Pagina 11 van 15

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 17 apr 2021, 11:23
door Shrek
L29&15 schreef: 17 apr 2021, 11:20 Ziehier waar ik dat haal:
LML schreef: 21 jan 2021, 19:54 In juni '21 wordt er afscheid genomen van de MW41'ers in de Kempen, nl. op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (op Mol-Hasselt blijven ze nog rijden tot december '22). Op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont doet vanaf dan de elektrische tractie zijn intrede...

1) Is er nu definitief beslist welk elektrisch materieel z'n intrede doet? De ene zegt breaks (AM80), de andere zegt varkenssnuiten (AM75). Voornamelijk de politici stoefen dat er varkenssnuiten komen, maar melden niet dat die treinen meer dan 25 jaar ouder zijn dan de huidige (waardoor het reizigerscomfort drastisch achteruit gaat tegenover nu). Welk elektrisch materieel wordt het nu definitief?
Dit is het allereerste bericht over dit onderwerp.
Ok, maar dat zijn roddels en geruchten, geen persbericht ofzo. LML zegt daar trouwens duidelijk dat hij het ook niet weet.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 17 apr 2021, 11:27
door LML
Shrek schreef: 17 apr 2021, 11:23
L29&15 schreef: 17 apr 2021, 11:20 Ziehier waar ik dat haal:
LML schreef: 21 jan 2021, 19:54 In juni '21 wordt er afscheid genomen van de MW41'ers in de Kempen, nl. op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (op Mol-Hasselt blijven ze nog rijden tot december '22). Op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont doet vanaf dan de elektrische tractie zijn intrede...

1) Is er nu definitief beslist welk elektrisch materieel z'n intrede doet? De ene zegt breaks (AM80), de andere zegt varkenssnuiten (AM75). Voornamelijk de politici stoefen dat er varkenssnuiten komen, maar melden niet dat die treinen meer dan 25 jaar ouder zijn dan de huidige (waardoor het reizigerscomfort drastisch achteruit gaat tegenover nu). Welk elektrisch materieel wordt het nu definitief?
Dit is het allereerste bericht over dit onderwerp.
Ok, maar dat zijn roddels en geruchten, geen persbericht ofzo. LML zegt daar trouwens duidelijk dat hij het ook niet weet.
De eerste versie (gelanceerd door dames en heren politici en volksvertegenwoordigers uit de Kempen) en hetgeen dat er onlangs beslist is, ligt zéér ver uit elkaar. Trouwens, ze (politici) zaten er compleet naast...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 17 apr 2021, 11:28
door Shrek
pietje schreef: 17 apr 2021, 10:55 Het is ook niet nodig om de hele reeks MW41 nu al te verkopen en vervangen door elektrisch materieel.
Enkel de aantallen die vrij komen door alles dat nu volledig onder draad rijdt elektrisch uit te voeren.
Vooruitzien en plannen noemt men zoiets.

Op korte termijn is de huidige manier van werken misschien goedkoper en vooral gemakkelijker, maar als je ziet welke inspanningen in de rest van de maatschappij geleverd worden om uitstoot te verminderen, zou je denken dat men eerst kiest voor iets wat technisch en maatschappelijk het snelste te regelen is.
Nogmaals: dit is een logische planning. Eerst bovenleiding bouwen en dan langzaam aan elektrisch materieel gebruiken. Het omgekeerde, eerst elektrisch materieel laten stof vangen tot de bovenleiding klaar is, zou pas schandalig zijn.

Dat grote spooruitgaven maatschappelijk het snelst te regelen zijn durf ik trouwens in twijfel trekken. Volledige elektrificatie kost, rollend materieel incluis, zo'n 500M€. Hadden ze dat beter daaraan uitgegeven in plaats van subsidies voor woningisolatie? Hadden ze destijds 500M€ minder aan windmolenparken moeten subsidiëren?
Zo heel duidelijk lijkt mij dat allemaal niet.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 17 apr 2021, 17:24
door ostbahnhof
Leopoldsburg, 17apr

Re: IC-T treinen in 2021

Geplaatst: 03 jun 2021, 22:36
door LML
b-loc schreef: 03 jun 2021, 14:54
LML schreef: 03 jun 2021, 10:49 Is er al enig idee - of al een beslissing genomen - met welk materieel de ICT Neerpelt-Blankenberge wordt gereden, nu het vanaf een kleine 14 dagen volledig elektrisch kan...?
De trekpaarden zijn de HLE21/27. Net zoals velen IC-treinen Hamont - Antwerpen-Centraal.
Zoals vele IC-treinen Hamont-Antwerpen...? Type 21/27 met M5 zal voorlopig enkel het geval zijn tijdens de spits op werkdagen. Daarbuiten en in de weekends en op feestdagen is het nog een tijdje MW41...

Re: IC-T treinen in 2021

Geplaatst: 04 jun 2021, 08:55
door desperado
LML schreef: 03 jun 2021, 22:36
b-loc schreef: 03 jun 2021, 14:54
LML schreef: 03 jun 2021, 10:49 Is er al enig idee - of al een beslissing genomen - met welk materieel de ICT Neerpelt-Blankenberge wordt gereden, nu het vanaf een kleine 14 dagen volledig elektrisch kan...?
De trekpaarden zijn de HLE21/27. Net zoals velen IC-treinen Hamont - Antwerpen-Centraal.
Zoals vele IC-treinen Hamont-Antwerpen...? Type 21/27 met M5 zal voorlopig enkel het geval zijn tijdens de spits op werkdagen. Daarbuiten en in de weekends en op feestdagen is het nog een tijdje MW41...
Welke spitstreinen zullen naar verwachting 21/27 zijn? Alleen P-treinen of ook IC's?

Re: IC-T treinen in 2021

Geplaatst: 04 jun 2021, 10:20
door ostbahnhof
Vanuit Hamont rijden er geen P treinen naar Antw. De reistijd is voor alle diensten hetzelfde, hopelijk zit er genoeg buffer in voor de M5-sets.
Maar eigenlijk dwalen we af van het onderwerp.

Re: IC-T treinen in 2021

Geplaatst: 04 jun 2021, 10:24
door b-loc
desperado schreef: 04 jun 2021, 08:55
LML schreef: 03 jun 2021, 22:36
b-loc schreef: 03 jun 2021, 14:54
De trekpaarden zijn de HLE21/27. Net zoals velen IC-treinen Hamont - Antwerpen-Centraal.
Zoals vele IC-treinen Hamont-Antwerpen...? Type 21/27 met M5 zal voorlopig enkel het geval zijn tijdens de spits op werkdagen. Daarbuiten en in de weekends en op feestdagen is het nog een tijdje MW41...
Welke spitstreinen zullen naar verwachting 21/27 zijn? Alleen P-treinen of ook IC's?
De P-treinen en ongeveer de helft van de IC treinen.
De andere helft blijft MW41.
Vanaf maandag 14 juni.
Het weekend blijft volledig MW41 behalve 2 P-treinen met HLE21/27 op zondagavond (Mol-Hamont).

Re: IC-T treinen in 2021

Geplaatst: 04 jun 2021, 11:12
door LML
desperado schreef: 04 jun 2021, 08:55
LML schreef: 03 jun 2021, 22:36
b-loc schreef: 03 jun 2021, 14:54
De trekpaarden zijn de HLE21/27. Net zoals velen IC-treinen Hamont - Antwerpen-Centraal.
Zoals vele IC-treinen Hamont-Antwerpen...? Type 21/27 met M5 zal voorlopig enkel het geval zijn tijdens de spits op werkdagen. Daarbuiten en in de weekends en op feestdagen is het nog een tijdje MW41...
Welke spitstreinen zullen naar verwachting 21/27 zijn? Alleen P-treinen of ook IC's?

P-treinen (Neerpelt-)Mol-Lier-Brussel: type 21/27 en M4 trek-dum
IC-treinen Hamont-Mol-Antwerpen tijdens de spits op werkdagen (zijn dus géén P-treinen): type 21/27 en M5 trek-duw
IC-treinen Hamont-Mol-Antwerpen tijdens daluren op werkdagen, tijdens weekends en op feestdagen: MW41
P-treinen (Hamont-)Mol-Lier-Leuven-Heverlee op zondagavond: nog te bepalen
ICT-treinen Neerpelt-Blankenberge: nog te bepalen

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 14 jun 2021, 18:53
door ostbahnhof
IC4318 vandaag 14jun (nog) als Diesel.
Enkele wagens hadden als bestemming-opschrift Hasselt maar weet niet of dat klopt.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 14 jun 2021, 20:08
door trainlovertje
ostbahnhof schreef: 14 jun 2021, 18:53 IC4318 vandaag 14jun (nog) als Diesel.
Enkele wagens hadden als bestemming-opschrift Hasselt maar weet niet of dat klopt.
Dat klopt en is ook een voordeel van de nog resterende dieseltreinen: L15 tussen Mol en Hasselt behoudt zo een rechtstreekse verbinding met Antwerpen.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 15 jun 2021, 10:28
door Terminus
Weet iemand van welke relaties/treinen de M5-stammen die nu in de Kempen rijden weggeplukt zijn?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 15 jun 2021, 11:03
door LML
Gisteren is er elektrische tractie in dienst gekomen op Antwerpen-Hamont. Als je naar de aankonidgingsschermen en en app kijkt, is het jammer genoeg huilen met de pet op. Grote vertragingen en afschaffingen van treinen alom...

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 jun 2021, 03:59
door wuitz
Terminus schreef: 15 jun 2021, 10:28 Weet iemand van welke relaties/treinen de M5-stammen die nu in de Kempen rijden weggeplukt zijn?
Eentje komt van de p-treinen Genk-Brussel Zuid, deze rijden nu met m4'en.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 jun 2021, 07:47
door rvdborgt
Een paar dagen geleden was er dan toch weer een berichtje op de NMBS-website over de wijzigingen per 13 juni:
https://www.belgiantrain.be/nl/news/timetable-june

Er staan maar 2 dingen op, gevolgd door de opmerking: "Er zijn nog andere wijzigingen aan de dienstregeling voorzien op het hele spoornet."

Één van die andere wijzigingen is dat de snelheidsbeperking op het viaduct bij Diegem eindelijk voorbij is en alle rijtijden tussen Brussel en Leuven weer zijn ingekort en dat de 418 weer in Leuven keert op de 441 i.p.v. (sinds december) in Schaarbeek. Zijn er nog meer wijzigingen bekend?

Groetjes,
Rian