Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 16 apr 2021, 21:57
pietje schreef: 16 apr 2021, 21:36 Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.

Begrijp goed: ik besef dat de mensen die de dienstregeling in elkaar moeten steken, moeten roeien met de riemen die ze krijgen, dus zeker geen verwijt naar hen.
Het zijn de verantwoordelijken (directie+voogdijminister) die er weer een boeltje van gemaakt hebben.
Sorry maar ik zie echt niet waar er een boeltje gemaakt is.
Moest Infrabel dan pas 5 jaar later beginnen met de elektrificatie? Dan hadden er inderdaad minder dieseltreinen onder bovenleiding gereden, maar dan hadden er in totaal wel meer kilometers gedieseld geweest.
Dus ik zal het nog maar eens vragen: hoe zou jij dit als grote baas dan wel aangepakt hebben met eenzelfde budget?
Infrabel en NMBS hebben dezelfde eigenaar, dus investeringen moeten op mekaar aansluiten, dus als er budget is voor elektrificatie bij Infrabel, zou ik veronderstellen dat de NMBS dan ook budget krijgt voor bijpassende treinen.
Om op de vraag te antwoorden: tijdig nieuwe treinstellen bestellen met een boeteclausule die toelaat om tijdelijk materieel te huren tot er voldoende geleverd is.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 16 apr 2021, 23:14 Infrabel en NMBS hebben dezelfde eigenaar, dus investeringen moeten op mekaar aansluiten, dus als er budget is voor elektrificatie bij Infrabel, zou ik veronderstellen dat de NMBS dan ook budget krijgt voor bijpassende treinen.
Om op de vraag te antwoorden: tijdig nieuwe treinstellen bestellen met een boeteclausule die toelaat om tijdelijk materieel te huren tot er voldoende geleverd is.
Budgetten doen aansluiten zonder ze te vermeerderen wil zeggen alles naar achter schuiven, dus pas bovenleiding in 2024. Misschien jouw oplossing maar niet de mijne.
Treinen vroeger bestellen = vroeger budget hebben, dat was er niet. Onmogelijk dus.
Wat resteert: multinationals gaan afdreigen met boeteclausules, fijn concept maar zoals we met de Desiros gezien hebben betalen ze dat -quasi- met de glimlach. Dus onder CEO pietje hadden er vandaag helemaal geen elektrische treinen gereden naar Hamont, zelfs niet in de spits.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 16 apr 2021, 23:14 Infrabel en NMBS hebben dezelfde eigenaar, dus investeringen moeten op mekaar aansluiten, dus als er budget is voor elektrificatie bij Infrabel, zou ik veronderstellen dat de NMBS dan ook budget krijgt voor bijpassende treinen.
Om op de vraag te antwoorden: tijdig nieuwe treinstellen bestellen met een boeteclausule die toelaat om tijdelijk materieel te huren tot er voldoende geleverd is.
Ik vrees dat je gedachtegang hierover te utopisch ligt. Zoals Shrek schrijft zou dat betekenen dat de elektrificatie in zijn geheel wordt uitgesteld, totdat de MW41-stellen wat meer kilometers op de teller hebben staan. Er is namelijk geen overheidsgeld in overvloed.
Een geleidelijke overgang op elektrische tractie is echt zo slecht nog niet.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

trainlovertje schreef: 16 apr 2021, 22:36
pietje schreef: 16 apr 2021, 21:36 Verkoop ze aan landen waar ze graag met diesels rijden en zorg dat hier tijdig elektrisch materiaal geleverd wordt.
Zo simpel zit het dus niet in elkaar. Die stellen verkopen is financieel waarschijnlijk minder interessant dan ze zelf blijven gebruiken totdat ze niet meer aan de Belgische normen voldoen. Met het geld dat je voor die diesels zou krijgen ga je namelijk geen nieuwe elektrische stellen kunnen kopen.
En je kan de politiekers of eender wie bij de Belgische spoorwegen verwijten dat er niet genoeg elektrisch materieel is wanneer Bombardier de M7-leveringstermijnen niet nakomt, als je dat bedoelt.

In andere westerse landen gebeurt het trouwens ook dat diesels rijden op een volledig geëlektrificeerd traject, dus neen, dat is geen kenmerk voor ontwikkelingslanden (waar er quasi nooit een draad boven het spoor hangt). Ik denk dat België zeker in de wereldwijde top 3 zit als je gaat kijken naar het percentage van (hoofd)sporen met een wasdraad. Enkel Zwitserland doet beter, denk ik.
Uiteraard is het dan moeilijk om op het moment dat bijna alle lijnen geëlektrificeerd zijn op elk moment precies genoeg diesel- en elektrische treinen te hebben. Dit evenwicht 'forceren' kost misschien meer dan de baten ervan. Overigens, je weet in bepaalde gevallen slechts een paar jaar op voorhand wanneer een lijn geëlektrificeerd zal zijn, minder lang dan het proces om aan nieuwe treinstellen te geraken. En die op voorhand aanschaffen, voor men zekerheid heeft of een lijn geëlektrificeerd wordt, is geen goed idee, want dan riskeert je dat je ze ongebruikt aan de kant moet laten staan... (zie ook het perfecte voorbeeld van Regiobahn in de regio Düsseldorf)

Samenvattend: de termen 'boeltje' en 'onkunde' passen niet in deze context naar mijn mening.
Je vergeet even dat exploitatie met diesels enkele (financiële) nadelen heeft:
* onderhoud van diesels is duurder dan elektrisch
* de meeste elektrische stellen accelereren sneller wat dus een stiptere en/of sneller dienstregeling toelaat (en dit is dus ook goedkoper)

Daarnaast kan je de politici en directie dit wel verwijten, ze hadden hun tenders maar beter moeten laten opstellen met betrekking tot betrouwbaarheid van de levertermijnen. Als men meer "off-the-shelf" koopt, zit men trouwens niet steeds met kinderziektes die de leveringen vertragen.

Als dit een gangbare zaak is in andere landen, zegt dat eerder iets over de werking van de spoorwegbedrijven in het algemeen, of toch het vooruitziend zijn van hun opdrachtgevers.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 16 apr 2021, 23:18
pietje schreef: 16 apr 2021, 23:14 Infrabel en NMBS hebben dezelfde eigenaar, dus investeringen moeten op mekaar aansluiten, dus als er budget is voor elektrificatie bij Infrabel, zou ik veronderstellen dat de NMBS dan ook budget krijgt voor bijpassende treinen.
Om op de vraag te antwoorden: tijdig nieuwe treinstellen bestellen met een boeteclausule die toelaat om tijdelijk materieel te huren tot er voldoende geleverd is.
Budgetten doen aansluiten zonder ze te vermeerderen wil zeggen alles naar achter schuiven, dus pas bovenleiding in 2024. Misschien jouw oplossing maar niet de mijne.
Treinen vroeger bestellen = vroeger budget hebben, dat was er niet. Onmogelijk dus.
Wat resteert: multinationals gaan afdreigen met boeteclausules, fijn concept maar zoals we met de Desiros gezien hebben betalen ze dat -quasi- met de glimlach. Dus onder CEO pietje hadden er vandaag helemaal geen elektrische treinen gereden naar Hamont, zelfs niet in de spits.
Zo gigantisch veel stellen zijn er niet tekort om volledig elektrisch te rijden, dus CEO Shrek zit minstens enkele jaren te overdrijven
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 16 apr 2021, 23:29 Je vergeet even dat exploitatie met diesels enkele (financiële) nadelen heeft:
* onderhoud van diesels is duurder dan elektrisch
* de meeste elektrische stellen accelereren sneller wat dus een stiptere en/of sneller dienstregeling toelaat (en dit is dus ook goedkoper)
Dat ben ik niet vergeten, maar men moet naar het totaalplaatje kijken. Die meerkost gaat niet per se op tegen de kosten die moeten gebeuren om jouw voorgestelde plan uit te voeren (zijnde die diesels verkopen en nieuwe elektrische treinen aanschaffen).
Daarnaast kan je de politici en directie dit wel verwijten, ze hadden hun tenders maar beter moeten laten opstellen met betrekking tot betrouwbaarheid van de levertermijnen. Als men meer "off-the-shelf" koopt, zit men trouwens niet steeds met kinderziektes die de leveringen vertragen.
Niet evident, in tijden van COVID-19...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 16 apr 2021, 23:29 Daarnaast kan je de politici en directie dit wel verwijten, ze hadden hun tenders maar beter moeten laten opstellen met betrekking tot betrouwbaarheid van de levertermijnen. Als men meer "off-the-shelf" koopt, zit men trouwens niet steeds met kinderziektes die de leveringen vertragen.

Als dit een gangbare zaak is in andere landen, zegt dat eerder iets over de werking van de spoorwegbedrijven in het algemeen, of toch het vooruitziend zijn van hun opdrachtgevers.
Het zegt vooral iets over de complexe logistieke keten die een trein bouwen inhoudt, éénder wat de specificaties zijn. Alle constructeurs van rollend materieel houden immers rekening met vertraging, meestal door de prijs van de boeteclausules gewoon bij te tellen bij de offerteprijs die ze in gedachte hadden.
Als de vertraging er niet is in de levering: joepie, meer verdiend dan gepland. Is de vertraging er wel: geen probleem, het was ingecalculeerd. Met wat geluk onderhandelt de NMBS even goed als met Siemens en kunnen er nog enkele gratis M7 op het einde van de productie van af, dan is iedereen tevree.
pietje schreef: 16 apr 2021, 23:34 Zo gigantisch veel stellen zijn er niet tekort om volledig elektrisch te rijden, dus CEO Shrek zit minstens enkele jaren te overdrijven
Het aantal zitplaatsen dat de hele reeks MW41 biedt komt overeen met 360M€ aan M7's. Bij mij komt het woord gigantisch dan wel op, maar daar kunnen we natuurlijk over van mening verschillen.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Larch »

Het aantal zitplaatsen dat de hele reeks MW41 biedt komt overeen met 360M€ aan M7's. Bij mij komt het woord gigantisch dan wel op, maar daar kunnen we natuurlijk over van mening verschillen.


Is de prijs per zitplaats niet hoger bij M7 in vergelijking met MR08?

360M : 13950 zitplaatsen = € 25806 per zitplaats.
5M ( prijs desiro in 2008 ) : 280 zitplaatsen = € 17857 per zitplaats.
De prijs van een desiro zal in 2021 wel wat hoger liggen.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Het is ook niet nodig om de hele reeks MW41 nu al te verkopen en vervangen door elektrisch materieel.
Enkel de aantallen die vrij komen door alles dat nu volledig onder draad rijdt elektrisch uit te voeren.
Vooruitzien en plannen noemt men zoiets.

Op korte termijn is de huidige manier van werken misschien goedkoper en vooral gemakkelijker, maar als je ziet welke inspanningen in de rest van de maatschappij geleverd worden om uitstoot te verminderen, zou je denken dat men eerst kiest voor iets wat technisch en maatschappelijk het snelste te regelen is.
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door L29&15 »

Om nog even terug te komen op de electrificatie en het materieel dat zal ingezet worden vanaf juni tussen Antwerpen en Hamont.
Gisteren in het RTV-Kempen journaal volgend bericht: rtv.be/artikels/deels-toch-nog-dieseltreinen-tussen-mol-en-hamont-a97350

Volgen het nieuwsbericht zouden er door de NMBS afwisselend nog diesellocomotieven zonder airco ingezet worden tussen Mol en Hamont.
Reizigers vanuit Antwerpen naar Balen en Mol zullen nog moeten overstappen in Mol.

Wat voor onzin verkopen de media nu weer? Met diesellocomotieven bedoelen ze de AR41. Deze hebben wel airco! Het E-materieel dat gaat ingezet worden (Braek, varkensneus) heeft geen airco!
Voor Hamont zal men toch niet moeten overstappen of gaat er tussen Mol en Hamont af en toe nog een AR41 rijden?

Het komt wel vaker voor dat men in de media een loopje neemt met de realiteit en de terminologie. Men hoort de klok luiden en vult zelf de klepel in.

De politici in de Kempen (Geel, Mol en verder) zijn vol lof over de elektrificatie en de elektrische treinen die gaan komen. Op de AR41 wordt gevloekt. Zij schijnen niet te beseffen dat het elektrisch materieel dat ingezet gaat worden ouder is en zonder airco dan de AR41 met airco!
Men kent in Mol toch de P-treinen naar Brussel (M4).
De politici uit Herentals waar al lang elektrisch gereden wordt weten beter. Zij sakkeren al lang over de varkensneuzen en aanverwanten.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Larch schreef: 17 apr 2021, 10:42
Het aantal zitplaatsen dat de hele reeks MW41 biedt komt overeen met 360M€ aan M7's. Bij mij komt het woord gigantisch dan wel op, maar daar kunnen we natuurlijk over van mening verschillen.


Is de prijs per zitplaats niet hoger bij M7 in vergelijking met MR08?

360M : 13950 zitplaatsen = € 25806 per zitplaats.
5M ( prijs desiro in 2008 ) : 280 zitplaatsen = € 17857 per zitplaats.
De prijs van een desiro zal in 2021 wel wat hoger liggen.
Uiteraard is de M7 wat duurder dan een Desiro, het hele dubbeldekconcept kost wat en de bedoeling is toch om wat meer ruimte per zitplaats te hebben in de M7.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

L29&15 schreef: 17 apr 2021, 10:58 Om nog even terug te komen op de electrificatie en het materieel dat zal ingezet worden vanaf juni tussen Antwerpen en Hamont.
Gisteren in het RTV-Kempen journaal volgend bericht: rtv.be/artikels/deels-toch-nog-dieseltreinen-tussen-mol-en-hamont-a97350

Volgen het nieuwsbericht zouden er door de NMBS afwisselend nog diesellocomotieven zonder airco ingezet worden tussen Mol en Hamont.
Reizigers vanuit Antwerpen naar Balen en Mol zullen nog moeten overstappen in Mol.

Wat voor onzin verkopen de media nu weer? Met diesellocomotieven bedoelen ze de AR41. Deze hebben wel airco! Het E-materieel dat gaat ingezet worden (Braek, varkensneus) heeft geen airco!
Voor Hamont zal men toch niet moeten overstappen of gaat er tussen Mol en Hamont af en toe nog een AR41 rijden?

Het komt wel vaker voor dat men in de media een loopje neemt met de realiteit en de terminologie. Men hoort de klok luiden en vult zelf de klepel in.

De politici in de Kempen (Geel, Mol en verder) zijn vol lof over de elektrificatie en de elektrische treinen die gaan komen. Op de AR41 wordt gevloekt. Zij schijnen niet te beseffen dat het elektrisch materieel dat ingezet gaat worden ouder is en zonder airco dan de AR41 met airco!
Men kent in Mol toch de P-treinen naar Brussel (M4).
De politici uit Herentals waar al lang elektrisch gereden wordt weten beter. Zij sakkeren al lang over de varkensneuzen en aanverwanten.
Jamaar wacht, wie beweert er eigenlijk dat er breaks of varkens gaan ingezet worden? Het enige wat ik al gelezen heb uit betrouwbare bron zijn MW41 en M5. Het klopt natuurlijk wel dat die laatste geen airco heeft, maar de extra zitplaatsen in de spits maken veel goed denk ik.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

L29&15 schreef: 17 apr 2021, 10:58 Om nog even terug te komen op de electrificatie en het materieel dat zal ingezet worden vanaf juni tussen Antwerpen en Hamont.
Gisteren in het RTV-Kempen journaal volgend bericht: rtv.be/artikels/deels-toch-nog-dieseltreinen-tussen-mol-en-hamont-a97350

Volgen het nieuwsbericht zouden er door de NMBS afwisselend nog diesellocomotieven zonder airco ingezet worden tussen Mol en Hamont.
Reizigers vanuit Antwerpen naar Balen en Mol zullen nog moeten overstappen in Mol.

Wat voor onzin verkopen de media nu weer? Met diesellocomotieven bedoelen ze de AR41. Deze hebben wel airco! Het E-materieel dat gaat ingezet worden (Braek, varkensneus) heeft geen airco!
Voor Hamont zal men toch niet moeten overstappen of gaat er tussen Mol en Hamont af en toe nog een AR41 rijden?

Het komt wel vaker voor dat men in de media een loopje neemt met de realiteit en de terminologie. Men hoort de klok luiden en vult zelf de klepel in.

De politici in de Kempen (Geel, Mol en verder) zijn vol lof over de elektrificatie en de elektrische treinen die gaan komen. Op de AR41 wordt gevloekt. Zij schijnen niet te beseffen dat het elektrisch materieel dat ingezet gaat worden ouder is en zonder airco dan de AR41 met airco!
Men kent in Mol toch de P-treinen naar Brussel (M4).
De politici uit Herentals waar al lang elektrisch gereden wordt weten beter. Zij sakkeren al lang over de varkensneuzen en aanverwanten.
Op de facebookpagina van RTV is gisteren in het topic RTV vandaag Kempen (over het gebrek aan kennis) al gereageerd. Krachtige en terechte opmerking trouwens...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
L29&15
Berichten: 70
Lid geworden op: 28 sep 2009, 19:41

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door L29&15 »

Ziehier waar ik dat haal:
LML schreef: 21 jan 2021, 19:54 In juni '21 wordt er afscheid genomen van de MW41'ers in de Kempen, nl. op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (op Mol-Hasselt blijven ze nog rijden tot december '22). Op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont doet vanaf dan de elektrische tractie zijn intrede...

1) Is er nu definitief beslist welk elektrisch materieel z'n intrede doet? De ene zegt breaks (AM80), de andere zegt varkenssnuiten (AM75). Voornamelijk de politici stoefen dat er varkenssnuiten komen, maar melden niet dat die treinen meer dan 25 jaar ouder zijn dan de huidige (waardoor het reizigerscomfort drastisch achteruit gaat tegenover nu). Welk elektrisch materieel wordt het nu definitief?
Dit is het allereerste bericht over dit onderwerp.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

L29&15 schreef: 17 apr 2021, 11:20 Ziehier waar ik dat haal:
LML schreef: 21 jan 2021, 19:54 In juni '21 wordt er afscheid genomen van de MW41'ers in de Kempen, nl. op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (op Mol-Hasselt blijven ze nog rijden tot december '22). Op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont doet vanaf dan de elektrische tractie zijn intrede...

1) Is er nu definitief beslist welk elektrisch materieel z'n intrede doet? De ene zegt breaks (AM80), de andere zegt varkenssnuiten (AM75). Voornamelijk de politici stoefen dat er varkenssnuiten komen, maar melden niet dat die treinen meer dan 25 jaar ouder zijn dan de huidige (waardoor het reizigerscomfort drastisch achteruit gaat tegenover nu). Welk elektrisch materieel wordt het nu definitief?
Dit is het allereerste bericht over dit onderwerp.
Klopt, die ken ik... :wink: En sinds kort is het nu eindelijk definitief met welk materieel er gereden wordt vanaf juni '21 op de verbinding Antwerpen-Mol-Hamont...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie