Revisie M6-rijtuigen

Alles over reizigerstreinen in België.
Ruben
Berichten: 344
Lid geworden op: 01 feb 2006, 00:36
Locatie: Brugge

Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Ruben »

Is er momenteel een revisie van de M6-rijtuigen aan de gang? Ik zit momenteel boven in een eersteklasrijtuig en zie volgende verschillen t.o.v. de normale M6:
- Alle zetels nieuwe hoes, maar met zelfde motief als voorheen, dus niet die van de M7
- Tapijt in het rijtuig zelf, maar niet op de trap
- Stopcontact per 2 zetels, aangebracht naast de bovenkant van het venster
- Binnenkant van de buitendeur is rood
wuitz
Berichten: 73
Lid geworden op: 28 jul 2018, 11:00

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door wuitz »

Ondertussen (enkele maanden geleden ondertussen) is er een eerste gereviseerd M6 rijtuig aan het rondrijden, het buitendisplay is verwijderd, enkele ramen hebben een klapvenster gekregen en stopcontacten aan elke afdeling. Verder nog wat technische aanpassingen om ze compatibel te maken met de M7.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door nibura »

wuitz schreef: 15 sep 2020, 18:00 Ondertussen (enkele maanden geleden ondertussen) is er een eerste gereviseerd M6 rijtuig aan het rondrijden, het buitendisplay is verwijderd, enkele ramen hebben een klapvenster gekregen en stopcontacten aan elke afdeling. Verder nog wat technische aanpassingen om ze compatibel te maken met de M7.
Wat is eigenlijk de reden dat het buitendisplay verwijderd is?
TimJ36
Berichten: 377
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door TimJ36 »

nibura schreef: 06 mei 2021, 22:35
wuitz schreef: 15 sep 2020, 18:00 Ondertussen (enkele maanden geleden ondertussen) is er een eerste gereviseerd M6 rijtuig aan het rondrijden, het buitendisplay is verwijderd, enkele ramen hebben een klapvenster gekregen en stopcontacten aan elke afdeling. Verder nog wat technische aanpassingen om ze compatibel te maken met de M7.
Wat is eigenlijk de reden dat het buitendisplay verwijderd is?
Als ik mij niet vergis is het de bedoeling dat er displays onderin de ramen komen, zoals bij de nieuwe M7.
Wat mij betreft absoluut geen verbetering. De display belemmert het uitzicht naar buiten.
Freken
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 mar 2018, 21:33
Locatie: FDR

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Freken »

nibura schreef: 06 mei 2021, 22:35 Wat is eigenlijk de reden dat het buitendisplay verwijderd is?
Het waren toch wel probleemkindjes; veelvuldig defect, waterinsijpeling, ...
Door ze aan de binnenzijde te installeren hoopt men dergelijke problemen te vermijden.
nibura
Berichten: 51
Lid geworden op: 15 apr 2019, 13:25

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door nibura »

Deze nieuwe displays aan de binnenkant van de ramen dienen dan nog in een latere fase geplaatst te worden? Want volgens mij hadden de vernieuwde rijtuigen die ik gezien heb geen displays, ook niet aan de binnenkant van de ramen.
260689
Berichten: 3302
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door 260689 »

Wat ik niet begrijp bij de revisie, dat ze niet geupgrade worden naar 200km/h 🤔🤔🤔🤔🤔????? Voor derest is een stopcontact aan elke zetel geen overbodige luxe! En ik denk dat ze alles al klaar hebben gelegd voor als ze de schermen tussen de zetels en aan de ramen te installeren waardoor dit eventueel door de eigenaar werkplaats zal kunnen gebeuren. Wat gaat m'n doen met de M6 stuurrijtuigen? Daar zijn toch ooit eens testen mee gedaan voor 200km/h mee te rijden. Maar naar wat ik toen gelezen had kwam de neus naar omhoog? Kan iemand dit nog eens bevestigen?
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Shrek »

260689 schreef: 07 mei 2021, 12:10 Wat ik niet begrijp bij de revisie, dat ze niet geupgrade worden naar 200km/h 🤔🤔🤔🤔🤔????? Voor derest is een stopcontact aan elke zetel geen overbodige luxe! En ik denk dat ze alles al klaar hebben gelegd voor als ze de schermen tussen de zetels en aan de ramen te installeren waardoor dit eventueel door de eigenaar werkplaats zal kunnen gebeuren. Wat gaat m'n doen met de M6 stuurrijtuigen? Daar zijn toch ooit eens testen mee gedaan voor 200km/h mee te rijden. Maar naar wat ik toen gelezen had kwam de neus naar omhoog? Kan iemand dit nog eens bevestigen?
Als alle M7 al 200 kunnen rijden is het niet meer nodig daarin te investeren bij de M6. Uiteindelijk zijn er toch maar 2 verbindingen waar het echt nuttig is zo snel te rijden.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5298
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steve »

Je vergeet Leuven-Brussel (L36N) en ik meende dat Brussel-Gent en Gent-Brugge uiteindelijk ook op 200 km/h zouden komen. Dan zit je al met een pak meer betrokken verbindingen, en dan heb ik het nog niet over mogelijke inzet op bijvoorbeeld HSL 4 of andere lijnen die nu op 4 sporen gebracht worden met een vergelijkbare configuratie als L50A en L36(N), zoals naar Ottignies en Nijvel. Het is misschien niet onontbeerlijk om alle M6'en aan te passen, maar je verliest toch weer een stuk flexibiliteit.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steven »

Lijnen 161 en 124 zullen nooit 200 km/u worden hoor. Heb ik op geen enkel plan gezien tot nu toe. Het enige wat nog voorzien was is lijn 50A Brussel - Brugge.

Met enkel de M7 en de reeds bestaande M6 van 200 km/u moet dat zeker volstaan.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Shrek »

Steve schreef: 07 mei 2021, 13:47 Je vergeet Leuven-Brussel (L36N) en ik meende dat Brussel-Gent en Gent-Brugge uiteindelijk ook op 200 km/h zouden komen. Dan zit je al met een pak meer betrokken verbindingen, en dan heb ik het nog niet over mogelijke inzet op bijvoorbeeld HSL 4 of andere lijnen die nu op 4 sporen gebracht worden met een vergelijkbare configuratie als L50A en L36(N), zoals naar Ottignies en Nijvel. Het is misschien niet onontbeerlijk om alle M6'en aan te passen, maar je verliest toch weer een stuk flexibiliteit.
De enige lijn waar er echt concrete plannen zijn voor snelheidsverhoging is L96N, al de rest is voor een verre toekomst. Als het nodig is kan je dan nog steeds de M6 (her)ombouwen naar 200km/h. Intussen bespaar je wel op onderhoudskosten, ik had immers begrepen dat de M6200 iets vaker binnen moesten.
wbrm
Berichten: 409
Lid geworden op: 28 mei 2011, 21:11

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door wbrm »

Is het dan niet verstandiger om de M6 200 terug te brengen naar de normale M6 standaard om de vloot homogener te maken?
ostbahnhof
Berichten: 880
Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door ostbahnhof »

de huidige M6-200: mogen die al 200 of zijn ze nog steeds beperkt tot 180?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door Steven »

Die mogen al een hele tijd 200
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Revisie M6-rijtuigen

Bericht door LML »

Wordt het interieur ook vernieuwd of krijgt het enkel een grondige poetsbeurt...?
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Plaats reactie