Bediening Brussels Airport

Alles over reizigerstreinen in België.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Bediening Brussels Airport

Bericht door stijn »

Ik vraag me af hoeveel treinen je nog extra naar de luchthaven kan sturen... niet alleen het aantal perrons is zeer beperkt, aan beide kanten is er een gelijkvloerse kruising... daar moet je nu al soms wachten tot ze vrij is...
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

stijn schreef: 14 jul 2020, 08:39 Ik vraag me af hoeveel treinen je nog extra naar de luchthaven kan sturen... niet alleen het aantal perrons is zeer beperkt, aan beide kanten is er een gelijkvloerse kruising... daar moet je nu al soms wachten tot ze vrij is...
De huidige situatie op de luchthaven is inderdaad niet bepaald op de groei gebouwd met slechts 3 perrons en gelijkvloerse splitsingen aan beide zijden. Maar als er meer vraag is naar treinpaden dan aanbod, dan moet er worden gekeken hoe er aan die extra vraag kan worden voldaan.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 09:05
stijn schreef: 14 jul 2020, 08:39 Ik vraag me af hoeveel treinen je nog extra naar de luchthaven kan sturen... niet alleen het aantal perrons is zeer beperkt, aan beide kanten is er een gelijkvloerse kruising... daar moet je nu al soms wachten tot ze vrij is...
De huidige situatie op de luchthaven is inderdaad niet bepaald op de groei gebouwd met slechts 3 perrons en gelijkvloerse splitsingen aan beide zijden. Maar als er meer vraag is naar treinpaden dan aanbod, dan moet er worden gekeken hoe er aan die extra vraag kan worden voldaan.
Aan de westkant kunnen nog 2 perronsporen bijgelegd worden. Met die 2 extra perrons is de spoorcapaciteit op de lijnen er naartoe dan wel volledig ingenomen.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door stijn »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 09:27 Aan de westkant kunnen nog 2 perronsporen bijgelegd worden. Met die 2 extra perrons is de spoorcapaciteit op de lijnen er naartoe dan wel volledig ingenomen.
Bedankt voor je antwoord! Is de ruimte er momenteel al voor die twee extra sporen? Of moet die nog gegraven worden?
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Is de ruimte er momenteel al voor die twee extra sporen? Of moet die nog gegraven worden?
Is het niet de eerste vraag of er wel geld is voor twee extra sporen? Er lijkt me héél weinig animo te zijn voor een uitbreiding van de Diabolotaks, hetzij in omvang of in tijdsduur. Niet voor morgen, zelfs niet voor overmorgen, die twee extra sporen onder de luchthaven.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door stijn »

jan_olieslagers schreef: 14 jul 2020, 13:23 Is het niet de eerste vraag of er wel geld is voor twee extra sporen? Er lijkt me héél weinig animo te zijn voor een uitbreiding van de Diabolotaks, hetzij in omvang of in tijdsduur. Niet voor morgen, zelfs niet voor overmorgen, die twee extra sporen onder de luchthaven.
De diabolotaks dient voor de tunnel tussen het station luchthaven en de E19... niet voor het station zelf dat al sinds de jaren 90 bestaat. Enfin, dat denk ik tch.
Indien die ruimte er is gaat het niet zo bijzonder veel kosten... perrons en spoor infrastructuur... als die ruimte echter nog uitgegraven dient te worden... ander paar mouwen...
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

stijn schreef: 14 jul 2020, 10:50
Shrek schreef: 14 jul 2020, 09:27 Aan de westkant kunnen nog 2 perronsporen bijgelegd worden. Met die 2 extra perrons is de spoorcapaciteit op de lijnen er naartoe dan wel volledig ingenomen.
Bedankt voor je antwoord! Is de ruimte er momenteel al voor die twee extra sporen? Of moet die nog gegraven worden?
Er moet nog uitgegraven worden, maar de funderingen van de gebouwen erboven zouden wel al voorzien zijn op deze extra ruimte.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Steven »

Aan de kant Mechelen (dus richting lijn 25N) zie je net na het verlaten van het station vanaf spoor 1 op je linkse zijde een inham. De plaats om vandaar 2 extra sporen te leggen. Net zo goed als de uitsparing die werd voorzien voor een aansluiting naar brucargo aan de gelijknamige vertakking. Sommige zaken werden in het verleden wel goed aangepakt en voorzien op de toekomst. Ook al is het niet noodzakelijk een nabije toekomst.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef: 14 jul 2020, 13:36
stijn schreef: 14 jul 2020, 10:50
Shrek schreef: 14 jul 2020, 09:27 Aan de westkant kunnen nog 2 perronsporen bijgelegd worden. Met die 2 extra perrons is de spoorcapaciteit op de lijnen er naartoe dan wel volledig ingenomen.
Bedankt voor je antwoord! Is de ruimte er momenteel al voor die twee extra sporen? Of moet die nog gegraven worden?
Er moet nog uitgegraven worden, maar de funderingen van de gebouwen erboven zouden wel al voorzien zijn op deze extra ruimte.
Aha, dat is een interessant gegeven. Is er dan ook al een betonnen ruwbouw voor het station aanwezig?

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door Shrek »

rvdborgt schreef: 14 jul 2020, 18:36 Aha, dat is een interessant gegeven. Is er dan ook al een betonnen ruwbouw voor het station aanwezig?
Neen, het is daar nooit uitgegraven geweest. We spreken nog steeds over een werf van meerdere jaren, maar geen miljardenproject als het oorspronkelijke station of de tunnel.
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door jan_olieslagers »

Ook mij lijkt het belangrijk dat de fundamenten van het gebouw reeds voorzien zijn op twee sporen erbij aan de westkant. Zijn er dan ook reeds voorzieningen voor extra perrons, liften, roltrappen, toegangspoortjes &c.?

Maar (met mijn gebruikelijke ongeduld :) ) vind ik het alweer vreemd dat dit een meerjarenproject zou moeten zijn. Uitgraven is toch hooguit enkele weken? Het voorbereiden van de perrons en het leggen van bedding en ballast en sporen en wissels zal allicht meerdere maanden vergen, maar daarom toch nog niet meerdere jaren? Tenzij het er alweer op aan komt om de (stevige!) investeringen te spreiden over een voldoende aantal budgetjaren. Alweer lijkt mij de traagheid eerder te liggen bij de budgettaire beperkingen dan aan de technische kant.

Maar bovenal lijkt mij deze uitbreiding van het luchthavenstation geen prioriteit bij Infrabel. Wat eigenlijk wel? Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven, wellicht? Is er ergens een toptien van de geplande/verhoopte grote projecten, bij Infrabel? Mij lijkt het dat er een golf van grote projecten afgerond is (Diabolo, L25N, L36N, Schuman-Josaphat tunnel) wat trouwens flink wat lof verdient - nog enkele bezig met afronden, vooral aangaande GEN, bv. L50 - maar ik ben benieuwd waar nu de volgende grote stappen komen.

NB @ moderators: het valt me zelf op dat ik alweer aanleiding geef tot het afsplitsen van een nevendiscussie. "Nieuwe projecten Infrabel en hun prioriteiten" of iets in dier voege?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 14 jul 2020, 19:25 Maar bovenal lijkt mij deze uitbreiding van het luchthavenstation geen prioriteit bij Infrabel. Wat eigenlijk wel? Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven, wellicht? Is er ergens een toptien van de geplande/verhoopte grote projecten, bij Infrabel? Mij lijkt het dat er een golf van grote projecten afgerond is (Diabolo, L25N, L36N, Schuman-Josaphat tunnel) wat trouwens flink wat lof verdient - nog enkele bezig met afronden, vooral aangaande GEN, bv. L50 - maar ik ben benieuwd waar nu de volgende grote stappen komen.
Dat heeft niets te maken met de interesse van Infrabel, wel met de interesse van onze heren en dames politici die het niet nodig vinden om een deftig investeringsplan op te stellen. Infrabel heeft de middelen hiervoor gewoonweg niet; de middelen voor grote investeringen vallen namelijk buiten de jaarlijkse dotatie van Infrabel die dient om het netwerk in stand te houden.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door trainlovertje »

ronny schreef: 14 jul 2020, 13:15
Steve schreef: 14 jul 2020, 10:10 Je bedoelt dus van Oostende via Brugge naar de oostkust? De IC's van/naar Blankenberge en Knokke volgen tot ver in het binnenland (Leuven respectievelijk Brussel-Noord) krak dezelfde route als de IC vanuit Oostende en ze zijn ook zo georganiseerd dat ze voor een gecadanceerd aanbod zorgen tussen Brugge en Brussel, dus het zal altijd moeilijk zijn om daar een goede aansluiting tussen te verzorgen. Voor de paar mensen die erbij gebaat zijn, riskeer je de spreiding van de treinen van zoveel meer mensen in de war te gooien. Maar bovenal is er een rechtstreekse en frequente verbinding tussen Oostende en de oostkust met de Kusttram, dus ik zie de grote noodzaak eerlijk gezegd niet. Zelfs met een korte aansluiting zou je amper tijd winnen in vergelijking met de Kusttram.
Ik bedoelde de verbinding in het weekend vanuit het binnenland. Met een vertrek in Leuven om x.20 en x.33 zijn de treinen naar de kust kort na mekaar. Met een aankomst van de treinen uit Aarschot in Leuven om x.27 en x.49 is de aansluiting op de IC A te Leuven van x.33 de enigste optie richting kust.
Maar die treinen naar de Oostkust komen uit het binnenland, zoals Brussel. Ok, niet van lijn 35, maar als je deze wel een aansluiting wil laten geven in Brugge, heb je altijd een tweede trein per uur naar de kust nodig. En die komen er inderdaad niet.
rvdborgt
Berichten: 4314
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 14 jul 2020, 21:01
jan_olieslagers schreef: 14 jul 2020, 19:25 Maar bovenal lijkt mij deze uitbreiding van het luchthavenstation geen prioriteit bij Infrabel. Wat eigenlijk wel? Tweede spoorontsluiting Antwerpse haven, wellicht? Is er ergens een toptien van de geplande/verhoopte grote projecten, bij Infrabel? Mij lijkt het dat er een golf van grote projecten afgerond is (Diabolo, L25N, L36N, Schuman-Josaphat tunnel) wat trouwens flink wat lof verdient - nog enkele bezig met afronden, vooral aangaande GEN, bv. L50 - maar ik ben benieuwd waar nu de volgende grote stappen komen.
Dat heeft niets te maken met de interesse van Infrabel, wel met de interesse van onze heren en dames politici die het niet nodig vinden om een deftig investeringsplan op te stellen.
Zijn er op dit moment al capaciteitsproblemen op de luchthaven? Of zijn er plannen om in de toekomst meer treinen naar de luchthaven te gaan rijden waarvoor er meer capaciteit nodig is? Je moet immers wel investeringen doen waar het nodig is of wordt.

Groetjes,
Rian
groentje
Berichten: 7261
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: dienstregeling binnenland december 2020

Bericht door groentje »

Het is nog niet té druk, lijkt me, maar heel veel marge is er niet meer. Dit is echter puur op gevoel, dus reken me er niet op af.
Plaats reactie