Iets wat mij al enkele jaren opvalt i.v.m. de inzet van desiro's op IC-verbindingen, is dat IC4510 en IC4535 (respectievelijk Charleroi-Zuid (10h:25) - Essen (12h:45) en Essen (13h:18) - Charleroi-Zuid (15h:35)) consequent met één enkele desiro worden gereden. Al iedere keer dat ik gebruik heb gemaakt van deze trein, waren er te weinig zitplaatsen tussen Brussel en Antwerpen. Ik heb het probleem al enkele keren gemeld bij NMBS, echter zonder resultaat... Tijdens de spitsuren slaagt men er wel in om alle treinen tussen Charleroi-Zuid en Essen met M6 (of M4) te verzekeren, maar deze rijtuigen moeten blijkbaar kost wat kost aan de kant worden gehouden in de daluren.
Tegenwoordig vermijd ik om nog langer gebruik te maken van de eerder genoemde ritten en neem ik een andere trein. Ik vind het dan ook bijzonder jammer dat deze situatie niet wordt aangepakt en dat men blijft vasthouden aan de inzet van één desiro.
Ik doe trein 4510 als bestuurder tussen Charleroi en Nijvel en moet er dan bij mee als passagier naar Brussel-Zuid en heb ook al elke keer aangekaart op mijn verslag dat deze trein te weinig capaciteit biedt aan de reizigers. 1 desiro is veel te weinig, zelfs al op dat stuk. Maar helaas baat het niet en wordt het niet aangepast

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 29 jan 2021, 14:10
door Klassiekje
4510 rijdt al jaaaren met 1 Desiro ondanks meerdere interne opmerkingen. :roll:

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 01 feb 2021, 08:46
door Shrek
Klassiekje schreef: 29 jan 2021, 14:10 4510 rijdt al jaaaren met 1 Desiro ondanks meerdere interne opmerkingen. :roll:
Ze doen dan omdat ze er dan gemakkelijk eentje kunnen afpitsen van de S1 terwijl de M6 gekuist worden.
Maar dat is natuurlijk geen excuus om te weinig capaciteit aan te bieden. Als de M6 persé op dat moment gekuist moet worden zijn er nog genoeg andere stellen in Charleroi die beide ritten zouden kunnen doen. Het uur ervoor halen ze ook een MS75 van stal om een slag Charleroi-Noorderdokken-Charleroi te doen.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 01 feb 2021, 10:00
door Steve
Ik blijf het toch ongelofelijk vinden hoe stiefmoederlijk ze omgaan met een van de hoofdassen van dit land. We moeten even met de stofzuiger door de M6-stam, geen probleem, we nemen wel even een stelletje van de stoptrein die er toevallig ook staat. Alsof ze op Eupen-Oostende of Blankenberge-Eupen ook even een Desiro zouden inzetten omdat dat toevallig uitkomt.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 01 feb 2021, 11:59
door Merijn
Ik keek gisteren naar Great Continental Railways op één. Daar zat de presentator in een Desiro te Oostenrijk. Deze zag er een pak aantrekkelijker uit binnenin.

Misschien zou de NMBS toch beter een subreeks overwegen? Al is het maar IC versies met meer tafeltjes in een beginstadium.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 01 feb 2021, 12:13
door Shrek
Merijn schreef: 01 feb 2021, 11:59 Ik keek gisteren naar Great Continental Railways op één. Daar zat de presentator in een Desiro te Oostenrijk. Deze zag er een pak aantrekkelijker uit binnenin.

Misschien zou de NMBS toch beter een subreeks overwegen? Al is het maar IC versies met meer tafeltjes in een beginstadium.
Neen dat is een slecht idee, het feit dat er 305 identieke stellen zijn maakt ze net zo efficiënt en goedkoop in onderhoud, dat moet je niet weggooien omdat er nu tijdelijk te weinig S-treinen zijn om ze allemaal op kwijt te kunnen.
Als ze.binnen een paar jaar toch allemaal op de stoppertjes rijden zou je je tafeltjes meteen weer mogen uitbreken.

Re: Desiro op IC's

Geplaatst: 01 feb 2021, 14:35
door groentje
Ik snap je ergens, Schrek, maar zou pakweg de tweespanningsstellen aanpassen zo'n probleem zijn? Nu al duidelijk onderscheiden, en sowieso vaker ingezet op relatief lange verbindingen, of verbindingen met IC-karakter, ik denk aan Luik-Luxemburg, P-treinen uit Noorderkempen (zeker wanneer ze doorrijden)... En in beide gevallen kunnen we zeker zijn dat ze op die verbindingen nog niet direct zullen verdwijnen.