Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
groentje
Berichten: 7256
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door groentje »

Zwoopaman schreef: 07 apr 2021, 13:17 De reizigersaantallen van nu zijn natuurlijk ook iets hoger dan in de jaren 90. Er is op de stations gewoon meer tijd nodig om al die mensen in en uit te laten stappen.
Maar het is net niet in de stations dat de meeste tijd is toegevoegd...
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5255
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door overweg13 »

Ik denk dat er nog een andere factor meespeelt die hier nog niet vernoemd is: de steeds striktere reglementering. Ik ben natuurlijk geen specialist, maar dubbel geel is vermoedelijk een niet te onderschatten vertragingsfactor (geworden) en bij het opstellen van dienstregelingen gaat men er dan van uit dat het binnenrijden van een station vanzelf een halve tot hele minuut langer duurt dan vroeger. Ook kon de treinbestuurder vroeger binnen de reglementering een eigen rijstijl aanhouden, waar dat tegenwoordig door de doorgedreven beveiliging zo goed als onmogelijk geworden is. Tb's mogen me corrigeren als ik het fout heb, het is ook maar een indruk van een reiziger.
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steven »

Dat van die rijstijl kan ik beamen. Door steeds meer regeltjes is het inderdaad minder logisch om een eigen rijstijl er op na te houden.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door nibura »

Volgens de commissie mobiliteit van 30 maart zou er tijdens de piekuren met M5 gereden worden tussen Antwerpen en Hamont en in de daluren met MW41. In het weekend zou het ook MW41 zijn en de P-treinen zouden met M4 zijn.

Verder nog wat info over de stops van de P-trein te Kessel en Bouwel en de verlenging van de perrons in Hamont.
Screenshot 2021-04-15 143653.png
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Voila, nu weten we het :) Zoals ik al verwachtte blijven de MW41 nog even in de Kempen.
Dat de instroom van M7 geen invloed heeft is correct op korte termijn, de klassiekjes en T21/27 en M4 moeten er immers eerst uit. Op langere termijn zullen de M7 wèl MW41 kunnen vervangen, al hoeft dat natuurlijk niet noodzakelijk op de lijn 'aar de Kempen te zijn.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

Zijn het enkel de P-treinen op weekdagen (Neerpelt-)Mol-Brussel die met Eloc 21/27 en M4-rijtuigen worden gereden? Of horen de P-treinen op zondag (Hamont-)Mol-Leuven-Heverlee hier ook bij? Eérste versie voor de studententreinen op zondag waren Desiro's. Dat kan intussen ook veranderd zijn...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
pietje
Berichten: 630
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door pietje »

En niemand die het woord "onkunde" in de mond neemt?
10-tallen miljoenen investeren in electrificatie en daar dan toch nog diesels laten rijden die geen meter niet-geëlectirficeerd spoor berijden :roll:
Zulke onkunde verwacht ik in ontwikkelingslanden, maar het kan dus ook hier...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 15 apr 2021, 19:39 En niemand die het woord "onkunde" in de mond neemt?
10-tallen miljoenen investeren in electrificatie en daar dan toch nog diesels laten rijden die geen meter niet-geëlectirficeerd spoor berijden :roll:
Zulke onkunde verwacht ik in ontwikkelingslanden, maar het kan dus ook hier...
Er is geen sprake van onkunde, die elektrificatie rendeert nu gedeeltelijk (er kunnen M5 rijden) en vanaf 2025 rendeert ze volledig. Infrabel bouwt wel vaker dingen die verder kijken dan vandaag.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22477
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Steven »

Dat was vroeger met andere lijnen mogelijk nog erger omdat er toen nog veel meer eilanden waren waardoor bepaalde verbindingen niet volledig elektrisch konden rijden. Trouwens juni is maar een tussentijdse aanpassing. Het is jaarlijks in december dat de grote aanpassingen gebeuren. Kijk daarna eens hoe de dienstregeling er uit ziet.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Steven schreef: 15 apr 2021, 19:49 Dat was vroeger met andere lijnen mogelijk nog erger omdat er toen nog veel meer eilanden waren waardoor bepaalde verbindingen niet volledig elektrisch konden rijden. Trouwens juni is maar een tussentijdse aanpassing. Het is jaarlijks in december dat de grote aanpassingen gebeuren. Kijk daarna eens hoe de dienstregeling er uit ziet.
Maar als ze in december naar Hamont volledig elektrisch gaan rijden wilt dat zeggen dat er elders (rond Gent of Charleroi) dieseldiensten onder bovenleiding bijkomen en dat vindt Pietje ook schandalig.
trainlovertje
Berichten: 2313
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

pietje schreef: 15 apr 2021, 19:39 En niemand die het woord "onkunde" in de mond neemt?
10-tallen miljoenen investeren in electrificatie en daar dan toch nog diesels laten rijden die geen meter niet-geëlectirficeerd spoor berijden :roll:
Zulke onkunde verwacht ik in ontwikkelingslanden, maar het kan dus ook hier...
Grondig oneens. Kijk eens naar de buurlanden, waar er nog veel meer met diesel onder draad gereden wordt dan in België. Die MW41 niet meer gebruiken zou anderzijds financiële onkunde zijn.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

De MW41 hebben allemaal (recent) ETCS. En zoals al gemeld rijden er elders in het buitenland diesels op geëlektrificeerde spoorlijnen. Dat kan hier in België even goed.
Waarom de MW41 direct aan de kant zetten bij afwerking van een elektrificatie als ze elders in het land dienst kunnen doen, zelfs op geëlektrificeerde lijnen...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

LML schreef: 15 apr 2021, 22:25 Waarom de MW41 direct aan de kant zetten bij afwerking van een elektrificatie als ze elders in het land dienst kunnen doen, zelfs op geëlektrificeerde lijnen...?
Iets minder CO² uitstoot te hebben kan een argument zijn om de MW41 voortijdig te pensioneren. Maar dat is alleen en alleen maar mogelijk als er een overschot is aan recent elektrisch materieel. En dat is momenteel echt niet het geval in België. Tegen 2030 zou dat eventueel wel het geval kunnen zijn.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

't Is dat wat ik juist bedoel...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

Dat er M5en naar Antwerpen-Hamont verschuiven heeft wat gevolgen. Dat er een deel MW41 vrijkomen en naar Gent gaan om daar deels onder draad te gaan rijden lijkt al vast te liggen. Die M5 moeten ook ergens vandaan komen, de IC Antwerpen-Brussel lijkt dan het slachtoffer. Zouden er daartegen al genoeg M7 zijn op de oost-west as om enkele stammen M6 naar Antwerpen-Brussel te kunnen halen?
Plaats reactie