Desiro op IC's

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 01:31 Dat is wel degelijk aantoonbaar maar niet op de manier waarop je misschien denkt. In de regel zijn er namelijk wel wat cijfers bekend over wat een verbetering in het materieel (ongeveer) voor invloed heeft. Niet dat ik meteen harde cijfers bij de hand heb (enkele tientallen procenten toename is al wel voorgekomen dacht ik) maar structureel je reizigers slecht behandelen scheelt omgekeerd dus ook.
Maar jouw redenering zou eigenlijk betekenen dat de NMBS alleen maar Desiro's en M5-achtig materieel had moeten kopen. Voor meer zou er immers geen geld zijn. De beheersovereenkomst legt bij mijn weten niet op dat er wat comfort moet zijn, dus waarom heeft de NMBS dan toch I11, MS96, M6 en M7 gekocht?
Voor de investeringen in rollend materieel zijn er -gelukkig- wel eisen vanuit de overheid.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 23 jan 2021, 00:36
rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 00:18
Shrek schreef: 22 jan 2021, 23:17
Als je het hebt over resultaten qua klantentevredenheid, klantenbinding, imago,... heb je absoluut gelijk. Maar voor financiën klopt je stelling hier niet.
Ik bedoelde zeker ook financiën.

Groetjes,
Rian
Maar dat is dus fout gezien reizigersinkomsten niet doorwegen in het geheel.
Als nog aangetoond moest worden dat de reizigers eigenlijk bijkomstig zijn voor de NMBS, is het hier nu wel gebeurd me dunkt...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 23 jan 2021, 09:34
Shrek schreef: 23 jan 2021, 00:36
rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 00:18
Ik bedoelde zeker ook financiën.

Groetjes,
Rian
Maar dat is dus fout gezien reizigersinkomsten niet doorwegen in het geheel.
Als nog aangetoond moest worden dat de reizigers eigenlijk bijkomstig zijn voor de NMBS, is het hier nu wel gebeurd me dunkt...
Maar neen, dat is gewoon de keiharde realiteit dat een euro laar één keer kan worden uitgegeven.
Waar hebben reizigers het meeste aan: meer treinen of mooiere treinen? De NMBS heeft een aantal jaar geleden gekozen om het aantal treinkm te verhogen zonder dat er daar extra inkomsten tegenover stonden. Hadden ze dat niet moeten doen en in de plaats daarvan meer M6 ipv desiro laten rijden? Beiden is geen optie.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 23 jan 2021, 10:14
Paul schreef: 23 jan 2021, 09:34 Als nog aangetoond moest worden dat de reizigers eigenlijk bijkomstig zijn voor de NMBS, is het hier nu wel gebeurd me dunkt...
Maar neen, dat is gewoon de keiharde realiteit dat een euro laar één keer kan worden uitgegeven.
Waar hebben reizigers het meeste aan: meer treinen of mooiere treinen? De NMBS heeft een aantal jaar geleden gekozen om het aantal treinkm te verhogen zonder dat er daar extra inkomsten tegenover stonden.
Is dat wel zo? Het aantal reizigers stijgt al jaren sterk (pre-corona), niet in het minst ook in de weekends, en de inkomsten uit kaartverkoop bij mijn weten ook. Dat er met veel meer reizigers geen extra inkomsten zouden zijn, dat zou ik dan wel eens met cijfers onderbouwd willen zien.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 11:35
Shrek schreef: 23 jan 2021, 10:14
Paul schreef: 23 jan 2021, 09:34 Als nog aangetoond moest worden dat de reizigers eigenlijk bijkomstig zijn voor de NMBS, is het hier nu wel gebeurd me dunkt...
Maar neen, dat is gewoon de keiharde realiteit dat een euro laar één keer kan worden uitgegeven.
Waar hebben reizigers het meeste aan: meer treinen of mooiere treinen? De NMBS heeft een aantal jaar geleden gekozen om het aantal treinkm te verhogen zonder dat er daar extra inkomsten tegenover stonden.
Is dat wel zo? Het aantal reizigers stijgt al jaren sterk (pre-corona), niet in het minst ook in de weekends, en de inkomsten uit kaartverkoop bij mijn weten ook. Dat er met veel meer reizigers geen extra inkomsten zouden zijn, dat zou ik dan wel eens met cijfers onderbouwd willen zien.

Groetjes,
Rian
Uiteraard zorgen die extra reizigers voor een deel extra inkomsten, maar daar gaat het niet over. De NMBS heeft de keuze gemaakt om extra in te zetten op de uitbreiding van het aanbod, onder andere de uitbreiding van de amplitude van een heel aantal S-verbindingen en dit ten koste van de inzet van dubbeldekkers in het weekend. Was dat een foute keuze?
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rdv »

rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 11:35 Shrek schreef: ↑23 jan 2021, 11:14
Paul schreef: ↑23 jan 2021, 10:34
Als nog aangetoond moest worden dat de reizigers eigenlijk bijkomstig zijn voor de NMBS, is het hier nu wel gebeurd me dunkt...
Maar neen, dat is gewoon de keiharde realiteit dat een euro laar één keer kan worden uitgegeven.
Waar hebben reizigers het meeste aan: meer treinen of mooiere treinen? De NMBS heeft een aantal jaar geleden gekozen om het aantal treinkm te verhogen zonder dat er daar extra inkomsten tegenover stonden.
Is dat wel zo? Het aantal reizigers stijgt al jaren sterk (pre-corona), niet in het minst ook in de weekends, en de inkomsten uit kaartverkoop bij mijn weten ook. Dat er met veel meer reizigers geen extra inkomsten zouden zijn, dat zou ik dan wel eens met cijfers onderbouwd willen zien.

Groetjes,
Rian
Objectieve cijfers daarover zouden inderdaad interessant zijn. Ik vermoed dat occasionele reizigers meer opbrengen per kilometer dan regelmatige reizigers (omdat deze minder gebruik maken van abonnementen of Passen). In het weekend heb je natuurlijk standaard 50% korting op je heen-en terugticket, maar ik denk dat er nog veel mensen zijn die dat niet weten en dus toch de volle pot betalen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 23 jan 2021, 01:31 Maar jouw redenering zou eigenlijk betekenen dat de NMBS alleen maar Desiro's en M5-achtig materieel had moeten kopen. Voor meer zou er immers geen geld zijn. De beheersovereenkomst legt bij mijn weten niet op dat er wat comfort moet zijn, dus waarom heeft de NMBS dan toch I11, MS96, M6 en M7 gekocht?
Deels is dat wel wat er gebeurd is. In de plaats van sneller nieuwe treinen te kopen heeft men een tiental jaar geleden beslist die oude MS75 toch nog te renoveren. Daar worden reizigers niet gelukkig van, maar het was goedkoper dan nieuwe treinen.
En er is natuurlijk een groot verschil tussen de aankoopprijs en de gebruikskost. Die aankoopkost kan je over meerdere decennia afschrijven en telt daardoor relatief weinig mee. De onderhoudskost en gebruikskost zijn veel belangrijker als je naar de dagdagelijkse inzet kijkt en daar scoren de Desiro's net heel goed.
dentheo
Berichten: 8167
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door dentheo »

Shrek schreef: 23 jan 2021, 15:10
Deels is dat wel wat er gebeurd is. In de plaats van sneller nieuwe treinen te kopen heeft men een tiental jaar geleden beslist die oude MS75 toch nog te renoveren. Daar worden reizigers niet gelukkig van, maar het was goedkoper dan nieuwe treinen.
Aangezien alles veel langer geduurd heeft, zal die originele raming wel niet meer kloppen....
Theo
Groeten vanop de Heide
Davy
Berichten: 642
Lid geworden op: 29 okt 2015, 23:29

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Davy »

Shrek schreef: 22 jan 2021, 21:22
rvdborgt schreef: 22 jan 2021, 21:19 Het inzetten op IC's van materieel dat daar niet voor geschikt is, is een beproefd recept om keuzereizigers weg te jagen. Maar als je alleen naar de kosten kijkt, dan valt dat natuurlijk niet op.
Als die extra keuzereizigers amper extra inkomsten genereren en de overheid ook niet tussenkomt of iets oplegt kan je het de NMBS niet echt kwalijk nemen om de kosten te willen optimaliseren. Het alternatief is immers minder treinkm aanbieden in totaal.
De reiziger hoort op 1 te staan, niet op plaats 367 ofzo.
Doe eens wat minder eng efficiëntie- en cijfertjesdenken Schrek. Nederland heeft ook enorm veel last van die ziekte.
Ik zeg niet dat je geld zomaar moet wegsmijten, maar inzet van een hoop Desiro in de IC-diensten die daarvoor erg oncomfortabel zijn omdat dit net wat goedkoper is getuigt van weinig klantvriendelijkheid. En tevreden klanten betekent op termijn ook meer klanten...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Davy schreef: 24 jan 2021, 14:37 De reiziger hoort op 1 te staan, niet op plaats 367 ofzo.
Doe eens wat minder eng efficiëntie- en cijfertjesdenken Schrek. Nederland heeft ook enorm veel last van die ziekte.
Ik zeg niet dat je geld zomaar moet wegsmijten, maar inzet van een hoop Desiro in de IC-diensten die daarvoor erg oncomfortabel zijn omdat dit net wat goedkoper is getuigt van weinig klantvriendelijkheid. En tevreden klanten betekent op termijn ook meer klanten...
Er is een beperkt budget, de NMBS heeft uit klantvriendelijkheid gekozen om dit budget te investeren in extra late treinen op het S-netwerk, ook al zijn deze niet vereist volgens de beheersovereenkomst.
Het alternatief was deze extra S-treinen niet te laten rijden en dan inderdaad wat comfortabeler materiaal te laten rijden. Welke van beide heeft jouw voorkeur?
De derde optie is op zijn Frans de schuldenberg van de spoorwegmaatschappij gigantisch te laten oplopen en dan maar te hopen dat die schulden vanzelf wel verdwijnen. Ik hoop echt dat niemand daarvoor kiest.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

Davy schreef: 24 jan 2021, 14:37
Shrek schreef: 22 jan 2021, 21:22 Als die extra keuzereizigers amper extra inkomsten genereren en de overheid ook niet tussenkomt of iets oplegt kan je het de NMBS niet echt kwalijk nemen om de kosten te willen optimaliseren. Het alternatief is immers minder treinkm aanbieden in totaal.
De reiziger hoort op 1 te staan, niet op plaats 367 ofzo.
Doe eens wat minder eng efficiëntie- en cijfertjesdenken Schrek. Nederland heeft ook enorm veel last van die ziekte.
Ik zeg niet dat je geld zomaar moet wegsmijten, maar inzet van een hoop Desiro in de IC-diensten die daarvoor erg oncomfortabel zijn omdat dit net wat goedkoper is getuigt van weinig klantvriendelijkheid. En tevreden klanten betekent op termijn ook meer klanten...
Maar die cijferberekeningen om een trein zo goedkoop mogelijk te maken, leveren ook sneller meer nieuwe verbindingen op, omdat er nu eenmaal geld overgebleven is (bijvoorbeeld: frequentieverhogingen van S-treinen in het weekend de voorbije jaren). Dat is ook klantvriendelijkheid en in veel gevallen net meer doorslaggevend dan het comfort van de rijtuigen.
Je moet steeds de keuze maken hoe je je klanten tevreden wil maken en dan denk ik effectief dat dit de juiste manier is, althans krijgt deze manier mijn voorkeur.
Dus Shrek heeft helemaal gelijk n.m.b.m. Efficiëntie is geen synoniem voor klantonvriendelijkheid of zoiets.
Dat het geld niet aan de bomen groeit, ook niet bij de overheid, is ondertussen al lang duidelijk geworden. Men kan niet steeds het perfectionisme zelf verwachten als er geen geld is. Als je geld dat er niet is wel uitgeeft, komt dat als een boomerang in ons gezicht terug.
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Desiro op IC's

Bericht door Wouterh12 »

Ik heb gisteren 4 maal met een desiro gereden op de verbinding mechelen-herentals (spijtig genoeg geen rechtstreekse verbinding in het weekend) en ik vond dat geen straf. Het zijn stille en comfortabele treinen, alleen spijtig van de ontbrekende tafels (vooral voor forenzen die onderweg willen werken
een probleem) en sommige "blinde" zitplaatsen. Misschien zijn ze niet ideaal voor pakweg oostende-antwerpen, maar voor dit soort relatief korte ritten ok. Wel was er te weinig capaciteit (in coronatijden) voor de terugrit berchem-mechelen, waarschijnlijk vanwege de solden. Daar had een m6 meer op zijn plaats geweest.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Desiro op IC's

Bericht door overweg13 »

Ik vind ook dat in desiro's elementair comfort ontbreekt, maar wij zijn natuurlijk treinliefhebbers en -kenners en ik moet zeggen dat ik soms echt verbaasd sta over medereizigers die je hun tevredenheid hoort uitspreken over desiro's, duikbrillen, mw41 en meer van die. Blijkbaar hanteren we compleet verschillende normen van de doorsneereiziger of de toevallige klant. We hebben vaker de neiging historische vergelijkingen te maken (vroeger was alles beter), technische aspecten te benadrukken (de echte kenners) of ons blind te staren op comfortelementen die er voor de meeste reizigers niet toe doen. (Ik denk o.a. aan Marc Reynebeau die enkele jaren in een column een lofzang zong op de desiro's omdat hij sinds de invoering nooit meer heeft hoeven te staan.) Voor alle duidelijkheid: ik ben niet plots een desirofan geworden.
Met vriendelijke groet

overweg13
Wouterh12
Berichten: 134
Lid geworden op: 17 dec 2014, 22:23

Re: Desiro op IC's

Bericht door Wouterh12 »

overweg13 schreef: 24 jan 2021, 19:38 Ik vind ook dat in desiro's elementair comfort ontbreekt, maar wij zijn natuurlijk treinliefhebbers en -kenners en ik moet zeggen dat ik soms echt verbaasd sta over medereizigers die je hun tevredenheid hoort uitspreken over desiro's, duikbrillen, mw41 en meer van die. Blijkbaar hanteren we compleet verschillende normen van de doorsneereiziger of de toevallige klant. We hebben vaker de neiging historische vergelijkingen te maken (vroeger was alles beter), technische aspecten te benadrukken (de echte kenners) of ons blind te staren op comfortelementen die er voor de meeste reizigers niet toe doen. (Ik denk o.a. aan Marc Reynebeau die enkele jaren in een column een lofzang zong op de desiro's omdat hij sinds de invoering nooit meer heeft hoeven te staan.) Voor alle duidelijkheid: ik ben niet plots een desirofan geworden.
Desiro's leveren comfort in op sommige vlakken, maar ten opzichte van oud materiaal hebben ze ook grote voordelen: lage opstap, stil tijdens het rijden, soepele acceleratie, airco, comfortabele vering. Ze lijken ook weinig uit te vallen, en kuren zoals de m5 ( met lichten die uitvallen en terugkomen) hebben ze ook niet. Zo slecht zijn ze niet, alleen m6/7 en ms96/i11 zijn beter.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Desiro op IC's

Bericht door Paul »

Desiro's zijn prachtig voor korte ritten, maar als je daar (meer dan) een uur moet inzitten (bv. Sint-Niklaas - Leuven, wat ik geregeld doe, bijna een uur en een kwart) is het een kwelling, vind ik. Ik ben altijd blij als ik dan een break voorgeschoteld krijg ipv. een desiro.

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie