Revisie M6-rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door wuitz »

Het makkelijkste is dat de gereviseerde rijtuigen geen display meer hebben aan de buitenkant...
Gebruikersavatar
Shin
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jan 2022, 23:09

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Shin »

desirootje schreef: 24 mei 2023, 21:08
Knipex schreef: 24 mei 2023, 20:54 Vorige week in het station van Leuven in een M6 rijtuig gestapt.
Mijn GSM hat lege accu en ik wilde laden via de stop contacten. Echter zat ik in een ouder rijtuig met slechts 2 stopcontacten en die waren in gebruik.
Ik ben nog naar het volgend rijtuig gestapt, maar dit was ook een ouder rijtuig. Dus geen geluk. :?

Is er mogelijk om van buiten te herkennen als het een M6 rijtuig gerevisserd / stopcontacten heeft ?
kijk door de deuren, de geriviseerde deuren zijn rood vanbinnen, de oude zijn denk ik grijs? natuurlijk hebben sommige al de klasse aanduidingen zoals de M7, andere niet. Ook nog een kleine tip, het fietsrijtuig had vroeger een 1e klasse boven, de stoelen zijn vervangen maar die stopcontacten zitten er nog, wel vind ik dat de stoelen te ver van elkaar staan om comfortabel het tafeltje te gebruiken...
Het fietsruitig heeft toch altijd een 2de klasse gehad bovenaan? Zoals te zien op deze foto
Afbeelding
Young age train lover
TKR
Berichten: 183
Lid geworden op: 08 dec 2021, 23:56

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door TKR »

Shin schreef: 25 mei 2023, 11:24 ...
Het fietsruitig heeft toch altijd een 2de klasse gehad bovenaan? Zoals te zien op deze foto
...
Het fietsrijtuig had origineel deels een eerste klasse afdeling bovenaan, zoals te zien op deze foto:
(eerste rijtuig op de foto, ik kan niet direct een betere vinden)
Afbeelding
bron: https://www.mariusbroos.nl/Spoorwegen/N ... 20,22.html

Deze werd gedeclasseerd samen met de invoering van het rookverbod in 2003. Maar de afstand tussen de stoelen werd behouden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steve »

Het idee was inderdaad dat de rokersafdelingen daar voor beide klassen ondergebracht werden. Niet vergeten dat de bouw van de M6 al in 1999 begon en dat het tot 2003 of 2004 toegestaan was te roken op de trein. Het was dus niet per se extra versterking van de 1e klasse maar gewoon een (beperkte) zone te hebben voor beide klassen samen, het toekomstige rookverbod hing toen immers al in de lucht en het principe van brede beschikbaarheid van rokerszones doorheen de hele trein was toen al lang losgelaten.
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door wuitz »

Tijdens de oplevering van de eerste m6'en is het rookverbod in de treinen ingevoerd, het rokerskot 1ste en 2de klas was bovenaan in het multifunctioneel rijtuig. De klassea werden gescheiden door een plexiwand zonder binnendeur. Bij de eerst geleverde multifunctionele rijtuigen zie je bij sommigen nog het tapijt op de vloer, een ander stof op de zetels en de leeslampjes in het bagagerek. Bij de latere leveringen is die opdeling 1ste en 2de klasse niet meer gemaakt.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

kleine detour, maar was de 1e klasse dan gescheiden van de 2e met een deur of zo? En is het wel zo slim om mensen te laten roken in ene trein zonder ramen die open kunnen, juist boven de plaatsen waar iemand met een rolstoel zat?
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

desirootje schreef: 25 mei 2023, 14:14 kleine detour, maar was de 1e klasse dan gescheiden van de 2e met een deur of zo? En is het wel zo slim om mensen te laten roken in ene trein zonder ramen die open kunnen, juist boven de plaatsen waar iemand met een rolstoel zat?
Lezen is een kunst :) :
De klassea werden gescheiden door een plexiwand zonder binnendeur.
Over de wijsheid van mensen laten roken: dat is nooit slim, op geen enkele plaats. Maar vroeger werd daar heel wat losser mee omgegaan. Iedereen, zowel overheid als burger, kon toen beter compromissen aanvaarden, veel beter dan vandaag gangbaar is.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 25 mei 2023, 14:17
desirootje schreef: 25 mei 2023, 14:14 kleine detour, maar was de 1e klasse dan gescheiden van de 2e met een deur of zo? En is het wel zo slim om mensen te laten roken in ene trein zonder ramen die open kunnen, juist boven de plaatsen waar iemand met een rolstoel zat?
Lezen is een kunst :) :
De klassea werden gescheiden door een plexiwand zonder binnendeur.
dus de desiro was niet de eerste trein die dat deed...
260689
Berichten: 3301
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door 260689 »

desirootje schreef: 25 mei 2023, 14:30
jan_olieslagers schreef: 25 mei 2023, 14:17
desirootje schreef: 25 mei 2023, 14:14 kleine detour, maar was de 1e klasse dan gescheiden van de 2e met een deur of zo? En is het wel zo slim om mensen te laten roken in ene trein zonder ramen die open kunnen, juist boven de plaatsen waar iemand met een rolstoel zat?
Lezen is een kunst :) :
De klassea werden gescheiden door een plexiwand zonder binnendeur.
dus de desiro was niet de eerste trein die dat deed...
Vroeger bij M4 hadden een blauwe band van buiten en daar kon je zien waar de rokersruimte was. Dacht bij M5en ook? Bij I10 was deze gescheiden door glas met glazen binnendeur. I11 was enkel glas achter de zetels, maar geen deur. Desiro's hebben nooit een rokersruimte gehad. Die zijn ver na 2003 gemaakt. Ik heb het nog geweten dat ze rookte op de trein. Bij I11 zat de asbak zelfs in de tafel.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door stijn »

Ik herinner me in de klassiekjes dat je daar in de spits geen aanduidingen voor nodig had... het leek erop dat ze in de rokersafdelingen een rookmachine hadden aangezet. Zichtbaar en bijna ruikbaar vanop het perron.
jan_olieslagers
Berichten: 3495
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door jan_olieslagers »

Ja, dat herinner ik me ook, uit mijn eerste jaren op middelbare school, late jaren 1960. Mensen kwamen van het werk, stress van het werk, stress om toch zeker de trein te halen, als men dan eenmaal goed en wel in de trein zat stak men gelijk eentje op, om te bekomen. En dat werd heel normaal bevonden, ook...
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

260689 schreef: 25 mei 2023, 15:04
desirootje schreef: 25 mei 2023, 14:30
jan_olieslagers schreef: 25 mei 2023, 14:17

Lezen is een kunst :) :

dus de desiro was niet de eerste trein die dat deed...
Vroeger bij M4 hadden een blauwe band van buiten en daar kon je zien waar de rokersruimte was. Dacht bij M5en ook? Bij I10 was deze gescheiden door glas met glazen binnendeur. I11 was enkel glas achter de zetels, maar geen deur. Desiro's hebben nooit een rokersruimte gehad. Die zijn ver na 2003 gemaakt. Ik heb het nog geweten dat ze rookte op de trein. Bij I11 zat de asbak zelfs in de tafel.
dat weet ik van de desiro, ik had het op een deurloze plexiwand om de klassen te scheiden, een klein grapje...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steven »

De blauwe lijn ivm rokers afdelingen werd op alle treinen aangebracht ja zelfs op M2 rijtuigen hebben die bestaan.
desirootje
Berichten: 643
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door desirootje »

Weet er iemand of en wanneer men terug schermen gaat zetten op de M6 treinen, dit keer in de ramen neem ik aan?
Plaats reactie