Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

benimmeg schreef: 06 apr 2021, 21:13
Tim schreef: 06 apr 2021, 19:53 Ik hoorde geruchten dat binnen enkele jaren ook L122 zou geëlektrificeerd worden dus dan worden dieselstellen daar ook overbodig.
Men zou dan wel een halfuursdienst kunnen maken tussen Eeklo en Ronse.
Halfuur dienst lijkt me toch vrij lastig op het stukje Wondelgem - Eeklo. De reistijd is 17min, dus net iets te lang voor een halfuursdienst uit te werken. Ofwel ergens een spoor extra maken voor te kruisen ofwel een aantal haltes over slaan met een relatie.
Er zou een kruissingsspoor in Sleidinge komen in het geval van een halfuurdienst op diesel.
Maar het zou evengoed kunnen dat men een bovenleiding en een snelheidsverhoging kiest, dan hoeft dat zelfs niet.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Tim »

Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.
4017-4018
Berichten: 588
Lid geworden op: 13 jul 2020, 21:28
Locatie: Antwerpen

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door 4017-4018 »

En de maximum snelheid van de 41ers is ook 120
Ciao Ciao
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Tim schreef: 06 apr 2021, 23:18 Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.
Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

niet vergeten dat Desiro's ook veel sneller optrekken dan MW41's, dus ook daarmee win je enkele minuten.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 07 apr 2021, 00:04
Tim schreef: 06 apr 2021, 23:18 Dat kruisingsspoor in Sleidinge heeft er vroeger ook al gelegen.
De huidige snelheid is nu 120km/u en de haltes liggen op maximum 5 km van mekaar. De snelheid verhogen lijkt me dus weinig zin te hebben.
Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.
Ik heb niet de indruk dat "minuutjes afpitsen" de laatste tien, twintig jaar de ambitie is geweest van de NMBS. Integendeel, ik heb overal veel bufferminuten weten bijkomen....
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

Paul schreef: 07 apr 2021, 08:22
Shrek schreef: 07 apr 2021, 00:04 Een Desiro geraakt makkelijk boven de 120 op die afstanden hoor. Om er een minuutje af te pitsen kan dat net genoeg zijn.
Ik heb niet de indruk dat "minuutjes afpitsen" de laatste tien, twintig jaar de ambitie is geweest van de NMBS. Integendeel, ik heb overal veel bufferminuten weten bijkomen....
Zijn die bufferminuten die je aanhaalt ook niet het gevolg van sneller accelererende treinen? Ik merk namelijk vaak dat als ik met een Desiro (of DMT) onderweg ben het lijkt alsof er veel meer buffertijd voorzien is, terwijl die er niet zijn als je hetzelfde traject aflegt met een ander treintype.
Niettegenstaande heeft men sommige reistijden ook effectief verlengd (welja, de stilstand en eigenlijk), maar ook op plaatsen waar de reistijd gelijk gebleven is ervaar ik hetzelfde. Het kan soms een foute indruk geven dat er overal bufferminuten zijn toegevoegd, terwijl dat niet zo is.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Paul »

Laat mij één voorbeeld geven: Sint-Niklaas - Leuven via Mechelen. In de jaren 1990: 58 minuten met lange stilstand in Mechelen. Vandaag 1 uur en 14 minuten...
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Paul schreef: 07 apr 2021, 09:57 Laat mij één voorbeeld geven: Sint-Niklaas - Leuven via Mechelen. In de jaren 1990: 58 minuten met lange stilstand in Mechelen. Vandaag 1 uur en 14 minuten...
Slecht voorbeeld want daar zijn ook enkele commerciële stilstanden bijgekomen.
Paul
Berichten: 1281
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Paul »

Shrek, ik heb hier op mijn vakantieadres mijn spoorboekjes niet bij de hand, maar neem een spoorboekje uit de jaren 90 en een van vandaag, en je zult zien dat er overal minuten zijn bijgekomen: tussen Sint-Niklaas en Temse, tussen Temse en Bornem, Bornem en Puurs, Puurs en Willebroek, Willebroek en Mechelen enz. In de jaren 90 was er een kwartier stilstand in Mechelen om aansluiting te geven uit Antwerpen, en dan non stop in 16 minuten naar Leuven.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door groentje »

is de infrastructuur op lijn 54 ook niet op sommige plaatsen wat brak? Of zijn daar onlangs grote spoorwerken geweest? Ik weet nog dat de inritten van oa. Willebroek en Temse behoorlijk versleten waren...
rdv
Berichten: 1220
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rdv »

Gent SP - Brussel-Zuid - eind jaren 90 25 minuten, nu: 29 minuten.
Ducktape
Berichten: 437
Lid geworden op: 11 aug 2015, 21:34
Locatie: Mortsel

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Ducktape »

groentje schreef: 07 apr 2021, 11:11 is de infrastructuur op lijn 54 ook niet op sommige plaatsen wat brak? Of zijn daar onlangs grote spoorwerken geweest? Ik weet nog dat de inritten van oa. Willebroek en Temse behoorlijk versleten waren...
Temse valt wel mee, dat is 60 of 80 komende van SN en 60 komende van Bornem. De brug over de Schelde is ook al terug enkele jaren 90 km/h ipv 20, dus dat helpt ook wel. De heikele punten zijn vooral in Puurs (zone 40) en Willebroek + de brug over het kanaal daar (ook beide zone 40).
rvdborgt
Berichten: 4307
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door rvdborgt »

rdv schreef: 07 apr 2021, 11:48 Gent SP - Brussel-Zuid - eind jaren 90 25 minuten, nu: 29 minuten.
25 minuten was voor de spoorverdubbeling de rijtijd zonder enige buffer. Dat kan natuurlijk alleen als de stilstanden op de stations lang genoeg zijn en er niet te veel ander verkeer is. Anderzijds is de huidige rijtijd inderdaad wel aan de lange kant.

Groetjes,
Rian
Zwoopaman
Berichten: 222
Lid geworden op: 23 dec 2014, 03:31

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Zwoopaman »

De reizigersaantallen van nu zijn natuurlijk ook iets hoger dan in de jaren 90. Er is op de stations gewoon meer tijd nodig om al die mensen in en uit te laten stappen.
Plaats reactie