Pagina 7 van 15

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 06 apr 2021, 22:17
door Shrek
benimmeg schreef: 06 apr 2021, 21:13
Tim schreef: 06 apr 2021, 19:53 Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Halfuur dienst lijkt me toch vrij lastig op het stukje Wondelgem - Eeklo. De reistijd is 17min, dus net iets te lang voor een halfuursdienst uit te werken. Ofwel ergens een spoor extra maken voor te kruisen ofwel een aantal haltes over slaan met een relatie.
Er zou een kruissingsspoor in Sleidinge komen in het geval van een halfuurdienst op diesel.
Maar het zou evengoed kunnen dat men een bovenleiding en een snelheidsverhoging kiest, dan hoeft dat zelfs niet.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 06 apr 2021, 23:18
door Tim
Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 06 apr 2021, 23:51
door 4017-4018
En de maximum snelheid van de 41ers is ook 120

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 00:04
door Shrek
Tim schreef: 06 apr 2021, 23:18 Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.
Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 00:13
door pietje
niet vergeten dat Desiro's ook veel sneller optrekken dan MW41's, dus ook daarmee win je enkele minuten.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 08:22
door Paul
Shrek schreef: 07 apr 2021, 00:04
Tim schreef: 06 apr 2021, 23:18 Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.
Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.
Ik heb niet de indruk dat "minuutjes afpitsen" de laatste tien, twintig jaar de ambitie is geweest van de NMBS. Integendeel, ik heb overal veel bufferminuten weten bijkomen....

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 09:18
door trainlovertje
Paul schreef: 07 apr 2021, 08:22
Shrek schreef: 07 apr 2021, 00:04 Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.
Ik heb niet de indruk dat "minuutjes afpitsen" de laatste tien, twintig jaar de ambitie is geweest van de NMBS. Integendeel, ik heb overal veel bufferminuten weten bijkomen....
Zijn die bufferminuten die je aanhaalt ook niet het gevolg van sneller accelererende treinen? Ik merk namelijk vaak dat als ik met een Desiro (of DMT) onderweg ben het lijkt alsof er veel meer buffertijd voorzien is, terwijl die er niet zijn als je hetzelfde traject aflegt met een ander treintype.
Niettegenstaande heeft men sommige reistijden ook effectief verlengd (welja, de stilstand en eigenlijk), maar ook op plaatsen waar de reistijd gelijk gebleven is ervaar ik hetzelfde. Het kan soms een foute indruk geven dat er overal bufferminuten zijn toegevoegd, terwijl dat niet zo is.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 09:57
door Paul
Laat mij één voorbeeld geven: Sint-Niklaas - Leuven via Mechelen. In de jaren 1990: 58 minuten met lange stilstand in Mechelen. Vandaag 1 uur en 14 minuten...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 10:01
door Shrek
Paul schreef: 07 apr 2021, 09:57 Laat mij één voorbeeld geven: Sint-Niklaas - Leuven via Mechelen. In de jaren 1990: 58 minuten met lange stilstand in Mechelen. Vandaag 1 uur en 14 minuten...
Slecht voorbeeld want daar zijn ook enkele commerciële stilstanden bijgekomen.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 10:48
door Paul
Shrek, ik heb hier op mijn vakantieadres mijn spoorboekjes niet bij de hand, maar neem een spoorboekje uit de jaren 90 en een van vandaag, en je zult zien dat er overal minuten zijn bijgekomen: tussen Sint-Niklaas en Temse, tussen Temse en Bornem, Bornem en Puurs, Puurs en Willebroek, Willebroek en Mechelen enz. In de jaren 90 was er een kwartier stilstand in Mechelen om aansluiting te geven uit Antwerpen, en dan non stop in 16 minuten naar Leuven.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 11:11
door groentje
is de infrastructuur op lijn 54 ook niet op sommige plaatsen wat brak? Of zijn daar onlangs grote spoorwerken geweest? Ik weet nog dat de inritten van oa. Willebroek en Temse behoorlijk versleten waren...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 11:48
door rdv
Gent SP - Brussel-Zuid - eind jaren 90 25 minuten, nu: 29 minuten.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 11:58
door Ducktape
groentje schreef: 07 apr 2021, 11:11 is de infrastructuur op lijn 54 ook niet op sommige plaatsen wat brak? Of zijn daar onlangs grote spoorwerken geweest? Ik weet nog dat de inritten van oa. Willebroek en Temse behoorlijk versleten waren...
Temse valt wel mee, dat is 60 of 80 komende van SN en 60 komende van Bornem. De brug over de Schelde is ook al terug enkele jaren 90 km/h ipv 20, dus dat helpt ook wel. De heikele punten zijn vooral in Puurs (zone 40) en Willebroek + de brug over het kanaal daar (ook beide zone 40).

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 12:46
door rvdborgt
rdv schreef: 07 apr 2021, 11:48 Gent SP - Brussel-Zuid - eind jaren 90 25 minuten, nu: 29 minuten.
25 minuten was voor de spoorverdubbeling de rijtijd zonder enige buffer. Dat kan natuurlijk alleen als de stilstanden op de stations lang genoeg zijn en er niet te veel ander verkeer is. Anderzijds is de huidige rijtijd inderdaad wel aan de lange kant.

Groetjes,
Rian

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 07 apr 2021, 13:17
door Zwoopaman
De reizigersaantallen van nu zijn natuurlijk ook iets hoger dan in de jaren 90. Er is op de stations gewoon meer tijd nodig om al die mensen in en uit te laten stappen.