Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

BlackEagle schreef: 28 aug 2021, 19:23
Goed plan, er is maar één nadeel aan: de haltes Belsele en Sinaai op de S14XX zullen moeten wegvallen, anders geraakt de trein niet op tijd in Lokeren (of in de andere richting te laat in St Niklaas). Is die opoffering het waard?
Je moet maar twee of drie minuten winnen daarvoor: de S14xx komt om .25 aan in Sint-Niklaas, de IC32xx vertrekt om .24. Daar lijken mij ook wel oplossingen voor te bedenken, onder andere:
- Halte Beveren verschuiven van de IC18xx naar de IC30xx, zodat de 14xx vroeger kan vertrekken in Antwerpen
- S26xx doet maar 12 minuten over het traject SN-Lokeren, terwijl de IC32xx er 14 minuten over doet. Het gevolg van het materieel: lange M6-stammen vs Desiro's. Een Desiro zou dus om .26 kunnen vertrekken ipv om .24 op hetzelfde rijpad.
De 14xx kan niet voor .25 in St Niklaas aankomen uit Antwerpen, daar zit nog een goederentrein voor. Het moet dus tussen St. Niklaas en Lokeren gebeuren. Inderdaad zal een Desiro dat sneller kunnen dan de M6, maar je zal dan nog steeds één halte moeten laten vallen.

De uiteindelijke oplossing is uiteraard het 3e spoor St-Niklaas-Lokeren, maar dat is helaas niet voor meteen.
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door desirootje »

Ik denk er juist op dat als dit een echt plan is ze wel moeten gaan voor een half uur bediening:

Als men de IC26 zou verkorten tot Dendermonde is er door de 30 minuten verschil geen goede overstap op de IC Dendermonde - Ath - Kortrijk (+-30 minuten wachten) en die kan niet verschoven worden want NZV.

Tenzij je iets zeer vreemds wilt gaan doen, zoals de IC13 veranderen in Kortrijk - Zottegem - Dendermonde en de IC26 in Kortrijk - Ath - Schaerbeek, ze gaan door dezelfde koker in de NZV en hebben +- 30 minuten verschil, maar dan verliest de S4 vanuit Aalst de overstap naar Brussel-Noord, Jette krijgt een slechtere spreiding naar Brussel-Noord in het algemeen en riskeer je mensen die op de 1e dagen op de verkeerde IC stappen in Kortrijk om naar hun werk in Brussel te gaan (ze vertrekken rond hetzelfde uur in Kortrijk).
om nog maar te zwijgen over de M4's die dan sws op een langer traject moeten rijden dan nu, wat ik enkel kan afraden voor het reizigerscomfort...

De S53 verschuiven zorgt ervoor dat voor Gentbrugge (30 minuten dienst) de S51 Eeklo - Gent moet dan verschoven worden en dan moet die gesplitst worden van Gent-Ronse (Ronse - Dendermonde via Lokeren mss een optie?)
Of je moet gaan schuiven op lijn 75 waardoor De Pinte ongeveer 3 treinen op 20 minuten zou krijgen en dan geen voor 40 minuten of een lange stop in Gent-Sint-Pieters...

Lange stop in Lokeren voor de trein richting Dendermonde helpt dan ook niet want om overstappen in Dendermonde mogelijk te maken staat die dan nog langer te ronken (in Lokeren en Dendermonde tesamen) dan nu, de hele reden om hem door te trekken, hetzelfde met lange stop in Gent-Sint-Pieters voor de S51 neem ik aan.

+ in al deze gevallen vervallen Sinaai of Belsele tot een uurdienst

TLDR: schuiven lijkt alles slechter te maken tenzij de S51 Gent-Eeklo wordt en S53 Ronse-Lokeren-Dendermonde dus met uitzondering van die wijziging moet Zele een halfuur dienst krijgen als men de S53 wilt doortrekken naar Dendermonde
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

desirootje schreef: 28 aug 2021, 19:59 Ik denk er juist op dat als dit een echt plan is ze wel moeten gaan voor een half uur bediening:

Als men de IC26 zou verkorten tot Dendermonde is er door de 30 minuten verschil geen goede overstap op de IC Dendermonde - Ath - Kortrijk (+-30 minuten wachten) en die kan niet verschoven worden want NZV.
In het plan dat we hier bespreken zou de S14XX om .53 aankomen in Dendermonde, de IC 32XX vertrekt om .03, perfect toch?
desirootje
Berichten: 644
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door desirootje »

Ik baseerde me op de interne geruchten, om de motorwagens van de S53/S6xx, niet de S34/S14xx, ik probeerde uit te denken hoe dat zou werken mocht dat de finale beslissing zijn.
Ik had het originele bericht mss beter gequote om verwarring te vermijden
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Daviddb schreef: 27 aug 2021, 10:51 Interne geruchten spreken over een verlenging van de stoppertjes Gent-Lokeren tot Dendermonde via L57.
Dit zou een wijziging zijn in de dienstregeling van december '21. De motorwagentjes zouden op die manier geen uur staan draaien in Lokeren maar korter keren in Dendermonde. Wordt vervolgd!
Dat past totaal niet in de dienstregeling, bedoel je niet dat ze naar St-Niklaas zouden doorrijden? Dat past wel (maar lijkt mij een beetje zinloos).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rdv »

BlackEagle schreef: 28 aug 2021, 17:17
rdv schreef: 27 aug 2021, 22:14 Zele, Lokeren en Sint-Niklaas tellen samen 120.000 inwoners. Dat is meer dan Leuven. Het zou redelijk onverantwoord zijn om deze steden zonder rechtstreekse verbinding naar Brussel te zetten. Lokeren en Sint-Niklaas bedienen ook inwoners uit o.a. Overmere, Lochristi, Moerbeke, Wachtebeke, Stekene, Sint-Gillis-Waas en Waasmunster. Samen nog eens meer dan 50.000 inwoners.

Het zou eventueel kunnen werken met een gegarandeerde overstap op hetzelfde perron in Dendermonde, ook als er bijvoorbeeld 20 minuten vertraging is. Toen bij werken in station Sint-Niklaas een 10-tal jaar geleden de IC-verbinding al eens gesplitst werd (en de L Brussel-Dendermonde doorreed naar Lokeren), werd er ook beloofd dat de treinen in Dendermonde zouden wachten: velen hebben toen hun aansluiting zien wegrijden (en mensen namen de auto tot in Dendermonde ipv op te stappen in Lokeren of Zele).
Vanuit Sint-Niklaas ben je sneller (66min vs 73min) via Berchem met overstap dan rechtstreeks via Dendermonde. Je hebt zes verbindingen met overstap (via GSP of Berchem) tussen de 66min en 79min en maar één rechtstreekse trein naar Brussel. Ook voor Lokeren is het verschil met overstap in GSP klein (58min rechtstreeks vs 63-70min met overstap) en je hebt om 7u30 de P-trein via L50a. Door de stilstand van 10 minuten om te keren in Dendermonde kan je even snel met overstap in Dendermonde werken dan rechtstreeks.

Wat ik zou voorstellen: De IC-26 Kortrijk-Sint-Niklaas is momenteel weinig stipt door de combinatie van het lange traject, het enkelspoor op L57, de keerbeweging (met kruising rooster kant Mechelen) in Dendermonde en de kruising in Lokeren: kort hem in tot Dendermonde en je krijgt een betrouwbaardere verbinding. Verhoog de frequentie van de S34 over het volledige traject Antwerpen-Dendermonde naar 2x/u de hele dag en je beperkt de impact van een gemiste aansluiting (waarvan de kans kleiner wordt door de grotere betrouwbaarheid) tot 30 minuten. Vul de IC tussen Dendermonde en Brussel tenslotte aan met snelle P-treinen zodat je in de spits elk halfuur een verbinding Waasland-Brussel met overstap in Dendermonde krijgt en je hebt met een beperkte extra kost een frequenter en betrouwbaarder aanbod.
Dit kan werken, als we met Zwitserse stiptheid rijden. En zolang dat niet het geval is, zijn veel mensen liever iets langer onderweg zonder overstap dan een overstap die de mist in kan gaan. Als het plan doorgaat, zal de stiptheid van de treinen verhogen, maar de stiptheid van veel reizigers voorbij Dendermonde drastisch verminderen. Tenzij de IC (en de S) steeds wacht in Dendermonde, maar dan help je de stiptheid van de treinen ook niet vooruit.

Vergeet ook niet dat de stiptheid op L59 en L25/27 ook niet om over naar huis te schrijven is, en dat de ICs op L59 in de spits ook al goed vol zitten. Die treinen kunnen m.i. niet het cliënteel van de IC naar Brussel erbij nemen (mss als er enkel nog M6 & M7 zou rijden op L59).

Als het plan doorgaat, zal de P via L50a heel veel bijkomend volk in Lokeren aantrekken, zodat er vanaf Gent-Dampoort zeker een overbezetting zal zijn (afhankelijk van de impact van Corona natuurlijk). Ook is er tussen Brussel-Noord en Jette geen ruimte meer voor bijkomende snelle P's tussen Dendermonde en Brussel.

Het is al eens getest, en door de reizigers en politiek niet goed bevonden (mss moet men vooraleer de beslissing te nemen eens het aantal klachten, parlementaire vragen en het dalend aantal reizigers + de parkeeroverlast in Dendermonde nagaan van een tiental jaar geleden).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rdv »

Daviddb schreef: 27 aug 2021, 10:51 Interne geruchten spreken over een verlenging van de stoppertjes Gent-Lokeren tot Dendermonde via L57.
Dit zou een wijziging zijn in de dienstregeling van december '21. De motorwagentjes zouden op die manier geen uur staan draaien in Lokeren maar korter keren in Dendermonde. Wordt vervolgd!
De stop in Lokeren is toch maar 41'? Lokeren - Dendermonde is 15", zonder extra tijd voor frontwissel in Lokeren (3'?). Er blijft in Dendermonde dan 5' over om te keren, dat is toch veel te krap om een stabiele dienstregeling te kunnen aanbieden?
Daviddb
Berichten: 45
Lid geworden op: 20 mei 2020, 13:03

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Daviddb »

Ik wil hier toch nog even temperen door te herinneren dat het om een kleine wijziging gaat voor de dienstregeling van december '21.
Alles omgooien wat betreft de verbinding Sint-Niklaas-Lokeren-Dendermonde-Brussel zal men zeker nog niet doen.
Het gaat wel degelijk om geruchten om de MW Gent-Lokeren te verlengen tot Dendermonde, niet tot Sint Niklaas.
Info dat tevens van rijdend personeel is.
Het verhaal kan ergens wel kloppen daar men eerder dit jaar ook heeft nagevraagd of men MW in de bundel van Dendermonde kan stallen (en reinigen).
Laten we nog niet te veel dromen of gokken en zien wat er juist gaat veranderen als er mensen meer info hebben of de dienstregeling bekend wordt.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Dat wil zeggen dat wanneer je je reis opzoekt via de app, er steevast wordt aangeduid dat je móet overstappen in Mol wanneer je pakweg van Beringen naar Lier reist, ook al wordt die L-trein verenigd (of afgesplitst) van de IC Antwerpen - Hamont.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 09 sep 2021, 19:45 Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Dat wil zeggen dat wanneer je je reis opzoekt via de app, er steevast wordt aangeduid dat je móet overstappen in Mol wanneer je pakweg van Beringen naar Lier reist, ook al wordt die L-trein verenigd (of afgesplitst) van de IC Antwerpen - Hamont.
Klinkt als een datafout. Het is bij mijn weten wel degelijk mogelijk om vleugeltreinen te definiëren die een ander treinnummer hebben, maar die dus als doorgaande trein worden getoond. Dit doet me denken aan de problemen met vleugeltreinen van de NMBS in de internationale planners tot een aantal jaren geleden.

Groetjes,
Rian
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door HVHTB »

trainlovertje schreef: 09 sep 2021, 19:45 Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Sinds 6 september rijdt de verbinding tussen Mol en Hasselt inderdaad niet meer onder de relatie "IC 10" maar onder de relatie "L L37". De eerste L staat voor stoptrein en de tweede L staat voor Luik.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 4017-4018 »

HVHTB schreef: 10 sep 2021, 20:29
trainlovertje schreef: 09 sep 2021, 19:45 Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Sinds 6 september rijdt de verbinding tussen Mol en Hasselt inderdaad niet meer onder de relatie "IC 10" maar onder de relatie "L L37". De eerste L staat voor stoptrein en de tweede L staat voor Luik.
Waarom die Luik?
Ciao Ciao
HVHTB
Berichten: 183
Lid geworden op: 28 mar 2016, 14:46

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door HVHTB »

4017-4018 schreef: 10 sep 2021, 21:27
HVHTB schreef: 10 sep 2021, 20:29
trainlovertje schreef: 09 sep 2021, 19:45 Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Sinds 6 september rijdt de verbinding tussen Mol en Hasselt inderdaad niet meer onder de relatie "IC 10" maar onder de relatie "L L37". De eerste L staat voor stoptrein en de tweede L staat voor Luik.
Waarom die Luik?
Daar heb ik geen idee van. ;-)
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

HVHTB schreef: 10 sep 2021, 20:29
trainlovertje schreef: 09 sep 2021, 19:45 Niet echt een tussentijdse wijziging van in juni, maar van voorbije maandag: de treinen tussen Hasselt en Mol worden nu allemaal aangeduid als L-treinen, steeds met eindstation in Mol, zowel in de app als in de stations etc.
Sinds 6 september rijdt de verbinding tussen Mol en Hasselt inderdaad niet meer onder de relatie "IC 10" maar onder de relatie "L L37". De eerste L staat voor stoptrein en de tweede L staat voor Luik.
Is dat ook iets nieuws dan? Krijgt elke L-trein naast een nummer nu ook een letter?
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door overweg13 »

Zelf maak ik eigenlijk nooit gebruik van die wat willekeurig gekozen aanduidingen als L05, IC10, S02... Treinnummers à la IC 34xx, S 36xx... doen bij mij veel sneller een belletje rinkelen. Maar dat die tweede L naar Luik zou verwijzen is wel erg onwaarschijnlijk, want die hele verbinding Hasselt - Mol heeft helemaal niets met Luik te maken. Vermoedelijk heeft men dus geplakt en voor de treinnummers per vergissing een extra L toegevoegd.
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie