Pagina 4 van 5

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 29 nov 2022, 19:09
door Natje049
Steve schreef: 25 nov 2022, 09:26 Eerder was hier gemeld dat enkel de 200 km/h-rijtuigen die grote klasse-aanduidingen zouden krijgen, met het idee dat ze op die manier volledig omwisselbaar zijn met de M7. Als nu ook stuurrijtuigen blijkbaar zo uitgerust worden, dan betekent dat ofwel dat die nu ook voor 200 km/h geschikt gemaakt worden (voorheen onmogelijk dacht ik), ofwel dat die nieuwe stijl alsnog naar de hele M6-vloot uitgebreid wordt. Iemand een idee?
Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 29 nov 2022, 19:19
door jan_olieslagers
M6BH, BDH of AH
Waarvoor staat de H?
[ latere toevoeging] M6BxAA en M6BxCT snap ik trouwens ook niet, excuseert mijn domheid.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 29 nov 2022, 21:00
door desirootje
dat lijkt me onwaarschijnlijk, waarom zouden we juist nu meer materieel moeten hebben dat 200 km/h kan, enkele Bx'en zodat de 4xx en 5xx kunnen rondrijden met 1 HLE en geduwd kunnen worden kan ik begrijpen, maar alles? Met alle M7's die eraan komen snap ik dat echt niet, gwn voor een flexibelere inzet?

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 29 nov 2022, 21:09
door 260689
desirootje schreef: 29 nov 2022, 21:00 dat lijkt me onwaarschijnlijk, waarom zouden we juist nu meer materieel moeten hebben dat 200 km/h kan, enkele Bx'en zodat de 4xx en 5xx kunnen rondrijden met 1 HLE en geduwd kunnen worden kan ik begrijpen, maar alles? Met alle M7's die eraan komen snap ik dat echt niet, gwn voor een flexibelere inzet?
Zo kunnen er niet per ongeluk M6en voor 160 vermengd raken met M6/M7 aan 200. Hoe meer m'n alles naar 200km/h brengt hoe beter voor de flexibiliteit van het materiaal als het voorziene kapot gaat. Neem nu als ze de IC Charleroi - Antwerpen willen doortrekken naar Noorderkempen. Oke, het is een klein stukje, maar je kan naar 200km/h gaan. Tussen Brugge en Brussel willen ze naar 200km/h gaan. Dus waarom niet? Het kan iedereen alleen maar ten goede komen.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 12:28
door Yassine_TB
Worden de stuurrijtuigen ook aangepast zodat ze 200 kunnen rijden? (sorry indien dit reeds vermeld is geweest)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 13:52
door Terminus
Yassine, 4 pagina's doorlopen moet toch nog haalbaar zijn, niet? ;)
Anders: zie vooral vanaf pagina 3 onderaan

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 15:37
door Steve
De info staat zelfs nog op dezelfde pagina, letterlijk vier berichten hoger:
Natje049 schreef: 29 nov 2022, 19:09 Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 15:42
door jan_olieslagers
Maar toen ik vroeg naar de betekenis van die codes M6BxAA en M6BxCT bleef het wel ineens heel stil... Okee, er zit een x in dus het zijn stuurstandrijtijgen, maar dus niet allemaal blijkbaar?

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 15:46
door TKR
De AA slaat op rijtuigen met automatische koppeling, CT voor rijtuigen met slechts een haak. Als ik het goed voor heb.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 30 nov 2022, 16:12
door BrunoB
AA = Attelage Automatique (Automatische GF-koppeling)
CT = Crochet de Traction (Trekhaak)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 01 dec 2022, 00:59
door Natje049
jan_olieslagers schreef: 29 nov 2022, 19:19
M6BH, BDH of AH
Waarvoor staat de H?
[ latere toevoeging] M6BxAA en M6BxCT snap ik trouwens ook niet, excuseert mijn domheid.
Zoals Bruno reeds vermeldde:

AA = Attelage Automatique (Automatische GF-koppeling)
CT = Crochet de Traction (Trekhaak)

en de H staat voor "High Speed" oftewel, sneller dan 160km/h.

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 02 dec 2022, 12:51
door Yassine_TB
Steve schreef: 30 nov 2022, 15:37 De info staat zelfs nog op dezelfde pagina, letterlijk vier berichten hoger:
Natje049 schreef: 29 nov 2022, 19:09 Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.
Ah dat bericht had ik nochtans wel gelezen, maar khad nie direct door dat het over het HVR ging. Merci!

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 24 mei 2023, 20:54
door Knipex
Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 24 mei 2023, 21:08
door desirootje
Knipex schreef: 24 mei 2023, 20:54 Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
kijk door de deuren, de geriviseerde deuren zijn rood vanbinnen, de oude zijn denk ik grijs? natuurlijk hebben sommige al de klasse aanduidingen zoals de M7, andere niet. Ook nog een kleine tip, het fietsrijtuig had vroeger een 1e klasse boven, de stoelen zijn vervangen maar die stopcontacten zitten er nog, wel vind ik dat de stoelen te ver van elkaar staan om comfortabel het tafeltje te gebruiken...

Re: Revisie M6-rijtuigen

Geplaatst: 25 mei 2023, 01:00
door trainlovertje
desirootje schreef: 24 mei 2023, 21:08
Knipex schreef: 24 mei 2023, 20:54 Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
kijk door de deuren, de geriviseerde deuren zijn rood vanbinnen, de oude zijn denk ik grijs?
Ook sommige gereviseerde rijtuigen met stopcontacten hebben grijze buitendeuren langs de binnenzijde, om het nog wat complexer te maken.