Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Alles over reizigerstreinen in België.
LML
Berichten: 1222
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

In juni '21 wordt er afscheid genomen van de MW41'ers in de Kempen, nl. op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont (op Mol-Hasselt blijven ze nog rijden tot december '22). Op de lijn Antwerpen-Mol-Hamont doet vanaf dan de elektrische tractie zijn intrede...

1) Is er nu definitief beslist welk elektrisch materieel z'n intrede doet? De ene zegt breaks (AM80), de andere zegt varkenssnuiten (AM75). Voornamelijk de politici stoefen dat er varkenssnuiten komen, maar melden niet dat die treinen meer dan 25 jaar ouder zijn dan de huidige (waardoor het reizigerscomfort drastisch achteruit gaat tegenover nu). Welk elektrisch materieel wordt het nu definitief?

2) Vanaf juni '21 wordt de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt in 2 gekapt, enerzijds een IC Antwerpen-Mol-Hamont (elektrisch), anderzijds een L Mol-Hasselt (diesel). Wordt de reistijd van de IC ingekort, omdat deze nu een kleine 10 minuten staat te wachten voor (ont)koppeling in Mol? Hopelijk wordt het in Mol vanaf juni voor deze IC aankomen, uitstappen/instappen en vertrekken, want het zou enorm dom zijn om deze trein 10 minuten te laten wachten... voor niets. De trein naar van/naar Hasselt heeft z'n eindpunt in Mol, dus er kan niet meer (ont)koppeld worden.

Reactie welkom...
Laatst gewijzigd door LML op 22 jan 2021, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 10495
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door Shrek »

De MS75 is van 1975, de MW41 van 2000. De nieuwe treinen zijn dus "maar" 25 jaar ouder dan de vorige ;)
ToMiKoN
Berichten: 110
Lid geworden op: 07 nov 2009, 21:13
Locatie: Blankenberge

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door ToMiKoN »

Die AM75 waren de meest nutteloze investering ooit! Mensen zullen niet blij zijn om hun airco op te geven!
groentje
Berichten: 6455
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door groentje »

Niemand die het daarmee oneens is, Tom. Maar we zitten er wel mee. Overigens, ook de breaks hebben geen airco, helaas. Wat mij betreft toch wel een vergissing.
trainlovertje
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

LML schreef: 21 jan 2021, 19:54 2) Vanaf juni '21 wordt de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt in 2 gekapt, enerzijds een IC Antwerpen-Mol-Hamont (elektrisch), anderzijds een L Mol-Hasselt (diesel). Wordt de reistijd van de IC ingekort, omdat deze nu een kleine 10 minuten staat te wachten voor (ont)koppeling in Mol? Hopelijk wordt het in Mol vanaf juni voor deze IC aankomen, uitstappen/instappen en vertrekken, want het zou enorm dom zijn om deze trein 10 minuten te laten wachten... voor niets. De trein naar van/naar Hasselt heeft z'n eindpunt in Mol, dus er kan niet meer (ont)koppeld worden.
Het lijkt me onvermijdelijk dat die trein daar 10 minuten zal blijven stilstaan 'voor niets' gedurende dat half jaar dat er niet gesplitst/gekoppeld wordt. Lijn 19 is enkelsporig en er kan quasi enkel gekruist worden in Neerpelt.
Wat wel kan, is vroeger richting Neerpelt vertrekken vanuit Mol en dan 10 minuten langer wachten aldaar, maar ik ben er vrij zeker van dat dat niet doorgevoerd zal worden om anderhalf jaar later de dienstregeling weer aan te passen naar zoals het nu is.
LML
Berichten: 1222
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

Je kan ook in Antwerpen later vertrekken en vroeger aankomen, wat z'n voor- en nadelen heeft in Mol, Geel, Olen, Herentals en Lier (verschuiving van pakweg een 8-tal minuten). Tussen Mol-Hamont moet je niet persé aan de dienstregeling knutselen.

Is het zo dat die splitsing in een IC Antwerpen-Mol-Hamont en L Mol-Hasselt voorlopig is t.e.m. december '22 en er dan opnieuw (ont)koppeld wordt in Mol? Dan moet men wel op 1,5 jaar tijd de dienstregeling 2x aanpassen (1x zonder (ont)koppeling in juni '21 en terug met (ont)koppeling in Mol vanaf december '22),... wat inderdaad niet zo snel gaat gebeuren en alles bij het oude blijft (diepe zucht...).

Vraag is nog steeds welk elektrisch materieel we mogen verwachten in de Kempen vanaf juni '21 en december '22...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
LML
Berichten: 1222
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

Dank voor de bovenstaande info. Nu terug van waar het begon:
LML schreef: 22 jan 2021, 11:42 Je kan ook in Antwerpen later vertrekken en vroeger aankomen, wat z'n voor- en nadelen heeft in Mol, Geel, Olen, Herentals en Lier (verschuiving van pakweg een 8-tal minuten). Tussen Mol-Hamont moet je niet persé aan de dienstregeling knutselen.

Is het zo dat die splitsing in een IC Antwerpen-Mol-Hamont en L Mol-Hasselt voorlopig is t.e.m. december '22 en er dan opnieuw (ont)koppeld wordt in Mol? Dan moet men wel op 1,5 jaar tijd de dienstregeling 2x aanpassen (1x zonder (ont)koppeling in juni '21 en terug met (ont)koppeling in Mol vanaf december '22),... wat inderdaad niet zo snel gaat gebeuren en alles bij het oude blijft (diepe zucht...).

Vraag is nog steeds welk elektrisch materieel we mogen verwachten in de Kempen vanaf juni '21 en december '22...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainlovertje
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

Dat de (ont)koppeling na de volledige elektrificatie van L15 zal terugkomen, is nagenoeg zeker, want anders zou de situatie er nadien slechter zijn dan vandaag.
Met de uren van treinen beginnen schuiven voor een goed jaar is evenmin simpel, omdat er nog heel veel andere treinen rijden op het noordelijke deel van L15, dan ook vooral van andere operatoren (goederen). Men zal de dienstregeling zeker niet volledig gaan omgooien om een aantal minuten te winnen in Mol, maar de reistijd zal in z'n geheel misschien wel een beetje kunnen verkorten door de kleine marges die er (misschien) zijn.
dantjebram72
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jul 2008, 09:58
Locatie: antwerpen

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door dantjebram72 »

Echt veel tijd valt er niet te winnen op L15 om, de mw41 kunnen 120 en de hele lijn is max 120. Dat heel klein beetje sneller optrekken gaat niet genoeg zijn voor tijdswinst. Ik zie ze ook niet snel de max snelheid verhogen aangezien de lijn vol overwegen ligt.

Hopelijk gaan ze nog nuttig werk vinden voor de motorwagen. De NMBS heeft er nog behoorlijk wat geld in gestoken met etcs en de grote revisie, maar buiten de grote regio rond gent en de lijn Charleroi-Couvin hebben ze niet veel werk meer.
byter
Berichten: 131
Lid geworden op: 31 jul 2013, 20:53

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door byter »

Ook al heb je geen ontkoppeling dan moet je deze treinen wel nog laten aansluiten. Je kan wel nog steeds bezet spoor komen zodat het tenminste hetzelfde perron is maar veel tijd valt er sowieso niet te winnen. Perron 2/3 is ook een optie maar niet altijd door het materieel van de P-trein.
LML
Berichten: 1222
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door LML »

@ trainlovertje, dantjebram72 en byter: dank voor de specificaties over het al dan niet (ont)koppelen in Mol.
Is het bekend welk elektrisch materieel er gaat komen vanaf juni '21 tussen Antwerpen-Mol-Hamont of is het pas ontdekken op de dag wanneer de elektrische tractie van start gaat? 't Is momenteel nog steeds onduidelijk: de ene zegt break, de andere varkenssnuit. Zodoende weet niemand het juist..
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
trainlovertje
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

Dat zal volgens mij effectief pas kort voor datum bekend worden. Dat je al verschillende types hebt horen vallen, heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het plan al een aantal keer gewijzigd is. Heeft waarschijnlijk ook te maken met de instroom van M7's en dergelijke, dat tot nu toe minder vlot dan gehoopt gebeurt.
ijzeren rijn 82
Berichten: 385
Lid geworden op: 23 apr 2010, 21:50

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door ijzeren rijn 82 »

LML schreef: 21 jan 2021, 19:54
2) Vanaf juni '21 wordt de IC Antwerpen-Mol-Hamont/Hasselt in 2 gekapt, enerzijds een IC Antwerpen-Mol-Hamont (elektrisch), anderzijds een L Mol-Hasselt (diesel). Wordt de reistijd van de IC ingekort, omdat deze nu een kleine 10 minuten staat te wachten voor (ont)koppeling in Mol? Hopelijk wordt het in Mol vanaf juni voor deze IC aankomen, uitstappen/instappen en vertrekken, want het zou enorm dom zijn om deze trein 10 minuten te laten wachten... voor niets. De trein naar van/naar Hasselt heeft z'n eindpunt in Mol, dus er kan niet meer (ont)koppeld worden.

Reactie welkom...
In de tijd van 62+M2 's reed men ook altijd Neerpelt- Antwerpen met korte stop in Mol . Hasselt-Mol was toen een aparte trein die in Mol keerde en aansluiting gaf op de Neerpelt- Antwerpen en Antwerpen-Neerpelt op spoor 3 .

Feit is dat de lijn 19 en 15 grote stukken enkel spoor zijn na Mol richting Hamont en Hasselt . Veel mogelijkheden zijn er niet . Minste vertraging of storing krijg je een sneeuwbal effect van vertraging.

Lijn 19 is helemaal een probleem grote stuken enkel spoor tussen Mol en Hamont . In de huidige dienstregeling kruist men in Neerpelt . Bij vertraging kruisen ze in geval van nood wel is in bundel Balen werkplaatsen ( geen Halte) .
Thv Lommel is met de bovenleiding en seininrichting al rekening gehouden met 1700m lang kruis/wijk mogelijkheid . Maar die is er niet .
Eventueel zou je Halte Overpelt kunnen schrappen . Ligt op 1,5km van station Neerpelt. ( Neerpelt en Overpelt zijn nu 1 gemeente namelijk Pelt)

Lijn 15 is er iets meer ruimte , er is dubbel spoor van Beringen Mijn tot Zolder waar men in de dienstregeling kruist thv halte Beringen
En je kan eventueel kruisen in Leopoldsburg .
Eventueel de halte Zolder schrappen is een mogelijkheid. Zolder kan je amper met 2 MW 41 aan het perron. Halte Heusden is vlak bij en in de zelfde gemeente.


Ik heb is horen waaien dat Hasselt en Hamont niet meer gekoppeld zouden worden in Mol . Bv door de S33 te laten doorrijden naar Hasselt .
trainlovertje
Berichten: 1339
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door trainlovertje »

ijzeren rijn 82 schreef: 25 jan 2021, 19:10 Eventueel zou je Halte Overpelt kunnen schrappen . Ligt op 1,5km van station Neerpelt. ( Neerpelt en Overpelt zijn nu 1 gemeente namelijk Pelt)

Eventueel de halte Zolder schrappen is een mogelijkheid. Zolder kan je amper met 2 MW 41 aan het perron. Halte Heusden is vlak bij en in de zelfde gemeente.
Je moet helemaal niet kijken naar de gemeente waarin de stopplaats ligt, zoals burgemeesters en schepencolleges doen om met de eer te kunnen gaan lopen, je moet kijken naar het potentieel van een station.
Aantal reizigers, wijken/dorpen in de onmiddellijke nabijheid, bereikbaarheid per auto/bus/fiets/... Dat zijn criteria om een station al dan niet te sluiten, niet zozeer de afstand tot het volgend station en al zeker niet naar het aantal stations dat al dan niet toevallig binnen dezelfde gemeente gelegen is.
Als extreme tegenvoorbeeld kan je bijvoorbeeld de afstand tussen Brussel-Schuman en -Luxemburg aanhalen. Dat zijn beide stations met veel reizigers en dus potentieel op nog geen kilometer van elkaar.
groentje
Berichten: 6455
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Tussentijdse wijzigingen dienstregeling juni '21

Bericht door groentje »

En Overpelt ligt dichter bij het ziekenhuis, daar zouden ze wellicht ook nog wel wat mee aankunnen, als ze willen.
Plaats reactie