Bediening Brussels Airport

Alles over reizigerstreinen in België.
Gebruikersavatar
overweg13
Berichten: 5260
Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:22

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door overweg13 »

groentje schreef: 23 nov 2021, 07:06 Maar eerlijk, als we ervoor zorgen dat Brussels Airport correct bediend wordt vanuit alle uithoeken van het land met snelle en comfortabele IC's, dan is het gebrek aan HST's best overkomelijk.
Dat denk ik al sinds het begin van deze discussie. De enige belangrijke hiaat in het huidige aanbod is een rechtstreekse trein uit Liège naar de Luchthaven. Dat ga je echt niet oplossen door de Thalys en de ICE te laten stoppen. Voor de rest heeft geen enkele Belg ook maar enig voordeel van een stop van een HST in de luchthaven. En wie uit het buitenland in Zaventem landt, kan zo goed als heel België zonder problemen bereiken. Ik zie echt niet in welke vliegtuigreiziger in Zaventem zou landen om dan zijn reis per HST verder te zetten richting Parijs, Amsterdam of Köln.
Met vriendelijke groet

overweg13
jan_olieslagers
Berichten: 3494
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door jan_olieslagers »

Ik zie echt niet in welke vliegtuigreiziger in Zaventem zou landen om dan zijn reis per HST verder te zetten richting Parijs, Amsterdam of Köln.
Toch zou het kunnen. Pre-corona vertrokken er elke ochtend twee vluchten uit Parijs naar Zaventem, om reizigers aan te voeren voor lange-afstandsvluchten, vooral naar Afrika. De achtergrond is dat een Parijs-Brussel-Dakar met SNBA goedkoper werd gemaakt dan een Parijs-Dakar met AirFrance. Terwijl omgekeerd een Brussel-Parijs-Kinshasa met AF goedkoper werd verkocht dan een Brussel-Kinshasa met SNBA. Nu, ik weet het wel, het is twee keer geprobeerd met die TGV, en twee keer mislukt, slechte marketing? of koudwatervrees bij de reizigers? Maar het potentieel is er wel.

Helemaal akkoord met u, overigens, dat een HST-bediening van de luchthaven nul zero nada meerwaarde biedt voor Belgische reizigers.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2325
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 23 nov 2021, 18:18
Ik zie echt niet in welke vliegtuigreiziger in Zaventem zou landen om dan zijn reis per HST verder te zetten richting Parijs, Amsterdam of Köln.
Toch zou het kunnen. Pre-corona vertrokken er elke ochtend twee vluchten uit Parijs naar Zaventem, om reizigers aan te voeren voor lange-afstandsvluchten, vooral naar Afrika. De achtergrond is dat een Parijs-Brussel-Dakar met SNBA goedkoper werd gemaakt dan een Parijs-Dakar met AirFrance. Terwijl omgekeerd een Brussel-Parijs-Kinshasa met AF goedkoper werd verkocht dan een Brussel-Kinshasa met SNBA. Nu, ik weet het wel, het is twee keer geprobeerd met die TGV, en twee keer mislukt, slechte marketing? of koudwatervrees bij de reizigers? Maar het potentieel is er wel.

Helemaal akkoord met u, overigens, dat een HST-bediening van de luchthaven nul zero nada meerwaarde biedt voor Belgische reizigers.
Exact, het gaat om buitenlandse reizigers naar BRU te lokken met die HST-verbindingen, maar daar hebben de Belgen zelf niks aan. Die investering zal daarom waarschijnlijk nooit gebeuren.
Nu is het zo dat voor die korte trajecten Parijs - BRU van SN er gewoon gevlogen wordt, terwijl er voor de Brussel - CDG van AF TGV's bestaan. En wanneer korte vluchten evt verboden zullen worden, tja... Dan wordt het in de huidige situatie moeilijk voor SN om reizigers te ronselen vanuit de regio Île de France (en dat zullen ze waarschijnlijk wel voelen).
rdv
Berichten: 1223
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door rdv »

Mensen vanuit Ile-de-France op een trein of vliegtuig zetten om hen een paar uur later opnieuw over Parijs te vliegen richting Africa, dat is toch waanzin? En dat enkel vanuit een concurrentie-logica.

Dat AF dat doet is iets logischer (toch al een beetje de juiste richting), en hun cliënteel tussen Brussel en CDG is gevarieerder dan enkel de Afrika-gangers. Doordat AF in Brussel-Zuid ook checkin doet (inclusief echte bagage checkin), is hun serviceniveau beter dan SN had in de tijd van de THA naar Brussels Airport. Ik had begrepen dat problemen met omvangrijke bagage en met vertragingen de voornaamste reden waren om niet verder te werken met THA, maar om opnieuw vluchten in te leggen.

Voor mij is dat de AF aanpak de enige manier om dit echt goed te laten werken: door in te checken in Brussel-Zuid (of Antwerpen-Centraal, of Liège-G of ...) "ontzorg" je de reiziger van zijn bagage en van stress bij eventuele vertragingen (reiziger wordt dan automatisch omgeboekt bij vertraging van de trein). Bij KLM check je niet in in Brussel of Antwerpen, met als gevolg dat je zelf voor je bagage moet zorgen, en dat je niet wordt omgeboekt bij een vertraagde Thalys.
Ik zie echt niet in welke vliegtuigreiziger in Zaventem zou landen om dan zijn reis per HST verder te zetten richting Parijs, Amsterdam of Köln.
Als dat goedkoper is, waarom niet?
Voor tussenliggende steden (Rotterdam, Breda, Lille, Aachen) is er misschien meer vraag dan voor de steden waar je wel naartoe kan vliegen. Of je nu in Parijs dan wel Brussel op een TGV richting Lille stapt, dat maakt geen verschil.
Voor Köln (en Ruhr-gebied bij uitbreiding) zie ik wel een markt in Brussel, zeker voor Afrika-reizigers. Voor intercontinentale vluchten is Frankfurt (en in veel beperktere mate Düsseldorf) de belangrijkste luchthaven, van waaruit reizigers overstappen op een ICE (met LH codesharing) naar Köln. Ipv bvb Dakar - Brussels Airport - Frankfürt Airport - Köln hbf, zou Dakar - Brussels Airport - Köln Hbf voor de hand liggend zijn.
stijn
Berichten: 303
Lid geworden op: 03 okt 2017, 08:27

Re: Bediening Brussels Airport

Bericht door stijn »

Als en trein en luchtvaart enthousiast toch even iets in perspectief brengen:

Waarom zijn transferpassagiers niet alleen zo belangrijk voor Brussels Airlines, Brussels Airport maar ook voor België?

Het hele Afrika netwerk van Brussels Airlines kan niet gevuld worden met enkel Belgische passagiers.
Transferpassagiers zijn nodig om deze vluchten rendabel te maken.

Die transferpassagiers komen niet enkel uit de ons omringende landen, maar ook van verder. In het SN netwerk zijn ook veel vluchten die bestaan omdat ze rendabel gemaakt worden door de transferpassagiers.

Zonder transferpassagiers zouden we minder rechtstreekse bestemmingen hebben vanuit België.
Om België interessant te houden als investeringsplaats voor bedrijven en het efficiënt te maken voor onze exporterende bedrijven zijn rechtstreekse bestemmingen belangrijk.

En dat is dan weer interessant voor de werkgelegenheid en belastingsinkomsten.

Als vluchten op korte afstand verboden worden, zal het linken van Amsterdam, Frankfurt en Parijs via HST met de luchthaven toch belangrijk worden.
Plaats reactie