Bediening Brussels Airport

Alles over reizigerstreinen in België.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 18:58 Neen, het is daar nooit uitgegraven geweest. We spreken nog steeds over een werf van meerdere jaren, maar geen miljardenproject als het oorspronkelijke station of de tunnel.
Ik ben zo blij dat ik die vraag gesteld heb!

Soms vraag ik me wel af of men niet beter een station bouwt op lijn 36 en één op lijn 25N. Je zou dan de tunnel kunnen ombouwen tot een people mover... Op die manier is je capaciteit enkel beperkt door de limieten op die lijnen en kan je iedere trein laten stoppen die je wil zonder al te veel tijdverlies, ook alle GEN treinen...

Je zou er dan dan nog een parking kunnen bovenop bouwen waardoor die stations ook perfecte Park and Ride stations zouden worden, zeker voor Lijn 25N / E19 kan het dan niet efficiënter.
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door groentje »

Dat lijkt me niet meteen een zeer efficiënte opzet, en zou ook overstappen op de luchthaven nog moeilijker maken. Wat niet wil zeggen dat er niet meer zou mogen gebeuren met bijvoorbeeld station Zaventem, dat m.i. onderbenut wordt.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 15 jul 2020, 08:19 Soms vraag ik me wel af of men niet beter een station bouwt op lijn 36 en één op lijn 25N. Je zou dan de tunnel kunnen ombouwen tot een people mover... Op die manier is je capaciteit enkel beperkt door de limieten op die lijnen en kan je iedere trein laten stoppen die je wil zonder al te veel tijdverlies, ook alle GEN treinen...

Je zou er dan dan nog een parking kunnen bovenop bouwen waardoor die stations ook perfecte Park and Ride stations zouden worden, zeker voor Lijn 25N / E19 kan het dan niet efficiënter.
Neen dat is zeker niet beter, het grote voordeel van het huidige station is net dat je zonder overstappen van je thuisstad recht naar het terminalgebouw geraakt. Voor mensen met veel bagage, en die komen wel eens voor bij luchthavenpassagiers, is dat een enorm voordeel.
Dat blijkt trouwens uit de reizigerscijfers, de trein naar Brussels Airport is enorm populair.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 14 jul 2020, 19:25
Maar (met mijn gebruikelijke ongeduld :) ) vind ik het alweer vreemd dat dit een meerjarenproject zou moeten zijn. Uitgraven is toch hooguit enkele weken? Het voorbereiden van de perrons en het leggen van bedding en ballast en sporen en wissels zal allicht meerdere maanden vergen, maar daarom toch nog niet meerdere jaren? Tenzij het er alweer op aan komt om de (stevige!) investeringen te spreiden over een voldoende aantal budgetjaren. Alweer lijkt mij de traagheid eerder te liggen bij de budgettaire beperkingen dan aan de technische kant.
Jij hebt echt een heel onrealistische kijk op grote bouwwerven.
Denk je nu echt dat zoiets op een ander sneller gaat? Heeft Ineos hun nieuwe fabriek in Antwerpen op 2 maand klaar? Kan Engie de kernreactor in Doel op 3 weken renoveren?
Je kan mij geen enkel voorbeeld van grote werven in West-Europa aangeven die op korte tijd afgerond zijn. Dat kan enkel als je in Chinese stijl geen rekening moet houden met arbeids-, milieu- en eigendomswetgeving.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

@Shrek: ik geef grif toe dat ik weinig zicht heb op grote infrastructuurwerken, maar ALS het gebouw er inderdaad op voorzien is DAN leek het me niet een zodanig grote onderneming. Uitgraven, perrons bouwen, spoorbedding storten, sporen leggen (inclusief aansluiting aan bestaande), bovenleiding, spoorsignalisatie, liften en/of roltrappen, verlichting + ticketautomaten+reizigerssignalisatie, testen en valideren, opleveren, dat is het toch ongeveer? Welke van die activiteiten kan (mits degelijk voorbereid) technisch niet binnen een maand uitgevoerd worden? Of wat komt er nog meer bij kijken?

@Stijn: terecht is gesteld dat er stevig is gedacht en nagedacht over het huidige opzet. Het lijkt me heel erg duidelijk dat er uw idee ook wel zal op tafel gelegen hebben. Als er dan toch voor het huidige opzet is gekozen dan ga ik er graag van uit dat dat heel weloverwogen was.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Shrek schreef: 15 jul 2020, 18:22
Denk je nu echt dat zoiets op een ander sneller gaat? Heeft Ineos hun nieuwe fabriek in Antwerpen op 2 maand klaar? Kan Engie de kernreactor in Doel op 3 weken renoveren?
Je kan mij geen enkel voorbeeld van grote werven in West-Europa aangeven die op korte tijd afgerond zijn. Dat kan enkel als je in Chinese stijl geen rekening moet houden met arbeids-, milieu- en eigendomswetgeving.
De Von Korffbrücke in Born werd in 1916 op 8 maanden afgewerkt: 285m lang, 11 bogen , 18 m hoog. En zo zijn wel meer voorbeelden.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

Nu wil ik toch even met @Shrek meegaan: de Duitse overheid had in 1916 nog minder beperkingen dan de Chinese vandaag!

Desalniettemin blijf ik erbij dat, als men hier meerjarenprojecten van maakt, dat dat dan niet om technische redenen is; of toch minstens niet alleen daarom. Het spreiden van de investeringen over meerdere budgetjaren lijkt me zeker een rol te spelen, en ik kan me niet van het gevoel ontdoen dat er ook wel "politieke" overwegingen meespelen. Zo in de aard van "die politici moeten niet denken dat wij afgerichte aapjes zijn die reageren op elke vingerknip", wie weet.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 15 jul 2020, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5296
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: 15 jul 2020, 19:49
Shrek schreef: 15 jul 2020, 18:22
Denk je nu echt dat zoiets op een ander sneller gaat? Heeft Ineos hun nieuwe fabriek in Antwerpen op 2 maand klaar? Kan Engie de kernreactor in Doel op 3 weken renoveren?
Je kan mij geen enkel voorbeeld van grote werven in West-Europa aangeven die op korte tijd afgerond zijn. Dat kan enkel als je in Chinese stijl geen rekening moet houden met arbeids-, milieu- en eigendomswetgeving.
De Von Korffbrücke in Born werd in 1916 op 8 maanden afgewerkt: 285m lang, 11 bogen , 18 m hoog. En zo zijn wel meer voorbeelden.
Ik weet niet of je reactie serieus bedoeld is, maar een brug die midden in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd is (of wie weet door dwangarbeiders?) om militair-tactische redenen lijkt me nu niet bepaald een toonbeeld van respect van (hedendaagse) arbeids-, milieu- en eigendomswetgeving...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 jul 2020, 19:38 @Stijn: terecht is gesteld dat er stevig is gedacht en nagedacht over het huidige opzet. Het lijkt me heel erg duidelijk dat er uw idee ook wel zal op tafel gelegen hebben. Als er dan toch voor het huidige opzet is gekozen dan ga ik er graag van uit dat dat heel weloverwogen was.
Niet helemaal, wat op tafel lag was een nieuw station Schaarbeek-Internationaal op de plaats waar nu de splitsing tussen L25N en L36N ligt. Op die plaats zouden dan alle treinen richting Mechelen en Leuven stoppen en zou er dan een soort lightrail naar het luchthavengebouw komen.
Die oplossing zou vooral het voordeel hebben dat er weinig extra treinen moesten worden ingelegd omdat de luchthavenpassagiers gewoon bij in de treinen naar Brussel zouden zitten.
Gelukkig heeft men dat toen niet gekozen, de verdeling van de reizigers naar de luchthaven en Brussel over grotendeels aparte treinen vanuit het oosten en noorden is een goeie zet gebleken gezien de spectaculaire reizigersgroei de laatste 15 jaar.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door overweg13 »

Steve schreef: 15 jul 2020, 20:04
Ik weet niet of je reactie serieus bedoeld is, maar een brug die midden in de Eerste Wereldoorlog door de Duitsers gebouwd is (of wie weet door dwangarbeiders?) om militair-tactische redenen lijkt me nu niet bepaald een toonbeeld van respect van (hedendaagse) arbeids-, milieu- en eigendomswetgeving...
Helemaal serieus was ze niet bedoeld, maar het is een feit dat mocht men in de 19de eeuw ons spoorwegnet hebben uitgebouwd aan het tempo waaraan tegenwoordig gewerkt wordt, dat men dan nu ongeveer Mechelen zou bereiken vanuit Brussel. En ook dat is natuurlijk maar een boutade. Maar de bouw van die spoorlijnen gebeurde met kruiwagens, stoomkranen en dito materieel en in moeilijke omstandigheden - denk aan al de tunnels. Tegenwoordig gaat het allemaal ongelooflijk traag. Dat de administraties en de actiegroepen daar een rol in spelen, staat buiten kijf, maar zelfs dan zie je dat er eigenlijk zelden haast gemaakt worden: aannemers zetten zo weinig mogelijk volk in en dat aan zoveel mogelijk werven en dan blijft het maar duren en duren...
Met vriendelijke groet

overweg13
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Shrek »

jan_olieslagers schreef: 15 jul 2020, 19:38 Welke van die activiteiten kan (mits degelijk voorbereid) technisch niet binnen een maand uitgevoerd worden? Of wat komt er nog meer bij kijken?
Het uitgraven van iets onder iets anders is altijd een heel complexe operatie. Dat moet heel goed gemonitord worden en moet per definitie traag gaan om eventuele verzakkingen op tijd te kunnen detecteren. Zelfs als je de grond er rond bevriest blijft dat één van de moeilijkste dingen in de bouw.
Vraag maar aan de MIVB hoeveel bouwtijd zij voor hun nieuwe metrostations voorzien (en de RATP of metro Madrid zijn echt niet sneller).
Daarnaast is het als goede huisvader ook aangewezen om tussen de verschillende activiteiten door een buffer in te bouwen, zo leidt vertraging van één aannemer niet meteen tot schadeclaims van de volgende in het rijtje die niet op tijd kan beginnen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

overweg13 schreef: 15 jul 2020, 20:23 Helemaal serieus was ze niet bedoeld, maar het is een feit dat mocht men in de 19de eeuw ons spoorwegnet hebben uitgebouwd aan het tempo waaraan tegenwoordig gewerkt wordt, dat men dan nu ongeveer Mechelen zou bereiken vanuit Brussel. En ook dat is natuurlijk maar een boutade. Maar de bouw van die spoorlijnen gebeurde met kruiwagens, stoomkranen en dito materieel en in moeilijke omstandigheden - denk aan al de tunnels. Tegenwoordig gaat het allemaal ongelooflijk traag. Dat de administraties en de actiegroepen daar een rol in spelen, staat buiten kijf, maar zelfs dan zie je dat er eigenlijk zelden haast gemaakt worden: aannemers zetten zo weinig mogelijk volk in en dat aan zoveel mogelijk werven en dan blijft het maar duren en duren...
Dat is toch helemaal niet waar? Eens we kunnen en mogen beginnen gaat het allemaal wel vooruit hoor.
L25N heb ik toch op een goeie 2 jaar weten bouwen en ook de Antigoontunnel was echt geen processie van Echternach.
Dat konden ze vroeger echt niet sneller.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door Steven »

Vroeger ging het soms sneller maar ten koste van wat? Er waren heel wat werven met dodelijke slachtoffers. Zeker bij het bouwen van tunnels waren er al eens instortingen .... en bij bouwen van bruggen was het niet noodzakelijk veiliger.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: 15 jul 2020, 20:23 Helemaal serieus was ze niet bedoeld, maar het is een feit dat mocht men in de 19de eeuw ons spoorwegnet hebben uitgebouwd aan het tempo waaraan tegenwoordig gewerkt wordt, dat men dan nu ongeveer Mechelen zou bereiken vanuit Brussel. En ook dat is natuurlijk maar een boutade. Maar de bouw van die spoorlijnen gebeurde met kruiwagens, stoomkranen en dito materieel en in moeilijke omstandigheden - denk aan al de tunnels. Tegenwoordig gaat het allemaal ongelooflijk traag. Dat de administraties en de actiegroepen daar een rol in spelen, staat buiten kijf, maar zelfs dan zie je dat er eigenlijk zelden haast gemaakt worden: aannemers zetten zo weinig mogelijk volk in en dat aan zoveel mogelijk werven en dan blijft het maar duren en duren...
Dat klopt en het gaat eigenlijk op voor zowat de hele bouwsector.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, die je op autosnelwegen wel eens kan bewonderen: daar wordt een heel stuk autostrade heraangelegd op enkele weken. Je ziet daar dan ook een groot aantal bouwvakkers die met zowat alle machines van België en half Nederland tegelijk bezig zijn. Vergelijk dit met de "standaard" heraanleg van een verbindingsweg van enkele kilometers die gemiddeld een jaar duurt, maar waar je meestal maar 1 ploeg van 4 mensen aan het werk ziet.

Zo zijn er bij de spoorwegen ook projecten die erg goed vooruit gaan, maar bij de meesten moet er gespreid worden omdat ook de budgetten over meerdere jaren verspreid zijn. Dit is niet abnormaal, gebeurt in de privé minstens even veel, maar daar valt het minder op.
pietje
Berichten: 637
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door pietje »

Maar om terug on-topic te komen: ik heb het altijd een vreemde situatue gevonden dat de luchthaven aan de zuidelijke kant(L36) aangesloten is op de buitenste, trage sporen. Typisch voor stoptreinen of GEN treinen, terwijl de noordzijde (L25N) aan een "snelspoor" aangesloten is.
Ik weet ook dat L36 160 km/h is, en L25N ook, maar het feit dat op L25N geen stopplaatsen zijn terwijl op L36 de snelle treinen vooral op L36N rijden.
Plaats reactie