Revisie M6-rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Natje049 »

Steve schreef: 25 nov 2022, 09:26 Eerder was hier gemeld dat enkel de 200 km/h-rijtuigen die grote klasse-aanduidingen zouden krijgen, met het idee dat ze op die manier volledig omwisselbaar zijn met de M7. Als nu ook stuurrijtuigen blijkbaar zo uitgerust worden, dan betekent dat ofwel dat die nu ook voor 200 km/h geschikt gemaakt worden (voorheen onmogelijk dacht ik), ofwel dat die nieuwe stijl alsnog naar de hele M6-vloot uitgebreid wordt. Iemand een idee?
Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

M6BH, BDH of AH
Waarvoor staat de H?
[ latere toevoeging] M6BxAA en M6BxCT snap ik trouwens ook niet, excuseert mijn domheid.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 29 nov 2022, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

dat lijkt me onwaarschijnlijk, waarom zouden we juist nu meer materieel moeten hebben dat 200 km/h kan, enkele Bx'en zodat de 4xx en 5xx kunnen rondrijden met 1 HLE en geduwd kunnen worden kan ik begrijpen, maar alles? Met alle M7's die eraan komen snap ik dat echt niet, gwn voor een flexibelere inzet?
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 29 nov 2022, 21:00 dat lijkt me onwaarschijnlijk, waarom zouden we juist nu meer materieel moeten hebben dat 200 km/h kan, enkele Bx'en zodat de 4xx en 5xx kunnen rondrijden met 1 HLE en geduwd kunnen worden kan ik begrijpen, maar alles? Met alle M7's die eraan komen snap ik dat echt niet, gwn voor een flexibelere inzet?
Zo kunnen er niet per ongeluk M6en voor 160 vermengd raken met M6/M7 aan 200. Hoe meer m'n alles naar 200km/h brengt hoe beter voor de flexibiliteit van het materiaal als het voorziene kapot gaat. Neem nu als ze de IC Charleroi - Antwerpen willen doortrekken naar Noorderkempen. Oke, het is een klein stukje, maar je kan naar 200km/h gaan. Tussen Brugge en Brussel willen ze naar 200km/h gaan. Dus waarom niet? Het kan iedereen alleen maar ten goede komen.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Yassine_TB »

Worden de stuurrijtuigen ook aangepast zodat ze 200 kunnen rijden? (sorry indien dit reeds vermeld is geweest)
Terminus
Berichten: 1125
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:31

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Terminus »

Yassine, 4 pagina's doorlopen moet toch nog haalbaar zijn, niet? ;)
Anders: zie vooral vanaf pagina 3 onderaan
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steve »

De info staat zelfs nog op dezelfde pagina, letterlijk vier berichten hoger:
Natje049 schreef: 29 nov 2022, 19:09 Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Maar toen ik vroeg naar de betekenis van die codes M6BxAA en M6BxCT bleef het wel ineens heel stil... Okee, er zit een x in dus het zijn stuurstandrijtijgen, maar dus niet allemaal blijkbaar?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
TKR
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door TKR »

De AA slaat op rijtuigen met automatische koppeling, CT voor rijtuigen met slechts een haak. Als ik het goed voor heb.
BrunoB
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 jul 2020, 14:32
Locatie: Zwijndrecht (NL)
Contacteer:

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door BrunoB »

AA = Attelage Automatique (Automatische GF-koppeling)
CT = Crochet de Traction (Trekhaak)
Gebruikersavatar
Natje049
Berichten: 86
Lid geworden op: 10 apr 2020, 17:53
Contacteer:

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Natje049 »

jan_olieslagers schreef: 29 nov 2022, 19:19
M6BH, BDH of AH
Waarvoor staat de H?
[ latere toevoeging] M6BxAA en M6BxCT snap ik trouwens ook niet, excuseert mijn domheid.
Zoals Bruno reeds vermeldde:

AA = Attelage Automatique (Automatische GF-koppeling)
CT = Crochet de Traction (Trekhaak)

en de H staat voor "High Speed" oftewel, sneller dan 160km/h.
Mijn foto's zijn terug te vinden op Flickr. | Werkzaam bij de spoorwegen.
Yassine_TB
Berichten: 61
Lid geworden op: 27 feb 2016, 11:03

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Yassine_TB »

Steve schreef: 30 nov 2022, 15:37 De info staat zelfs nog op dezelfde pagina, letterlijk vier berichten hoger:
Natje049 schreef: 29 nov 2022, 19:09 Volgens een lasser in de AC Cuesmes zijn er testen bezig en aanpassingen gedaan om de M6BxAA en M6BxCT
toe te laten met 200km/h, wanneer dit in orde zou zijn worden alle M6 omgebouwd voor 200km/h. Vind het zelf wel opmerkelijk dat ze allemaal aan het moderniseren zijn voor deze testen geslaagd zijn. Op de 65001 stond in het UIC nummer wel 72 maar dit was een sticker die er over kleefde (92 geplakt en dan 72 er nog tijdelijk over gestickerd?) Het was de zelfde stijl sticker als op sommige M6BH, BDH of AH te vinden zijn maar dan omgekeerd.

Verder heb ik er nog niets gehoord sinds 26 oktober het rijtuig zelf ontvangen te hebben in FSRR.
Ah dat bericht had ik nochtans wel gelezen, maar khad nie direct door dat het over het HVR ging. Merci!
Knipex
Berichten: 326
Lid geworden op: 08 dec 2008, 09:32

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Knipex »

Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

Knipex schreef: 24 mei 2023, 20:54 Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
kijk door de deuren, de geriviseerde deuren zijn rood vanbinnen, de oude zijn denk ik grijs? natuurlijk hebben sommige al de klasse aanduidingen zoals de M7, andere niet. Ook nog een kleine tip, het fietsrijtuig had vroeger een 1e klasse boven, de stoelen zijn vervangen maar die stopcontacten zitten er nog, wel vind ik dat de stoelen te ver van elkaar staan om comfortabel het tafeltje te gebruiken...
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 24 mei 2023, 21:08
Knipex schreef: 24 mei 2023, 20:54 Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
kijk door de deuren, de geriviseerde deuren zijn rood vanbinnen, de oude zijn denk ik grijs?
Ook sommige gereviseerde rijtuigen met stopcontacten hebben grijze buitendeuren langs de binnenzijde, om het nog wat complexer te maken.
Plaats reactie