Halfuurfrequentie IC03

Alles over reizigerstreinen in België.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

Bij de voorstelling van het vervoersplan 2020-2023 voor Limburg werd bij "niet weerhouden projecten" een halfuurdienst voor de IC03 tussen Genk en Brussel vermeld.

Schermafbeelding 2020-11-12 193810.jpg
Ik vind echter de argumenten waarom dit niet mogelijk is namelijk "Ontvangst in Hasselt" en "Enkelspoor tussen Alken en Landen" nogal vreemd omdat er 's ochtends nu reeds een halfuurdienst met P-treinen gerealiseerd wordt op deze verbinding (zie ook hieronder). Ik begrijp dat deze elementen een robuuste halfuurdienst moeilijker maken maar "technisch niet realiseerbaar" gaat er bij mij toch niet helemaal in.

Zouden er misschien nog andere argumenten meespelen waarom dit project het niet gehaald heeft?


Schermafbeelding 2020-11-12 194934.jpg


Verder vraag ik me ook af waarom een halfuurdienst voor de IC03 overwogen werd ipv voor de IC 20 (Tongeren - Gent). Volgens mij trekt deze trein meer reizigers én spoort deze sneller tussen Hasselt en Brussel waardoor hij meer in trek is bij vele Limburgers. Verder is dit ook de IC die aansluiting geeft richting Brussel met de L (excuseer: IC) trein vanuit Mol en L trein vanuit Leuven.
Een pittig detail is ook nog dat een halfuurdienst op de IC20 er zou voor zorgen dat het voor reizigers vanuit Genk naar Brussel of visa versa altijd sneller is om in Hasselt over te stappen tussen de IC03 en de IC20 want dat is nu ook zo al bij de P treinen. Dit is ook zichtbaar in bovenstaand screenshot overigens.

Heeft er iemand een beter inzicht waarom een verdubbeling van de frequentie op de IC03 boven de IC20 gekozen is? Ik ben er zeker van dat de NMBS zijn goeie redenen heeft, maar ik zou ze graag kennen uit interesse.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

Hoelang zullen de werken aan de brug over het Albertkanaal nog duren? Tot dan is het allemaal heel erg nipt, en de facto kan er tijdens de spitsuren (en dus die halfuursdienst naar Genk) geen enkele goederentrein naar Genk rijden, en dat wordt nog versterkt door de onderbreking van lijn 21C. Genk is misschien niet Antwerpen-Noord, maar mag je toch niet onderschatten als (tussen)bestemming voor goederenverkeer. Goederenverkeer wordt nu al maximaal geweerd tijdens de spits, maar je krijgt het niet allemaal verwerkt op een paar nachturen.
Zodra de bruggen over het kanaal af zijn, verbeteren de mogelijkheden, al zou ik ook dan in eerste instantie vooral voor een uitbreiding van de spitsdienst pleiten.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

groentje schreef: 12 nov 2020, 20:35 Hoelang zullen de werken aan de brug over het Albertkanaal nog duren? Tot dan is het allemaal heel erg nipt, en de facto kan er tijdens de spitsuren (en dus die halfuursdienst naar Genk) geen enkele goederentrein naar Genk rijden, en dat wordt nog versterkt door de onderbreking van lijn 21C. Genk is misschien niet Antwerpen-Noord, maar mag je toch niet onderschatten als (tussen)bestemming voor goederenverkeer. Goederenverkeer wordt nu al maximaal geweerd tijdens de spits, maar je krijgt het niet allemaal verwerkt op een paar nachturen.
Zodra de bruggen over het kanaal af zijn, verbeteren de mogelijkheden, al zou ik ook dan in eerste instantie vooral voor een uitbreiding van de spitsdienst pleiten.
Tot april 2021 normaal gezien, toch het gedeelte dat belangrijk is voor het spoorverkeer (daarna wordt er nog een fietssnelweg aangelegd op dezelfde brug). Dit zou dus volgens mij een goeie reden zijn om het project later uit te voeren, maar na 2023 is toch wel heel lang
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door trainlovertje »

In de spits is er op L21 steeds spitsverkeer in één richting tegelijkertijd, niet in beide richtingen. Als dat verdubbeld zou worden gedurende de hele dag, zou de lijn echt wel extreem belast worden en moet er telkens in Sint-Truiden gekruist worden en zo zal deze lijn bijzonder vertragingsgevoelig worden.

Daarnaast verkiest men waarschijnlijk een tweede verbinding op L21(A) boven L34, omdat op die laatste al 2 treinen per uur rijden in de daluren.
Ook zou die nieuwe trein dan heel kort volgen voor/na de IC Luik - Quiévrain op L36. Een oplossing zou zijn om deze te koppelen in Landen, maar dan wordt de reistijd vanuit Borgworm naar Brussel weer een stuk langer...

Een betere oplossing is volgens mij een pendel Genk - Landen organiseren met aansluiting in Landen; zo worden de vertragingen op L21 ook minder overgedragen op de rest van het net. En je hebt geen extra capaciteit nodig uit de Brusselse NZV. Trouwens, langs L21 tussen Landen en Sint-Truiden is er over het merendeel van de lijn ruimte gelaten om een tweede spoor aan te leggen. Misschien moet men is gaan nadenken om de ruimte ook te gaan gebruiken.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

trainlovertje schreef: 12 nov 2020, 22:24 In de spits is er op L21 steeds spitsverkeer in één richting tegelijkertijd, niet in beide richtingen. Als dat verdubbeld zou worden gedurende de hele dag, zou de lijn echt wel extreem belast worden en moet er telkens in Sint-Truiden gekruist worden en zo zal deze lijn bijzonder vertragingsgevoelig worden.

Daarnaast verkiest men waarschijnlijk een tweede verbinding op L21(A) boven L34, omdat op die laatste al 2 treinen per uur rijden in de daluren.
Ook zou die nieuwe trein dan heel kort volgen voor/na de IC Luik - Quiévrain op L36. Een oplossing zou zijn om deze te koppelen in Landen, maar dan wordt de reistijd vanuit Borgworm naar Brussel weer een stuk langer...

Een betere oplossing is volgens mij een pendel Genk - Landen organiseren met aansluiting in Landen; zo worden de vertragingen op L21 ook minder overgedragen op de rest van het net. En je hebt geen extra capaciteit nodig uit de Brusselse NZV. Trouwens, langs L21 tussen Landen en Sint-Truiden is er over het merendeel van de lijn ruimte gelaten om een tweede spoor aan te leggen. Misschien moet men is gaan nadenken om de ruimte ook te gaan gebruiken.
Die pendel tussen Landen en Genk leek mij inderdaad ook een betere oplossing die bijna evenveel bereikt als een verdubbeling van de IC. Vreemd dat de NMBS dan toch overweegt om de IC te verdubbelen. Is het misschien dan toch zo druk tussen Landen en Brussel in de spits?

Qua dubbelspoor tussen Alken en Landen: om de zoveel tijd lees/hoor je wel eens ergens dat ze er werk van gaan maken, maar uiteindelijk draait het altijd maar op niets uit. Ik vind het ongelooflijk dat er zoveel geld geïnvesteerd wordt in projecten met soms een erg beperkt potentieel (zoals Railport Lanaken) terwijl een missing link zoals dubbelspoor tussen Alken en Sint-Truiden precies nooit uitgevoerd lijkt te worden. Soms wordt een mens er een beetje moedeloos van...
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door jan_olieslagers »

Is het misschien dan toch zo druk tussen Landen en Brussel in de spits?
Toch behoorlijk, jawel, in mijn observatie dan toch. Toen ik nog (pre-corona2) de S9 nam in Kortenberg om naar Schuman te pendelen zat die altijd al redelijk vol met lieden die - aan hun spraak te oordelen - oostelijker dan Leuven vertrokken waren.

Maar ik begrijp niet goed dat extra capaciteit van Genk richting Brussel - inzoverre nodig, wat ik niet kan inschatten - per sé via Hasselt en Landen zou moeten gerealiseerd worden. Dat is allesbehalve de kortste route, en inderdaad nog geplaagd met een flink eind enkelspoor. Het lijkt mij dat de uurdienst best moet volstaan; aanvulling in de spits zal allicht wenselijk zijn maar die kan nmbm effectiever gebeuren met een stel P-treinen via Diest en Aarschot, zoals ook de IC03 reeds bolt. Dan heeft men ook een stuk enkelspoor, de verbindingsbocht aan Leuven (L35/3, dacht ik?) maar die is korter en minder bevraagd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 13 nov 2020, 22:57 Maar ik begrijp niet goed dat extra capaciteit van Genk richting Brussel - inzoverre nodig, wat ik niet kan inschatten - per sé via Hasselt en Landen zou moeten gerealiseerd worden. Dat is allesbehalve de kortste route, en inderdaad nog geplaagd met een flink eind enkelspoor. Het lijkt mij dat de uurdienst best moet volstaan; aanvulling in de spits zal allicht wenselijk zijn maar die kan nmbm effectiever gebeuren met een stel P-treinen via Diest en Aarschot, zoals ook de IC03 reeds bolt. Dan heeft men ook een stuk enkelspoor, de verbindingsbocht aan Leuven (L35/3, dacht ik?) maar die is korter en minder bevraagd.
Stel dat er een halfuurdienst zou komen naar Genk, dan kunnen de reizigers naar Brussel inderdaad best overstappen in Hasselt op de IC naar Aarschot en Gent, want die is een pak sneller. Maar persoonlijk zou ik die trein uit Genk (65.000 inwoners) wel door laten rijden naar Landen, omdat ook Sint-Truiden (40.000 inwoners) een best grote stad is waar een tweede verbinding per uur evengoed dienst kan doen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Paul »

trainlovertje schreef: 13 nov 2020, 23:20Stel dat er een halfuurdienst zou komen naar Genk, dan kunnen de reizigers naar Brussel inderdaad best overstappen in Hasselt op de IC naar Aarschot en Gent, want die is een pak sneller. Maar persoonlijk zou ik die trein uit Genk (65.000 inwoners) wel door laten rijden naar Landen, omdat ook Sint-Truiden (40.000 inwoners) een best grote stad is waar een tweede verbinding per uur evengoed dienst kan doen.
Als geboren Truienaar zou ik dat alleen maar toejuichen :)
Wel vind ik het vreemd dat de klandizie van het station Sint-Truiden de laatste jaren zo sterk is teruggelopen. Als ik de jaarlijkse reizigerstellingen mag geloven, waren er tot in 2013 dagelijks meer dan 2.000 instappende reizigers; sinds 2014 is dat aantal plots gezakt tot 1.500 of minder. Iemand een idee waaraan dat zou liggen?

Paul
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Shrek »

Paul schreef:
trainlovertje schreef: 13 nov 2020, 23:20Stel dat er een halfuurdienst zou komen naar Genk, dan kunnen de reizigers naar Brussel inderdaad best overstappen in Hasselt op de IC naar Aarschot en Gent, want die is een pak sneller. Maar persoonlijk zou ik die trein uit Genk (65.000 inwoners) wel door laten rijden naar Landen, omdat ook Sint-Truiden (40.000 inwoners) een best grote stad is waar een tweede verbinding per uur evengoed dienst kan doen.
Als geboren Truienaar zou ik dat alleen maar toejuichen :)
Wel vind ik het vreemd dat de klandizie van het station Sint-Truiden de laatste jaren zo sterk is teruggelopen. Als ik de jaarlijkse reizigerstellingen mag geloven, waren er tot in 2013 dagelijks meer dan 2.000 instappende reizigers; sinds 2014 is dat aantal plots gezakt tot 1.500 of minder. Iemand een idee waaraan dat zou liggen?

Paul
De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door jan_olieslagers »

De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
Leg die eens uit aub? Werd Sint Truiden vroeger dan beter bediend? En is de verslechtering zo groot dat velen terug de auto nemen richting Leuven of Brussel?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef:
De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
Leg die eens uit aub? Werd Sint Truiden vroeger dan beter bediend? En is de verslechtering zo groot dat velen terug de auto nemen richting Leuven of Brussel?
Nee net omgekeerd, Tongeren is nu zo goed bediend dat er een deel mensen die vroeger naar Sint-Truiden gingen nu in Tongeren de trein nemen
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 nov 2020, 16:21
jan_olieslagers schreef:
De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
Leg die eens uit aub? Werd Sint Truiden vroeger dan beter bediend? En is de verslechtering zo groot dat velen terug de auto nemen richting Leuven of Brussel?
Nee net omgekeerd, Tongeren is nu zo goed bediend dat er een deel mensen die vroeger naar Sint-Truiden gingen nu in Tongeren de trein nemen
Dat zou hoogstens een deel kunnen verklaren. Of zijn er op werkdagen de afgelopen jaren honderden auto's meer in Tongeren (en minder in Sint-Truiden)?
Bij nadere beschouwing is dit echter geen waarschijnlijke verklaring. Tongeren - Brussel duurt 1u25' en Sint-Truiden krap een uur, dus als je de keuze hebt, ga je naar Sint-Truiden.

Groetjes,
Rian
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Paul »

Shrek schreef: 14 nov 2020, 16:06
Paul schreef:... Wel vind ik het vreemd dat de klandizie van het station Sint-Truiden de laatste jaren zo sterk is teruggelopen. Als ik de jaarlijkse reizigerstellingen mag geloven, waren er tot in 2013 dagelijks meer dan 2.000 instappende reizigers; sinds 2014 is dat aantal plots gezakt tot 1.500 of minder. Iemand een idee waaraan dat zou liggen?
De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
Die sneltrein vanuit Tongeren naar Brussel rijdt toch al veel langer (sinds 1998 als ik me niet vergis). Dat kan dus niet de plotse daling van het aantal reizigers in 2014 verklaren.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door trainlovertje »

Paul schreef: 14 nov 2020, 18:17
Shrek schreef: 14 nov 2020, 16:06
Paul schreef:... Wel vind ik het vreemd dat de klandizie van het station Sint-Truiden de laatste jaren zo sterk is teruggelopen. Als ik de jaarlijkse reizigerstellingen mag geloven, waren er tot in 2013 dagelijks meer dan 2.000 instappende reizigers; sinds 2014 is dat aantal plots gezakt tot 1.500 of minder. Iemand een idee waaraan dat zou liggen?
De sneltrein naar Brussel die in Tongeren vertrekt zou daar wel iets mee te maken kunnen hebben.
Die sneltrein vanuit Tongeren naar Brussel rijdt toch al veel langer (sinds 1998 als ik me niet vergis). Dat kan dus niet de plotse daling van het aantal reizigers in 2014 verklaren.
De bocht van Leuven is geopend in december 2006. Toen met nog slechts een paar treinen per dag. Vanaf december 2014 kwam er 1 trein per uur per richting, maar ook volgens mij kan dit niet zo'n grote reizigersverschuiving teweegbrengen.
Paul
Berichten: 1285
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Paul »

trainlovertje schreef: 14 nov 2020, 18:33 De bocht van Leuven is geopend in december 2006. Toen met nog slechts een paar treinen per dag. Vanaf december 2014 kwam er 1 trein per uur per richting, maar ook volgens mij kan dit niet zo'n grote reizigersverschuiving teweegbrengen.
Temeer dat de reizigerstelling met sterk dalende trend uitgevoerd werd in oktober 2014, dus vóór de uurfrequentie over de bocht van Leuven.
Voordien reed de IC Tongeren - Brussel - Knokke/Blankenberge ook al, met frontwissel in Leuven.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Plaats reactie