Halfuurfrequentie IC03

Alles over reizigerstreinen in België.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door TB_worden »

Ik vind het niet echt de moeite een nieuwe topic te maken, dus ik post het hier maar, omdat het ook wel gelinkt is aan IC03, meerbepaald station Genk.

Er zou dus een nieuwe, snellere verbinding Hasselt-Antwerpen komen die niet meer de omweg via Brussels Airport maakt. Zou dit geen perspectieven kunnen bieden voor een uurverbinding Genk-Brussels Airport-Antwerpen?
Als je de verbinding via Diest maakt kan je aankomst en vertrek zo timen dat je een aansluiting krijgt met de nieuwe directe Hasselt-Antwerpen en de snelle Tongeren-Brussel. Je laat de Hasselt-Antwerpen aankomen en vertrekken net voordat zowel Genk-Brussels Airport-Antwerpen en Tongeren-Brussel aankomen zodat je ruime verbindingsmogelijkheden krijgt in Diest.

Ik zie hier wel potentieel in, enerzijds omdat er veel Limburgers op de luchthaven werken en anderzijds natuurlijk de passagiers die op Brussels Airport vertrekken. Door de wisselwerking met Hasselt-Antwerpen en Tongeren-Brussel blijft ook Hasselt met een overstap verbonden met Brussels Airport en hebben pendelaars uit Genk via Tongeren-Brussel een alternatief voor de IC03 en dus een de facto halfuursverbinding die de flessenhals tussen Alken en Landen vermijdt.

Ik ben maar een leek, dus ik weet niet of het mogelijk is qua capaciteit en of het rendabel is.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door trainlovertje »

TB_worden schreef: 25 nov 2020, 10:18 Ik vind het niet echt de moeite een nieuwe topic te maken, dus ik post het hier maar, omdat het ook wel gelinkt is aan IC03, meerbepaald station Genk.

Er zou dus een nieuwe, snellere verbinding Hasselt-Antwerpen komen die niet meer de omweg via Brussels Airport maakt. Zou dit geen perspectieven kunnen bieden voor een uurverbinding Genk-Brussels Airport-Antwerpen?
Als je de verbinding via Diest maakt kan je aankomst en vertrek zo timen dat je een aansluiting krijgt met de nieuwe directe Hasselt-Antwerpen en de snelle Tongeren-Brussel. Je laat de Hasselt-Antwerpen aankomen en vertrekken net voordat zowel Genk-Brussels Airport-Antwerpen en Tongeren-Brussel aankomen zodat je ruime verbindingsmogelijkheden krijgt in Diest.

Ik zie hier wel potentieel in, enerzijds omdat er veel Limburgers op de luchthaven werken en anderzijds natuurlijk de passagiers die op Brussels Airport vertrekken. Door de wisselwerking met Hasselt-Antwerpen en Tongeren-Brussel blijft ook Hasselt met een overstap verbonden met Brussels Airport en hebben pendelaars uit Genk via Tongeren-Brussel een alternatief voor de IC03 en dus een de facto halfuursverbinding die de flessenhals tussen Alken en Landen vermijdt.

Ik ben maar een leek, dus ik weet niet of het mogelijk is qua capaciteit en of het rendabel is.
Persoonlijk denk ik dat dat geen slecht idee is, alleen zijn er waarschijnlijk te veel reizigers die zo'n overstap in Diest echt niet zien zitten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Steven »

Een verbinding Genk Antwerpen via Diest en de luchthaven bevat 2x veranderen van stuurpost, eens in Hasselt en eens in Leuven. Dat vind ik niet echt economisch verantwoord. De gemiddelde snelheid van die verbinding gaat daardoor naar beneden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door trainlovertje »

Steven schreef: 25 nov 2020, 11:35 Een verbinding Genk Antwerpen via Diest en de luchthaven bevat 2x veranderen van stuurpost, eens in Hasselt en eens in Leuven. Dat vind ik niet echt economisch verantwoord. De gemiddelde snelheid van die verbinding gaat daardoor naar beneden.
Het gaat om een rechtstreekse verbinding naar Genk vanuit Diest via L35/1. Of zo had ik het toch begrepen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Steven »

Dan slaag je Hasselt over, dat maakt de verbinding nog minder rendabel.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

Heel misschien op een enkele P-trein na zou ik inderdaad geen Hasselt-vermijdende treinserie inleggen, daarvoor zijn Genk en Hasselt tezeer met elkaar vervlochten. Je wil echt wel naar Hasselt. Zelfs een P-trein is onzeker, maar zou ik nog eventueel durven proberen, als er genoeg materieel voor is voor de test.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door TB_worden »

De reden waarom Genk nu zo in de schaduw van Hasselt staat is, behalve het feit dat het een kopstation is, ook de weinige meerwaarde die het te bieden heeft tegenover Hasselt.

Een concreet voorbeeld... Als inwoner van Noordoost Limburg en werkzaam op Brussels Airport ga ik vanaf januari met de trein pendelen. Ik zal daar dagelijks nog 85 km op en af voor moeten rijden. Het alternatief - Genk, 40 km op en af - zou aan mijn treinreistijd, inclusief overstap te Hasselt, nog eens 35 minuten toevoegen of grosso modo de tijd benodigd om naar Hasselt te rijden. Dan is de rekening vlug gemaakt, natuurlijk.

Genk bedient in principe heel (Noord-)Oost Limburg waar al decennia geen trein meer rijdt en nooit meer zal rijden. Je hebt nog Hamont en Neerpelt maar enkel die laatste zal met een aantal P-treinen Brussel aandoen.

De IC zou misschien niet vanaf dag 1 rendabel zijn maar je moet het ook wat tijd geven. Wat is anders de meerwaarde om én een IC Hasselt-Brussels Airport-Antwerpen én een rechtstreekse IC Hasselt-Antwerpen in te leggen? Dan riskeer je de verbinding over de luchthaven dood te knijpen en gaat die misschien ook verdwijnen.

Mijn idee zou 1 trein verschuiven van Hasselt naar Genk maar geen enkele trein toevoegen aangezien de directe Hasselt-Antwerpen er toch komt. Je zou dan wel van Diest een overstappunt moeten maken. Mensen switchen niet graag van trein maar moeten dat nu sowieso ook vaak al in Hasselt doen. Je verschuift het transferpunt gewoon 1 station. Door het perroneiland tussen sporen 2 en 3 in Diest te overdekken kan je daar een aangename overstap maken en de verschillende IC's (Genk-BRU-Antwerpen, Hasselt-Antwerpen en Tongeren-Brussel) clusteren. Op die manier krijg je minder conflicten met het drukke goederenvervoer en maak je de trein vanuit Limburg in 1 klap een pak aantrekkelijker voor heel veel mensen.

De redenen voor het afblazen van de halfuurdienst van IC03 zijn de inritten in Hasselt en de flessenhals tussen Alken en Sint-Truiden. Mijn idee vermijdt een extra inrit in Hasselt en een dure ontdubbeling tussen Alken en Sint-Truiden. Genk krijgt, weliswaar via een overstap, toch een tweede frequentie naar Brussel via de IC uit Tongeren. Hasselt behoudt evenzeer zijn verbinding met de luchthaven en Tongeren krijgt die erbij. Winwinwin dus, enkel maar ten koste van een overstap in Diest.

Ik zeg het, ik ben maar een leek. Maar mijn idee heeft m.i. toch meer merite dan het idee van een station in Halen waar politiek Limburg op ligt te broeden.
Laatst gewijzigd door TB_worden op 25 nov 2020, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door LML »

Je kan toch met 0 overstappen/frontwissels van Genk naar Antwerpen? 1. via de bocht in Hasselt en 2. van Diest naar Heist o.d. Berg zonder Aarschot aan te doen (spoordriehoek Aarschot)? Voordeel/nadeel: geen halte in Hasselt en Aarschot. Als P-trein zou dat evt. kunnen, maar niet als IC-trein.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

Technisch kan het zeker, er zijn nu al goederentreinen die die route nemen naar Antwerpen. Maar de vraag is, krijg je er een trein mee vol, en al helemaal een treinserie? Tussen Hasselt en Genk is er voldoende vraag om een halfuursdienst te verantwoorden, van Genk naar Brussels Airport of Antwerpen, zonder de reizigers uit Hasselt en voor de Antwerpenaar ook nog eens zonder Aarschot... zie ik het niet meteen.
Ik ben geen voorstander van puur naar rendement te kijken, openbaar vervoer is een openbare dienstverlening die ook minder bevolkte gebieden moet bedienen, maar de middelen zijn ook niet onuitputtelijk, en zijn er dan geen belangrijkere knelpunten die prioriteit verdienen? Het is niet dat Genk nu niet bediend wordt, het kost alleen meer tijd, een halte in Hasselt (een verbinding die in jouw voorstel op een magere uurdienst zou blijven) zou reizigers genereren zowel vanuit Hasselt zelf als van en naar Genk.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door nibura »

TB_worden schreef: 25 nov 2020, 10:18 Ik vind het niet echt de moeite een nieuwe topic te maken, dus ik post het hier maar, omdat het ook wel gelinkt is aan IC03, meerbepaald station Genk.

Er zou dus een nieuwe, snellere verbinding Hasselt-Antwerpen komen die niet meer de omweg via Brussels Airport maakt. Zou dit geen perspectieven kunnen bieden voor een uurverbinding Genk-Brussels Airport-Antwerpen?
Als je de verbinding via Diest maakt kan je aankomst en vertrek zo timen dat je een aansluiting krijgt met de nieuwe directe Hasselt-Antwerpen en de snelle Tongeren-Brussel. Je laat de Hasselt-Antwerpen aankomen en vertrekken net voordat zowel Genk-Brussels Airport-Antwerpen en Tongeren-Brussel aankomen zodat je ruime verbindingsmogelijkheden krijgt in Diest.

Ik zie hier wel potentieel in, enerzijds omdat er veel Limburgers op de luchthaven werken en anderzijds natuurlijk de passagiers die op Brussels Airport vertrekken. Door de wisselwerking met Hasselt-Antwerpen en Tongeren-Brussel blijft ook Hasselt met een overstap verbonden met Brussels Airport en hebben pendelaars uit Genk via Tongeren-Brussel een alternatief voor de IC03 en dus een de facto halfuursverbinding die de flessenhals tussen Alken en Landen vermijdt.

Ik ben maar een leek, dus ik weet niet of het mogelijk is qua capaciteit en of het rendabel is.
Dit plan lijkt opgepikt te zijn door een lokale politicus, ofwel had hij toevallig dezelfde ingeving op ongeveer hetzelfde moment:

https://www.tvl.be/nieuws/wouter-raskin ... uit-110410

Persoonlijk als Limburgse pendelaar vind ik dit plan nogal spijtig omdat het weinig realistisch is (aanpassingen in Diest hoewel dat momenteel zelfs geen overstapstation is, treinen die dezelfde richting rijden en op elkaar moeten aansluiten gaat sowieso enorm veel conflicten geven, gaat tenkoste van andere reizigersstromen (Genk-Hasselt, Hasselt-Leuven,...) en daardoor gewoon het zoveelste plan is dat toch niet zal uitgevoerd worden. De Limburgse politici zouden beter eensgezind met een haalbaar plan komen zodat ze misschien eens een kans op succes hebben.
Vertonghe
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 mar 2017, 11:12
Locatie: Mechelen

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door Vertonghe »

In het artikel wordt gewag gemaakt van een "nieuw en duur kopstation in Halen". Dat is werkelijk het allereerste dat ik daarover hoor.

1. Wat zou het nut daarvan zijn? Want dat ontgaat me volledig.
2. Kan ik ergens meer informatie vinden over eventuele voorstellen/plannen? Ik weet dat dat er nooit gaat komen, maar ben wel benieuwd welke gekke voorstellen onze vrienden politici allemaal doen.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door groentje »

Ik vraag me ook af waar dat kopstation vandaan komt. Als er al een station zou komen in Halen, dan zal dat aan het doorgaande spoor zijn, op de kruising van de snelweg voor een grote park&ride, bijvoorbeeld. Maar ik zie nog eerder een halte (her)openen in Kuringen of Kermt...
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door TB_worden »

Vertonghe schreef: 23 dec 2020, 10:36 In het artikel wordt gewag gemaakt van een "nieuw en duur kopstation in Halen". Dat is werkelijk het allereerste dat ik daarover hoor.

1. Wat zou het nut daarvan zijn? Want dat ontgaat me volledig.
2. Kan ik ergens meer informatie vinden over eventuele voorstellen/plannen? Ik weet dat dat er nooit gaat komen, maar ben wel benieuwd welke gekke voorstellen onze vrienden politici allemaal doen.
Een vergissing in de uitspraak, lijkt me.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door TB_worden »

nibura schreef: 23 dec 2020, 09:46
TB_worden schreef: 25 nov 2020, 10:18 Ik vind het niet echt de moeite een nieuwe topic te maken, dus ik post het hier maar, omdat het ook wel gelinkt is aan IC03, meerbepaald station Genk.

Er zou dus een nieuwe, snellere verbinding Hasselt-Antwerpen komen die niet meer de omweg via Brussels Airport maakt. Zou dit geen perspectieven kunnen bieden voor een uurverbinding Genk-Brussels Airport-Antwerpen?
Als je de verbinding via Diest maakt kan je aankomst en vertrek zo timen dat je een aansluiting krijgt met de nieuwe directe Hasselt-Antwerpen en de snelle Tongeren-Brussel. Je laat de Hasselt-Antwerpen aankomen en vertrekken net voordat zowel Genk-Brussels Airport-Antwerpen en Tongeren-Brussel aankomen zodat je ruime verbindingsmogelijkheden krijgt in Diest.

Ik zie hier wel potentieel in, enerzijds omdat er veel Limburgers op de luchthaven werken en anderzijds natuurlijk de passagiers die op Brussels Airport vertrekken. Door de wisselwerking met Hasselt-Antwerpen en Tongeren-Brussel blijft ook Hasselt met een overstap verbonden met Brussels Airport en hebben pendelaars uit Genk via Tongeren-Brussel een alternatief voor de IC03 en dus een de facto halfuursverbinding die de flessenhals tussen Alken en Landen vermijdt.

Ik ben maar een leek, dus ik weet niet of het mogelijk is qua capaciteit en of het rendabel is.
Dit plan lijkt opgepikt te zijn door een lokale politicus, ofwel had hij toevallig dezelfde ingeving op ongeveer hetzelfde moment:

https://www.tvl.be/nieuws/wouter-raskin ... uit-110410

Persoonlijk als Limburgse pendelaar vind ik dit plan nogal spijtig omdat het weinig realistisch is (aanpassingen in Diest hoewel dat momenteel zelfs geen overstapstation is, treinen die dezelfde richting rijden en op elkaar moeten aansluiten gaat sowieso enorm veel conflicten geven, gaat tenkoste van andere reizigersstromen (Genk-Hasselt, Hasselt-Leuven,...) en daardoor gewoon het zoveelste plan is dat toch niet zal uitgevoerd worden. De Limburgse politici zouden beter eensgezind met een haalbaar plan komen zodat ze misschien eens een kans op succes hebben.
De aanpassingen in Diest zijn niet meer dan een (flinke) renovatie met verhoogde perrons en een grotere luifel boven het perroneiland zodat de overstap comfortabel kan gebeuren.

Op welke manier zouden de huidige reizigersstromen benadeeld zijn? Er verandert niks aan de verbinding tussen Genk en Hasselt en behalve 1 verbinding zou er ook niks veranderen aan de verbinding tussen Hasselt en Leuven die met zowel IC-, L- als P-treinen ruim blijft.

Wat is het nut van nóg een extra verbinding tussen Hasselt en Antwerpen? Als de (extra, want er is al eentje via Mol) rechtstreekse trein er is, heeft de huidige verbinding via Brussels Airport weinig meerwaarde meer en is ze ten dode opgeschreven.

Limburg is meer dan Hasselt alleen en zolang je Genk als een bijfiliaal van Hasselt blijft behandelen blijft een aanzienlijk aantal Limburgers verstoken van een degelijke spoorontsluiting. Als je meer Limburgers op de trein wil, zal je vanuit Genk meer moeten aanbieden dan een L naar Hasselt, een P naar Leuven en een boemel-IC (die aanduiding eigenlijk niet waard) die aan elke dikke boom stopt.
TB_worden
Berichten: 297
Lid geworden op: 04 okt 2011, 23:21

Re: Halfuurfrequentie IC03

Bericht door TB_worden »

groentje schreef: 23 dec 2020, 12:48 Ik vraag me ook af waar dat kopstation vandaan komt. Als er al een station zou komen in Halen, dan zal dat aan het doorgaande spoor zijn, op de kruising van de snelweg voor een grote park&ride, bijvoorbeeld. Maar ik zie nog eerder een halte (her)openen in Kuringen of Kermt...
Een halte in Kuringen of Kermt heeft 0,0 meerwaarde. Deze ligt nog dichter bij Hasselt dan Halen.

En elke extra halte op de al druk bereden lijn 35 moet je m.i. sowieso vermijden.
Plaats reactie