Pagina 9 van 15

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 09:53
door TB_worden
Omlopen in Hamont dus... Gaat die overweg ook eens gebruikt worden :)

Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest :wink:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 09:56
door Shrek
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:53 Omlopen in Hamont dus... Gaat die overweg ook eens gebruikt worden :)

Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest :wink:
Waarom omlopen? Een M5+T27 kan toch perfect in trekduw rijden?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 09:59
door TB_worden
Shrek schreef: 16 apr 2021, 09:56
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:53 Omlopen in Hamont dus... Gaat die overweg ook eens gebruikt worden :)

Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest :wink:
Waarom omlopen? Een M5+T27 kan toch perfect in trekduw rijden?
Ik dacht dat M5 (binnenkort) niet meer in trekduw mocht rijden?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 10:01
door Shrek
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:59
Shrek schreef: 16 apr 2021, 09:56
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:53 Omlopen in Hamont dus... Gaat die overweg ook eens gebruikt worden :)

Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest :wink:
Waarom omlopen? Een M5+T27 kan toch perfect in trekduw rijden?
Ik dacht dat M5 (binnenkort) niet meer in trekduw mocht rijden?
Ja na december 2025, maar daartegen zal er nog veel materieel geschoven worden.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 10:03
door TB_worden
Shrek schreef: 16 apr 2021, 10:01
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:59
Shrek schreef: 16 apr 2021, 09:56
Waarom omlopen? Een M5+T27 kan toch perfect in trekduw rijden?
Ik dacht dat M5 (binnenkort) niet meer in trekduw mocht rijden?
Ja na december 2025, maar daartegen zal er nog veel materieel geschoven worden.
Ik zie nu in Hasselt vaak een M5 (P-trein naar Bxl-Zuid) met loc voor het stuurstandrijtuig. Waarom doet men dat nu al? Of is trekduw met M5 enkel mogelijk met T27?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 10:39
door Steven
Meerdere reden mogelijk
1 de treinbestuurder kent het stuurrijtuig niet
2 stuurijtuig is defect
3 storing aan de mux installatie in de loc waardoor hij niet kan communiceren met het stuurrijtuig.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 10:58
door Ducktape
M5'en kunnen zowel met een 21 als een 27 in trek/duw rijden.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 11:06
door JHS2013
Maar niet met een HLE18, ik weet niet waar die heen rijden maar zie soms wel 18’en aan weerszijde van een stam M5 langskomen

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 11:19
door Ducktape
Daar is de 18 idd niet voor voorzien. Dan moet je dus wel nog telkens de loc rondzetten bij een verandering van rijrichting. Daarom dat dat ook enkel op P-treinen nog gedaan wordt en niet op de normale verbindingen.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 15:12
door Terminus
Shrek schreef: 16 apr 2021, 00:46 Dat er M5en naar Antwerpen-Hamont verschuiven heeft wat gevolgen. Dat er een deel MW41 vrijkomen en naar Gent gaan om daar deels onder draad te gaan rijden lijkt al vast te liggen. Die M5 moeten ook ergens vandaan komen, de IC Antwerpen-Brussel lijkt dan het slachtoffer. Zouden er daartegen al genoeg M7 zijn op de oost-west as om enkele stammen M6 naar Antwerpen-Brussel te kunnen halen?
Momenteel vrijgekomen materieel door instroom M7's:
- Heel veel I11A van Oostende-Eupen (gezien er relatief veel M7 AB reeds beschikbaar zijn)
- I6B van Brussel-Luxemburg (daar wordt enkel nog af en toe eens een I6 met fietsafdeling ingezet)
- I11B in beperktere mate (want schuiven door naar Brussel-Luxemburg)

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 16:19
door LML
TB_worden schreef: 16 apr 2021, 09:53 Omlopen in Hamont dus... Gaat die overweg ook eens gebruikt worden :)
Hopelijk zijn de barelen nog niet vastgeroest :wink:
Off-topic: die bareel (en de barelen verder ook) gaat 2x/dag dicht voor de zinktrein van/naar Budel. Dus alles loopt daar gesmeerd... :wink:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 21:00
door Shrek
Terminus schreef: 16 apr 2021, 15:12
Shrek schreef: 16 apr 2021, 00:46 Dat er M5en naar Antwerpen-Hamont verschuiven heeft wat gevolgen. Dat er een deel MW41 vrijkomen en naar Gent gaan om daar deels onder draad te gaan rijden lijkt al vast te liggen. Die M5 moeten ook ergens vandaan komen, de IC Antwerpen-Brussel lijkt dan het slachtoffer. Zouden er daartegen al genoeg M7 zijn op de oost-west as om enkele stammen M6 naar Antwerpen-Brussel te kunnen halen?
Momenteel vrijgekomen materieel door instroom M7's:
- Heel veel I11A van Oostende-Eupen (gezien er relatief veel M7 AB reeds beschikbaar zijn)
- I6B van Brussel-Luxemburg (daar wordt enkel nog af en toe eens een I6 met fietsafdeling ingezet)
- I11B in beperktere mate (want schuiven door naar Brussel-Luxemburg)
Dat lijkt mij allemaal niet heel geschikt voor Antwerpen-Brussel. Zouden daar dan toch Desiros in de plaats van M5 komen?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 21:36
door pietje
trainlovertje schreef: 15 apr 2021, 20:26
pietje schreef: 15 apr 2021, 19:39 En niemand die het woord "onkunde" in de mond neemt?
10-tallen miljoenen investeren in electrificatie en daar dan toch nog diesels laten rijden die geen meter niet-geëlectirficeerd spoor berijden :roll:
Zulke onkunde verwacht ik in ontwikkelingslanden, maar het kan dus ook hier...
Grondig oneens. Kijk eens naar de buurlanden, waar er nog veel meer met diesel onder draad gereden wordt dan in België. Die MW41 niet meer gebruiken zou anderzijds financiële onkunde zijn.
Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.

Begrijp goed: ik besef dat de mensen die de dienstregeling in elkaar moeten steken, moeten roeien met de riemen die ze krijgen, dus zeker geen verwijt naar hen.
Het zijn de verantwoordelijken (directie+voogdijminister) die er weer een boeltje van gemaakt hebben.

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 21:57
door Shrek
pietje schreef: 16 apr 2021, 21:36 Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.

Begrijp goed: ik besef dat de mensen die de dienstregeling in elkaar moeten steken, moeten roeien met de riemen die ze krijgen, dus zeker geen verwijt naar hen.
Het zijn de verantwoordelijken (directie+voogdijminister) die er weer een boeltje van gemaakt hebben.
Sorry maar ik zie echt niet waar er een boeltje gemaakt is.
Moest Infrabel dan pas 5 jaar later beginnen met de elektrificatie? Dan hadden er inderdaad minder dieseltreinen onder bovenleiding gereden, maar dan hadden er in totaal wel meer kilometers gedieseld geweest.
Dus ik zal het nog maar eens vragen: hoe zou jij dit als grote baas dan wel aangepakt hebben met eenzelfde budget?

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Geplaatst: 16 apr 2021, 22:36
door trainlovertje
pietje schreef: 16 apr 2021, 21:36 Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.
Zo simpel zit het dus niet in elkaar. Die stellen verkopen is financieel waarschijnlijk minder interessant dan ze zelf blijven gebruiken totdat ze niet meer aan de Belgische normen voldoen. Met het geld dat je voor die diesels zou krijgen ga je namelijk geen nieuwe elektrische stellen kunnen kopen.
En je kan de politiekers of eender wie bij de Belgische spoorwegen verwijten dat er niet genoeg elektrisch materieel is wanneer Bombardier de M7-leveringstermijnen niet nakomt, als je dat bedoelt.

In andere westerse landen gebeurt het trouwens ook dat diesels rijden op een volledig geëlektrificeerd traject, dus neen, dat is geen kenmerk voor ontwikkelingslanden (waar er quasi nooit een draad boven het spoor hangt). Ik denk dat België zeker in de wereldwijde top 3 zit als je gaat kijken naar het percentage van (hoofd)sporen met een wasdraad. Enkel Zwitserland doet beter, denk ik.
Uiteraard is het dan moeilijk om op het moment dat bijna alle lijnen geëlektrificeerd zijn op elk moment precies genoeg diesel- en elektrische treinen te hebben. Dit evenwicht 'forceren' kost misschien meer dan de baten ervan. Overigens, je weet in bepaalde gevallen slechts een paar jaar op voorhand wanneer een lijn geëlektrificeerd zal zijn, minder lang dan het proces om aan nieuwe treinstellen te geraken. En die op voorhand aanschaffen, voor men zekerheid heeft of een lijn geëlektrificeerd wordt, is geen goed idee, want dan riskeert je dat je ze ongebruikt aan de kant moet laten staan... (zie ook het perfecte voorbeeld van Regiobahn in de regio Düsseldorf)

Samenvattend: de termen 'boeltje' en 'onkunde' passen niet in deze context naar mijn mening.