Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

Shrek schreef: 05 apr 2021, 22:53
pietje schreef: 05 apr 2021, 22:42 Als je het vanop een iets grotere afstand bekijkt, is het zeker en vast laaghangend fruit.
Er wordt kosten noch moeite bespaard om zowat alles in de maatschappij te laten overschakelen van fossiele brandstof naar elektriciteit en bij de spoorwegen wordt er met diesel gereden waar elektrisch perfect mogelijk is.

Op korte termijn is de opmerking over de M7's uiteraard correct, maar het blijft stuitend dat men dit allemaal niet vroeger voorzien heeft.
Vertragingen bij leveringen van nieuw materieel is eerder de regel dan uitzondering, dus het zijn zeker geen onvoorziene omstandigheden.
Het is vooral jammer dat er zo gemakkelijk wordt teruggevallen op dieselstellen, terwijl dat zeker niet de enige mogelijkheid was, wel de makkelijkste.
Zie jij dan een andere manier die niet meer geld kost?
Want opties als klassiekjes uitrusten met ETCS zijn uiteraard mogelijk, maar zo duur dat er dan op exploitatie moet bespaart worden en er minder treinkm gereden worden. Dit leidt dan tot minder treinen en meer autovervoer. Heb je dan nog milieuwinst?
Op korte termijn zal er wss niets anders opzitten, dat besef ik ook, maar dat maakt het nog altijd geen aanvaardbare oplossing.
Als men nu nog iets ter vervanging van de M7's moet verzinnen, zal het altijd veel te duur zijn, maar op dit moment komt het er op neer dat plan A was om het op te lossen met instroom nieuw materieel en plan B was met de dieseltjes.
Dat plan met diesels zou ten vroegste plan G of plan M mogen geweest zijn, plan B zou men van bij het begin ook met elektrisch materieel moeten voorzien hebben, net als plan C enzoverder.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 05 apr 2021, 23:09 Op korte termijn zal er wss niets anders opzitten, dat besef ik ook, maar dat maakt het nog altijd geen aanvaardbare oplossing.
Als men nu nog iets ter vervanging van de M7's moet verzinnen, zal het altijd veel te duur zijn, maar op dit moment komt het er op neer dat plan A was om het op te lossen met instroom nieuw materieel en plan B was met de dieseltjes.
Dat plan met diesels zou ten vroegste plan G of plan M mogen geweest zijn, plan B zou men van bij het begin ook met elektrisch materieel moeten voorzien hebben, net als plan C enzoverder.
Zelfs als die vertraging in M7-leveringen al 5 jaar geleden bekend geweest zou zijn zie ik nog steeds geen economisch verantwoord plan B hoor, maar ik ben zeker benieuwd hoe jij dat dan wel ziet.
Bovendien moet je ook niet zo hard tillen aan de MW41 die nog een paar jaar rondrijden onder draad, het is maar tijdelijk en ze stoten uiteindelijk nog steeds veel minder CO2 uit dan auto's. Belangrijker is de lange termijn en het pad naar 0% uitstoot voor het treinverkeer. Als deze tijdelijk situatie in dat pad past is dat helemaal niet zo erg.
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 260689 »

Shrek schreef: 05 apr 2021, 23:51
pietje schreef: 05 apr 2021, 23:09 Op korte termijn zal er wss niets anders opzitten, dat besef ik ook, maar dat maakt het nog altijd geen aanvaardbare oplossing.
Als men nu nog iets ter vervanging van de M7's moet verzinnen, zal het altijd veel te duur zijn, maar op dit moment komt het er op neer dat plan A was om het op te lossen met instroom nieuw materieel en plan B was met de dieseltjes.
Dat plan met diesels zou ten vroegste plan G of plan M mogen geweest zijn, plan B zou men van bij het begin ook met elektrisch materieel moeten voorzien hebben, net als plan C enzoverder.
Zelfs als die vertraging in M7-leveringen al 5 jaar geleden bekend geweest zou zijn zie ik nog steeds geen economisch verantwoord plan B hoor, maar ik ben zeker benieuwd hoe jij dat dan wel ziet.
Bovendien moet je ook niet zo hard tillen aan de MW41 die nog een paar jaar rondrijden onder draad, het is maar tijdelijk en ze stoten uiteindelijk nog steeds veel minder CO2 uit dan auto's. Belangrijker is de lange termijn en het pad naar 0% uitstoot voor het treinverkeer. Als deze tijdelijk situatie in dat pad past is dat helemaal niet zo erg.
@Shrek heeft zeker een punt! En materieel laten wegrotten is economisch zeker onverantwoord! Als men daardoor bepaalde treinen kunnen verlengen door daar motorwagens in de plaats te zetten, dan hebben ze zeker mijn steun. Materieel optimaal benutten noem ik dit! Gent - Lokeren is nu niet echt een bomvolle trein als je het mij vraagt. Dus een vermindering van zitplaatsen op die relatie kan geen kwaad. Daarmee bedoel ik de stoptrein! Qua IC treinen moet er zeker voldoende materieel zijn qua zitplaatsen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door groentje »

Daar ben ik het in principe mee eens, maar we hebben bij de NMBS de ervaring dat 'tijdelijk' een nogal rekbaar begrip is. Hoelang zal deze situatie blijven aanslepen? 1 jaar? 2? 5? Langer? Met elk bijkomend jaar, neig ik toch ook meer naar pietjes standpunt.
En wat is de argumentatie om niet de exploitatie op lijn 15 wat langer te behouden zoals ze is, met dieseltjes die in Mol koppelen naar Antwerpen? Daar zijn ze de MW41 gewoon, kan je argumenteren dat de koppeling handig is voor de reizigers uit Hasselt, etc. Als het slechts voor enkele maanden tot een jaar of 2 is...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steven »

Ik vermoed dat men in Hasselt zo snel mogelijk het dieselgebruik wil afbouwen. De bijkomende kosten van tankinstallatie, werkplaats die je niet meer nodig hebt zal waarschijnlijk de doorslag gegeven hebben. Ten opzichte van Gent waar men nog wel een hele tijd met die MW41 zal blijven rijden naar Eeklo en Ronse.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

groentje schreef: 06 apr 2021, 08:12 Daar ben ik het in principe mee eens, maar we hebben bij de NMBS de ervaring dat 'tijdelijk' een nogal rekbaar begrip is. Hoelang zal deze situatie blijven aanslepen? 1 jaar? 2? 5? Langer? Met elk bijkomend jaar, neig ik toch ook meer naar pietjes standpunt.
En wat is de argumentatie om niet de exploitatie op lijn 15 wat langer te behouden zoals ze is, met dieseltjes die in Mol koppelen naar Antwerpen? Daar zijn ze de MW41 gewoon, kan je argumenteren dat de koppeling handig is voor de reizigers uit Hasselt, etc. Als het slechts voor enkele maanden tot een jaar of 2 is...
De drukste IC-treinen zouden dubbeldekkers worden, maar in eerste instantie nog wat dieselen in de daluren lijkt mij niet ondenkbaar.
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Larch »

Shrek schreef: 05 apr 2021, 23:51
pietje schreef: 05 apr 2021, 23:09 Op korte termijn zal er wss niets anders opzitten, dat besef ik ook, maar dat maakt het nog altijd geen aanvaardbare oplossing.
Als men nu nog iets ter vervanging van de M7's moet verzinnen, zal het altijd veel te duur zijn, maar op dit moment komt het er op neer dat plan A was om het op te lossen met instroom nieuw materieel en plan B was met de dieseltjes.
Dat plan met diesels zou ten vroegste plan G of plan M mogen geweest zijn, plan B zou men van bij het begin ook met elektrisch materieel moeten voorzien hebben, net als plan C enzoverder.
Zelfs als die vertraging in M7-leveringen al 5 jaar geleden bekend geweest zou zijn zie ik nog steeds geen economisch verantwoord plan B hoor, maar ik ben zeker benieuwd hoe jij dat dan wel ziet.
Bovendien moet je ook niet zo hard tillen aan de MW41 die nog een paar jaar rondrijden onder draad, het is maar tijdelijk en ze stoten uiteindelijk nog steeds veel minder CO2 uit dan auto's. Belangrijker is de lange termijn en het pad naar 0% uitstoot voor het treinverkeer. Als deze tijdelijk situatie in dat pad past is dat helemaal niet zo erg.
De CO2 uitstoot van de MW41 mag je toch niet onderschatten. Die zou 5,28 kg/km bedragen. https://www.google.com/url?sa=t&sour ... 698776521
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steve »

Toch vind ik dat we allemaal voorbij gaan aan één iets: wat met die overtollige MW41's als de verwachte M7's eindelijk geleverd zijn? Over hooguit een paar jaar zal er op die manier geen enkel tekort aan elektrisch materieel meer zijn (toch zeker niet in die mate dat men zich genoodzaakt ziet om dieselmaterieel in te zetten), terwijl de MW41 dan nog lang niet aan het einde van z'n levensduur zal zitten.

Of nog: we spreken nu over ocharme één of een paar stellen op Gent - Lokeren, maar er zijn natuurlijk veel meer stellen actief in de Kempen. Wat gebeurt er met het saldo? Kunnen er nog treinen versterkt worden op de overblijvende diesellijnen rond Gent of Charleroi of is daar intussen capaciteit genoeg?
JHS2013
Berichten: 469
Lid geworden op: 27 aug 2019, 23:06

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door JHS2013 »

In Oost-Europa zijn er altijd wel spoorbedrijfjes die diesels die nog wel een paar jaar meekunnen willen kopen (zie bv de Nederlandse dieselstellen die naar Roemenïe en Polen zijn gegaan)
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Rond Gent was er wat versterking nodig en wat P-treinen van/naar Walcourt zijn ook welkom, maar daarbuiten zullen er inderdaad MW41 op overschot zijn. Dieselstellen met ETCS aan boord verkocht krijgen lijkt mij niet zo heel moeilijk.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door overweg13 »

Ik denk eerder aan een uitbreiding, lees verdubbeling, van de frequenties rond Gent en dan zullen de vrijgekomen mw erg goed van pas komen.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Tim »

Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 06 apr 2021, 19:53 Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Die geruchten zijn er voor elke niet-geëlektrificeerde spoorlijn in België op dit moment. Er liggen enkele scenarios op de regeringstafel gaande van niets meer elektrificeren in de hoop dat er snel bruikbare batterijtreinen komen tot een versnelling en tegen 2030 alles onder draad hebben.
Wanneer het investeringsplan goedgekeurd wordt gaan we het weten :wink:
benimmeg
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 aug 2015, 16:52
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door benimmeg »

Tim schreef: 06 apr 2021, 19:53 Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Halfuur dienst lijkt me toch vrij lastig op het stukje Wondelgem - Eeklo. De reistijd is 17min, dus net iets te lang voor een halfuursdienst uit te werken. Ofwel ergens een spoor extra maken voor te kruisen ofwel een aantal haltes over slaan met een relatie.
rvdborgt
Berichten: 4313
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rvdborgt »

benimmeg schreef: 06 apr 2021, 21:13
Tim schreef: 06 apr 2021, 19:53 Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Halfuur dienst lijkt me toch vrij lastig op het stukje Wondelgem - Eeklo. De reistijd is 17min, dus net iets te lang voor een halfuursdienst uit te werken. Ofwel ergens een spoor extra maken voor te kruisen ofwel een aantal haltes over slaan met een relatie.
In de andere richting is het 16 minuten.
Een snelheidsverhoging kan ook helpen (wat is de snelheid daar nu?). Of een combinatie van snelheidsverhoging en een stukje dubbelspoor.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie