Om nog meer passagiers naar Brussel te lokken, hen meer diensten aan te bieden en nog duurzamer te zijn, pleit de CEO van Brussels Airport vurig voor een verbinding van de luchthaven met het HST- of hogesnelheidsnetwerk. ‘Passagiers die van het vliegtuig stappen moeten meteen een trein kunnen nemen die hen tot Parijs, Amsterdam of Keulen brengt. In Brussel-Zuid overstappen is niet praktisch.’
De Belgen willen op vakantie gaan. De kerstvakantie ziet er op dat vlak goed uit. En we horen dat er al reservaties binnenkomen voor Pasen en de zomervakantie van volgend jaar.
Volgens Feist is het financiële plaatje niet zozeer het probleem in het HST-dossier. ‘De rails liggen er al. We hebben een treinstation onder de luchthaven. Maar het is een kwestie van ambitie.’ Volgens hem moet er vaart achter de plannen gezet worden, want de concurrentie zit niet stil. ‘Schiphol gaat op middellange termijn HST-connecties aanbieden naar zes Europese steden, waaronder Brussel. Brussel-Zuid, wel te verstaan.’
Is er al overleg met de NMBS over het dossier? Ja, bevestigen Feist en Sophie Dutordoir, zijn evenknie bij de Belgische spoorwegen. ‘De NMBS staat regelmatig en constructief in contact met de top van Brussels Airport om erop toe te zien dat de luchthaven zo optimaal mogelijk bediend wordt’, zegt de topvrouw van de NMBS. Dutordoir wil niet verder in detail treden.
Vandaag zijn meer dan 80 Belgische steden verbonden met de luchthaven en rijden dagelijks meer dan 360 treinen, twaalf per uur, van en naar de luchthaven.(
https://www.tijd.be/ondernemen/luchtvaa ... 5304963611
In het verleden, toen Sabena op Afrika vloog, was er een verbinding naar Parijs:
Thalys Paris Nord => Brussel-Nationaal aankomst: 8.32 (SN 6626) Vertrek: 9.29 (SN 6627)
Op dinsdag 19 april 2005 was ik ter plaatse en zag een tiental reizigers toekomen met Thalys (spoor 3); er vertrokken een 15-tal. De kosten voor deze passagiers van/naar Afrika waren
ten laste van SN.
Dit heeft niet lang geduurd; begin mei 2005 werd de Thalys afgeschaft en vervangen door een vlucht (van Paris CDG SN 3630 08:50; naar Paris CDG SN 3631 09:45)
Hetzelfde is gebeurd met de Thalys van Paris Ch De Gaulle => Brussel-Zuid: de 5 ritten in beide richtingen worden geschrapt in april 2007 vanwege ‘niet rendabel’
Brussels Airport bedienen vanuit de Noord-Zuid verbinding naar Antwerpen of Luik is een omweg. Dat bevestigde Matthias Bartoen, woordvoerder van Thalys twee jaar geleden: "Een omweg maken via Brussels Airport zou te veel tijdverlies betekenen voor de andere reizigers.
Bovendien is Brussels Airport veel kleiner dan Schiphol of Parijs = beperkt potentieel.