Pagina 4 van 15

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 20 mar 2021, 22:21
door TB_worden
ronny schreef: 20 mar 2021, 21:48 In de werkplaats van Hasselt worden MW41, breaks, MS96 en M6 onderhouden. De MW41 die wegvallen zouden misschien vervangen worden door M7 maar wanneer komen die op de Gent-Tongeren?
Genk-Blankenberge ook een stevige M6-relatie, dus als ze die net zoals de Gent-Tongeren willen uitbreiden met M7, zullen die in Hasselt ook gretig gebruikt worden.

Worden de MW41's op overschot verkocht?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 20 mar 2021, 22:56
door LML
Tot december '22 zijn er MW41 dieselstellen nodig ten NW van Hasselt, Hasselt-Mol dus. De rest zal verdeeld worden tussen Merelbeke en Charleroi. Die zullen nog een hele poos blijven rijden, want er zit recent ETCS in...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 20 mar 2021, 23:57
door Shrek
Ik vermoed dat de MW41 rond Gent en Charleroi omlopen met minder kilometer zullen rijden, gedeeltelijk dus P-treinen onder draad. Wanneer ze gaan uitwisselen kunnen er dan breaks of varkens naar Hasselt gaan.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 21 mar 2021, 08:57
door 260689
Shrek schreef: 20 mar 2021, 23:57 Ik vermoed dat de MW41 rond Gent en Charleroi omlopen met minder kilometer zullen rijden, gedeeltelijk dus P-treinen onder draad. Wanneer ze gaan uitwisselen kunnen er dan breaks of varkens naar Hasselt gaan.
MW41 zoude ze in juni op de relatie Lokeren - Gent steken in de week. Maar hoe dit plan er vandaag aan toe is. Geen idee.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 mar 2021, 13:12
door Ducktape
LML schreef: 20 mar 2021, 20:27 Tot in Mol heeft er in de voorbije jaren buiten de Desiro op de S-dienst enkele keren als kennismakingsritten een klassiekje, varkenssnuit als een break gereden. Een Sprinter of Deense neus zijn in Mol nog niet gespot...
Dat ging om opleidingsritten voor bestuurders. Klassiekjes voor die materieelopleiding en breaks voor de opleiding ETCS.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 mar 2021, 16:00
door Shrek
overweg13 schreef: 20 mar 2021, 19:36
jan_olieslagers schreef: 20 mar 2021, 18:41 Ik kan me goed voorstellen dat men het electrische tractiemateriaal druppelsgewijs gaat laten instromen, precies zoals met de M7 gebeurt. Pas als de laatste MW41 eruit is zal men de dienstregeling kunnen aanpassen om optimaal gebruik te maken van de betere performantie (snelheid plus acceleratie). Dat zou best wel eens een jaartje kunnen duren, of zelfs meerdere.
Ik denk dat dit de eerste keer in de geschiedenis van de elektrificaties zou zijn. Het gaat hier immers niet om nieuw materieel maar om materieel dat zich al bewezen heeft: men kan ervan uitgaan dat problemen uitblijven. In de voorbije 20 jaar is bij elke elektrificatie voluit voor bestaand elektrisch materieel gegaan.
Als ik het mij goed herinner was het instromen van Desiros op de Athus-Meuse toch eerder progressief dan van de ene dag op de andere.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 21 mar 2021, 16:16
door overweg13
Het kan zijn dat je gelijk hebt, maar ik heb zoveel elektrificaties meegemaakt waar de gesleepte treinen meteen vervangen werden door elektrisch materieel: voor de vuist weg lijnen 75, 59, 16, 60, 89, 94, 43. Natuurlijk was de exploitatiewinst groter als je gesleepte treinen kon vervangen door elektrische motorstellen dan wanneer je mw 41 moet vervangen door elektrisch materieel.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 21 mar 2021, 16:34
door Steve
Shrek schreef: 21 mar 2021, 16:00 Als ik het mij goed herinner was het instromen van Desiros op de Athus-Meuse toch eerder progressief dan van de ene dag op de andere.
Heeft dat er ook niet mee te maken dat de Desiro's toen (begin 2013) nog volop geleverd werden, dat er buiten die Desiro's (en dan nog specifiek de 085xx) ook geen ander materieel beschikbaar was dat daar zomaar ingezet kon worden en dat personeel wellicht ook nog opgeleid moest worden voor dat gloednieuwe materieel? Een groot verschil met nu, waar alle elektrische treinstellen gewoon in dienst zijn, allemaal de 3 kV lusten op lijn 19 en wellicht ook al bekend zijn bij het betrokken personeel.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 21 mar 2021, 23:25
door pietje
Idd, de Athus-Meuse lijkt mij wel de uitzondering die de regel bevestigt.
De electrificatie is daar dan ook niet "standaard" verlopen, maar was vooral bedoeld om de goederentreinen elektrisch te laten rijden.
Op het moment van indienstname was er qua 2-spannings reizigersmaterieel enkel MS96 stellen en HLE13 gesleept materieel beschikbaar.
Beide redelijk overkill, dus bleef men voor reizigers gewoon dieselen.

Ik vermoed dat dat op Mol-Hamont wel anders gaat zijn.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 17:56
door LML
Op de facebookpagina Trein Weert-België las ik zonet reacties op hun topic over treinmaterieel dat er vanaf juni zou komen op de lijn Antwerpen-Hamont omdat deze werken naar z'n einde lopen. Op de P-diensten Mol-Brussel zouden M4-rijtuigen vervangen worden door M5 (met loc 21 of 27). Op de IC-diensten doen nog steeds de wildste geruchten: break of varkenskoppen (of -snuiten). Er werd zelfs door iemand gemeld dat de MW41'ers voor de rest van 2021 deze diensten blijven rijden wegens... tekort aan elektrisch materieel...
Wat is er nu nog geloofwaardig qua materieel? Weet men (NMBS) in Brussel het zelf nog wel...?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 18:05
door Shrek
LML schreef: 03 apr 2021, 17:56 Wat is er nu nog geloofwaardig qua materieel? Weet men (NMBS) in Brussel het zelf nog wel...?
Er is bij mijn weten daarover nog nooit iets officieel gecommuniceerd. Het zou dus zelfs goed kunnen dat de beslissing nog niet eens genomen is.

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 18:13
door LML
Nog niet door de NMBS, wel door politiekers. Die beweren:
P-treinen Mol-Brussel/Brussel-Mol: M4 worden varkenskoppen (-snuiten)
P-treinen Hamont-Mol-Leuven-Herverlee: worden Desiro's
IC-treinen: MW41 worden vankenskoppen (-snuiten)
Nogmaals: dat beweren de dames en heren politici uit de kempen (die waarschijnlijk zelf amper de trein nemen)...

Op die facebookpagina lees ik nu totaal andere dingen...

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 18:15
door FLV-FGSP
B-Tisnix: "Planning? Waisda?

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 18:39
door LML
Tja, dat belooft... :roll:

Re: Electrificatie Mol-Hamont

Geplaatst: 03 apr 2021, 19:04
door overweg13
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat men op dit ogenblik bij de NMBS nog niet weet met welk materieel daar zal gereden worden. Ga enkele stapjes in deze draad terug en dan zul je merken dat het vooral obscure bronnen zijn die maar wat uit hun nek kletsen, vermoedelijk in een poging om alsnog het beste materieel van het net te krijgen...